Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Saar88 schreef:Ik heb het idee dat Beau zijn bekken te weinig kantelt om echt te kunnen gaan zitten. Of dat komt door te slappe rug- of buikspieren kan ik niet goed zien dus dat durf ik niet te zeggen. Hij lijkt net iets meer gewicht op zijn voorhand te zetten, maar die indruk kan ook komen door zijn 1pootsdraf (ik heb hier nog nooit van gehoord, is dat een taktfout?).
Verder kom ik even niet..
Op de tweede foto lijkt het trouwens alsof het achter dijbeen meer ruimte heeft om onder de massa te komen, wat betekent dat het bekken beter gekanteld is?
Poeh, dit is echt enorm moeilijk. Die extreme voorbeelden kun je op een gegeven moment wel zien, maar het zijn juist de paarden die van alles wat hebben die zo moeilijk zijn!
Saar88 schreef:Ik zie een dragend paard. Wel een flinke afzet en dus een schuine lijn, maar de bovenlijn is mooi rond wat een opwaartse beweging betekent. Je kunt zien dat ze 'naar boven' vertrekt in plaats van naar voren. Als ik Visitor's uitleg toepas (dat is heel duidelijk, dankje!) heeft dit paard duidelijk aangespannen buikspieren
Edit (sorry, ik zie de hele tijd weer nieuwe dingen): bij een stuwend paard blijft de bovenlijn recht toch? Omdat een stuwend paard niet of minder gaat zitten?
Saar88 schreef:FemkeRoosje schreef:Dat is volgens mij ook zo, volgens mij ook omdat het waarschijnlijk een vertrek is dan moet er denk ik wel wat in gestuwd worden, toch? Anders word het lastig om 'harder' te gaan denk ik?
Weet het ook allemaal niet heel precies hoor, heb wel al wat geleerd van dit topic!
Anders ik wel! Alleen het bespreken al, dat leert je echt kijken.
Lijkt me ook inderdaad. Nu ik er zo over nadenk, heeft elk paard ook wel iets stuwends nodig toch
FemkeRoosje schreef:Bij die foto van ponyparadijs, ziet het eruit alsof de buikspieren worden aangespannen, en daardoor weer de dij naar voren word getrokken en de beken gekanteld. Ook zakt het paard in de achterhand en daardoor richt het zich op. Toch is er iets raars, is het toevallig een afzetmoment, overgang? Want heb het idee dat de achterhand wel erg ver zakt, en het andere achterbeen ziet er een beetje vreemd uit alsof het echt een afzet was.
Saar88 schreef:Heb je dan ook foto's van hetzelfde ritje waar ze 'normaal' in draf loopt? Wel fijn dat je deze foto hebt geplaatst, hij laat duidelijk het gekantelde bekken zien en dat vond ik toch moeilijk om te zien.
Eigenlijk is het net zoals bij mensen, maak je je rug recht, kantelt je bekken en span je je buikspieren aan. Als je zonder zadel rijdt bijvoorbeeld, doe je dit ook. Bij paarden geldt dit dus ook
ponyparadijs schreef:Saar88 schreef:Heb je dan ook foto's van hetzelfde ritje waar ze 'normaal' in draf loopt? Wel fijn dat je deze foto hebt geplaatst, hij laat duidelijk het gekantelde bekken zien en dat vond ik toch moeilijk om te zien.
Eigenlijk is het net zoals bij mensen, maak je je rug recht, kantelt je bekken en span je je buikspieren aan. Als je zonder zadel rijdt bijvoorbeeld, doe je dit ook. Bij paarden geldt dit dus ook
Zelfde dag paar meter verder.