Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik heb er geen problemen mee hoe Gert vdH paarden inrijdt. Mijn eigen pony heb ik op een rustige manier ingereden, maar zij is een enorme angsthaas en had elke keer zoveel spanning.. als het in 1x was gebeurd was die spanning er misschien maar 1x geweest en kon ze daarna richting ontspanning gaan. Klimop schreef:@Cassidy; het ging in eerste instantie inderdaad niet over de manier waarop hij respect probeert te krijgen, maar over het feit dat ik niet snap waarom hij op een paard stapt waarvan hij een minuut eerder vertelde dat dat paard geen respect voor hem heeft. Toen kreeg ik als uitleg dat je soms op het paard 'meer te vertellen hebt' als ernaast, en dat vind ik dus echt niet de manier..
Ik ben het eens met dat je soms de druk moet verhogen tot je bij het paard doordringt, en dat dat soms één keer fysiek moet zijn, maar zoals eerder aangegeven zag ik hem in het filmpje soms met zijn volle gewicht/kracht het paard iets proberen te laten doen (achteruit bijv) zonder dat hij het paard de daarvoor kans had gegeven om op een rustig commando te reageren. Dat is één van die kleine dingetjes waardoor ik nog niet echt overtuigd ben van zijn methode en zijn aanpak van paarden...
@Aieshja; Maar het ligt er dus aan wat men als 'normaal' met een paard omgaan verstaat
Mindim schreef:Ik denk dat het met sommige paarden prima kan. Wanneer een paard echter met de staart tussen de billen loopt van angst, dan vind ik het minder.
Ik zie filmpjes bij hem thuis en op locatie, die bij hem thuis vind ik echter een stuk beter dan de filmpjes, waarbij een compleet publiek, microfoons en alles is, lijkt me dat je zo'n paard dan wel compleet overrompelt.
Aieshja schreef:Mindim schreef:Ik denk dat het met sommige paarden prima kan. Wanneer een paard echter met de staart tussen de billen loopt van angst, dan vind ik het minder.
Ik zie filmpjes bij hem thuis en op locatie, die bij hem thuis vind ik echter een stuk beter dan de filmpjes, waarbij een compleet publiek, microfoons en alles is, lijkt me dat je zo'n paard dan wel compleet overrompelt.
Daar ben ik het met je eens, ik zou niet snel mijn paarden beschikbaar stellen voor zo'n publiek. Gelukkig is dit vaak van korte duur en het paard komt er weer overheen.
Ik denk niet dat het zijn proces belemmerd omdat Gert weet wat hij doet en zelfverzekerd is in wat hij doet, het scheelt ook een hoop als de ruiter zelfverzekerd is. Dan kan een paard veel makkelijker op de ruiter vertrouwen.
Aieshja schreef:Ik vind Gert trouwens ook geschikt voor normale paarden zadelmak maken, dan gaat hij er ook heel normaal mee om en zijn ze zo klaar.
Mindim schreef:Dit vind ik minder om te zien, paard loopt met staart tussen de billen geknepen.
http://www.youtube.com/watch?v=DjxBRCabVcw
Dees schreef:Mindim schreef:Dit vind ik minder om te zien, paard loopt met staart tussen de billen geknepen.
Ach, zie het zo: een amateur was daar helemaal mee verongelukt.
Marocje schreef:Aieshja schreef:Ik vind Gert trouwens ook geschikt voor normale paarden zadelmak maken, dan gaat hij er ook heel normaal mee om en zijn ze zo klaar.
Klopt, degene die ik nu rijd, reed hij de eerste keer ook zo de weg mee op. Was superbraaf (volgens Gert toen het braafste paard wat ie op dit moment reed). Hij is nog wel een keer terug gebracht naar Gert, omdat hij zulke gigantische passen kan maken, en een jong paard zoekt zijn evenwicht nog, dus de eigenaar had er een keer naast gelegen.. Maar dit was dus niet de schuld van het paard (of Gert), maar toch is hij nog 2 weken langer gebleven om het wat verder door te rijden.. Beter die duidelijkheid, dan een ruiter in onbelans op zijn rug..
Dees schreef:Mindim schreef:Dit vind ik minder om te zien, paard loopt met staart tussen de billen geknepen.
Ach, zie het zo: een amateur was daar helemaal mee verongelukt.
Chaos schreef:Mdat de paarden van tegenwoordig too much zijn om door een amateur te laten beleren.
Wat een naieve gedachtes hier.
Chaos schreef:Ja bedoelde hoog in het bloed staande paarden. En ik had het niet alleen over dat filmpje.
En een amateur kan er wel iemand bij hebben maar kop tussen de knieen en weg amateur.
Chaos schreef:Ja bedoelde hoog in het bloed staande paarden. En ik had het niet alleen over dat filmpje.
En een amateur kan er wel iemand bij hebben maar kop tussen de knieen en weg amateur.
Klimop schreef:Chaos schreef:Ja bedoelde hoog in het bloed staande paarden. En ik had het niet alleen over dat filmpje.
Oke, niet elk paard is inderdaad geschikt voor elk persoon.. maar ben je het wel eens dat een paard welke niet heel hoog in het bloed staat, niet bijzonder dominant is, waar nog niks aan 'verpest' is en het gewoon doodeng vindt, beter af is bij iemand waarbij het paard op een imo meer 'normale' manier wordt ingereden (en daaronder versta ik dus dat het paard de kans krijgt langzaam te wennen aan dingen op zijn rug, bijv. aan de longe wordt voorbereid en de stemcommando's worden aangeleerd, daarna langzaam het hangen wordt opgebouwd etc etc, dus met minder 'stress' in één keer)? Of vind je dat Gert daar net zo geschikt voor is?