Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:00

matharitje schreef:
Marjootje en brendaa ik ben het er ook mee eens.
Alsjeblieft zeg! Jezus!

Ik ben het gedeeltelijk ook eens met Marjootje, tussen de 80 en 90 kilo kun je idd best op bepaalde paarden rijden, mits je het werk ook netjes aanpast.....voor mij ligt de maximum-gewichtsgrens op 90 kilo, dus waarom roep jij nu zo hard???

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:00

Ik denk dat het standpunt van waaruit mensen kijken verschilt afhankelijk van welke gewicht je hebt.

Freeride is duidelijk slank en houdt standpunt aan over gewicht , prima. Maar jij kunt ook niet oordelen hoe het voor een paard is om een zwaarder iemand te dragen. Het hangt met zoveel factoren samen.

Dit is ongeveer hetzelfde als een discussie met iemand die rookt en denkt dat hij daar niemand kwaad mee doet. Oneindige discussies levert dat op met altijd hetzelfde resultaat............je komt er niet uit.

Het is goed dat er mensen zijn die kritisch naar gewicht kijken, dat is ook een goede tegenhanger voor mensen die maar onbeperkt met overgewicht te paard kunnen stappen. Dat houdt elkaar in balans, maar je moet niet doorslaan, geen van beide kanten op wel te verstaan!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:01

Daar kan ik doorgaans ook wel inkomen hoor, goed getraind paard + goed getrainde ruiter biedt meer perspectief, maar dan nog, zit het in de bovengrens van wat toelaatbaar is (voor mij), dus heb je het nog over flinke belasting

Collie2008

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:01

Citaat:
Dit is ongeveer hetzelfde als een discussie met iemand die rookt en denkt dat hij daar niemand kwaad mee doet.

de steekt dan duidelijk zijn kop in het zand

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:04

bethje31 schreef:
"Ik vind de grens ook 80 kg, de manege hanteert die ook en dat vind ik inderdaad goed."

Ik begrijp dat er geen mannen rijden op jou manege? Overigens geloof ik nooit dat iedereen bij jou op de manege minder dan 80 kilo weegt. Kun je wel leuk zo'n grens aangeven maar zet eerst maar eens iedereen op de weegschaal.Kan je vertellen dat heel veel niet dikke mensen, vooral mannen al heel makkelijk aan de 80 kilo zitten.
Veel bekende springruiters wegen zeker 80 kilo of meer en die trainen echt wel dagelijks hoor....

Ik snap dat een manege een grens hanteert, de paarden zijn hun inkomen, of iedereen echt onder de 80 is, geen idee, er rijden niet veel volwassenen en sowieso bijna geen mannen, de mannen die er rijden hebben eigen paarden (welgeteld 2) wellicht dat die mannen 85 hooguit 90 wegen, maar goed over eigen paarden kan een manege moeilijker een standpunt maken

Los van een gewichtgrens vind ik het eigenlijk veel belangrijker dat maneges meer gaan doen op het gebied van fysieke conditie, dus niet alleen een uurtje rondhobbelen maar ook gymnatische oefeningen voor de ruiter, naast het paard werken etc, maar dat is denk ik een utopie ;-)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:04

bethje31 schreef:
"Ik vind de grens ook 80 kg, de manege hanteert die ook en dat vind ik inderdaad goed."

Ik begrijp dat er geen mannen rijden op jou manege? Overigens geloof ik nooit dat iedereen bij jou op de manege minder dan 80 kilo weegt. Kun je wel leuk zo'n grens aangeven maar zet eerst maar eens iedereen op de weegschaal.Kan je vertellen dat heel veel niet dikke mensen, vooral mannen al heel makkelijk aan de 80 kilo zitten.
Veel bekende springruiters wegen zeker 80 kilo of meer en die trainen echt wel dagelijks hoor....

Pfff, ook mannen zijn veelal te zwaar voor hun lengte, hoe lang zijn de mannen die jij kent die paardrijden? neem mijn vriend als voorbeeld dan:
1.93M 83kg, hij is echt erg lang voor een ruiter, waarom zouden mannen dan niet een stuk lichter kunnen zijn als ze ook een stuk kleiner zijn?

freeride

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:07

Dus bij deze nodig ik de mannelijke bokkers van harte uit om lengte gewicht mede te delen en het paard waarop ze rijden te omschrijven, en natuurlijk wat ze doen met hun paard....op die manier kan het topic een extra dimensie krijgen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:08

Colway schreef:
Citaat:
Dit is ongeveer hetzelfde als een discussie met iemand die rookt en denkt dat hij daar niemand kwaad mee doet.

de steekt dan duidelijk zijn kop in het zand

Dat vindt jij! Zij vinden zelf van niet. Of ze vinden op zijn minst dat alles maar moet kunnen. Dat zij rechten hebben :roll:
Maar goed, andere discussie ;)

Ik denk dat mensen met overgewicht heel goed weten dat ze te zwaar zijn, maar er direct wat aan doen is soms lastig. En als je daar niet bent geweest is het makkelijk om daarover te oordelen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:08

freeride schreef:
Dus bij deze nodig ik de mannelijke bokkers van harte uit om lengte gewicht mede te delen en het paard waarop ze rijden te omschrijven, en natuurlijk wat ze doen met hun paard....op die manier kan het topic een extra dimensie krijgen.

Met foto want dat toont ook goed hoe de combi er uit ziet.

Nog meer dames die ene foto willen delen?

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:17

bethje31 schreef:

Inderdaad!
Die vriend van mij doet hoofdzakkelijk dressuur.
Is ook een normale gezonde man met een supertoppaard!
Dat paard lijdt ook niet.
Een grof paard van 1m80 met een ruiter van 50kg is ook geen evenwicht naar mijn mening.
Mijn paard is 1m72 schoft en ik ben 1m65 en mijn paard is gewoon eigenlijk wat te groot voor mij. Ze zou mss optimaler kunnen werken bij iemand groter en iets zwaarder zou ook wel mogen.
Mijn eerste paard was 1m64 schoft en dat was echt een mannenpaard. Ze was altijd getrained door stevige mannen want ze deed voor mijn tijd alleen jumping...
En misschien mag die van jouw niet op jouw paard rijden. Maar mss is jouw paard daar dan ook niet voor gemaakt of mss ben jij dan te overbezorgt als het dan niet zo is. En dat geeft niet. Maar zo maar uitsluiten...
Maneges zouden vaak juist leren lesgeven ipv van gewichtgrenzen op te leggen. Maneges zijn echt geen voorbeeld 9/10 gevallen.
Ik zei trouwens ook niet dat de spieren de wervels moeten compenseren. of hoe dan ook. Ik bedoel dat ze in verhouding moeten ontwikkeld zijn wat bij meer als de helft van de paarden niet het geval is.

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:17

Dimple schreef:
freeride schreef:

Met foto want dat toont ook goed hoe de combi er uit ziet.

Nog meer dames die ene foto willen delen?

Goed idee

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:18

Goh wat zouden de paarden die vroeger ridders moesten dragen dan ontzettend zielig zijn.. Gespierde mannen van ongeveer 90 kilo, een zwaar westernzadel van 10 kilo, en dan nog een harnas van wel 15 kilo.. zit je al op 115 kilo, en die paarden renden als gekken.... En zware mensen die heel netjes rijden, vind je dan zieliger als een dun persoon die loopt te trekken en te rukken? Nou ik dus niet, en ik vind het ook schandalig als mensen dat minder zielig vinden.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:22

freeride schreef:

Goed idee! Want de zwaarste ruiters zijn over het algemeen toch de mannen! Ik ken er toevallig best wel ene aantal die rond e 90 kilo zitten en ook wel meer en dat zijn echt geen dikkerds.

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:23

1. Ik rijd geen western, ik ken er niets van maar barrels en slide stops en die bitten lijken mijn ding niet.
2. Ja want een paard dat correct gereden wordt kan door zijn spierontwikkeling en ontspannendheid veel meer aan dan een half kreupel paard.
3. Ja want een paard dat lijdt onder het gewicht zal nooit ontspannen lopen en dan zou willen zeggen dat de ruiter niet goed kan rijden.
Cirkel rond

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:23

Lijkt me inderdaad interessant, maar goed, dan nog, vind ik te zwaar te zwaar :D

Ook veel mannen zijn te dik als ik om me heen kijk, dus dat zal onder de populatie ruiters vast niet anders zijn

Citaat:
k denk dat mensen met overgewicht heel goed weten dat ze te zwaar zijn, maar er direct wat aan doen is soms lastig. En als je daar niet bent geweest is het makkelijk om daarover te oordelen.

Denk dat je verschillende groepen hebt, mensen die het echt niet beseffen, mensen die het wel beseffen maar dat maar negeren en door blijven rijden tegen beter weten in (en tegen de gezondheid van het paard in) en mensen die het goed beseffen en daar ook mee bezig zijn. Zijn al een aantal voorbeelden voorbij gekomen van meiden hier die zich te zwaar vonden en zijn afgevallen, dat is altijd mooi om te horen.

En ik vind het onzin dat je alleen mag oordelen als je zelf eens te zwaar bent geweest, dan zou je ook geen oordeel mogen hebben over zwanger zijn, depressief zijn, echtscheidingen, etc.
Dat afvallen moeilijk is en met veel meer dingen aan elkaar vast zit snapt iedereen wel, maar hoe moeilijk het ook is, dat is niet het probleem van het paard, denk juist dat je er een motivatie bij hebt als je wilt paardrijden.

Citaat:
Mijn eerste paard was 1m64 schoft en dat was echt een mannenpaard. Ze was altijd getrained door stevige mannen want ze deed voor mijn tijd alleen jumping...
En misschien mag die van jouw niet op jouw paard rijden. Maar mss is jouw paard daar dan ook niet voor gemaakt of mss ben jij dan te overbezorgt als het dan niet zo is. En dat geeft niet. Maar zo maar uitsluiten...
Maneges zouden vaak juist leren lesgeven ipv van gewichtgrenzen op te leggen. Maneges zijn echt geen voorbeeld 9/10 gevallen.
Ik zei trouwens ook niet dat de spieren de wervels moeten compenseren. of hoe dan ook. Ik bedoel dat ze in verhouding moeten ontwikkeld zijn wat bij meer als de helft van de paarden niet het geval is.

Als je zou lezen hierboven vindt ik ook dat maneges meer kunnen doen, al ligt dat niet alleen in het les geven, maar vooral de activiteiten naast het paard

Ik ben niet overbezorgd hoor, wel erg zuinig. Mijn paard is overigens 3,5 jaar en nu 1.67hoog, een grof gebouwder springpaard die nog wel even wat jaartjes uit moet zwaren

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:24

Eefke_ schreef:
Goh wat zouden de paarden die vroeger ridders moesten dragen dan ontzettend zielig zijn.. Gespierde mannen van ongeveer 90 kilo, een zwaar westernzadel van 10 kilo, en dan nog een harnas van wel 15 kilo.. zit je al op 115 kilo, en die paarden renden als gekken.... En zware mensen die heel netjes rijden, vind je dan zieliger als een dun persoon die loopt te trekken en te rukken? Nou ik dus niet, en ik vind het ook schandalig als mensen dat minder zielig vinden.

dat is een vergelijking tussen appels en peren

terug naar het onderwerp

En als vroeger iets zo was is het dan goed? Vroeger werden je handen afgehakt als je iets jatte, ook maar doorvoeren dan? (ook appels en peren)

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:26

Colway schreef:
Lijkt me inderdaad interessant, maar goed, dan nog, vind ik te zwaar te zwaar :D

Ook veel mannen zijn te dik als ik om me heen kijk, dus dat zal onder de populatie ruiters vast niet anders zijn

Citaat:
k denk dat mensen met overgewicht heel goed weten dat ze te zwaar zijn, maar er direct wat aan doen is soms lastig. En als je daar niet bent geweest is het makkelijk om daarover te oordelen.

Denk dat je verschillende groepen hebt, mensen die het echt niet beseffen, mensen die het wel beseffen maar dat maar negeren en door blijven rijden tegen beter weten in (en tegen de gezondheid van het paard in) en mensen die het goed beseffen en daar ook mee bezig zijn. Zijn al een aantal voorbeelden voorbij gekomen van meiden hier die zich te zwaar vonden en zijn afgevallen, dat is altijd mooi om te horen.

En ik vind het onzin dat je alleen mag oordelen als je zelf eens te zwaar bent geweest, dan zou je ook geen oordeel mogen hebben over zwanger zijn, depressief zijn, echtscheidingen, etc.
Dat afvallen moeilijk is en met veel meer dingen aan elkaar vast zit snapt iedereen wel, maar hoe moeilijk het ook is, dat is niet het probleem van het paard, denk juist dat je er een motivatie bij hebt als je wilt paardrijden.

Citaat:

Als je zou lezen hierboven vindt ik ook dat maneges meer kunnen doen, al ligt dat niet alleen in het les geven, maar vooral de activiteiten naast het paard

Ik ben niet overbezorgd hoor, wel erg zuinig. Mijn paard is overigens 3,5 jaar en nu 1.67hoog, een grof gebouwder springpaard die nog wel even wat jaartjes uit moet zwaren

Ja inderdaad vind ik ook dat activiteiten naast het rijden zelf belangrijk zijn en sensibilisatie.
En ik zuinig zijn is geen slechte eigenschap, ik weet dat ik vaak ook overdrijf op bepaalde dingen bij mn paarden. Maar in dit geval vind ik niet dat men zo mag redeneren.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:29

Colway schreef:
Eefke_ schreef:

dat is een vergelijking tussen appels en peren

terug naar het onderwerp

En als vroeger iets zo was is het dan goed? Vroeger werden je handen afgehakt als je iets jatte, ook maar doorvoeren dan? (ook appels en peren)

Heeft totaal niks met appels en peren te maken.. Het gaat om het gewicht wat paarden moeten dragen, dat was vroeger meer als nu!

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:31

bethje31 schreef:
freeride schreef:

Goed idee! Want de zwaarste ruiters zijn over het algemeen toch de mannen! Ik ken er toevallig best wel ene aantal die rond e 90 kilo zitten en ook wel meer en dat zijn echt geen dikkerds.

Precies, en manelijke politie te paard is dan een goed voorbeeld.. Gespierde mannen met dus meer gewicht. :)

Brainless

Colway schreef:
Topconditie of niet, hij zou niet op mijn paard mogen.

Weet je wat het vervelende is, we mogen allemaal een mening hebben, maar niet over te dikke mensen op een paard, te dik zijn is nog steeds een taboe en wat mij betreft houdt dat het te dik zij ook in stand. Kijk eens om je heen denk dat bijna 50% van de mensen te dik is straks.

Taboe??
Er zijn genoeg mensen die te pas en te onpas mensen aanspreken over hun gewicht versus paard.
En dan niet als bewustwording maar echt als in afkraken.

(dit geldt niet alleen over gewicht, maar over meerdere paard(rij)gerelateerde dingen)
Mensen zeggen niet: goh, volgens mij ben je te zwaar.. of; ik denk dat je te groot bent voor je paard/pony.
Nee, het gaat gelijk van: Jeeh, aso dat jij nog op je paard stapt. of: Jij bent niet een beetje te zwaar/dik, als je op mijn paard zat had ik je er direct afgetrokken.

freeride

Afbeelding

Hierbij een foto van 2 jaar terug, de 2e keer dat ik erop zat, en inmiddels weeg ik 1/2 kilo minder, maar dat zal de zaak niet maken

1.72m 54/55 KG BMI 18,5 ongeveer.
Paardje is hier 4 jaar 1.54 hoog en amerikaanse appaloosa, ze is inmiddels 1.57 en 6 jaar, en een stuk breder geworden.
Laatst bijgewerkt door freeride op 17-02-12 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:32

freeride schreef:
matharitje schreef:
Alsjeblieft zeg! Jezus!

Ik ben het gedeeltelijk ook eens met Marjootje, tussen de 80 en 90 kilo kun je idd best op bepaalde paarden rijden, mits je het werk ook netjes aanpast.....voor mij ligt de maximum-gewichtsgrens op 90 kilo, dus waarom roep jij nu zo hard???

Ik weet niet zeker of je mij nu vraagt waarom ik zo hard roep..........
Heb even terug gelezen, met name de uitspraak van @colway op de foto van @dimple vond ik niet erg gepast, en ook niet van toepassing op dit topic.
Het ging erom om je te zwaar bent voor je paard, dat is duidelijk niet het geval als je deze foto bekijkt, waarom dan toch zeggen dat je vind dat ze te dik is.
Dus dan heb ik jou onterecht genoemd @freeride, maar denk nog wel steeds dat je zelf erg slank bent, gezien de manier van schrijven.

Dat er op manege's een bepaald gewicht gehanteerd word kan ik volledig inkomen, ook als dat gewicht wat lager ligt dan wat een paard zou kunnen dragen.
De ruiters die op een manege komen moeten het nog leren, waardoor de paarden extra zwaar belast worden.
Ook rijden er erg veel verschillende mensen met verschillende rijstijlen op de manege paarden, dus ik kan me zeker voorstellen dat je als manege houder zuinig bent op je paardjes.

En laten we eerlijk zijn, ik denk dat een groot deel van de mensen een paar kilo eraf liegt als erom gewicht word gevraagd, met name als je iets overgewicht hebt.

En heel eerlijk gezegd durf ik geen foto te plaatsen van mijzelf, heb eigenlijk geen zin om helemaal afgebrand te worden.
Ik twijfel zelf al heel erg of ik wel op onze tinker kan rijden, sta dan ook iedere keer op de weegschaal om te zien of ik al wat ben afgevallen.
Al moet ik wel zeggen dat als ik op hem rij, ik totaal niet het idee heb dat hij moeite met mij heeft.
Wat mijn twijfel meebrengt is het feit dat hij pas onder het zadel is, dit voorjaar 5 jaar word, en nog erg smal gebouwd is voor een tinker.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:34

Brainless schreef:
Colway schreef:
Topconditie of niet, hij zou niet op mijn paard mogen.

Weet je wat het vervelende is, we mogen allemaal een mening hebben, maar niet over te dikke mensen op een paard, te dik zijn is nog steeds een taboe en wat mij betreft houdt dat het te dik zij ook in stand. Kijk eens om je heen denk dat bijna 50% van de mensen te dik is straks.

Taboe??
Er zijn genoeg mensen die te pas en te onpas mensen aanspreken over hun gewicht versus paard.
En dan niet als bewustwording maar echt als in afkraken.

(dit geldt niet alleen over gewicht, maar over meerdere paard(rij)gerelateerde dingen)
Mensen zeggen niet: goh, volgens mij ben je te zwaar.. of; ik denk dat je te groot bent voor je paard/pony.
Nee, het gaat gelijk van: Jeeh, aso dat jij nog op je paard stapt. of: Jij bent niet een beetje te zwaar/dik, als je op mijn paard zat had ik je er direct afgetrokken.

Ho joh, meen je dat echt? dat is wel grof:
Maar ik moet toegeven, ooit een discussie gehad met een heel zware dame op een vrij slap paardje dat wilde weten welke sporen er zouden kunnen helpen, omdat haar paard zo lui was, ik heb er toen ook even op gereden en geen centje pijn, toen ze dus vond dat ie bij haar stout was heb ik wel recht op de man af gevraagt of zij harder zou gaan met mij op haar rug of met haarzelf op haar rug...beestje kon het gewicht gewoon echt niet aan nl.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:34

Dimple schreef:
Neroo wat knap van je! Stapte je met 22 kg meer nog wel te paard?
Ga je nog meer afvallen? Ik heb niet het idee dat je je paard in de weg zit met je gewicht al zou voor het goede er nog wat af mogen. Maar dat uit mijn mond, is dubbel, want ik weet hoe moeilijk het is ;)

Nee, heb toen ruim een jaar niet gereden. Maagoperatie gehad en nu gaat het de goede kant op gelukkig!
Er gaan er nog 25 af :P

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:35

freeride schreef:
matharitje schreef:
Alsjeblieft zeg! Jezus!

Ik weet niet zeker of je mij nu vraagt waarom ik zo hard roep..........
Heb even terug gelezen, met name de uitspraak van @colway op de foto van @dimple vond ik niet erg gepast, en ook niet van toepassing op dit topic.
Het ging erom om je te zwaar bent voor je paard, dat is duidelijk niet het geval als je deze foto bekijkt, waarom dan toch zeggen dat je vind dat ze te dik is.
Dus dan heb ik jou onterecht genoemd @freeride, maar denk nog wel steeds dat je zelf erg slank bent, gezien de manier van schrijven.

Dat er op manege's een bepaald gewicht gehanteerd word kan ik volledig inkomen, ook als dat gewicht wat lager ligt dan wat een paard zou kunnen dragen.
De ruiters die op een manege komen moeten het nog leren, waardoor de paarden extra zwaar belast worden.
Ook rijden er erg veel verschillende mensen met verschillende rijstijlen op de manege paarden, dus ik kan me zeker voorstellen dat je als manege houder zuinig bent op je paardjes.

En laten we eerlijk zijn, ik denk dat een groot deel van de mensen een paar kilo eraf liegt als erom gewicht word gevraagd, met name als je iets overgewicht hebt.

En heel eerlijk gezegd durf ik geen foto te plaatsen van mijzelf, heb eigenlijk geen zin om helemaal afgebrand te worden.
Ik twijfel zelf al heel erg of ik wel op onze tinker kan rijden, sta dan ook iedere keer op de weegschaal om te zien of ik al wat ben afgevallen.
Al moet ik wel zeggen dat als ik op hem rij, ik totaal niet het idee heb dat hij moeite met mij heeft.
Wat mijn twijfel meebrengt is het feit dat hij pas onder het zadel is, dit voorjaar 5 jaar word, en nog erg smal gebouwd is voor een tinker.[/quote]

Neenee Marjootje, ik richte mijn vraag over het harde roepen aan matharitje