[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:34

Nynke is op die foto stuwend volgens mij. Beau vind ik lastig om te beoordelen, volgens mij nog meer stuwend als dragend, vind het lastig om vanuit zo'n hoek te beoordelen.
Als iemand zou kunnen controleren of ik het zo goed heb/fout doe, dat zou erg fijn zijn!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:35

Om even in te haken op femkeroosje, bitje, saar en horselovee over de foto's van Danser en Nynke:
Hm ja maar toch als ik het zo zie vind ik ten eerste Nynke en Danser qua beweging op deze foto's erg op elkaar lijken, beide stuwend, maar toch (ten tweede dus) denk ik dat dit voor het dragen van de ruiter niet erg is, omdat ze ook door de buiging in hun hals hun buikspieren (voor een groot deel) aanspannen en niet de rug echt wegdrukken. Het kan dus nóg dragender maar het is niet een totaal ongedragen en 'op de voorhand' beeld heb ik het idee. Of zit ik er compleet naast?
Dit is echt lastig zeg... :-)
Oja, want bijvoorbeeld het tweede paard op de foto van de vorige pagina, die Saar88 meen ik postte ter vergelijking met Danser, heeft wel een dragende beweging, want meer opwaarts dan voorwaarts, maar daarentegen en minder goed ruggebruik naar mijn idee en minder kanteling van het bekken dan Nynke en Danser. Dus dan zou ik zeggen dat stuwen en dragen niet per se gelijk staat aan een goed of slecht ruggebruik (wat eigenlijk buikspiergebruik is) en kanteling van het bekken. Of kraam ik nu echt onzin uit? Haha. We hebben een expert nodig. :D

Eileen_

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:41

Nynke is volgens mij sws stuwend ja.
Beau weet ik ook niet. ik kan niet zien of zijn buik aangespannen is of niet (kan ik sws niet goed :') )

hoe zien jullie of de buik aangespannen is of niet?
jaa, we hebben idd een expert nodig :')

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:43

We hebben Yamcha nodig, haha! Dan weten we of we het goed doen of niet, misschien zien we wel dingen over het hoofd!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:44

hier dan nog een paar andere fotos van beau, om een beter beeld te krijgen :)
Nadeel van beau is wel dat zijn kruis iets hoger ligt dan zijn schoft, dat vertekend ook veel en hierdoor kan hij natuurlijk ook wat minder
ondertreden. Maar ik vind dat hij het al redelijk doet, hij doet zijn best iig :)

Dit was op mijn L2 debuut, ergens in Juli .. Neusje mocht er meer uit maar dat daargelaten :)
Afbeelding

en hier een foto, waar ik dus ook een paar vragen over heb. Beau heeft namelijk al snel de neiging om zijn achterhand sneller onder de massa te plaatsen
dan de voorbeen daar schuin tegenover in de midden draf. De zogenaamde 1 pootsdraf.
Mijn instructrice zegt dat jonge paarden dit wel vaker hebben en ze dit beter
gaan beheersen naar mate de spieren sterker worden. Ook zijn haflinger bouw zou hier in mee spelen door die ene lange spier bij de billen (naam kwijt :'))
Maar wat vinden jullie daar van? Zal t ooit verbeteren? Of is het gewoon puur de fout van de ruiter, ik dus, die iets anders moet doen?
Ben er wel benieuwd naar :j

Dit was vorig jaar ergens in augustus. M1 wedstrijd met 200pten :)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 06-03-12 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:46

Ik denk inderdaad ook dat stuwen niet per definitie slecht is, zeker niet op een keuring, omdat het daar vaak gaat om paarden die nog onbespierd zijn. Het gaat hier om het gangenwerk, niet om hoe ze zichzelf dragen.
Het bespierd raken van rug en buik is natuurlijk een langdurig proces, dus de meeste paarden dragen deels en stuwen deels, dus ik denk dat je gelijk hebt Visitor. In principe kan een paard dat erg stuwt de ruiter dus wel dragen, maar in een dressuurproef wordt je dan afgestraft op te weinig gedragenheid. Dit heeft weer gevolgen voor het tempo en de verzameling. Dus wanneer een ruiter op een stuwend paard gaat zitten gaat dit prima, maar wanneer dit paard dressuur'kunstjes' moet gaan doen loop je daar tegenaan.
Ik denk inderdaad ook dat dragen of stuwen niet automatisch betekent dat de rug goed of slecht gebruikt wordt. En het ene paard is natuurlijk heel los door zijn lijf en kan dus makkelijk het bekken kantelen en heeft bijvoorbeeld veel vrijheid in schouders en andere gewrichten, maar kan wel veel moeite hebben met het correct aanspannen van rug- of buikspieren. Zo'n paard kan dus wel tot gedragenheid komen, maar gebruikt niet per sé zijn rug goed. Uiteindelijk uit zich dat denk ik wel, omdat bijvoorbeeld het been toch niet zoveel ruimte heeft. Dat wordt verbloemd door zijn natuurlijke souplesse.
Ik ben ook benieuwd naar de expert :P

Edit: ik probeer nog even naar Beau te kijken!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:54

Ik heb het idee dat Beau zijn bekken te weinig kantelt om echt te kunnen gaan zitten. Of dat komt door te slappe rug- of buikspieren kan ik niet goed zien dus dat durf ik niet te zeggen. Hij lijkt net iets meer gewicht op zijn voorhand te zetten, maar die indruk kan ook komen door zijn 1pootsdraf (ik heb hier nog nooit van gehoord, is dat een taktfout?).
Verder kom ik even niet..

Op de tweede foto lijkt het trouwens alsof het achter dijbeen meer ruimte heeft om onder de massa te komen, wat betekent dat het bekken beter gekanteld is?

Poeh, dit is echt enorm moeilijk. Die extreme voorbeelden kun je op een gegeven moment wel zien, maar het zijn juist de paarden die van alles wat hebben die zo moeilijk zijn!
Laatst bijgewerkt door Saar88 op 06-03-12 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:55

Ik heb nog wel een leuk moment van mijn merrie.
Afbeelding
Want op deze foto zie je naar mijn idee wel dat het bekken is gekanteld en de buikspieren zijn aangespannen.
Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:57

Iemand vroeg hoe je het gebruik van de buikspieren kan zien, op de bovenste foto van Beau van de laatste twee die Bitje heeft gepost zie je zijn buikspieren goed aangespannen zijn. Verder kijk ik naar de bovenlijn van het paard, van neus, nek, hals, rug naar staart: als die 'bol' is komt dat doordat het paard zijn buikspieren goed aanspant en dus zijn rug goed 'gebruikt' en niet 'wegdrukt' (dus niet hol maakt en verkrampt).
Heb trouwens laatst 'Hoe beweegt uw paard' van Higgins en Martin gekocht en gelezen, staan veel plaatjes is van spieren en skelet op paarden in beweging in met leerzame toelichting erbij. Als ik tijd heb (beloof niks) kan ik wel eens opzoeken wat er in staat over stuwen/dragen en dat hier neerzetten. Kan me nog wel herinneren dat er in staat dat als paard de hals omlaag brengt en dus de neus omlaag en naar voren, hij de buikspieren automatisch aanspant en dus de rug loslaat en zijn rug goed gebruikt.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:00

Ik zie een dragend paard. Wel een flinke afzet en dus een schuine lijn, maar de bovenlijn is mooi rond wat een opwaartse beweging betekent. Je kunt zien dat ze 'naar boven' vertrekt in plaats van naar voren. Als ik Visitor's uitleg toepas (dat is heel duidelijk, dankje!) heeft dit paard duidelijk aangespannen buikspieren :j

Edit (sorry, ik zie de hele tijd weer nieuwe dingen): bij een stuwend paard blijft de bovenlijn recht toch? Omdat een stuwend paard niet of minder gaat zitten?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:02

Saar88 schreef:
Ik heb het idee dat Beau zijn bekken te weinig kantelt om echt te kunnen gaan zitten. Of dat komt door te slappe rug- of buikspieren kan ik niet goed zien dus dat durf ik niet te zeggen. Hij lijkt net iets meer gewicht op zijn voorhand te zetten, maar die indruk kan ook komen door zijn 1pootsdraf (ik heb hier nog nooit van gehoord, is dat een taktfout?).
Verder kom ik even niet..

Op de tweede foto lijkt het trouwens alsof het achter dijbeen meer ruimte heeft om onder de massa te komen, wat betekent dat het bekken beter gekanteld is?

Poeh, dit is echt enorm moeilijk. Die extreme voorbeelden kun je op een gegeven moment wel zien, maar het zijn juist de paarden die van alles wat hebben die zo moeilijk zijn!

ik zelf zie het wel als een taktfout ja :j ben er gek genoeg nog nooit op afgerekend

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:04

Kun je wat met mijn uitleg of denk je dat het niet klopt :P?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:05

Saar88 schreef:
Ik zie een dragend paard. Wel een flinke afzet en dus een schuine lijn, maar de bovenlijn is mooi rond wat een opwaartse beweging betekent. Je kunt zien dat ze 'naar boven' vertrekt in plaats van naar voren. Als ik Visitor's uitleg toepas (dat is heel duidelijk, dankje!) heeft dit paard duidelijk aangespannen buikspieren :j

Edit (sorry, ik zie de hele tijd weer nieuwe dingen): bij een stuwend paard blijft de bovenlijn recht toch? Omdat een stuwend paard niet of minder gaat zitten?

Voor welke foto is dit?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:06

Saar88 schreef:
Kun je wat met mijn uitleg of denk je dat het niet klopt :P?

Ik denk niks, ben nog al meningloos omdat ik het echt niet weet :')

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:06

Die van jou, Ponyparadijs!

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:10

Pfff, vind dit ook wel erg lastig zo..
Beau loopt volgens mij wel dragend, maar vind het lastig zo te beoordelen. Volgens mij heeft hij ook zijn buikspieren aangespannen, en daardoor word zijn dij naar voren getrokken en zijn beken gekanteld. Vind het wel lastig om te zien zo.

Bij die foto van ponyparadijs, ziet het eruit alsof de buikspieren worden aangespannen, en daardoor weer de dij naar voren word getrokken en de beken gekanteld. Ook zakt het paard in de achterhand en daardoor richt het zich op. Toch is er iets raars, is het toevallig een afzetmoment, overgang? Want heb het idee dat de achterhand wel erg ver zakt, en het andere achterbeen ziet er een beetje vreemd uit alsof het echt een afzet was.

Saar88 schreef:
FemkeRoosje schreef:
Dat is volgens mij ook zo, volgens mij ook omdat het waarschijnlijk een vertrek is dan moet er denk ik wel wat in gestuwd worden, toch? Anders word het lastig om 'harder' te gaan denk ik?
Weet het ook allemaal niet heel precies hoor, heb wel al wat geleerd van dit topic!

Anders ik wel! Alleen het bespreken al, dat leert je echt kijken.
Lijkt me ook inderdaad. Nu ik er zo over nadenk, heeft elk paard ook wel iets stuwends nodig toch

Als ik het goed heb dan heeft elk paard wel iets stuwends nodig.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:17

FemkeRoosje schreef:
Bij die foto van ponyparadijs, ziet het eruit alsof de buikspieren worden aangespannen, en daardoor weer de dij naar voren word getrokken en de beken gekanteld. Ook zakt het paard in de achterhand en daardoor richt het zich op. Toch is er iets raars, is het toevallig een afzetmoment, overgang? Want heb het idee dat de achterhand wel erg ver zakt, en het andere achterbeen ziet er een beetje vreemd uit alsof het echt een afzet was.

Het paard was op het moment van de foto al een poosje in draf. Het is dus niet echt een vertrek moment als in een overgang.
Dat er iets vreemds is klopt wel. Amazone reed er voor een van de eerste keren op. Was gewent een wat flexmatieker ponytje te rijden. En gaf nogal groot een extra tikje met de zweep bij.
Het is dus eigenlijk niet echt zo dat het paard daar dragend loopt. Maar meer dat het moment heel dragend was omdat er een grote extra hulp werd gegeven.
Toch vindt ik wel dat je duidelijk op deze foto het bekken kantelen ziet en het aanspannen van de buikspieren.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:23

Heb je dan ook foto's van hetzelfde ritje waar ze 'normaal' in draf loopt? Wel fijn dat je deze foto hebt geplaatst, hij laat duidelijk het gekantelde bekken zien en dat vond ik toch moeilijk om te zien.
Eigenlijk is het net zoals bij mensen, maak je je rug recht, kantelt je bekken en span je je buikspieren aan. Als je zonder zadel rijdt bijvoorbeeld, doe je dit ook. Bij paarden geldt dit dus ook :j

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:31

Echt een heel leerbaar topic lijkt mij. Ik ga nu nog niet reageren, hier te weinig kennis in maar ik zet zek een stipje en lees braaf bij zodat ik er wat van kan leren en misschien wat commentaar kan leveren? :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:41

Saar88 schreef:
Heb je dan ook foto's van hetzelfde ritje waar ze 'normaal' in draf loopt? Wel fijn dat je deze foto hebt geplaatst, hij laat duidelijk het gekantelde bekken zien en dat vond ik toch moeilijk om te zien.
Eigenlijk is het net zoals bij mensen, maak je je rug recht, kantelt je bekken en span je je buikspieren aan. Als je zonder zadel rijdt bijvoorbeeld, doe je dit ook. Bij paarden geldt dit dus ook :j

Afbeelding
Zelfde dag paar meter verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:48

Even voor diegene die het moeilijk oordelen vinden, dit is de totale draging die je wilt zien. Extreem genomen. Maar hier zijn de bekken gekanteld, de buikspieren aangespannen, een zakkende achterhand, een opwaartse lijn en los contact van voren. Hij zou nog iets meer op de loodlijn mogen.

Afbeelding

Hier een piaffe die totaal niet gedragen is, geen bekken gekanteld heeft en niet opwaarts is.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-03-12 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:50

Mooie foto Joolien. Mooi beeld van een dragend paard. Is dit in een piaffe moment genomen? Vindt het paard namelijk extreem zakken in de achterhand en dus niet meer voorwaarts kunnen.
Snap je wat ik bedoel?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:55

Dit is inderdaad duidelijk :j (Eigenlijk zou je plaatjes van dragende en niet-dragende piaffe en dragende en niet-dragende uitgestrekte draf bijvoorbeeld naast elkaar moeten zetten en dan kijken naar bekken/buik/rug/etc op die vier plaatjes... En dan foto genomen op zelfde moment in de beweging.)
Laatst bijgewerkt door Visitor op 06-03-12 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:55

ponyparadijs schreef:
Saar88 schreef:

Afbeelding
Zelfde dag paar meter verder.

Wat een contrast. Ik vind hier het paard volledig op de voorhand, hangerig in de hand, spanning in de kaak en hals. Wel aanspanning van de buikspieren maar de bekken zijn niet gekanteld. Ik zou meer werken aan lossigheid in de kaak, maar dan van achteruit, en licht blijven aan de voorkant. Veel met buiging en stelling werken en vooral geduld hebben.

Is idd vanuit de piaffe :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:59

Ik heb even een voorbeeld gegeven hoe ie niet moet :P