Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:54

Ik wil me niet heel erg moeien hoor,maar iedereen hier heeft al wel eens iets gedaan wat niet verantwoord is he!

En zo weet als de beste hoe haar pony gaat reageren of hoe de weg is.

Toch?

Britt_S

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:55

dit lijd dus nergens naartoe. het gaat niet eens meer over de basis van dit discussie-topic

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 18:55

SienenIvo schreef:
Ik wil me niet heel erg moeien hoor,maar iedereen hier heeft al wel eens iets gedaan wat niet verantwoord is he!

En zo weet als de beste hoe haar pony gaat reageren of hoe de weg is.

Toch?

Tuurlijk, maar dat maakt het toch niet oke om anderen in gevaar te brengen of wel?

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:56

Ja,daar heb je gelijk in.

Maar zij kent de weg en haar pony.

En jullie denk ik niet.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:57

Daar heeft zij echt zelf voor gekozen , en ik denk nu wel dat ze het weet hoor ..

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:57

chanel1985 schreef:
Motje11 : een tok is een cap (ben van België := , sorry)

Maar hoeveel moeite is het om in het topic in een iets groter lettertype te zetten dat het veel training vraagt en dat je dit dan ook niet moet proberen als je dit nog nooit gedaan hebt?

Tsjah, dat zou ik ook niet weten. Eerlijk gezegd zou ik wel in het topic zetten, als het van mij was, dat ik weet wat ik doe en dat je dit inderdaad niet zomaar moet proberen. :j

Laraax: Dat kan ik me ook niet voorstellen, ik zou het in ieder geval niet doen, op andermans paard zou ik het wel doen, als ik maar weet dat die goed getraind is.
Maarja, hetzelfde geld voor mij als met hoofdstel, daar kruip ik ook niet zomaar op, ik wil eerst weten of hij wel goed getraind is.

Pelryo: Ga jij je paard bij de teugels pakken als hij in volle paniek over de weg stuift? :') Dan trekt hij je armen van je romp.
Als hij gewoon wegloopt kun je hem ook bij de neckrope pakken.

StefenYnia: Met neckrope heb je niet minder controle als met hoofdstel, PUNT.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:58

dat denk ik ook. ze zal nu wel nog eens gaan nadenken na het filmpje en de reacties en dit topic

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 18:58

SienenIvo schreef:

En jullie denk ik niet.

Elk paard kan schrikken, op elke weg kan een dronkelap lopen. Alles kan gebeuren. Ik vind het zo gemakklijk gezeged: "Zij kent haar pony, DUS is het oke". Want dat is negen van de tien keer niet zo.

Brainless

StefenYnia schreef:
Gamblex17 schreef:
Dat ging je ook al niet meer op de berichten van Brit ,

terwijl iedereen zijn eigen mening mag hebben !

Kind, je snapt het duidelijk niet, en ja, dan ben ik inderdaad heel direct en zeg ik: Krijg eerst maar eens wat eelt op je ziel, dan praten we verder. Ook voor jou geldt: Mijn PB is geduldig. Schoolplein gedrag ben ik al meer dan 16 jaar klaar mee.

En dit soort reacties komen wel volwassen over?!
:n

vencedor

Ik vind het egoistisch..Je neemt met alleen iets om de hals zoveel meer risico. Zowel voor je zelf als voor je paard en mede weggebruikers. Een paard is in blinde paniek zoals hierboven vermeld staat aan de kop beter te sturen dan aan de hals aanzet.

"ik vind dit een staaltje van he moet je eens kijken wat ik kan" en verder niet nadenken over de eventuele gevolgen. En ik denk dat je op deze manier ook niet verzekerd bent voor schade die jij en je paard aanrichten mocht het fout gaan.

Citaat:

En jullie denk ik niet.

Al ken je je pony nog zo goed..Ik heb ooit een heel braaf paard gereden kon er mee lezen en schrijven. En toch is die een keer flink op hol gegaan over de weg / kruisingen etc. Toen was ik erg blij dat ik haar tegen een boom kon sturen..

En inderdaad ZIJ kiest er zelf voor, maar de mensen die bij eventueel ongeluk betrokken raken NIET

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 19:00

Borisje schreef:

Puur wetenschappelijk bekeken heb je hier gewoon ongelofelijk ongelijk. Het gaat om het hefboomeffect, en de wetten der natuur. Daar waar jou neus naartoe wijst, daar ga je heen. PUNT.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:01

Ja,er kan van alles gebeuren.

Maar zij heeft het er op gezet en ze weet hoe Bokt is.
Altijd meningen en gezeur van andere mensen.(Dit is niet persoonlijk bedoeld tegenover jullie)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:02

Kun jij dan bewijzen dat je op een (goed getraind!!) paard met neckrope minder controle hebt dan met hoofdstel?

En dan erbuiten laten dat een paard er vandoor kan gaan, want daar hebben we het eigenlijk over, over paarden die er in blinde paniek vandoor gaan. Je gaat mij niet vertellen dat je een paard met hoofdstel dan wel kunt houden :+

Maartje1990

Marjoow schreef:
Borisje schreef:

Puur wetenschappelijk bekeken heb je hier gewoon ongelofelijk ongelijk. Het gaat om het hefboomeffect, en de wetten der natuur. Daar waar jou neus naartoe wijst, daar ga je heen. PUNT.

wetenschap werkt alleen niet altijd zo bij dieren....

Pentax

Ik weet wel zeker dat je een hoofdoptoming als noodrem kunt gebruiken. Ik rij aardig wat kilometers per maand door het verkeer. Ik heb wel eens een paard bijna omvergetrokken, dat kun je namelijk ook nog doen.
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om met een neckrope buiten te rijden, alhoewel ik daar graag in de bak mee kan rijden.

Leuk voor de mensen die toevallig een brave tinker hebben en denken dat het wel kan, maar ik vind het in de categorie met een extra biertje op achter het stuur kruipen vallen. Want het gaat toch nooit fout. Hou op zijn minst een touwhalster en setjes teugels om het hoofd.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 19:03

Borisje schreef:
Kun jij dan bewijzen dat je op een (goed getraind!!) paard met neckrope minder controle hebt dan met hoofdstel?

En dan erbuiten laten dat een paard er vandoor kan gaan, want daar hebben we het eigenlijk over, over paarden die er in blinde paniek vandoor gaan. Je gaat mij niet vertellen dat je een paard met hoofdstel dan wel kunt houden :+

Nog een keer dan: Je hebt nog altijd een STUUR. Daar waar de neus heen gaat, volgt het lichaam.

Hoeveel paarden zijn er nou echt goed getraind op neckrope? Ik denk dat dat er heel weinig zijn.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:03

Is er hier iemand die met neckrope buiten rijd?

Brainless

Er gaan (als je bokt leest) regelmatig mensen de weg op met hun paard waar "iedereen" rekening mee moet houden.
Auto's moeten stapvoets er langs (of beter; helemaal de weg niet op), vrachtwagens/trekkers moeten stilstaan, honden moeten aangelijnd, men vindt dat men recht heeft op fiets/voetpaden te rijden, hun paard over te laten mesten (en niet op ruimen), gaan midden op de weg rijden om het overige verkeer af te remmen....
Omdat hun paard daar niet tegen kan, bang wordt (alle kanten op draait) en/of dat men vindt dat hun een voorrechtspositie op de weg hebben.

Dan zie ik liever iemand die bewust met een goed getraind/goed luisterend dier de weg op gaat zonder hoofdstel.
En nee... het heeft niet mijn voorkeur, ik zou dat niet doen, maar dat zegt niet dat het met een ander combinatie niet zou kunnen.

Britt_S

waar het dus nu op neerkomt:
met neckrope rijden is niet veraantwoord en slim

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:04

Dat is waar,maar ik snap niet dat jullie er zo'n drama van kunnen maken...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:04

Ik kom liever dit meisje zonder hoofdstel tegen op de weg dan een groep vakantiegangers in burgh haamstede die na 10 minuten rijervaring met een hele groep richting het strand vertrekken.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:05

ik rijd zelf een hele pittige tante bitloos,maar dat vind ik wel een verschil met geen hoofdstel.Als ze zich eens dood schrik van iets en ze wil er vandoor gaan kan ik haar omtrekken en belanden we in een spin,daarna kalmeert ze en is ze kalm.Zonder hoofdstel zou ze er absoluut vandoor gaan in rengalop.
Zonder hoofdstel buiten is niet verantwoord.Niet naar jezelf toe niet na andere mensen toe.Ik vergelijk het met een glaasje op achter het stuur kruipen,jij denkt dat het wel kan.

Ieder paard hoe braaf ook kan schrikken.Ik heb het zelf aan de hand gehad met een 30 jarig oud ,doodbraaf paard.Ik zei ook altijd bomproef.Tot ik haar op een dag aan de hand liet grazen met mijn peuter dochter op haar rug.Ineens vloog er een straaljager door de geluidsmuur,en mijn bomproef oude paard schoot weg.Al een geluk had ik mijn dochtertje aan haar jasje vast of ze had gelanceerd geweest,nu bengelde ze alleen in de lucht :-).

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:05

Brainless schreef:
Motje11 schreef:

WhySoWhite schreef:
Verzekering heb ik uitgezocht... Een paard ZONDER basis optomming als combinatie die bewust de weg op zijn gegaan en schade hebben veroorzaakt zijn NIET verzekerd. En krijg je dus niets uit gekeerd...

-------------------------------------------------------
Motje: Kun je hier een bron bij vermelden? Heb je het bij de verzekering nagevraagd, en zo ja mondeling of schiftelijk? Of is het ergens voor ons na te lezen?

Edit: Oja, en gaat het om een ziektekosten of WA verzekering?

Edit 2: Waaruit bestaat een basisoptoming? Heeft de verzekering die ergens omschreven?

Je bent gewoon verzekerd. punt.

Ik quote je even GirlinBoots want ik vind je laatste opmerking heel interessant en zie hem nu pas omdat je hem later had toegevoegd.
GirlinBoots schreef:
Ik vraag mij af wat er in de voorwaarde staan van de verzekeringspolissen?
Heeft iemand dat al kunnen vinden?
Ik geloof niet dat verzekeringen dekken als je hoofdstel los buiten gaat rijden.

Het enige wat ik kan vinden is dat je voor je ruiterbewijs nu ook bitloos mag rijden
http://www.srr-nederland.nl/

Edit:
Ik heb op deze site extra info gevondenhttp://www.bitloospaardrijden.info/buitenrijden.php

quote:
De laatste zorg die mensen soms bezighoudt, is of het paard/de ruiter wel of niet verzekerd is bij bitloos rijden. Je bent altijd verzekerd wanneer je een WA verzekering hebt. Je paard valt onder de categorie huisdieren, en deze zijn binnen je WA verzekering gewoon meeverzekerd. Dus bij schade aan derden behoort je verzekering gewoon uit te keren. En wat jezelf betreft, geldt je ziektekostenverzekering.
Bij sommige verzekeraars is het wel raadzaam om voor de zekerheid aan te geven dat je een paard hebt en te checken of deze inderdaad als huisdier wordt gezien en dus meeverzekerd is.
Wel kàn het zijn dat een verzekeraar moeilijk doet wanneer er iets is gebeurt terwijl je bitloos reed. In dat geval moet je altijd kunnen aantonen dat bitloos rijden "normale omstandigheden" voor jullie zijn en dat jullie altijd probleemloos zonder bit rijden. En tegelijkertijd moet je kunnen aantonen dat de schade ook was ontstaan wanneer je paard wèl een bit in had gehad. Dit komt voort uit een wetsartikel (kapstokartikel) waarin staat dat je het geleide dier (het paard) onder controle moet hebben. Dat die controle er is, zul je dan in voorkomend geval moeten bewijzen, hetgeen achteraf niet altijd even eenvoudig is. Voorbeeld: Wanneer je met je paard tegen een fiets of auto aan loopt, is de kans erg groot dat je aangesproken wordt op de beheersbaarheid van je paard. Als jij dan hard maakt dat je paard op dat moment in blinde paniek op de loop ging voor een luid toeterende vrachtwagenchauffeur, dan sta je sterk. Als het paard schrikt van een stuk plastic of karton of iets dergelijks in de berm, dan sta je niet sterk. In die context wordt dit soort artikelen gebruikt.

Je moet dus aankunnen tonen dat bitloos rijden voor jullie gewoon is en dat je paard ook zo had gereageerd met bit in. Dat laatste lijkt mij een lastig punt...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 19:05

Britt_Mara schreef:
waar het dus nu op neerkomt:
met neckrope rijden is niet veraantwoord en slim

Nee.

*zucht*

Buiten rijden met alleen een neckrope is onverantwoordelijk, omdat je hiermee andere mensen in gevaar kunt brengen en het risico hier niet op beperkt.

Gewoon in de bak rijden met een neckrope moet je lekker zelf weten, en als jij zo je paard door de baan krijgt, respect :=

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:06

Springen en dressuur is ook verantwoord dan.

Met al die bakkabouters...