verschillende rijstijlen dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Re: verschillende rijstijlen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 18:09

@liberty; zou je wat boekentitels of sites kunnen geven dan?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:13

Damned schreef:
Dat snap ik wel, Setteke, maar aangezien jullie hier allemaal discussiëren over Klassiek en modern klassiek en AR etc. ga ik ervan uit dat jullie wel weten wat het is? Zouden jullie dat dan niet kunnen zeggen? het hoeft niet volledig te zijn, maar gewoon in de juiste richting?

dat is haast niet te doen dat allemaal op papier te zetten

daarom kun je beter de periodes eens bekijken en de daarbij te vinden info , bijv bent branderup doet veel uit de barokke periode , modern klassiek word nu toegepast maar is volgens mij helemaal niet een echt aanduidend woord thema richting maar zomaar een geroepen iets .
klassiek bevat dus vele verschillende opvattingen zo heb je de militerie(periode) ,engelse rijderij(periode) frans(stroming) duits portugees en ga zo maar door., verschillende grootmeesters veel hiervan is ook uitvoerig besproken in het klassieke rijkunst topic , hier staat ook veel info omtrent in.

Eingelijk moet je er wel al jaren een beetje meebezig zijn en dan sprokkel je hier en daar wat info weg.
Ik heb wel een clinic van atjan hop gehad over klassieke dressuur het aangehaalde schema was hier een rode leidraad bij.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:16

Damned schreef:
@liberty; zou je wat boekentitels of sites kunnen geven dan?

op de lijst die ik aanhaalde staan toch namen? je kunt de namen googlen en er dan eventuele bijbehorende boeken bij googlen , er word ook onzin verkocht op internet maar hoe echt de vork in de steel steekt weten alleen de mensen die in die tijd leefden , denk aan het romantiseren van schilderijen en of boeken.
Ook is er een hele tijd niets bovenwater gekomen aan geschriften enzo. dus het blijft een verdiepen in

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:18

Damned schreef:
Dat snap ik wel, Setteke, maar aangezien jullie hier allemaal discussiëren over Klassiek en modern klassiek en AR etc. ga ik ervan uit dat jullie wel weten wat het is? Zouden jullie dat dan niet kunnen zeggen? het hoeft niet volledig te zijn, maar gewoon in de juiste richting?

Volgens mij zijn bepaalde mensen al bijna 8 pagina's lang aan het zeggen/schrijven hoe het precies in elkaar steekt. Dus lezen en opdoen wat je past (doe ik ook altijd :D ).

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 18:19

Ik heb het allemaal gelezen maar de helft snap ik niet volledig :')

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:20

Damned, ik ook niet :D .

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 18:38

:') :')

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:08

Het schema van Atjan Hop (?)is bepaald niet duidelijk, onvolledig en soms zelfs onjuist.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:10

Kadankovitch schreef:
Het schema van Atjan Hop (?)is bepaald niet duidelijk, onvolledig en soms zelfs onjuist.

ik zeg toch ook dat het een redelijke rode draad is , en dat het heel moeilijk zal zijn alles te herleidden ivm met interpretatie's van de mensen die het schriftelijk hebben gemaakt of het ontbreken hiervan maar dat zal altijd zo blijven.
MAar het is een begin

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:13

Daar hebt U gelijk in en in die zin is het nuttig.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:14

Kadankovitch schreef:
Daar hebt U gelijk in en in die zin is het nuttig.

lijkt mij persoonlijk ook een ontdoenelijke studie naast het paarden trainen zelf zoiets in kaart te brengen

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:52

Mevrouw Murphy,
Uw reactie van gisteren ammuseert mij zeer, vooral de zin "Als die onderbouwing er wel zou zijn, zou er veel meer begrip zijn voor elkaars standpunt. " Het woord "begrip" vloeiend uit uw pen is een ware eye-opener. U doelt op de insinuatie onder aan dat bericht waarin U stelt dat bij de doelstelling van het modern rijden niet het paard op de eerste plaats sta. Dit is weer zo'n toespeling waarbij mensen met een andere opvatting kwaad opzet wordt veronderstelt. U hebt nu flagrant getoond zelf te doen wat U andere verwijt. Dat is amusant, het was gewoon een kwestie van afwachten.
Mevrouw Murhpy verwacht nu dat aanhangers van modern rijden in een dergelijke sfeer van aanklacht en insinuatie nog zin hebben om aan deze discussie deel te nemen? Elk woord wordt in hun mond omgedraaid. Voorbeelden genoeg van te vinden.

Liberty22, ik ben er in alle rust mee bezig. Waarbij ik tracht uit de verschillende stromingen de essentie te halen en dan te zien waar de overkomsten en de echte verschillen in zitten. Maar ik moet toegeven dat de Iberische stijlen mij grote moeite kosten daar ik spaans nog portugees machtig ben. Maar ja het is ook maar een hobby.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:56

waarschijnlijk zul je dan ook over een wat groter theoretisch vermogen bezitten als mij , alles uitzoeken en herleidden ik zou absoluut amer weten waar te beginnen , ja xenophon haha daar blijft het dan bij.
Wat een warboel van verschillende landen en dus talen en verschillende tijdslijnen pfoeh , maar heel interresant als u uw kennis wilt delen dan hou ik me echt graag aanbevolen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:38

Ik zal er aan proberen te denken, maar laat mij er ook aan denken.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:32

Kadankovitch schreef:
Mevrouw Murphy,
Uw reactie van gisteren ammuseert mij zeer, vooral de zin "Als die onderbouwing er wel zou zijn, zou er veel meer begrip zijn voor elkaars standpunt. " Het woord "begrip" vloeiend uit uw pen is een ware eye-opener. U doelt op de insinuatie onder aan dat bericht waarin U stelt dat bij de doelstelling van het modern rijden niet het paard op de eerste plaats sta. Dit is weer zo'n toespeling waarbij mensen met een andere opvatting kwaad opzet wordt veronderstelt. U hebt nu flagrant getoond zelf te doen wat U andere verwijt. Dat is amusant, het was gewoon een kwestie van afwachten.
Mevrouw Murhpy verwacht nu dat aanhangers van modern rijden in een dergelijke sfeer van aanklacht en insinuatie nog zin hebben om aan deze discussie deel te nemen? Elk woord wordt in hun mond omgedraaid. Voorbeelden genoeg van te vinden.

Liberty22, ik ben er in alle rust mee bezig. Waarbij ik tracht uit de verschillende stromingen de essentie te halen en dan te zien waar de overkomsten en de echte verschillen in zitten. Maar ik moet toegeven dat de Iberische stijlen mij grote moeite kosten daar ik spaans nog portugees machtig ben. Maar ja het is ook maar een hobby.

Wat mij opvalt bij u is dat als er om een onderbouwing gevraagd wordt, u zich zo (terecht) aangesproken voelt en dat neer probeert te sabelen met valse emoties.
Nérgens, maar dan ook nérgens draai ik iets om van anderen of maak ik verwijten, ik stel alleen vragen.
En als dat wél zo is, dan mag u mij dat nu qouten. Maar dat kunt u niet en daarom komt u steeds weer met valse verwijten.
Ik heb publiekelijk gevraagd aan zowel Abacab als Vur wat zij buiten het Stop&Go-principe en het Hyperflexen (hetgeen ík niet zie als meerwaarde, heb ik uitgelegd), nog meer als toegevoegde waarde zien bij het moderne rijden. Dit ook nav Vur's opmerking "het moderne rijden houdt nog veel meer in dan dat".
Daar heb ik nog steeds geen antwoord op en daarom trek ik voor mijzélf de conclusie dat er niets anders extra's is.
Dus beste Kadankovitch: wíe draait hier de boel om en wíe verwijt wíe ...??
Van u heb ik nog geen enkele onderbouwing gezien, nog geen enkele uitleg over het verschil tussen de Franse en de Duitse manier van rijden. Daar wachten wij nog steeds op. De eerste duit is al in het zakje gedaan: op de Duitse manier rijdt men met stelling op de rechte lijn, terwijl de Fransen dit alleen in de wending vragen. Dus brand maar los!
Wél een stuk geschiedenis, waarvoor dank.
Échter ook deze geschiedenis is maar een halve bak, want u vertelt er níet bij dat die Graaf Antoine-Henri d"Aure veel bijstand kreeg in de aanval op de slagerszoon Baucher omtrent diens Absolute Controle- verkrijging over het paard, de Rollkur, zijn eerste methode.

Ik doe geen enkele toespeling, dit komt alleen uit úw mond.
Begrip kan alleen ontstaan indien er van beide kanten er een LOGISCH standpunt ligt.
Wel nu, daar wacht ik nog steeds op.
Maar misschien dat u, ipv gefrustreerd te wezen over weet ik veel wat, nu eens zélf met iets komt dat ik daar wellicht anders over ga denken.
Kennelijk bent u véél "moderner" dan Ernest van Loon ooit was...!!
Graag niet meer op de persoon spelen, liever iets zinnigs zeggen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:16

murphy102 schreef:
@ Kadankovitch,

Zélf denk ik dat het ontbreken van onderbouwing van het moderne rijden vooral te maken heeft met het feit dat er een ándere doelstelling is. In ieder geval één waarbij het paard níet bovenaan staat.

Dit is er al een.
Maar ik ben voor de rest niet duidelijk genoeg geweest; ik heb geen zin verder op U en uw berichten in te gaan, omdat U in dit soort insinuaties blijft steken. En als U zich meer zelfvertrouwen wilt aanpraten door psychologische analysen van de koude grond te maken over mijn persoon, of dat ik teweinig argumenten zou hebben, dan zal ik uw intense geluk niet in de weg staan. *\o/*

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:23

Kadankovitch schreef:
murphy102 schreef:
@ Kadankovitch,

Zélf denk ik dat het ontbreken van onderbouwing van het moderne rijden vooral te maken heeft met het feit dat er een ándere doelstelling is. In ieder geval één waarbij het paard níet bovenaan staat.

Dit is er al een.
Maar ik ben voor de rest niet duidelijk geweest; ik heb geen zin verder op U en uw berichten in te gaan, omdat U in dit soort insinuaties blijft steken. En als U zich meer zelfvertrouwen wilt aanpraten door psychologische analysen van de koude grond te maken over mijn persoon, of dat ik teweinig argumenten zou hebben, dan zal ik uw intense geluk niet in de weg staan. *\o/*

Als u niets zinnigs te zeggen heeft, komt u met zo'n post, dit zegt alles over u. Triest.
De quote, beste Kadankovitch, is míjn conclusie, zoals u kunt lezen.
U heeft mij nog niet op een andere gedachte kunnen brengen, maar ik geloof niet dat ik daar nog op wacht.
Veel gebakken lucht.
Wat is dat toch, ben ik zo bedreigend?
Ik denk dat je alleen kunt discussiëren op grond van argumenten, onderbouwingen. En als men dat niet kan of wil, doe dan niet mee.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:46

murphy102 schreef:
Ik denk dat je alleen kunt discussiëren op grond van argumenten, onderbouwingen. En als men dat niet kan of wil, doe dan niet mee.

Als ik dit zo lees :D komt er toch wel een vraag bij mij naar boven :o
Diverse posten van mij, zijn weggeblazen terwijl ze toch onderbouwd waren :j

Het "klassieke" rijden is beïnvloed door interpretatie's van latere "klassiekers" etc
Het "klassieke" rijden uit de middeleeuwen was echt niet zo paardvriendelijk :+ ook toendertijd werden er veel dwangmiddelen gebruikt om het paard te "controleren"

@ Damned

Nog een punt van verschil tussen Frans en Duits (klassiek);
Frans; verzamelen voor beweging,
Duits; beweging voor verzameling

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:44

murphy102 schreef:
Van u heb ik nog geen enkele onderbouwing gezien, nog geen enkele uitleg over het verschil tussen de Franse en de Duitse manier van rijden. Daar wachten wij nog steeds op. De eerste duit is al in het zakje gedaan: op de Duitse manier rijdt men met stelling op de rechte lijn, terwijl de Fransen dit alleen in de wending vragen. Dus brand maar los!
Wél een stuk geschiedenis, waarvoor dank.

Graag zou ik antwoord van u krijgen Heer Kandovitch, u weet ik ben veel in Frankrijk vandaar mijn interesse. Graag ben ik op de hoogte van de verschillen in de hoop dat ik daar klassieke instructie ontmoet en dan weet ik dat al van te voren.

Cherie bedankt weer een stukje erbij als het gaat om de verschillen. Dus de Duitse en Franse manier verschillen als het om de stelling opvatting gaat, duitse manier rijdt stelling op de rechte lijn terwijl de franse stelling alleen in de wending vragen. En bij de Duitse manier is beweging voor verzameling en bij de franse manier verzameling voor beweging. Ik begrijp alleen niet Cherie hoe ik dat moet zien als het gaat om de franse opvatting, want verzameling is toch afhankelijk van de graad van africhting en leeftijd van het paard? Weet jij dan hoe de Fransen dit zien? Klinkt voor mij namelijk nu niet logisch??

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:53

Ik zal daar antwoord op geven. Zoals Cherie het zegt, wordt het ook door veel Frans georiënteerden gezegd en geschreven, maar dan volgt daar een uitgebreide uitleg. Die weergeven vind ik niet zo makkelijk.
Wat logisch is, blijft bij zoiets als paardrijden altijd moeilijk. Het is immers geen exacte wetenschap. En dan wordt aan woorden nogal verschillende betekenissen gegeven waardoor het moeilijk wordt tot eenzelfde normen en begrippenpakket te komen. Ik heb dus al een hele boel aantekeningen maar kan het niet tot een coherent geheel smeden. Zo als het nu op papier staat zou het voor onnodige twistgesprekken voeren. U kunt het met mij eens zijn dat zoiets plaatsen, niet zinnig is.
Maar nogmaals, Cherie heeft wel IN ZEKERE ZIN gelijk. Maar het behoeft veel uitleg.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:07

cherie78 schreef:

Ik dacht dat het ging om: balans voor beweging VS. beweging voor balans?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:09

Citaat:
Als ik dit zo lees :D komt er toch wel een vraag bij mij naar boven :o
Diverse posten van mij, zijn weggeblazen terwijl ze toch onderbouwd waren :j

Het "klassieke" rijden is beïnvloed door interpretatie's van latere "klassiekers" etc
Het "klassieke" rijden uit de middeleeuwen was echt niet zo paardvriendelijk :+ ook toendertijd werden er veel dwangmiddelen gebruikt om het paard te "controleren"

@ Damned

[/quote]
Hallo cherie,
Het klassieke rijden zoals wij het kennen is toch echt van na de middeleeuwen 16e,17e,18e maar vooral 19e en 20e eeuws.
We kennen allemaal de truc met de brandende kaars maar die wordt vlgs mij al een poosje niet gebruikt :+

@ Damned: zoals ik al eerder schreef is het idd een hele studie en is de ontwikkeling van de scholen zeer nauw verbonden,sinds we hier dan toch losse elementen gaan benoemen zal ik proberen iets bij te dragen.
Naar mijn idee kom je 5 stromingen tegen als je gaat zoeken op "klassiek dressuur"

-de franse school
-de duitse school
-iberische school
-barokke dressuur
-academische rijkunst

Ik begin met de laatste 3 aangezien voor mij de eerste 2 het meest leven

-De iberische school zie ik als nauw verbonden met de ontwikkeling met het spaanse paard en de spaanse krijgskunst en folklore
Ik denk dat de iberische school verantwoordelijk is voor het bewaren en ontwikkelen van de dressuur die ontwikkeld is vanaf Xenophon,
en als doel had het paard in te zetten in oorlogen.Parallel liep het gebruik van het paard voor folklore zoals stierenvechten,tegenwoordig heel duidelijk.
Het feit dat de Weense rijschool (die de duitse traditie bewaren)ook Spaanse rijschool genoemd word,zegt genoeg over haar invloed.
Het iberisch rijden zie ik tegnwoordig alleen bij bezitters van iberische paarden(doma vaquera,alta escuela wat dan hogeschool is meen ik)
Ik weet hier verder niet zoveel van. Wel weet ik dat er veel pittig inwerkende tuigage bestaat die , alhoewel steeds minder,nog steeds gebruikt word.
De beroemde Nuno Oliveira is geen vertegenwoordiger van deze school maar baseerde zich op de Franse School

- Barokke dressuur,dit is niet echt een stroming of school.Vaak zijn dit mensen die zich bezig houden met de historische aspecten van het rijden waarbij kostuums
en aanverwante historische bezigheden (bv roofvogelshows e.d) in een showsetting naar voren komen.Losjes gebaseerd op de barokke periode in Frankrijk met
elementen van alle scholen. Veel mensen verwarren klassieke dressuur hiermee.Hou me ten goede,er zijn heel wat barokke dressuurruiters die op hoog niveau klassiek
rijden bv Richard Hinrichs . Het in stand houden en promoten van de zg barokke rassen is ook vaak doel hierbij.

-Academische rijkunst ;school of systeem ontwikkeld door Bent Branderup uit Denemarken. In tegenstelling tot de franse en duitse school die ontwikkeld zijn door vele
grootmeesters door de eeuwen heen heeft de heer Branderup elementen van beiden genomen (maar m.i. met name van de franse school) en zijn eigen systeem bedacht
en benoemd.Als kenmerk geldt vooral de isolatie van het rechtrichten wat itt de andere scholen een prominent doel an sich is. Er zijn volgens veel klassiekers lacunes en
fouten in zijn systeem uitgebreid behandeld in het topic Kr vs Ar. Hij heeft een eigen ridderorde waarin je graden kunt verdienen. Historische elementen zijn dan ook ruim vertegenwoordigd. Zijn systeem word in NL m.n. gepromoot door Paardenbegrijpen van Marijke de Jong. Inmiddels noemt de heer Branderup zelf zijn systeem nergens meer klassieke dressuur maar zijn volgelingen doen dat wel.
De zeer geoliede P.R. machine zorgt er de laatste jaren voor dat velen zich hiermee bezig houden en ook dit veelvuldig verward word met Klassieke dressuur.

Dan de Franse en de Duitse school naar mijn idee de grootste en meest ontwikkelde en beschreven stromingen met veel raakvlakken.
Beide scholen ontstonden m.n. om het in europa opmarsmakende warmbloedpaard in staat te stellen te verzamelen en oefenen zoals de iberische paarden dat deden met als hoofddoel oorlogsvoering en ceremoniele taken.Voor een overgroot deel zijn de ontwikkelaars en grootmeesters dus cavaleristen.

-De Franse school met als grondleggers in de 16e en 17e eeuw Pluvinel en in de 18e de la Guerniere word vanaf 1763 bewaard in het cadre Noir te Saumur.
Verzameling en lichtheid zijn binnen de franse school erg belangrijk en komen voor beweging. Totale controle en volgzaamheid van het paard komt ook naar voren waarbij
gezegd moet worden dat de meeste franse meesters erop voorstonden dat dit door het paard zelf aangeboden werd en niet afgedwongen. Een lange barokke periode
waarin het paard onderdeel was van de pracht en praal heeft een grote rol gespeeld in de ontwikkeling waardoor verzameling en lichtheid en hogeschooloefeningen voor
"het plaatje" tijdelijk een hoofdrol kregen. Binnen de franse school is er ook veel aandacht voor de voorhand en het gebruiken van de voorhand voor het laten ondertreden
van de achterhand. Uitgestrekte gangen zijn nauwelijks vertegenwoordigd. Hand zonder been en been zonder hand.

Alhoewel de man steeds opduikt in discussies over franse en duitse dressuur zie ik Baucher en zijn methodes apart van de Franse school.Zijn opvolger l'Hotte verbood zijn
methode in het cadre noir. Enige invloed heeft hij daar zeker gehad en naar het schijnt was hij begaafd maar konden anderen zijn methode niet goed uitvoeren.
Aangezien de methode meer slechts dan goed bracht besloot l'Hotte dus deze te verbieden. De reden dat Baucher nu zo "hot"is heeft temaken met het feit dat zijn eerste
methode(waar hij later op terug kwam wegens kritiek en een ongeluk) op dit moment veel te zien is in de wedstrijdring. Gekenmerkt door rijden met kracht,absolute controle(die niet te verkrijgen is met een enkel trensje) weggedrukte ruggen of stijve ruggen,en in de training door de hyperflexie (rollkür).
deze methode is fysiek slecht voor een paard en pijnlijk (wat als bijkomend "voordeel"heeft dat er zoveel endorfinen vrijkomen dat het paard zeer gewillig en gehoorzaam word,pijn niet voelt en de schade pas aan het licht komt als het te laat is) Baucher en de franse school zijn duidelijk verbonden maar het zien van de franse school alszijnde die van Baucher doet die school tekort. De man heeft nog veel meer ontwikkeld maar dit is wat steeds de boventoon voert.

De duitse school tot slot: deze komt voort uit de europese scholen van die tijd en is m.i. ultiem beschreven in Steinbrechts Gymnasium des Pferdes.
de duitse school kenmerkt zich door -het orkest der hulpen en verzameling en lichtheid zijn doelen die voortkomen uit het gymnastiseren van het paard en dus niet als uitgangspunt dienen. Het paard fysiek in staat stellen tot op hoge leeftijd bereden te kunnen worden is een uitgangspunt. beweging is al eerste belangrijk,alles komt vanuit de achterhand en het activeren ervan is in de eerste plaats belangrijk.Groot verschil dus met de franse school: het voorwaarts rijden (rijdt uw paard voorwaarts en richt het recht) Ook uitgestrekte gangen komen in de duitse school meer aan bod. de duitse manier heeft een duidelijke opbouw in oefeningen die het paard steeds eerst de spieren en vaardigheden laat ontwikkelen die nodig zijn alvorens een bepaalde oefening gevraagd word. Er word gekeken naar de individuele talenten en zwakke punten van het paard en die gelden als uitgangspunt voor de opleiding ervan.
De duitse school word bewaard in Wenen.

Dit is m.i. heel kort door de bocht een zeer simpele uitleg van wat de verschillende scholen enigszins kenmerkt. Let wel; er kunnen boeken geschreven worden over dit onderwerp zie dit als "Nijntje gaat dressuren" geillustreerd door piepenfiets. Schiet maar met verbeteringen/aanvullingen

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:22

piepenfiets schreef:
Naar mijn idee kom je 5 stromingen tegen als je gaat zoeken op "klassiek dressuur"

-de franse school
-de duitse school
-iberische school
-barokke dressuur
-academische rijkunst
[...]
Dit is m.i. heel kort door de bocht een zeer simpele uitleg van wat de verschillende scholen enigszins kenmerkt. Let wel; er kunnen boeken geschreven worden over dit onderwerp zie dit als "Nijntje gaat dressuren" geillustreerd door piepenfiets. Schiet maar met verbeteringen/aanvullingen

Bedankt voor deze uitleg! Zeer verhelderend.
Ik heb onlangs het Gymnasium van Steinbrecht besteld (helaas nog niet aangekomen :-(). Is er ook een dergelijk 'standaardwerk' van de Franse klassieke dressuur aan te wijzen dat nog goed verkrijgbaar is? Ik zou graag twee standaardwerken van deze scholen lezen om meer over de klassieke dressuur te weten te komen. Ik heb zelf het idee dat ik altijd meer 'Duits' les heb gekregen en kan (redelijk) volgen wat in discussies als deze wordt gezegd over de Duitse klassieke dressuur, maar zou ook graag meer willen weten over de Franse stroming, ter contrast (is er wel een contrast?). Ook omdat ik me daar concreet nog niet zoveel bij voor kan stellen, buiten het zeer concrete 'been zonder hand en hand zonder been'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:26

Piepenfiets: Bedankt! Zeer duidelijke, korte uitleg voor mensen zoals mij. Voor mij persoonlijk spreekt de Duitse school mij het meeste aan.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:27

Chapeaux, Piepenfiets!