Gert van het hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aieshja

Re: Gert van het hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:53

Ik vind Gert trouwens ook geschikt voor normale paarden zadelmak maken, dan gaat hij er ook heel normaal mee om en zijn ze zo klaar.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:15

@Cassidy; het ging in eerste instantie inderdaad niet over de manier waarop hij respect probeert te krijgen, maar over het feit dat ik niet snap waarom hij op een paard stapt waarvan hij een minuut eerder vertelde dat dat paard geen respect voor hem heeft. Toen kreeg ik als uitleg dat je soms op het paard 'meer te vertellen hebt' als ernaast, en dat vind ik dus echt niet de manier..
Ik ben het eens met dat je soms de druk moet verhogen tot je bij het paard doordringt, en dat dat soms één keer fysiek moet zijn, maar zoals eerder aangegeven zag ik hem in het filmpje soms met zijn volle gewicht/kracht het paard iets proberen te laten doen (achteruit bijv) zonder dat hij het paard de daarvoor kans had gegeven om op een rustig commando te reageren. Dat is één van die kleine dingetjes waardoor ik nog niet echt overtuigd ben van zijn methode en zijn aanpak van paarden...

@Aieshja; Maar het ligt er dus aan wat men als 'normaal' met een paard omgaan verstaat ;)

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:22

Ik ben 17 februari in Ermelo geweest en ik ben helemaal om. Ik vond het super! Lekker snel, dan heeft het paard de grootste schrik maar in 1x gehad, en de paarden en eigenaren krijgen daarna gewoon nog begeleiding.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:46

Nouja, gelukkig kunnen we allemaal onze eigen methode kiezen he :) Ik heb er geen problemen mee hoe Gert vdH paarden inrijdt. Mijn eigen pony heb ik op een rustige manier ingereden, maar zij is een enorme angsthaas en had elke keer zoveel spanning.. als het in 1x was gebeurd was die spanning er misschien maar 1x geweest en kon ze daarna richting ontspanning gaan.
--> iedereen zijn eigen manier en mooi dat we tussen zoveel manieren kunnen kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:48

Ik denk dat het met sommige paarden prima kan. Wanneer een paard echter met de staart tussen de billen loopt van angst, dan vind ik het minder.
Ik zie filmpjes bij hem thuis en op locatie, die bij hem thuis vind ik echter een stuk beter dan de filmpjes, waarbij een compleet publiek, microfoons en alles is, lijkt me dat je zo'n paard dan wel compleet overrompelt.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:56

Klimop schreef:
@Cassidy; het ging in eerste instantie inderdaad niet over de manier waarop hij respect probeert te krijgen, maar over het feit dat ik niet snap waarom hij op een paard stapt waarvan hij een minuut eerder vertelde dat dat paard geen respect voor hem heeft. Toen kreeg ik als uitleg dat je soms op het paard 'meer te vertellen hebt' als ernaast, en dat vind ik dus echt niet de manier..
Ik ben het eens met dat je soms de druk moet verhogen tot je bij het paard doordringt, en dat dat soms één keer fysiek moet zijn, maar zoals eerder aangegeven zag ik hem in het filmpje soms met zijn volle gewicht/kracht het paard iets proberen te laten doen (achteruit bijv) zonder dat hij het paard de daarvoor kans had gegeven om op een rustig commando te reageren. Dat is één van die kleine dingetjes waardoor ik nog niet echt overtuigd ben van zijn methode en zijn aanpak van paarden...

@Aieshja; Maar het ligt er dus aan wat men als 'normaal' met een paard omgaan verstaat ;)

Als Gert een rustig paard zadelmak maakt gaat dat erg normaal, daarmee bedoel ik dus. Dat het paard minder begeleid hoef te worden met de zweep, het paard word minder overrompelt en het loopt allemaal gewoon wat soepeler.
Elk paard vind het zadelmak proces spannend, het is een nieuw leerproces en het paard word door de ruiter in een keer in zijn balans gestoord (Tijdens het opstappen etc)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:58

Mindim schreef:
Ik denk dat het met sommige paarden prima kan. Wanneer een paard echter met de staart tussen de billen loopt van angst, dan vind ik het minder.
Ik zie filmpjes bij hem thuis en op locatie, die bij hem thuis vind ik echter een stuk beter dan de filmpjes, waarbij een compleet publiek, microfoons en alles is, lijkt me dat je zo'n paard dan wel compleet overrompelt.

Daar ben ik het met je eens, ik zou niet snel mijn paarden beschikbaar stellen voor zo'n publiek. Gelukkig is dit vaak van korte duur en het paard komt er weer overheen.
Ik denk niet dat het zijn proces belemmerd omdat Gert weet wat hij doet en zelfverzekerd is in wat hij doet, het scheelt ook een hoop als de ruiter zelfverzekerd is. Dan kan een paard veel makkelijker op de ruiter vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:22

Aieshja schreef:
Mindim schreef:

Daar ben ik het met je eens, ik zou niet snel mijn paarden beschikbaar stellen voor zo'n publiek. Gelukkig is dit vaak van korte duur en het paard komt er weer overheen.
Ik denk niet dat het zijn proces belemmerd omdat Gert weet wat hij doet en zelfverzekerd is in wat hij doet, het scheelt ook een hoop als de ruiter zelfverzekerd is. Dan kan een paard veel makkelijker op de ruiter vertrouwen.

Ik denk dat wanneer je als ruiter niet zelfverzekerd bent, je dit helemaal niet kunt doen uberhaupt. Een paard neemt dan echt niks van je aan, moet dan zelf zoeken. Bij een zelfverzekerde ruiter vind een paard juist steun. Ik zag een filmpje van hem en hij paradeert na zadel voor het eerst er op, rijden (flink getik met de zweep trouwens) gaat de openbare weg op langs bomen die vast staan et oranje linten. Paard geeft daar geen kik. Wel tijdens het opzadelen hoor. Maar wat ik me soms dan afvraag, is een paard op zo'n moment zo erg overrompelt dat ie daaruit braaf gaat wezen? Ik zou graag eens het vervolg willen zien, de tweede en derde maal erop, hoe dat gaat. Dit ziet er dan wel spectaculair uit, maar het vervolg vind ik dan interessanter. Ook van de paarden die op shows worden ingereden.
Dit vind ik minder om te zien, paard loopt met staart tussen de billen geknepen.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:32

quote]
Ik denk dat wanneer je als ruiter niet zelfverzekerd bent, je dit helemaal niet kunt doen uberhaupt. Een paard neemt dan echt niks van je aan, moet dan zelf zoeken. Bij een zelfverzekerde ruiter vind een paard juist steun. Ik zag een filmpje van hem en hij paradeert na zadel voor het eerst er op, rijden (flink getik met de zweep trouwens) gaat de openbare weg op langs bomen die vast staan et oranje linten. Paard geeft daar geen kik. Wel tijdens het opzadelen hoor. Maar wat ik me soms dan afvraag, is een paard op zo'n moment zo erg overrompelt dat ie daaruit braaf gaat wezen? Ik zou graag eens het vervolg willen zien, de tweede en derde maal erop, hoe dat gaat. Dit ziet er dan wel spectaculair uit, maar het vervolg vind ik dan interessanter. Ook van de paarden die op shows worden ingereden.
Dit vind ik minder om te zien, paard loopt met staart tussen de billen geknepen.
[/quote]

Wat ik zo gehoord heb van eigenaren die paarden naar hem gebracht hebben voor bijv zadelmak maken vertelde mij dat de paarden op dag 1 overrompelt zijn maar wel weten wat de andere dagen van hun verwacht worden en het allemaal een stuk ''soepeler'' gaat omdat Gert zo duidelijk is.
Van de shows heb ik geen idee.
Ik heb een wedstrijdpaard die op het begin ook met de staart tussen de billen zat, puur spanning. Door kilometers te maken is dit helemaal goed gekomen.
Maar nee, ik zou mijn paard ook niet naar zo'n show brengen, ze krijgen natuurlijk ook de spanning van het publiek mee etc. Maar als ik een paard heb die ik niet klaar krijg dan beveel ik hem aan tenzij het paard om een andere reden niet klaar krijg. Zoals door een trauma, gevolg = Angst

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:48

Aieshja schreef:
Ik vind Gert trouwens ook geschikt voor normale paarden zadelmak maken, dan gaat hij er ook heel normaal mee om en zijn ze zo klaar.

Klopt, degene die ik nu rijd, reed hij de eerste keer ook zo de weg mee op. Was superbraaf (volgens Gert toen het braafste paard wat ie op dit moment reed). Hij is nog wel een keer terug gebracht naar Gert, omdat hij zulke gigantische passen kan maken, en een jong paard zoekt zijn evenwicht nog, dus de eigenaar had er een keer naast gelegen.. Maar dit was dus niet de schuld van het paard (of Gert), maar toch is hij nog 2 weken langer gebleven om het wat verder door te rijden.. Beter die duidelijkheid, dan een ruiter in onbelans op zijn rug..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:24

Dees schreef:
Mindim schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=DjxBRCabVcw

Ach, zie het zo: een amateur was daar helemaal mee verongelukt.

Als die zo zou opstappen wel ja, haha. Dat weet ik verder niet, ik ken het paard niet en het voortraject niet, dus daar doe ik geen uitspraak over..

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:14

Marocje schreef:
Aieshja schreef:

Klopt, degene die ik nu rijd, reed hij de eerste keer ook zo de weg mee op. Was superbraaf (volgens Gert toen het braafste paard wat ie op dit moment reed). Hij is nog wel een keer terug gebracht naar Gert, omdat hij zulke gigantische passen kan maken, en een jong paard zoekt zijn evenwicht nog, dus de eigenaar had er een keer naast gelegen.. Maar dit was dus niet de schuld van het paard (of Gert), maar toch is hij nog 2 weken langer gebleven om het wat verder door te rijden.. Beter die duidelijkheid, dan een ruiter in onbelans op zijn rug..

Ja dat is natuurlijk heel wat anders, dat is op dat moment onkunde van de ruiter en waarschijnlijk had een andere ruiter met meer ervaring het ook kunnen oplossen aangezien het zo'n braaf paard is. En zeg eerlijk, het is toch heerlijk om een paard te hebben staan die doorgereden is door een proffessional?
Heeft Gert haar daarna nog even begeleid met haar onbelans en de passen van het paard hoe ze dit kan oplossen voor in de toekomst?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:29

Ja, dit paard heeft gewoon hele ruime passen, hij zweeft echt. Dus onder begeleiding van Gert heeft zij er een paar keer op gezeten nadat Gert eerst gereden had. 1 van de belangrijkste dingen bleek: als het paard zijn balans even verloor, schrok de eigenaar en onbewust klemde ze dan voor evenwicht. Paard dacht dat ie harder moest, en circeltje was rond.. Tip was om paard te belonen (evt met stem) en zelf zo ontspannen mogelijk te blijven. Dit heeft dus zo goed geholpen, dat zelfs ik nu op dat paard stap (en van mij is bekend dat ik een evenwichts probleem heb, maar paard is nu zo lekker doorgereden dat ík hier bijna niks van merk..

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:34

Ja, iets wat een ervaren ruiter ook had op kunnen lossen.
Wat bewijst dat Gert ook prima met brave paarden kan werken..

Van de winter had hij mij op concours ook even geholpen met een van mijn paarden, waarvan het bekend is dat hij getraumatiseerd is. Dit heb ik op een andere manier op kunnen lossen, die persoon kon namelijk lekker bij mij aan huis komen. Maar hij hielp mij omdat mijn paard vaak overdreven hoog springt (Wss getrixt), hij hielp mij een beetje met mijn zit en ik had veel meer ontspanning voor en na de sprong en ik kon de sprong uitzitten!

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:21

Ik vind het wel wat weg hebben van de manier van Monty Roberts. Nog iemand die dat vind?

Het is niet mijn manier, en ik doe het zelf ook heel anders. (ik zou het zo ook niet kunnen, haha)
En de meningen daar over zullen altijd verdeeld zijn. De een vind in 1 x alle stress, en daarna niet meer fijner, en de ander bouwt het rustig op. Ik werk het liefst stressloos.

Maar wat kan die man zitten.... Hahahaha. Heerlijk. Echt fantastisch om te zien.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:42

Dees schreef:
Mindim schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=DjxBRCabVcw

Ach, zie het zo: een amateur was daar helemaal mee verongelukt.

Als diegene het net zo aangepakt had als Gert, dus gewoon in één keer opstappen en paard laten flippen, dan was diegene waarschijnlijk verongelukt ja. Maar als die 'amateur' alles in een rustig tempo had opgebouwd en het paard had de kans en tijd gehad om aan alles te wennen en het te verwerken, waarom zouden er dan per se ongelukken zijn gebeurd?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:48

Mdat de paarden van tegenwoordig too much zijn om door een amateur te laten beleren.

Wat een naieve gedachtes hier.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:49

Ook ben een 'fan' van Gert. Wij hebben een pony bij hem gehad om te laten inrijden. Pony stond daarvoor bij een andere stal om zadelmak gemaakt te worden, maar erop komen ging gewoon niet, pony sloeg dan compleet door.

Gert heeft hem uiteraard wel kunnen berijden en heeft mij daarna (als 15 jarige) begeleid bij het rijden. Ik moet toegeven dat ik Gert zijn bakbodem wel van dichtbij heb gezien... maar na een aantal maal rijden ging het prima. Opstijgen bleef altijd wel een moeilijk punt, maar dat is met eigen begeleiding ook goed opgelost.

Afgelopen februari ook naar Ermelo geweest waar ik weer onder de indruk was. Je ziet de paarden veranderen onder zijn leiding, in een zeer positieve zin.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:05

Chaos schreef:
Mdat de paarden van tegenwoordig too much zijn om door een amateur te laten beleren.

Wat een naieve gedachtes hier.

Wat bedoel je dan precies met 'de paarden van tegenwoordig', vergeleken met die van 'vroeger'? het ging hierbij om het paard (in het laatste filmpje) met de staart tussen z'n billen geknepen. Imo was de reactie van dit paard gewoon uit totale angst, had deze makkelijk voorkomen kunnen worden en heeft dit niets te maken met bijvoorbeeld te hoog in het bloed gefokt oid, of bedoelde je dit niet?

Een 'amateur' kan trouwens ook prima begeleiding erbij hebben he? :)*

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:31

Ja bedoelde hoog in het bloed staande paarden. En ik had het niet alleen over dat filmpje.
En een amateur kan er wel iemand bij hebben maar kop tussen de knieen en weg amateur.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:49

Chaos schreef:
Ja bedoelde hoog in het bloed staande paarden. En ik had het niet alleen over dat filmpje.
En een amateur kan er wel iemand bij hebben maar kop tussen de knieen en weg amateur.

Oke, niet elk paard is inderdaad geschikt voor elk persoon.. maar ben je het wel eens dat een paard welke niet heel hoog in het bloed staat, niet bijzonder dominant is, waar nog niks aan 'verpest' is en het gewoon doodeng vindt, beter af is bij iemand waarbij het paard op een imo meer 'normale' manier wordt ingereden (en daaronder versta ik dus dat het paard de kans krijgt langzaam te wennen aan dingen op zijn rug, bijv. aan de longe wordt voorbereid en de stemcommando's worden aangeleerd, daarna langzaam het hangen wordt opgebouwd etc etc, dus met minder 'stress' in één keer)? Of vind je dat Gert daar net zo geschikt voor is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:52

Chaos schreef:

Ik snap niet waarom er uberhaupt over amateurs gesproken wordt (alhoewel ik er enkele ken die heel erg goed bokken uit kunnen zitten, dat kun je of dat kun je niet) en ook niet waarom die allemaal over een kam geschoren worden.

En misschien kun je even uitleggen wat je naieve reacties vindt? Weten we allemaal waar jij het over hebt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-02-12 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:54

Klimop schreef:
Chaos schreef:

Oke, niet elk paard is inderdaad geschikt voor elk persoon.. maar ben je het wel eens dat een paard welke niet heel hoog in het bloed staat, niet bijzonder dominant is, waar nog niks aan 'verpest' is en het gewoon doodeng vindt, beter af is bij iemand waarbij het paard op een imo meer 'normale' manier wordt ingereden (en daaronder versta ik dus dat het paard de kans krijgt langzaam te wennen aan dingen op zijn rug, bijv. aan de longe wordt voorbereid en de stemcommando's worden aangeleerd, daarna langzaam het hangen wordt opgebouwd etc etc, dus met minder 'stress' in één keer)? Of vind je dat Gert daar net zo geschikt voor is?

Als ik hierop mag inhaken, afgelopen 'rondje instructie' in Ermelo stapte Gert op 3 paarden die nog niet onder het zadel waren en waarvan in ieder geval 2 nog nooit een zadel op hadden gehad. Deze 3 paarden gaven geen kik, hij kon er zo op wegrijden. Geen stress, geen paniek, helemaal niets. Dus als het aan mij ligt is dit gewoon prima.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:19

...was er écht geen stress en paniek, of leek dat zo omdat de paarden simpelweg totaal overdonderd waren (en daardoor dus geen fatsoenlijke reactie kónden geven, want ze bevatten niet wat er aan de hand is)? Dat denk ik namelijk, maarja iedereen kan het fout hebben :Y)