Onervaren ruiters met jonge paarden,Waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luz_ElenaE

Re: Onervaren ruiters met jonge paarden,Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 06:27

Ik vind wel dat als je manegeruiter bent je niet meteen een jong dier moet aanschaffen.
Of je koopt een ervaren ouder dier dat te vertrouwen is. Maar van een verzorgpaard waar je blindelings op kan vertrouwen leer je ontzettend veel!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:59

Hier ook een ruiter, heel onervaren wil ik me niet noemen, maar echt wedstrijdniveau heb ik niet, wel een jaar lang 3/4 keer in de week les gehad op een verzorgpony, met een jonge pony. Zelf ingereden en doorgereden.

En waarom? Ooit moet de eerste keer zijn, ik had flink last van mijn rug toen ik opzoek ging naar een paard, en aangezien een jong paard niet meteen bereden hoeft te worden ben ik daar voor gegaan. Ook zag ik het als uitdaging, een leerervaring.

En dat was het zeker, niet zo zeer een uitdaging, hij was redelijk makkelijk. Maar wel zeker een leerervaring, ik heb zoveel meer geleerd wat betreft omgang, rijden en gedrag. Ik heb me ook leren aanpassen aan t paard, ging er iets niet op die manier, dan op een andere. We rijden nu lekker rustig door, soms komen we tegen een probleem aan, maar zolang je van een jong ding nog niet teveel vraagt en ontspannen rijdt, zie ik t probleem niet.

Een obstakel was bijvoorbeeld dat ie scheef was. Hij ging vaak recht door de bocht, recht over de volte enzovoort. Tja, dat kende ik niet dus na wat creatief rijden gaat t nu al heel goed. (Lees: veel slangenvoltes, achtjes, voltes en in alle drie de gangen wezen barrelracen (2/3 obstakels in de bak waar in achtvorm omheen word gereden).

Het is veel je verstand gebruiken als je een goede basis hebt meegekregen, veel bokt doorlezen, youtubefilmpjes kijken en boeken lezen.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 13:41

Als manege ruiter zou je beter niet een 4 jarige moeten aanschaffen.
Als manege ruiter zou ik zeggen dat ze beter een 8 jarige kunnen aanschaffen.
Maar dat is mijn mening. :j

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 14:14

Ach, ervaring of niet, jong paard of oud paard...het kan altijd na de koop anders eruit zien als vantevoren :)

Sommige jonge paarden zet je met een gerust hart je eigen kind op en sommige oudere paarden loop je liever niet eens alleen mee over straat bij wijze van spreke.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 14:18

Mijn 3 jarige is inmiddels zadelmak gemaakt door mij met hulp van iemand die t als werk doet, diegene rijd hem nu door omdat ik niet lekker in mijn vel zat waardoor ik er niet op wou omdat hij dat er direct merkt. Nu ik zelf ook wat rust heb gehad voel ik mijzelf weer beter en ga ik zo weer eens kijken hoe zijn "training" verloopt,
We doen alles erg rustig en zijn bezig met ontsanning aangezien hij graag naar sterretjes kijkt(ookal heb je je teugel bijna niet vast) dat is gelukkig al veel beter aan het worden. Ook deed hij wel eens een vreugde bok bij het galopperen wat al minder word

Sorry voor eventuele spel fouten telefoon toetsenbordheeft kuren

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 14:37

Ik voel me toch wel aangesproken... Ik kocht mijn eerste paard (friese ruin ) toen hij 3,5 was ( zadelmak en al wat bereden ) en ik had pas een jaar rij-ervaring. NOOIT spijt van gehad, hij is nu 8 en heb al die jaren rijles gehad 2 a 3 x in de week. Wel wat wisseling gehad in rijinstructie, manegelessen zijn leuk voor de basis, maar als je iets meer wilt... Maar met de eerste instructrice klikte het niet, per toeval kwam ik mijn huidige instructrice tegen en daar heb ik nu alweer 2,5 jaar les van. En mijn paard is echt niet verpest hoor, tuurlijk blijft er genoeg te verbeteren over, we doen het op wedstrijden op het moment leuk in de klasse B.

3 jaar geleden kochten we ook een 3 jarige onbeleerde kwpn merrie. We hebben haar zelf ingereden en dat vond ik toch niet tegen vallen, ze was heel braaf en heeft ons er nooit af proberen te krijgen. Zij heeft wel een totaal ander karakter als de ruin, ze heeft veel looplust en kan erg koppig zijn vooral als ze hengstig is. Met het doorrijden van deze merrie hebben we wel wat hulp ingeschakeld, hier schoten we zelf rijtechnisch wat te kort, maar zijn wel altijd ook zelf op haar blijven rijden.

We hebben twee super leuke paarden die het erg goed doen, ondanks dat iedereen tegen ons heeft gezegd dat onervaren ruiter met onervaren paard niet gaat werken.
Ik heb geen seconde spijt gehad van deze beslissing en onze paarden gaan echt niet weg !

Dat wilde ik toch even kwijt... :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:09

Wij hadden een paardje te lease staan voor de toekomst, was hem nl al aan het beleren maar dan lekker op het gemak. Staan vervolgens mensen aan de deur 'is die witte te koop?' Ja misschien, antwoordden wij daarop. Blijkt dat kind geen eens les te hebben gehad. Wij meteen gezegd nee laat maar, dat vinden we onverantwoord.
Week erna weer mensen ook weer voor de witte. Kind kon ook niet rijden. Waar ben je als ouder dan mee bezig als je je dochter een vrij groot paard wilt kopen alleen omdat hij 'mooi' is?

Ik weet ook op een stal waar ik stond, stond zo'n kind met een hengst. Een hengst nog wel. Durfde hem niet aan te pakken en wilde met mij en mijn merrie meerijden maar ze durfde hem niet eens aan te pakken. Dus daar ga ik niet mee rijden. Zij rijdt sowieso engels en in western en niemand kon haar daar helpen aangezien een manege te duur was om te stallen. Dus uiteindelijk die verkocht en een /twee jarige hengst/ in de plaats gekocht. Die is ook weer verkocht geworden en toen is ze vertrokken. Las tijdje erna advertentie van haar op marktplaats 'hulp gezocht met fjorden hengst veulen' van dat zelfde meisje. Waar ben je dan mee bezig? Je weet dat je niet goed kan rijden, geen verstand van paarden hebt en duidelijk niet geschikt bent voor de vurige hengst types en toch koop je er steeds weer een? Laat castreren dan.

Persoonlijk ben ik van mening dat onervaren dan wel afhangt van de locatie, leeftijd en ook budget.
Wij waren heel onervaren met veulens toen we na mijn eerste rijpony die ik 4 jaar had een nieuwe zou krijgen. Mijn moeder was verliefd op tinkers geworden en zo kochten we Cheyenne als veulen. Nooit spijt van gehad. Hadden we nu een volbloed veulen gekocht hadden we er misschien wel spijt van gehad. Eens moet de eerste keer zijn maar dat hangt dan van meer af dan alleen ervaring vind ik.

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:21

Over het algemeen ben ik het wel eens dat je niet meteen met een jong paard moet beginnen als je zelf ook nog beginner bent. Maar een ouder paard kun je ook verpesten met onkundigheid!! Het belangrijkste is dat je een paard zoekt wat qua karakter goed past (kan dus ook jong zijn) en dat je goede begeleiding krijgt. Je zult het toch een keer moeten leren!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:51

hier een voorbeeld van dat het niet goed is gegaan;

Meisje bij ons op stal, heel verlegen en onzeker meisje, had een leuke oudere pony waar ze nog onwijs veel van kon leren, maar een andere vrouw op stal liep haar ouders (die geen verstand hebben van paarden) op te jutten dat het een slechte pony was, dat ze een nieuw jong ding nodig had wilde ze ooit wat bereiken etc. Dus pony werd verkocht en ze kreeg een 3 jarige dominante etterbak... Meisje is inmiddels weer heel erg onzeker geworden, houding is echt super achteruit gegaan, pony is aan het klooien, en meisje word in alles super gepusht terwijl ze dat niet echt aankan... (lessen lessen lessen op een vrij wedstrijdgerichte manier, terwijl ze niet eens zeker op haar pony zit en juist eerst de rust moet krijgen en het vertrouwen..) Heel sneu, je ziet gewoon dat ze steeds minder plezier krijgt in het rijden...

Maar goed.. Ik heb op mijn 14e een veulen gekregen voor mijn verjaardag, ja heb een aantal fouten gemaakt met betrekking tot inrijden, maar inmiddels is hij 7 en doet het echt super... Heeft Z gelopen, is echt het meest relaxte en braafste paard dat er maar is, en super opgevoed... Heb dan ook super veel begeleiding gehad, en tegen de tijd dat ik hem in ging rijden werkte ik al een tijdje op een stal waar ik veel leerde over zadelmak maken en doorrijden, had al een jong paard gehad, en een pony van niks naar M gereden, heeft natuurlijk ook heel erg meegewerkt... Zo zie je, het kan ook heel goed gaan :)

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:41

Wat sneu voor dat meisje! Ik vind het niet kunnen dat je als ouders zo aan het pushen bent en al helemaal niet dat die andere vrouw die ouders zat op te jutten!
Even off topic: Vroeger (zo oud ben ik nog niet hoor ;) ) mocht je altijd spelen met je pony en leerde je zo rijden. Tegenwoordig is het allemaal veel serieuser en moet het meteen wedstrijdgericht zijn. Dat vind ik een slechte zaak!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:58

ben ik het mee eens, op stal bij ons zijn zo veel meiden die alleen maar denken aan presteren, in plaats van lekker boscrossen, zonder zadel als een idioot door de bak heen, lekker tutten etc. Ik ben inmiddels 20, maar ben ook met mijn pony toen ik 10 was begonnen met lekker tutten, klieren, boscrossen, heel veel vallen en noem maar op... Zo heb ik ook echt leren rijden, daarna pas ben ik begonnen met wedstrijden etc.. Vind het ook jammer dat veel meiden dat plezier moeten missen, want het is juist zo leuk!!

corolla28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:08

denk dat de ouders dan denken dat zo'n jonge pony langer meegaat oid?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:21

Toen ik mijn overgang van de pony's naar de paarden maakte kregen meeste meiden ook een jong paard, dat was dan cool :')
Gelukkig was ik niet zo'n trend volger en heb ik altijd oudere paarden gehad die mij konden leren ipv omgekeerd. Ik voelde er toen niet veel voor om een jong paard te hebben, ik wou leren, leren en leren en waar kan dat beter dan met een rot in het vak onder je kont.
Uiteindelijk ben ik rond mijn 20e voor het eerst op mijn zelf gefokte merrie gestapt, die was toen 4 jaar en had 6 maand in opleiding gestaan, zodat ze wel al een mooie basis had. Ik ben met haar begonnen onder begeleiding van mijn instructeur, die zowat dagelijks een oogje in het zuil hielt.
Maar goed, toen was ik niet echt onervaren meer en durfde ik een jong paard wel aan :j

Overigens heb ik in de paardenclub heel wat jonge paarden weten komen en gaan, paarden die staakten, op de stop gingen,...

Cindy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:09

Ik denk dat er op zich niks mis mee is om ruiters met weinig ervaring met jonge paarden te laten werken. Hier staan wel een aantal voorwaarden bij (naar mijn mening):
- Goede begeleidiing (héél erg belangrijk!)
- Persoon moet het zelf willen
- Persoon moet wel aanleg hebben voor paardrijden

Ik doel hierbij niet op echt inrijden vanaf het begin, maar als het paard de basishulpen onder de knie heeft, kan er denk ik best iemand op met wat minder ervaring... Het zou mijn voorkeur niet hebben, maar heb er ook niet gelijk problemen mee. Je ziet inderdaad zowel verhalen dat het goed gaat, en dat het niet goed gaat.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:48

ArGieVai schreef:
ben ik het mee eens, op stal bij ons zijn zo veel meiden die alleen maar denken aan presteren, in plaats van lekker boscrossen, zonder zadel als een idioot door de bak heen, lekker tutten etc. Ik ben inmiddels 20, maar ben ook met mijn pony toen ik 10 was begonnen met lekker tutten, klieren, boscrossen, heel veel vallen en noem maar op... Zo heb ik ook echt leren rijden, daarna pas ben ik begonnen met wedstrijden etc.. Vind het ook jammer dat veel meiden dat plezier moeten missen, want het is juist zo leuk!!

Hier ben ik het ook echt mee eens, die tijd is juist zo leuk en leer je zoveel van! maar dat slaan ze tegenwoordig allemaal over.
Ik zou die tijd voor geen goud willen missen, dat zou ik het liefst nu nog steeds doen :+
Alleen is mijn paard daar nog niet bomproof genoeg voor ;)

veravogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:43

Als je genoeg kennis hebt en goede begeleiding heb ik er geen probleem mee
Maar ik zelf weet dat ik dat niet zou kunnen dus zou k het ook niet doen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:55

Heb ook al jaren paarden, en met jaren bedoel ik dus 10 jaar ongeveer, loop genoeg op stallen en maneges en loop ook zo met enters twenters en drie jarige paarden.
Maar als ik later voor een paard zou gaan, dan wel 1 van minimaal 5 maximaal 9 jaar oud. Liefst een koudbloed, wedstrijden? Nee daar ga ik niet voor. Ik vind het niet belangrijk om op mijn CV te zetten welk niveau heb bereikt. Heb liever dat ik veel op mijn CV kan plaatsen met hoeveel jaren ervaring ik heb, en met wat voor soort paarden.

Ik was ook 12, en reed ook op mijn pony die toen 3,5 was. Nou wat een genot, AHUM. Mijn pony werd beleerd door mijn ouders met een bit met hefboomwerking (stomste wat je dus kunt doen) een slecht zadel, en ga zo maar door. Niet om mijn ouders zwart te praten, nee, ze dachten dat ze er verstand van hadden.
Na 5 jaar gestopt met hem. Meneer heeft problemen in zijn rug, kan niet meer zonder ongebroken bit gereden worden en word nu gement. Als dat allemaal niet was gebeurt toen hij nog in de groei was? Was er waarschijnlijk niets gebeurt.

Hoevaak als ik kijk naar een wedstrijd zie ik wel niet een kleine meid of kleine jongen langs vliegen op een jong paard waar ergens van geschrokken is? En zij het paard niet terug kunnen krijgen?

Ken een meisje die 10 was en begon met paardrijden. Ze is nu 12 en rijd M2, start dit jaar met een E pony, maar druft er eigenlijk niet op weg te rijden, omdat het dier nog erg wispelturig is, energiek en juist graag wil werken.

Zo ook een vrouw, geen enkele ervaring, koopt een 5 jarige fjord, pas onder het zadel. Na een maand stond deze weer te koop. Want ze kon hem niet aan. Te weinig correct les gehad.

Als je er voor kiest, voor een jong dier. Houd er dan rekenschap mee, dat zo'n dier gewoon nog fris is in zij bol. De wereld nog niet zo lang ziet. Dus neem dan goede begeleiding mee, zodat als zown 600 kilo op de klatter gaat, je precies weet wat je moet doen! Jou houd er niets aan hoor, en gewonden zijn er zo.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:03

wedstrijden vind ik in zoverre belangrijk dat het voorkomt dat je stalblind wordt. Wedstrijden gebruiken wij om te kijken of een derde hetzelfde beeld ziet als de instructeur en wat de ruiter voelt.

10 jaar ervaring zegt niets als je het 10 jaar verkeerd hebt gedaan.

Mijn dochter heeft altijd jonge dieren gehad, van helemaal groen tot net aan zadelmak. Met de juiste begeleiding is daar helemaal niets mis mee.
een ouder paard is niet gelijk een leermeester. En een verreden paard weer recht rijden is moeilijker dan jong paard opleiden, is mijn mening.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:30

Maar....

Een onervaren ruiter, wat geen stabiele en onafhankelijke zit heeft, zal het paard ook zo scheef kunnen rijden. En dat kan zo gebeurd zijn, zonder dat de ruiter dat wil of het besef er van heeft.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:55

Ik heb er niks op tegen, onervaren ruiters met jonge paarden zie ik geregelt gewoon goed gaan. Ik zie het vaker misgegaan bij ruiters die al jaren rijden en ontzettend wedstrijdgericht zijn, en daardoor hun paard naar de knoppen rijden. Die luisteren niet meer naar wat hun paard aangeeft zij willen vaak alleen maar presteren. Waardoor regelmatig veel jonkies bij de slager belanden of ingeslapen worden omdat ze naar de knoppen gereden zijn.

Zelf ben ik ook van het spelenderwijs opvoeden, leuke dingen doen, elkaar leren kennen en wederzijds respect ontwikkelen. Weten wat elkaars grenzen zijn. Een onervaren iemand kan dat even goed het is vooral heel veel kijken en opletten en met wat begeleiding komt dat vaak goed. Heel veel dingen moeten toch vanaf de grond gebeuren.

Wanneer een onervaren ruiter op een onervaren paard komt te rijden kunnen zij beiden heel goed van elkaar leren. Het is gewoon een kwestie van elkaar aanvoelen, ik denk dat de klik met het paard belangrijker is dan de ervaring. Het paard moet het voor je willen doen. Met goede begeleiding komt het allemaal vanzelf.

Ik zelf rijd al ruim 14 jaar paard van kleins af aan, een verzorgpony gehad en uiteindelijk een eigen pony. Ik heb het ook moeten leren met vallen en opstaan. Ik ben dus zeker niet onervaren, maar als ik op een jong paard zit dat een flinke bok geeft waardoor ik uit balans raak dan is dat ook niet goed voor dat paard, maar ik kan me niet voorstellen dat iedereen kaarsrecht kan blijven zitten.. En ja ik val ook nog weleens, dat gebeurt iedereen weleens. Het blijven dieren die onverwachte dingen kunnen doen, onervaren of niet, een jong of oud paard dat maakt allemaal niet uit. Het kan altijd fout gaan. Wat niet altijd goed afloopt voor het bewegingsmechanisme voor het paard, so be it. Zelfs de meest ervaren mensen maken fouten, en iedereen heeft het moeten leren.

Ik stoor me niet aan kinderen/onervaren mensen die het moeten leren en leuk bezig zijn met hun jonge/oude pony. Wel aan (onervaren)mensen die koste wat kost een paard rijden om zo snel en hoog mogelijk te kunnen starten.

O en ik las ook nog wat over boscrossen ed, ik deed dat vroeger ook nog toen mijn pony wat jonger was. Heerlijk was dat, maar de negatieve blikken en woorden die je naar je hoofd krijgt als je na een uurtje/2 uurtjes een flinke buitenrit op stal komt, want dat is zielig voor je paard, daar kan ik me zo aan ergeren. Mijn pony had wel lol, en ik ook. Ik reed zeer regelmatig dus hij had er ook geen last van en kon het prima aan.

Iedereen doet het anders met zijn paard, en mensen kijken altijd zo snel negatief naar een ander. Ik word er soms een beetje moe van.. Ik ben het ook niet altijd overal mee eens, maar dat zullen mensen met mij ook niet zijn. Dat is ieders goed recht. Laat elkaar in zijn waarde, het enige wat je kan doen is tips geven of aanbieden iemand te helpen. Maar als iemand dat niet wil is dat ook zijn goed recht, en heb je je erbij neer te leggen.

Ik denk altijd maar zo, die van mij heeft het iig goed, vind ik dan. :o

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:03

maralyn schreef:
Maar....

Een onervaren ruiter, wat geen stabiele en onafhankelijke zit heeft, zal het paard ook zo scheef kunnen rijden. En dat kan zo gebeurd zijn, zonder dat de ruiter dat wil of het besef er van heeft.

mijn dochter heeft uren zonder beugels gereden, en ik ken meer ruiters die altijd oudere paarden hebben gereden en geen onafhankelijk zit hebben dan ruiters die jonge paarden rijden. Ik vind juist jongeren paarden eerder reageren op een verkeerde zit dan de oude gedienden, waarvan je je ook kunt afvragen wie het dier beleerd heeft.... kan wel een jong en onervaren iemand zijn geweest...

Mijn dochter maakt ze zadelmak en reed ze door tot L nivo, heeft altijd complimenten gekregen over het feit dat de paarden simpel na te rijden waren.

Goede begeleiding en les zijn de sleutelwoorden, of je nu een ouder paard of een jong paard rijdt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:09

Had had ik ook ongeveer staan bij mijn 1e posts, goede begeleiding is een must.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:12

Aan de ene kant ben ik het ermee eens, en aan de andere kant ook weer niet...
Inderdaad zie ik erg veel mensen met weinig ervaring, die soms absoluut niet weten wat ze aan het doen zijn aanklooien met een 3/4 jarige.
Maar aan de andere kant, reed ik zelf ook pas net 1,5 jaar toen ik voor het eerst op mijn(toen nogniet) pony stapte, en die was zelf ook nog helemaal groen (kende zadel/hoofdstel/iemand op zn rug, thats it), en met ons is het ook helemaal goed gekomen. Heb hem zelf heeeeel rustig verder beleerd, maar ondertussen zoveel mogelijk oudere paarden gereden waar ik zelf weer van kon leren.

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:18

Ik vind het ook jammer als onervaren mensen een jong paard kopen, met een dochtertje van 6 dat niet kan rijden. Ik kan me daar zó aan ergeren, dan denk ik echt:
ga of een goed opgeleide pony kopen, en zoek een betere instructrice, of stop met paardrijden,en laat je dochter op ballet gaan.
Dat is mijn mening hierover.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:23

ik vond dit inderdaad ook een moeilijke beslissing.
heb zelf nu namenlijk ook een jong paard,en had toen der tijd een paard war ik M1 mee reed en het doel het z te halen. helaas zit dit er nu niet meer in....
ik heb dit paard dan ook wel gekocht met 10000000x nadenken,
maar toen heb ik besloten het gewoon te doen, heb vroeger de ervaring van 3 jaar lang les te krijgen en 7 dagen per week een zz-licht gereden paard te rijden, een hoop andere paarden waaronder ook een hengst.toen ben ik naar Deurne gedaan voor 1 jaar, daar eerst een half jaar op school gezeten en enorm veel geleerd en mijn zit vereterd en instelling en nadenkend rijden zo af entoe, dus niet alles op gevoel maar ook bedenken de logica erbij. vervolgens een enorm leerzame stage achter de rug waar ik iedere dag les kreeg in het rijden van jonge paarden, en ook het springen waardoor mijn bassis beter is geworden. wat ik zelf nooit op deze manier had bedacht maar heb er zoo veel aan gehad! toch nog getwijfeld maar aangezien ik ook een 40 urige baan heb op een stal waar mijn collega mij wilt helpen met inrijden(zei doet dit al jaren en na 2 paarden gezien te hebben weet ik zeker dat zei dit ECHT goed kan) daarna ga ik lessen bij de eigenaresse, die heeft al der paarden zelf gefokt en opgeleid tot z niveau.

maar nu nog ben ik wel een beetje bang, en draait er in mijn hoofd om, wat als het fout gaat?
het geluk dan wel weer te hebben met een nuchter paard zoals het er nu uitziet, heeft nog nooit iets gegeven om de rare dingen die we met hem deden(eerste keer beenbeschermers/dekens op leek voor hem gewoon normaal!)
ik denk dat heeel veel mensen met een jong paard alleen het mooie en goede ervan bedenken, en niet bedenken dat dit ook zo ontiegelijk fout kan gaan.