Shadow0 schreef:Joolien schreef:Paarden zullen nooit opzettelijk denken mmmm nu ga ik mijn baas even pesten.
Waarom eigenlijk niet? Paarden denken namelijk wel degelijk heel duidelijk 'hmmm, nu ga ik mijn buurman pesten.' Je ziet dat soms zo duidelijk, een paard dat een ander gaat uitdagen (in een verder stabiele kudde), en net zo vervelend is tot er een reactie komt. Vaak weten ze dat ook mooi gedoseerd te doen, zodat er wel een reactie komt maar het net niet over het randje gaat tot echte ruzie (heel anders dan bv dominantiestrijd!) Ook als het tweede paard heel duidelijk aangeeft er geen zin in te hebben. Soms gaat het eerste paard net zo lang door tot het tweede er echt genoeg van heeft en een flinke klap teruggeeft.
Dat is, in mijn opinie, echt gewoon ondubbelzinnig klieren: uit eigen beweging vervelend doen of een ander uitdagen omdat je zin hebt om wat spanning en actie te krijgen. Dat kan ook optreden in contact met mensen.
Dat is grenzen opzoeken. Soms gaan ze daar overheen, soms niet. Het is constant kijken waar ze staan in een kudde/groep/band.