Valse knik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:10

@Pansy, ik moet wel even zeggen dat ik foto 1 een mooi beeld vindt, actieve achterhand, en er is ook ruimte voor het paard om de achterbenen onder te brengen, alleen zou ik de handen graag nog iets meer naar voren zien hier.
Foto 2 vind ik de hals net als jijzelf niet fijn gebogen, maar er is gelukkig nog wel voldoende ruimte om de achterbenen onder te kunnen brengen, op deze foto zou het mooier en beter zijn geweest als de neus er meer uit was, die buiging in de hals vind ik persoonlijk minder belangrijk dan de neus op of voro de LL en hoogste punt nek( juist achter de oren).

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:31

Freeride, ik ben het met je eens. Het was even ter illustratie. Ik kan bij dit paard heel weinig 'regelen' qua hoofd-hals houding (en al het andere), helaas. Soms pakt ze dus naar mijn idee de bovenlijn even fijn, zoals naar mijn idee op de eerste foto het geval is. Ik voel haar achterhand dan direct ook meer onder komen, ze gaat meer opwaarts lopen dan.
Bij de tweede zie ik dus ook liever de neus meer naar voren, en als dat zo was geweest, was de hals ook beter gebogen geweest. Maar je ziet dus bij deze foto's dat als de neus niet lekker voor de LL is, de hals ook niet fijn gebogen is. Ik kon me wel vinden in het verhaal van de passer.
Maar het blijft altijd per paard verschillend, dat maakt alles ook zo moeilijk.

Dit paard blijft vaak super sjouwen, ook al is de hals in de krul. Daardoor zijn veel mensen bij zulke paarden denk ik snel geneigd te denken dat ze goed lopen als ze in de krul lopen (het ziet er ook wel mooi uit). Maar als deze de bovenlijn pakt, gaat ze nog net iets lekkerder lopen, en krijgt ze ook veel betere bespiering. Dan pas loopt ze correct.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:48

setteke schreef:
Een valse knik is hooguit te omschrijven, als een onechte verbinding. Dus je paard/pony gaat aan de teugel zonder verbinding. Dus totaal geen teugeldruk/contact. Je hebt niets in je handen (losse teugels) en je paard loopt netjes afgeknikt. Dat is een valse knik.

Onzin teugel gewicht is voldoende om een paard na te laten geven en aan de teugel te zijn, en ook verbinding te hebben tussen ruiter hand en paarden mond.

freeride

Re: Valse knik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:02

Moll, mag ik jou hierbij vragen het storende gewicht van de zogeheten losse slof uit te leggen in het topic:
Is er hier iemand niet anti-slof? ik ben het met je eens, met verderlicht contact, met een praktisch,of zelfs ruim doorhangende teugel heb je ook contact met de mond, daarvoor heb je wel een gevoelige hand nodig.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:04

_Pansy_ schreef:
Freeride, ik ben het met je eens. Het was even ter illustratie. Ik kan bij dit paard heel weinig 'regelen' qua hoofd-hals houding (en al het andere), helaas. Soms pakt ze dus naar mijn idee de bovenlijn even fijn, zoals naar mijn idee op de eerste foto het geval is. Ik voel haar achterhand dan direct ook meer onder komen, ze gaat meer opwaarts lopen dan.
Bij de tweede zie ik dus ook liever de neus meer naar voren, en als dat zo was geweest, was de hals ook beter gebogen geweest. Maar je ziet dus bij deze foto's dat als de neus niet lekker voor de LL is, de hals ook niet fijn gebogen is. Ik kon me wel vinden in het verhaal van de passer.
Maar het blijft altijd per paard verschillend, dat maakt alles ook zo moeilijk.

Dit paard blijft vaak super sjouwen, ook al is de hals in de krul. Daardoor zijn veel mensen bij zulke paarden denk ik snel geneigd te denken dat ze goed lopen als ze in de krul lopen (het ziet er ook wel mooi uit). Maar als deze de bovenlijn pakt, gaat ze nog net iets lekkerder lopen, en krijgt ze ook veel betere bespiering. Dan pas loopt ze correct.

Bij die sensibele types moet je heel hard bezig zijn, niets te doen, ik snap het wel :)
Vind dat je iig lekker meezit in de beweging, en je handen al goed mee naar voren brengt, die bovenlijn wordt ook voor haar favoriet, maar dan moet ze nog wat sterker en zelfzekerder worden :j

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:19

freeride schreef:
Moll, mag ik jou hierbij vragen het storende gewicht van de zogeheten losse slof uit te leggen in het topic:
Is er hier iemand niet anti-slof? ik ben het met je eens, met verderlicht contact, met een praktisch,of zelfs ruim doorhangende teugel heb je ook contact met de mond, daarvoor heb je wel een gevoelige hand nodig.

Denk niet dat het nodig uit te leggen waarom men niet met een slof zo moeten willen rijden, het is een discussie punt al vaak genoeg besproken, en als iemand willend en wetend dan als nog met slof wil rijden is dit gebrek aan kennis en gevoel, het spreekwoord zegt het al, waar de kennis ophoud begind het tuigage.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:39

Tja, liever het gewicht van de losse slof aan het bit dan een kapotgeslagen achterhand.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:44

liever geen vanbeide

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:49

Te allen tijde liever het gewicht van een slof. Zo een paard slaan zoals de hengsten in jouw profiel (ik geloof overigens niet dat jij dat bent op de bewuste foto's) is voor mij pure dierenmishandeling. Een los slofje, dus het gewicht van een slof weegt niet op tegen een paard zo slaan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:02

waar word er volgens jou geslagen dan? geen 1 paard in mijn profiel word geslagen

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:04

Moll schreef:
waar word er volgens jou geslagen dan? geen 1 paard in mijn profiel word geslagen

overal waar je rijd heb je een zweep, en ik denk dat je die ook wel eens gebruikt, anders heb je hem niet nodig.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:07

nicky_rilana schreef:
Moll schreef:

overal waar je rijd heb je een zweep, en ik denk dat je die ook wel eens gebruikt, anders heb je hem niet nodig.

mijn zweep is geen corectie middel maar een aanwijs stok, ik hoef mijn paarden niet te slaan, ze voelen immers een vlieg landen, dus een vriendelijke aanwijzing is voldoende, dan nog is het niet te vergelijken met een slof, die je als ruiter simpel weg nooit nodig hebt.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:09

Moll schreef:

Moet je eens kijken naar die achterhand van het paard aan de hand en de twee hengsten die onder het zadel gepresenteerd worden.
Dat doe je niet met een veertje hoor...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:10

Moll, mag ik jou in PB iets vragen?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:11

ja maar het komt toch ongeveer op het zelfde neer dan, jij tikt je paardje een beetje bij als hij iets niet helemaal goed doet, en de slof werkt in als het paard zijn hoofd helemaal omhoog doet. eigenlijk moet de slof ook nooit in werking komen, als hij het goed doet. jij tikt jou paard ook niet aan als hij het goed doet.
ik ben niet zo goed in uitleggen maar ik hoop dat je het een beetje snapt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:14

tuurlijk mag dat, s en r, agossie de paarden onder in mijn profiel staat te koop in spqanje daar heb ik in zover geen zeggenschap over, echter wanneer het wqarm is zie je al snel een aanraking, de hengst aan de hand word niet eens getoucheerd dus laatstaan geslagen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:15

nicky_rilana schreef:
ja maar het komt toch ongeveer op het zelfde neer dan, jij tikt je paardje een beetje bij als hij iets niet helemaal goed doet, en de slof werkt in als het paard zijn hoofd helemaal omhoog doet. eigenlijk moet de slof ook nooit in werking komen, als hij het goed doet. jij tikt jou paard ook niet aan als hij het goed doet.
ik ben niet zo goed in uitleggen maar ik hoop dat je het een beetje snapt

als je dat niet op kan lossen met gewoon teugel gebruik ben je nog niet klaar voor dat werk.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:16

nee maar ik kan toch ook gewoon zeggen dat je geen zweep nodig hebt, want dat moet je ook met je been kunnen. ik zeg niet dat jij iets verkeerd doet hoor want zo moet je het niet voelen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:18

ik kan met me been niet op de hak, croup, kogel aan tikken, daar heb je dus een toucheer zweep voor.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:19

waarom zou je daar moeten tikken als ik mag vragen je kunt met het rijden zelf ook veel verbeteren.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:19

Ik dacht al dat de spaanse paarden niet door jou gereden werden. Ook zie ik dat het in Spanje is en het is daar inderdaad een stukje warmer! (niet mijn ding overigens.. := ) Maar toch vind ik dat die twee paarden echt veel striemen...

Ook bij de foto's van de hengst aan de hand zie ik echt wel striemen... Eerlijkheidshalve moet ik er wel bijzeggen dat ik mijn paard met een zweepje rijd en ook echt wel een keer een tikkie geef (met name rechterachterbeen).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:20

nicky rilana, waarom mogen jouw pony's alleen naar de grond kijken ipv waar ze lopen?

Ik zie liever een zweepje op de achterhand waarvan het paard met meer schwung gaat bewegen dan een paard dat continu bang is tegen een muur aan te lopen....

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:22

ik zegt toch dat een slof bedoeld is als hij sterren gaat kijken niet zo dat hij niks meer kan zien. gewoon net dat kleine stukje dat hij geen sterren meer kijkt. ik vindt dat de zweep vaak misbruikt word, maar de slof ook hoor

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:23

jouw pony's kijken geen sterren :') de enige keer wanneer dat ze sterren willen kijken is als ze zich wegdrukken omdat ze pijn hebben in hun halsspieren van het hyperflexen. :+

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:26

mijne kijkt nooit geen sterren maar ik praat ook niet over mij zelf maar over het algemeer, waar de slof gebruikt voor wordt en de zweep dan ook. mijn pony heeft in al die jaren dat ik haar ree pas 1x stil gestaan omdat ze een hoefzweer had. en dat was dan ook 2 of 3 dagen. als zij pijn had gehad had ik dat echt wel gemerkt