Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Damned schreef:Dat snap ik wel, Setteke, maar aangezien jullie hier allemaal discussiëren over Klassiek en modern klassiek en AR etc. ga ik ervan uit dat jullie wel weten wat het is? Zouden jullie dat dan niet kunnen zeggen? het hoeft niet volledig te zijn, maar gewoon in de juiste richting?
Damned schreef:@liberty; zou je wat boekentitels of sites kunnen geven dan?
Damned schreef:Dat snap ik wel, Setteke, maar aangezien jullie hier allemaal discussiëren over Klassiek en modern klassiek en AR etc. ga ik ervan uit dat jullie wel weten wat het is? Zouden jullie dat dan niet kunnen zeggen? het hoeft niet volledig te zijn, maar gewoon in de juiste richting?
).
. Kadankovitch schreef:Het schema van Atjan Hop (?)is bepaald niet duidelijk, onvolledig en soms zelfs onjuist.
Kadankovitch schreef:Mevrouw Murphy,
Uw reactie van gisteren ammuseert mij zeer, vooral de zin "Als die onderbouwing er wel zou zijn, zou er veel meer begrip zijn voor elkaars standpunt. " Het woord "begrip" vloeiend uit uw pen is een ware eye-opener. U doelt op de insinuatie onder aan dat bericht waarin U stelt dat bij de doelstelling van het modern rijden niet het paard op de eerste plaats sta. Dit is weer zo'n toespeling waarbij mensen met een andere opvatting kwaad opzet wordt veronderstelt. U hebt nu flagrant getoond zelf te doen wat U andere verwijt. Dat is amusant, het was gewoon een kwestie van afwachten.
Mevrouw Murhpy verwacht nu dat aanhangers van modern rijden in een dergelijke sfeer van aanklacht en insinuatie nog zin hebben om aan deze discussie deel te nemen? Elk woord wordt in hun mond omgedraaid. Voorbeelden genoeg van te vinden.
Liberty22, ik ben er in alle rust mee bezig. Waarbij ik tracht uit de verschillende stromingen de essentie te halen en dan te zien waar de overkomsten en de echte verschillen in zitten. Maar ik moet toegeven dat de Iberische stijlen mij grote moeite kosten daar ik spaans nog portugees machtig ben. Maar ja het is ook maar een hobby.
murphy102 schreef:@ Kadankovitch,
Zélf denk ik dat het ontbreken van onderbouwing van het moderne rijden vooral te maken heeft met het feit dat er een ándere doelstelling is. In ieder geval één waarbij het paard níet bovenaan staat.
Kadankovitch schreef:murphy102 schreef:@ Kadankovitch,
Zélf denk ik dat het ontbreken van onderbouwing van het moderne rijden vooral te maken heeft met het feit dat er een ándere doelstelling is. In ieder geval één waarbij het paard níet bovenaan staat.
Dit is er al een.
Maar ik ben voor de rest niet duidelijk geweest; ik heb geen zin verder op U en uw berichten in te gaan, omdat U in dit soort insinuaties blijft steken. En als U zich meer zelfvertrouwen wilt aanpraten door psychologische analysen van de koude grond te maken over mijn persoon, of dat ik teweinig argumenten zou hebben, dan zal ik uw intense geluk niet in de weg staan.
murphy102 schreef:Ik denk dat je alleen kunt discussiëren op grond van argumenten, onderbouwingen. En als men dat niet kan of wil, doe dan niet mee.
komt er toch wel een vraag bij mij naar boven
ook toendertijd werden er veel dwangmiddelen gebruikt om het paard te "controleren"murphy102 schreef:Van u heb ik nog geen enkele onderbouwing gezien, nog geen enkele uitleg over het verschil tussen de Franse en de Duitse manier van rijden. Daar wachten wij nog steeds op. De eerste duit is al in het zakje gedaan: op de Duitse manier rijdt men met stelling op de rechte lijn, terwijl de Fransen dit alleen in de wending vragen. Dus brand maar los!
Wél een stuk geschiedenis, waarvoor dank.
[/quote]Citaat:Als ik dit zo leeskomt er toch wel een vraag bij mij naar boven
![]()
Diverse posten van mij, zijn weggeblazen terwijl ze toch onderbouwd waren![]()
Het "klassieke" rijden is beïnvloed door interpretatie's van latere "klassiekers" etc
Het "klassieke" rijden uit de middeleeuwen was echt niet zo paardvriendelijkook toendertijd werden er veel dwangmiddelen gebruikt om het paard te "controleren"
@ Damned
Nog een punt van verschil tussen Frans en Duits (klassiek);
Frans; verzamelen voor beweging,
Duits; beweging voor verzameling
piepenfiets schreef:Naar mijn idee kom je 5 stromingen tegen als je gaat zoeken op "klassiek dressuur"
-de franse school
-de duitse school
-iberische school
-barokke dressuur
-academische rijkunst
[...]
Dit is m.i. heel kort door de bocht een zeer simpele uitleg van wat de verschillende scholen enigszins kenmerkt. Let wel; er kunnen boeken geschreven worden over dit onderwerp zie dit als "Nijntje gaat dressuren" geillustreerd door piepenfiets. Schiet maar met verbeteringen/aanvullingen