Als reactie op de anti-paardensportcollages...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:44

Kadankovitch schreef:
Tot welke rijstijl meneer Huertcilla zich rekent, is aan hem.

Ik heb een eigen stijl 8-)
Gebaseerd op de gouden eeuw van hoge school zoals Gaspard de Saunier dat uitlegt, volgens 21ste eeuwse bio-ethiek op een basis van buitenrijden zoals Sadko Solinksi onderwees.

Mijn motto is wat Federico Caprilli schreef; het hoogste doel is het paard niet in de weg te zitten want:

Onder paardrijden versta ík daarbij betrouwbaar veilig onder alle omstandigheden van overal naar overal kunnen rijden met een minimim aan belasting voor ruiter en paard.

Ik noem het zelf 21ste eeuwse boodschappendressuur :D

Afbeelding

Naast het genoemde werk van Inge Teblick wil ik graag verwijzen naar het _/-\o_ boek van Federico Caprilli en uiteraard het allerbeste ruiterboek ooit; Bem Cavalgar van Koning Duarte.

Nogmaals; de mens heeft VEEL meer hersencapaciteit dan een paard. Waarom dan dwingen?
Modern ruiterschap is het paard weestandsloos verzameld te laten wíllen wat jij wil.

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:45

Huertecilla schreef:
Dolores08 schreef:
Ik begrijp niet waarom ieder die met bit rijdt, vergeleken wordt met een ruiter op de collage? Is het dat waarover het gaat of begrijp ik het verkeerd?
Alles kan misbruikt worden, van zweep sporen tot bitloos hoofdstel.

+:)+

Het gaat gewoon om de bio-ethiek van de ruiter(ij).

Hte is anno nu helemaal *\o/* dat ´ongelukkige momentopnames´ aan de grote klok gehangen worden.
ELKE RUITER DIE OOK DIERENLIEFHEBBER IS zou daar volop achter moeten staan.

We leven in de 21ste eeuw en rijden paard voor de lol. Er is daarbij geen excuus voor dierenmishandeling.
Dierenwelzijn is een recht. Paardrijden een verantwoordelijkheid. Een verantwoordelijkheid voor het welzijn van het rijdier :)*

Anno nu is rijden op basis van P+ niet acceptabel. Zelfs de grote stap van Parelli naar R- is al gepasseerd.
Er is alle reden om op basis van R+ te rijden.
Wie daar wat meer over wil weten kan een vereenvoudigde uitleg op mijn site vinden onder het kopje ´je krijgt wat je beloont´ en een mensenvoorbeeld onder ´de beloning´.

Een enórm goed stuk kennis over het praktische hoé dan? geeft Inge Teblick in haar tópboek Grondwerk met Paarden.
Het recept is; zet het op, wacht en beloon. Niet ingewikkelds aan.
De mens heeft meer hersens dan een paard. Wat is het probleem nu eigenlijk?
Wees gewoon eens pósitief tegen je paard. Geef het een reden om te wíllen doen wat jij vraagt.

Wie dat allemaal niet wil snappen hoort anno nu aan de ethische schandpaal mbt dierenmishandeling.

Ik sta wel achter een collage en ik was blij toen ik dit zag in het begin dat mensen zich daarvoor inzetten, maar de manier waarop sommigen dat doen is meer om zelf in de kijker te staan dan voor het welzijn van de paarden. Het is ergerlijk en een dooddoener als het gebruikt wordt tegen mensen die met bit willen rijden, maar het goed menen en met veel gevoel rijden. Sensibiliseren MOET, want er is veel misbruik (ik heb het zelf meegemaakt), maar je slaat met collages niet de mensen om de oren die het goed menen. naar ik las wat dhr K. meegemaakt heeft, dat is schrijnend.
Als je echt mensen aan het werk gezien hebt, zoals Anja Beran bvb, dan is dat GEEN dierenmishandeling omdat ze met bit rijdt. Daar zit denk ik het probleem van heel dat collage-gedoe.

Ik ben helemaal akkoord met u ivm R+. Mocht u weten hoe ik train dan zou u zien dat ook ik tot het besef gekomen ben dat R+ de snelste weg is naar succes, juist omdat het paard graag ZELF wil.
Echter, ik probeer het hele fijne gevoel van druk en loslaten onder de knie te krijgen, want daar kan je ook hele fijne communicatie mee hebben tijdens het rijden als je tenminste op het juiste moment reageert (met R+ moet je natuurlijk ook op de seconde reageren).
Dan moet je niet sleuren of trekken, maar dan wordt het allemaal een licht spel.

Ik combineer R- en R+ en lichaamstaal (vooral Chris Irwin), ben nog niet zo ver dat ik alleen met R+ kan trainen en zou begod niet weten hoe ik dat moet doen.
Gebruikt u tijdens het rijden ook enkel en alleen R+? Dat is bijzonder mooi, maar ik wil graag de twee combineren want zou niet weten hoe je enkel R+ kan gebruiken tijdens het rijden. Ik heb het eerste boek gelezen van Inge Teblick, maar zal me nog wat verder informeren want weet dat ze nu bezig is met R+ te gebruiken tijdens het rijden.
Mijn grote voorbeeld die ik volg is Andrew Mclean http://www.aebc.com.au/equitationscience en een vriend van hem, Marc Pieraerd een gedragsbioloog die rijpaarden en olifanten traint: http://users.telenet.be/andrew.mclean/index_bestanden/Page428.htm
McLean heeft testen gedaan met trailerladen en R+ en R_ belonen en zijn constatie was dat R_ effectiever was omdat je kan doseren. Niet elk paard konden ze via R+ leren trailer laden.

shirleyp

Re: Als reactie op de anti-paardensportcollages...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 23:17

Lieve Mensen,

Ik weet niet of het is opgevallen, maar ik ben afgehaakt in mijn eigen topic... Ik wilde met dit topic een signaal afgeven en een discussie starten. Volgens mij is beide gelukt. Ik vind het toch bijzonder (maar vooral jammer) om te zien hoe gemakkelijk een topic kan worden omgebogen tot een propagandamiddel voor de eigen rijstijl/omgang met paarden. En misschien nog wel meer tot een muur vol pamfletten tegen de rijstijl van anderen die niet jouw mening toebehoren... Ik wens daar niet aan deel te nemen. Ik wens jullie oprecht veel succes met deze discussie, voorlopig houd ik het even voor gezien.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 01:12

Meneer Huertecilla u hebt in het bovenstaande het beste bewijs gegeven van mijn betogen in dit topic.
Voor een man dier zijnrijdier blootstelt aan de gevaren van de openbare weg, zonder in staat te zijn adequaat in te grijpen indien nodig, vraag ik mij echt af of u nog wel heldere kijk hebt op de gevaren en verantwoordelijk heden in deze wereld. In dit opzicht hebt u zich al gedisqualificeerd.

Maar goed gezien het feit dat u zo duidelijk van mening bent dat ik aan de morele schandpaal genageld zou moeten worden, zie ik niet in waarom ik nog met een andere discussie zou moeten voeren dan over de vraag hoe een dialoog te onderhouden.
In u geval hou ik vast aan het motto van Marquis de Condorcet

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:49

Kadankovitch schreef:
Meneer Huertecilla u hebt in het bovenstaande het beste bewijs gegeven van mijn betogen in dit topic.
Voor een man dier zijnrijdier blootstelt aan de gevaren van de openbare weg, zonder in staat te zijn adequaat in te grijpen indien nodig, vraag ik mij echt af of u nog wel heldere kijk hebt op de gevaren en verantwoordelijk heden in deze wereld. In dit opzicht hebt u zich al gedisqualificeerd.

Tsk, tsk.
Dat is een mening gebaseerd op een vooroordeel over een manier van rijden en -dresseren zonder énige basis van kennis van zaken daarover.

@shirleyp:
er is inderdaad door Kandakovitch een schijndiscussie opgestart met persoonlijke beledigingen op zijsporen.
Met of zonder bit is irrelevant.

Het gaat om de ethiek van het paardgebruik voor ruiterambities.
Het púnt is dat anti-collages mbt ruitersport de achilleshiel van de ruiterij naakt laten zien.
Bij ruitersport ligt daar een conflict met het welzijnsrecht van het gebruikte dier.
Het is in het allergrootse belang van juíst de ruiters die wedstrijden willen rijden dat er een waarborging komt van het welzijnsbelang va het individuele paard en dat de ´ongelukkige momentopnames´ aan de kaak worden gesteld :)*
Juist de ruitersporters zouden de grootste jager daarop moeten zijn. Het is namelijk in hún belang dat ruitersport niet wordt verboden!

Daarom begrijp ik jouw topicstarter niet. Dat predikt alleen maar voor eigen parochie, zelbevestigend voor degenen die wedstrijden willen rijden. Dat is contraproductief voor julie zelf.
Als je een toekomst voor de ruitersport wil, moet je niet roepen dat het wel meevalt en het ook mooi is.
Doe ´mooie´ dingen zijn voor de ruiters.
De misstanden zíjn er en niet acceptable mbt dierenmishandeling.
De publike opinie kan dat niet rijmen met dierenliefhebben en 21ste eeuwse bio-ethiek.
JULLIE; de ruitersporters, zouden de grootste jagers op de ´ongelukkige momenten´ moeten zijn en de wistle blowers moeten STEUNEN.
Het gaat niet weg die 21ste eeuwse bio-ethiek en door je af te zetten maak je de kloof alleen maar groter, de kritiek gegronder :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:08

Dolores08 schreef:
Ik ben helemaal akkoord met u ivm R+.
Mocht u weten hoe ik train dan zou u zien dat ook ik tot het besef gekomen ben dat R+ de snelste weg is naar succes, juist omdat het paard graag ZELF wil.

+:)+

Citaat:
Echter, ik probeer het hele fijne gevoel van druk en loslaten onder de knie te krijgen, want daar kan je ook hele fijne communicatie mee hebben tijdens het rijden als je tenminste op het juiste moment reageert (met R+ moet je natuurlijk ook op de seconde reageren).
Dan moet je niet sleuren of trekken, maar dan wordt het allemaal een licht spel.

Dat is geen druk of wijken daarvoor maar ´raak de huid´-niveau signaalgeven.

Citaat:
ben nog niet zo ver dat ik alleen met R+ kan trainen en zou begod niet weten hoe ik dat moet doen.
Gebruikt u tijdens het rijden ook enkel en alleen R+? Dat is bijzonder mooi, maar ik wil graag de twee combineren want zou niet weten hoe je enkel R+ kan gebruiken tijdens het rijden. Ik heb het eerste boek gelezen van Inge Teblick, maar zal me nog wat verder informeren want weet dat ze nu bezig is met R+ te gebruiken tijdens het rijden.

De sleutel is operante conditionering.
Ik heb 30 jaar geleden al met de clicker kennis gemaakt en die is bij paarden alleen voor vrijheidsdressuur geschikt.
Daarom ´clicker´ ik bij mijn paarden met de stém.
Dat legt Inge Teblick ook uit.
Werkt perfect juíst ook in het zadel.
Ik heb nog nooit anders paarden beleerd dan zoals ik op mijn site beschrijf.

Ik gebruik ook non verbale communicatie, beloning.
De basis daarvoor ligt alweer meer dan 30 jaar :o terug. John Fisher was daarmee destijds aan het experimenteren en dat was een oogopener welke juist bij dé lichaamstaallezers bij uitstek; het paard, helemaal op diens wezen geschreven is.
Ik noem het ´Zennen´. Belonen met ´zen-momenten´ :D
Met je eigen spiertonus R- en R+ :)*
Tai-chi is goede ruíterdressuur daarvoor.
Dat gaat helaas al veel te ver zelfs voor mijn site.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:16

Dolores08 schreef:
Als je echt mensen aan het werk gezien hebt, zoals Anja Beran bvb, dan is dat GEEN dierenmishandeling omdat ze met bit rijdt.

Ik kan dat heel helder uitleggen mbt spóórgebruik. Zo lang er een ´schrikdraadervaring´ is, is een spoor alleen maar een kuitvingertop.
Ook kan je met een més ´raak de huid´ signaleren. Zo lang het paard niet ervaart dat een mes scherp is en kan snijden/prikken is het een neutraal signaalmiddel.

Dáár wringt de schoen met juist het bit. Het is ONMOGELIJK dat een paard er geen schrikdraadervaring mee heeft.
Dat is een valkuil omdat je dit het paard niet kan óntleren :)*

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:38

Maar meneer,nu liegt u toch appert; herhaaldelijk heb ik al gezegt dat ik slecht "bitloos rijden" tersprake sprake heb gebracht als voorbeeld om Dolores iets te verduidelijken. U pikte dit om over uw stokpaardje te beginnen, terwijl ik steeds erop heb gewezen dat dit topic daar niet over gaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:46

Kadankovitch schreef:
Maar meneer,nu liegt u toch appert; herhaaldelijk heb ik al gezegt dat ik slecht "bitloos rijden" tersprake sprake heb gebracht als voorbeeld om Dolores iets te verduidelijken. U pikte dit om over uw stokpaardje te beginnen, terwijl ik steeds erop heb gewezen dat dit topic daar niet over gaat.

..en ~~}> maar weer _O-

Voor de 4e keer:
Helemaal +:)+ van u dat u slecht bitloos aan de kaak stelt.

Dat verdient inderdaad óók een anti-collage want het gaat niet om de optoming noch om de school/stijl doch om de ethiek van met een rijdier omgaan. Het was eígenlijk volstrekt irrelevant om kritiek op bitloos op te brengen :roll:

De anti-ruitersport-collages hekelen het LETTERLIJK paardoverweldigende ruiterbelang bij wedstrijden.
Dat omarmen is de enige weg naar een toekomst voor ruitersport :)*

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:59

Huertecilla schreef:
Het púnt is dat anti-collages mbt ruitersport de achilleshiel van de ruiterij naakt laten zien.
Bij ruitersport ligt daar een conflict met het welzijnsrecht van het gebruikte dier.
Het is in het allergrootse belang van juíst de ruiters die wedstrijden willen rijden dat er een waarborging komt van het welzijnsbelang va het individuele paard en dat de ´ongelukkige momentopnames´ aan de kaak worden gesteld :)*
Juist de ruitersporters zouden de grootste jager daarop moeten zijn. Het is namelijk in hún belang dat ruitersport niet wordt verboden!

Daarom begrijp ik jouw topicstarter niet. Dat predikt alleen maar voor eigen parochie, zelbevestigend voor degenen die wedstrijden willen rijden. Dat is contraproductief voor julie zelf.
Als je een toekomst voor de ruitersport wil, moet je niet roepen dat het wel meevalt en het ook mooi is.
De publike opinie kan dat niet rijmen met dierenliefhebben en 21ste eeuwse bio-ethiek.
JULLIE; de ruitersporters, zouden de grootste jagers op de ´ongelukkige momenten´ moeten zijn en de wistle blowers moeten STEUNEN.
Het gaat niet weg die 21ste eeuwse bio-ethiek en door je af te zetten maak je de kloof alleen maar groter, de kritiek gegronder :)*

_/-\o_ Alhoewel ik je continue :)* redelijk irritant vind zijn er toch wel een paar gaan branden bij mij,dank

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:19

Huertecilla schreef:
Ik gebruik ook non verbale communicatie, beloning.
De basis daarvoor ligt alweer meer dan 30 jaar :o terug. John Fisher was daarmee destijds aan het experimenteren en dat was een oogopener welke juist bij dé lichaamstaallezers bij uitstek; het paard, helemaal op diens wezen geschreven is.
Ik noem het ´Zennen´. Belonen met ´zen-momenten´ :D
Met je eigen spiertonus R- en R+ :)*
Tai-chi is goede ruíterdressuur daarvoor.
Dat gaat helaas al veel te ver zelfs voor mijn site.

Waarde heer Huertecilla, ik krijg weinig de kans om met mensen te praten die zo op de hoogte zijn van paarden trainen op een correcte manier. Heel erg dank voor dit stukje!
Neen, dat gaat niet te ver de Tai-Chi voor ruiterdressuur, daar begint het nu net mee ;) . Ik heb het geluk gehad om dit te ervaren met mijn paard en je kunt je niet voorstellen hoe belangerijk die spiertonus is ivm vluchtdieren werken. Ik had het nog niet door dat dit een R- was en ik gebruik het vaak.
De mensen, maar vooral de paarden die les kunnen krijgen van u hebben veel geluk!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:17

Dolores08 schreef:
Ik had het nog niet door dat dit een R- was en ik gebruik het vaak.

Ook R+.
Positief bevestigen door ontspannen.

Wat HEEL belangrijk is dat de ruiter/opleider zich realiseert dat het voor een paard HET belangrijkste is dat het zich veilig voelt.
Als je dat kan geven als beloning heb je de jackpot.

Overigens is een paard geen ´vluchtdier´.
Schrik = reflex.
Vlucht = gedrag.

Aan dat gedrag ligt een risicobeslissing ten grondslag; een afweging van vlucht/vecht/niets. Ik heb hier drie ´vechtdieren´ ;) die eerder zullen besluiten tot aanvallen dan vluchten. Mijn hengst zelfs vrijwel uitsluitend. Die lost zijn gevoel van onlust op met ´vecht´. Zo´n ervaren (ongewenste - voor mij - succeservaring - voor hem) straatvechter van 500 kilo is héél wat meer uitdaging dan een angsthaas.

Het opleiden van een rijpaard behelst in hoge mate (zou dat moeten behelzen) het aanleren van de risicobeslissing; bij schrik/onlust de ruiteraanwijzingen opvolgen = het veiligste.
Daar heb je gelijk waarom via lichaamstaal een veilig gevoel kunnen geven de R+ jackpot is. ´Zzzénnnnn....´

Citaat:
De mensen, maar vooral de paarden die les kunnen krijgen van u hebben veel geluk!

:o

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:12

Hebben Dolores en Huertecilla niet in de gaten dat de TS er mee opgehouden is in haar eigen topic?
Misschein via pb of een eigen topic jullie rijkunstige ervaringen verder delen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:35

setteke schreef:
Hebben Dolores en Huertecilla niet in de gaten dat de TS er mee opgehouden is in haar eigen topic?
Misschein via pb of een eigen topic jullie rijkunstige ervaringen verder delen?

Weg met een stuk kennis waar je niet van wil weten ~~}>

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:42

Weg hoeft toch niet? Ik kan het ook in een ander topic lezen, wat ervoor bedoeld is om je eigen rij ervaringen uit te wisselen :)*
Of ik klik jouw website aan.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:16

piepenfiets schreef:
Huertecilla schreef:

_/-\o_ Alhoewel ik je continue :)* redelijk irritant vind zijn er toch wel een paar gaan branden bij mij,dank

Toch ben ik wel heel benieuwd wat voor :)* zijn gaan branden :D

Maar als ik de post van TS lees, is het wellicht "verstandig" om een nieuw topic te openen?