is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:22

maar als een paard met zijn hoofd naar beneden loopt, betekent het nog niet dat alles meteen goed is ;)
ik vind het op die andere foto's er nou eigenlijk ook niet heel ontspannen uitzien...

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:22

hij is nagekeken, en er is niets gevonden, het is een jong paard met streken, zal wel ongeloof waardig klinken maar het is echt zo hoor, ik ga echt niet mijn paard mishandelen ofzo :') het zadel past helemaal, rug is in orde...

was dit topic niet voor mensen die NIET anti slof waren?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:24

sanne83 schreef:
M_D_H schreef:
dat is behoorlijk kort door de bocht :)

Waarom? Noem eens een reden waarbij je daadwerkelijk verder komt in je eigen kunde, door er een slof aan te hangen.

Ik ben veel sneller geworden en kan veel sneller ingrijpen als ik merk dat paard in gaat houden. Zonder slof had ik er wrs vaker naastgelegen. (En dat hadden de veel betere ruiters ook gehad, omdat hij niet uit te zitten is.)

EDIT: Mijn paard deed hoofd net zo hoog als de foto hiervoor. Alleen ging dan op de rem en omhoog, en ging vreselijk bokken, springen en draaien als je dan een keer flink been gaf. Ik ben eerst naar de DA geweest, osteopaat laten komen, zadel nagekeken, tandarts, hele riedeltje. Instructeur erop gereden, deed paard hetzelfde bij, hoewel hij vanzelfsprekend sneller kon ingrijpen. In topic in onderschrift staan de foto's van het rijden met slof, nadat hij een paar keer zijn hoofd omhoog heeft gedaan met slof om en merkte dat dat niet ging, kon ik hem voorwaarts houden en weer simpel rijden zonder.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 16-12-11 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:26

_horselovee_ schreef:
maar als een paard met zijn hoofd naar beneden loopt, betekent het nog niet dat alles meteen goed is ;)
ik vind het op die andere foto's er nou eigenlijk ook niet heel ontspannen uitzien...

Helemaal mee eens, _/-\o_
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 16-12-11 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:26

misschien andere dingen. dit waren voorbeelden.
lijkt me echt niet goed. maarjaa, jouw paard niet mijn paard :)

en zoals ik al zei, ik ben voor slof mits het goed gebruikt wordt. en dat wordt het bij jou dus niet (in mijn ogen) :)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:28

lol direct heel bokt over me heen,

but, ik ben heus geen paarden mishandelaar die haar paard vastrijdt en zorgt dat ie artose krijg weet ik wat allemaal.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:29

MiniMouse schreef:
Het paard geeft altijd aan wat hij wel of niet kan.
Dat kan je rijtechnisch oplossen of je kan er een slof aanhangen, het negeren en er doorheen rijden.
Je paard moet dus onder dwang gaan lopen en raakt het vertrouwen kwijt in de ruiter omdat zijn gevoelens genegeerd worden.
Zo rijd je dus ook heel makkelijk je paard kapot!

Je kan elk lichamelijk en geestelijk gezond paard ontspannen rijden.
Mits het paard geen nare ervaring heeft gehad daarvoor waardoor hij nageeflijkheid met pijn refereert.
Mensen nemen simpelweg de tijd niet of zijn rijtechnisch gewoon niet in staat.

Dat kan in een ideale wereld, waar alle paarden hetzelfde zijn en ze goed opgeleid aan worden geleverd. helaas leef ik niet in die ideale wereld.
Dat paarden door een slofteugel het vertrouwen kwijtraken en kapot gereden worden vind ik onzin. bij verkeerd gebruik misschien wel, maar bij goed gebruik kan het dus heel nuttig zijn. Maar als ik dat weer uit ga leggen zou ik in dit topic in herhaling vallen, dus lees maar eens wat terug.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:31

even foto's weggehaald want wordt gestalkt door pb's

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:33

Ninarootring schreef:
lol direct heel bokt over me heen,

but, ik ben heus geen paarden mishandelaar die haar paard vastrijdt en zorgt dat ie artose krijg weet ik wat allemaal.

lol, het zijn maar 2 mensen hoor :')

dat geloof ik wel, anders zou je waarschijnlijk niet op bokt zitten. maar ik probeer je alleen maar te waarschuwen. je kan het ook onbewust doen. meer dan waarschuwen kan ik niet doen :)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:34

niet alleen jullie, ook pb's :")

maargoed, het klonk nogal aanvallend

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:37

@Ninarootring: ik vind jou pony op de onderste foto een stuk beter lopen dan op de foto met slof. Het zal wel een moment opname zijn, maar op deze foto loopt hij niet nageeflijk, hij loopt in de krul getroukken. Dat kun je daar ook een beetje aan je houding zien, je hangt daar in de teugels. Je ziet ook dat je pony zich daar verzet tegen de hand aan de dikke klieren in de kaak en de dikke spier aan het voorste stuk van de hals. op de foto zonder slof loopt ie veel meer op eigen benen en lichter in de hand
vandaar het vele commentaar hier, wat je natuurlijk ook kunt verwachten op Bokt.

Eileen_

Re: is hier iemand NIET ANITI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:41

haha, okeej.

haha, sorry. was niet de bedoeling. maar het was gewoon precies wat ik bedoelde. en ik kan er een beetje 'boos' om worden als mensen het zo oplossen :o noujaa niet boos, maar weet niet hoe ik dat zeg ;p

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:43

nou ik dacht ik zet gewoon een fotootje om te laten zien dat ik niet anti slof ben,
volgens was dit topic ook voor die mensen bedoeld? maaru we zijn ook maar een beginnend amateur stel :)

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:45

Ninarootring schreef:
nou ik dacht ik zet gewoon een fotootje om te laten zien dat ik niet anti slof ben,
volgens was dit topic ook voor die mensen bedoeld? maaru we zijn ook maar een beginnend amateur stel :)

Het was ook niet aanvallend. bedoelt, meer om je te gaan helpen, :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:46

M_D_H schreef:
ja vast :')
ik zou zeggen, kom het eens testen :)
heb er hier op dit moment 2 staan, mijn eigen en 1 in training...
je mag ze beide proberen hoor :)
ben ze nu net aan het afbouwen met slof...
maar beide reageren bij een ander nog niet zoals het hoort :)
dus leukom te testen of het echt zo makkelijk gaat bij aparte diertjes als jij zegt ;)

Ik hoef niets te testen. Het is namelijk een heel simpel principe. Nageven leer je een paard binnen enkele seconden. Het is niet meer dan meegeven op druk. Het probleem is daarna langzaam genoeg gaan, zodat je paard het kan blijven behappen (mentaal en fysiek) en op elk gewenst moment kan leren nageven. Heb je zelf al een goede zit, een juist gevoel op de teugel, een juiste timing en het paard geen slechte ervaring, dan is het erg makkelijk. Alles wat daarvan afwijkt, gaat zorgen dat het meer tijd gaat kosten.

@ninarootring
Het is heel simpel; als je paard zo in verzet komt tegen je hand, heb je twee opties:
Je kan het als een teken zien dat er ergens iets mis gaat wbt je teugelvoering en je daar in gaan verdiepen en leren hoe je die reactie niet meer bij je paard oproept.
Of je kan gewoon het paard aanleren met z'n kop laag te blijven als jij iets verkeerd doet met je hand.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:48

echt..... *slaat zichzelf* waaarom zet ik foto's op bokt :')

mijn paard is niet de makkelijkste geweest, nu nog steeds niet
vanaf dat ik 10 jaar was heb ik chronisch rugpijn.. sindsdien ben ik niet bereid om blizzard's bewegingen optimaal te volgen, en als hij dan ook niet over zijn rug loopt omdat hij dat nu eenmaal nog lastig vind al jong paardje, dan pak ik daar een hulpteugel bij
ik geef idd toe dat ik mijn hand soms erg streng en vast neerzet omdat ik soms erg verkramp, is niet echt lekker voor blizz maar we proberen het stukje bij beetje meer ontspannen te krijgen en natuurlijk zo min mogelijk met slof
Laatst bijgewerkt door NinaCharlie op 16-12-11 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:49

Er is een verschil tussen anti slof in alle gevallen en anti slof in de gevallen dat het gebruik slecht is. Ik geloof dat dit topic is voor mensen van de 2e groep. :)

@ sanne83: Je blijft, imo, wel heel zwart wit. Zulk verzet hoeft niet uit teugelvoering te komen. Hoewel ik het wel met je eens ben dat het of komt uit iets lichamelijks of uit een fout van de ruiter. (Zoals bij mij het geval was, hoewel ik me er neit van bewust was dat ik het hem zelf aangeleerd had :+ )

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:50

Voorstander is een groot woord.
In mijn ogen is de slofteugel niet snel nodig, en verdoezel je daar veel te snel de rijtechnische problemen mee.

Tegenstander ben ik ook niet, je kan er soms best handig en efficient gebruik van maken.
Ik merk dat ik mijn paard in bepaalde oefeningen net iets fijner kan begeleiden. Dat geeft dan voor mijn paard meer duidelijkheid, en voor mij meer rust.

Dus in de zin van meer begeleiding kunnen geven heb ik er niets op tegen, mensen die het al rem gebruiken...Daar heb ik wel wat op tegen.

Histerische gedoe eromheen snap ik niet zo. Bij elke hulpteugel zijn ruiters die hem onjuist en daardoor onvriendelijk gebruiken, bij de slof gaat dat helaas net iets makkelijker.
Er zijn zoveel spullen die in onkunde gebruikt worden.... Dat hou je toch.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:50

Ninarootring schreef:
echt..... *slaat zichzelf* waaarom zet ik foto's op bokt :')

Om iets te kunnen leren natuurlijk! al vind ik dat de reacties van vele op Bokt een stuk vriendelijker kunnen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:54

MiniMouse schreef:
Daar ben ik het volledig mee eens, en daarvoor dus belachelijk om een jong paard met een slof te rijden.
Als er dan paarden fijn te rijden zijn dan zijn het die jonkies.groene wel!
Een paard gaat niet zomaar in de staak, dan komt het voort uit de onkunde van de ruiter(of lichamelijk mankement) en word het verdoezeld door een slof..bah
En dus te lui om te leren van je eigen fouten.

In de staak??

Dat voorkom je juist door een slof op een goede manier te gebruiken...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:59

nou ik vindt dat je een slof best kunt gebruiken, ik heb mijn pony daar ook heel lang mee gereden, en heel veel top ruiters rijden ook met slof.
mijn pony pakt haar bit vast en naaide er dan tussen uit, en dan kan ik niks meer, want ik kan haar niet in een hoek stil zetten omdat ze daar gewoon over heen springt. dus als ik en een slof aan hangde had ik er meer controle over, toen en haar bit niet meer vast hield heb ik de slof ook weer afgedaan

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:01

MyWishMax schreef:
Er is een verschil tussen anti slof in alle gevallen en anti slof in de gevallen dat het gebruik slecht is. Ik geloof dat dit topic is voor mensen van de 2e groep. :)

@ sanne83: Je blijft, imo, wel heel zwart wit. Zulk verzet hoeft niet uit teugelvoering te komen. Hoewel ik het wel met je eens ben dat het of komt uit iets lichamelijks of uit een fout van de ruiter. (Zoals bij mij het geval was, hoewel ik me er neit van bewust was dat ik het hem zelf aangeleerd had :+ )

Ik oordeel verder niet. Ik kan me best voorstellen dat mensen niet eerst weken alleen willen stappen en aan hun zit werken (naar jezelf kijken is nooit heel comfortabel ;) ) maar gewoon willen rijden en het liefst dan zitten op een paard die de kop gewoon naar beneden houdt.
Laten we daar dan gewoon eerlijk in zijn :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:05

Maar nu doe je alsof je tegen alleen beginners bezig bent...
Ik zie heel vaak mensen op een verkeerde manier met een slof rijden, maar dan is het niet de schuld van de slof, wel van de mens.

Een slof is zo goed als de mens die er mee werkt...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:07

ik vindt dat een slof een van de betere hulpmiddel is, omdat je zelf kunt zeggen hoe stark of los je hem laat, en bij veel hulpteugels kan dat niet

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:09

Wat vinden de bokkers goed slof gebruik?

Valt me op dat in topics waar de slof totaal los hangt wordt gezegt 'fijn slofgebruik'. :')
Moet stiekem altijd lachen om die reacties. Als de slof los hangt, wordt hij goed gebruikt??