[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 04:38

Leuk topic om te lezen zelf snap ik alleen niet hoe sommigen aan hun wijsheid komen, als ik van iemand hier lees dat ze net in juni zelf begonnen is met rijden en nu doet alsof ze Anky het geleerd heeft krab ik mezelf toch even achter mijn oren....
Denk dat een goede instructrice met veel ervaring in het echt meer hierover kan zeggen dan een bokt-iemand dat van een plaatne kan

NikkivanOlst

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 07:10

Instructie nooit inruilen voor boktwijsheid.
Wijze les :=

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 07:30

Je hoeft er niet op te zitten om je paard fijn aan het werk te hebben.

Janouk komt hier fijn de wending uit in arbeidsdraf. Attent op de hulpen.

Afbeelding

Ik ben wel benieuwd wat ruiters hiervan vinden.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 07:34

Ik vind het wel een mooi plaatje, zo mag een paard ONDER me ook wel lopen :) alleen ietsjes minder gewicht in de voorhand natuurlijk, maar dat is hier om de kar vooruit te krijgen :) Achterhand gebruik is mooi, halslijn vind ik ook mooi :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 08:39

VisibreTeam schreef:

Ik heb inmiddels meer dan 40jaar rijervaring en zou zelf nooit iemand durven te beoordelen vanaf een plaatje..

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 08:48

Citaat:
Ik heb inmiddels meer dan 40jaar rijervaring en zou zelf nooit iemand durven te beoordelen vanaf een plaatje..

ik ook niet ;)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:16

VisibreTeam schreef:
Ik vind het wel een mooi plaatje, zo mag een paard ONDER me ook wel lopen :) alleen ietsjes minder gewicht in de voorhand natuurlijk, maar dat is hier om de kar vooruit te krijgen :) Achterhand gebruik is mooi, halslijn vind ik ook mooi :)

Dat blijf ik ook lastig vinden: waar ligt de grens tussen verzameling en meer op het achterbeen tegenover een paard dat toch ook de koets moet trekken.
Veel heeft te maken met de bodem of de koets mooi doorblijft rollen. Zeker met de overgangen naar verzameling moet je op tijd bijremmen en toch de koets laten doorrollen.
Dat vind ik wel een uitdaging in de dressuur voor de koets.
Ook bij de keertwendingen binnen achterwiel is de spil, in plaats van binnen achterbeen van het paard; lastig om toch de kar voldoende te laten mee rollen en de wending niet te kort te maken.
Leuk puzzel werk en dat zonder been- en zithulpen. En je paard loopt voor je in plaats van onder je, wat communicatie soms vertraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:36

MaritAriel schreef:
Citaat:

ik ook niet ;)

Ik wel :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:46

Yamcha schreef:

Je kan iemand best beoordelen op een plaatje, maar dan beoordeel je dus niet hoe iemand over all rijdt, maar over hoe die persoon op dat moment rijdt en hoe het paard op dat moment loopt. Dan kan je best een plaatje beoordelen toch? :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:46

Yamcha schreef:
Citaat:

ik ook niet ;)

Is dat dan niet een beetje hoogmoed, lees terug dat jij in julie zelf nog niet echt wist waar je mee bezig was

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:50

Ik durf het niet maar probeer het wel. Ik denk namelijk niet perse dat de ruiters van de foto's er iets van moeten leren maar dat het ook voor andere bokkers heel leerzaam is iets in te schatten van een foto om zo een vriendelijke discussie op gang te brengen.

Zo dacht ik van de arabier op pagina 3 dat die niet lekker liep. Na het zien van de before foto zeg ik ook chapeau! En zo leer ik weer dat iets waarvan ik denk dat het niet goed is wel goed kan zijn. Ook dankzij de onderbouwende opmerkingen van Yamcha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:52

@ Echwel: Weet jij altijd precies welke kant je op wilt?
Ik niet. Ik vond mijn oude manier van rijden niet fijn, wilde van een stuk spanning af en.dat is wat ik heb gedaan. En daar leer je een hoop van, en ja, ik weet nu precies waar ik mee bezig ben.
Maar als je commentaren niet goed vindt, voel je vrij om ze te verbeteren. Wie weet leer ik bij.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:55

Fascinerend topic.
Ook interessant om te zien dat er allerlei verschillende correcte houdingen zijn! Had er ook nooit bij stil gestaan dat paarden in een span ook moesten nageven ... Schaam me nu wel even dood! :')

Graag zou ik ook wat advies krijgen op de houding van mijn paardenbeestje. Ik sta op een stal waar ze graag het mooie opwaartse krulletje zien, maar noch ik noch mijn paard kunnen dat momenteel aan. Hierdoor moet ik vaak op mezelf aanrommelen en zet de zoektocht naar instructie zich stug door!

De eerste foto: Drafmomentje aan het einde van de opwarming.

Afbeelding
Met dit beeld ben ik zelf erg blij al. Gezien van waar we komen :D. Paard loopt volgens mij ontspannen en zijn achterbeen begint goed mee te komen.

Tweede foto: aan het einde van de les, vlak voor het einde.
Afbeelding
Met dit beeld heb ik een beetje dubbele gevoelens. Hij komt wel meer in de buurt van "dat krulletje". Maar soms denk ik dat wanneer ik hem iets hoger lopen heb, zijn achterbeen veel minder doorkomt.

Aan mijn eigen houding is nog een zee van werk :+
(in mijn profiel staat ook een filmpje van hoe we "begonnen" twee jaar geleden, ik ben dus met het geboekte resultaat al héél erg blij :+)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:07

Voor nu lijkt me dat een prima houding om mee te rijden, gezien de ontspanning en het volgen van de hand. :j Wel zou ik geleidelijk naar iets meer verbinding toewerken, dat je het paard iets meer bij elkaar rijdt. Het moet niet zo'n eigen houdinkje worden waar je het paard niet meer uit krijgt. Nu is het zo dat mijn paarden in die houding sneller op de voorhand vallen en de activiteit van achteren verliezen, maar bij jouw paard lijkt dat heel erg mee te vallen.

Dit paard was al heel snel erg fijn te rijden en had van zichzelf een erg mooi front en een gemakkelijke hals:
Afbeelding

Op de foto 4 maanden onder het zadel, dus nog geen niveau.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:07

Ik kan rustig beoordelen vanaf een plaatje, kwestie van wat is de uitstraling, hoe zijn de benen geplaatst, hoe is het lichaam gebruikt.. Natuurlijk is in het echt zien VEEL beter te beoordelen dan vanaf een foto, maar een aantal dingen kun je rustig vanuit een foto halen :j

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:15

Milou schreef:
Wat een goed en interessant topic!
Heb hier een filmpje, hoop dat dat ook mag. En anders wordt hij vast wel weer verwijderd.
Het is van een half jaartje geleden, dit was puur de basis en gewoon beetje ontspannen rijden. Nu heb ik haar al wel meer opgepakt en ben al een stuk verder.

http://www.youtube.com/watch?v=mKRZSnF-gm4

iedereen slaat jou over, ik vind dit een fijn beeld.
je rijd m netjes en een beetje voorzichtig, als je met iets meer activiteit van achter gaat rijden, en dat weer opvangt in je hand,
komt hij met z'n neus er wel meer uit! dus ik vind dit een fijn beeld, al zullen er vast anderen zijn die hem te diep vinden maar ik zie een eerlijke verbinding dus dat komt helemaal goed!

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:18

Loretta dat vind ik dus mooi!

Op de voorhand vallen durft hij inderdaad wel, maar ik probeer hem bewust zo lang mogelijk te rijden. Voordeel is dat hij van zichzelf vrij veel evenwicht heeft en ook zijn achterbenen wel gebruikt, een paard dat dat niet doet is volgens mij veel moeilijker om veel op deze manier mee te rijden. Dan raak je bekaf :+
Omdat we in het begin enkel op een "bambi-achtige" wijze door de bak konden. Er zijn nu nog mensen die vragen of mijn paard nu ook vooruit ipv enkel omhoog ging. Dat was echt héél erg :+
Uiteindelijk ga ik hem weer wat bij elkaar moeten rijden, maar ik weet eigenlijk ook niet hoe ik dat juist moet aanpakken om dat soort scenario's te voorkomen. (binnenkort normaal wel weer les, dan zal dat wel goedkomen)

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:20

ben ik ook wel benieuwd wat jullie van silas zeggen:

Afbeelding

Afbeelding

Deze foto's zijn van toen ik hem net een half jaartje had, net ingereden.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:22

@ Lorette
Ziet er volgens mij erg goed uit! Hij draagt zichzelf mooi, mooi achterhand gebruik en vind de hals/hoofd houding ook echt mooi :)

@ Belsje
ik vind de eerste foto erg fijn en ontspannen ogen, hij loopt er wel met het neusje uit maar been gebruik vind ik er echt lekker uit zien.
Tweede foto is het beengebruik gewoon netjes, maar ik zie geen buiging in het lichaam maar wel in de hals.

@ Wendie
Eerste foto wel leuk achterhandgebruik maar hij drukt zijn rug weg en gooit zijn hoofd omhoog, hij draagt zichzelf niet echt daar.
Tweede foto vind ik hem al iets gecontroleerd lopen maar totaal geen nageving en ook niet lekker actief

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:33

Interessant topic!
Wat vinden jullie van Joost?
Vind het zelf belangrijk dat een paard van voren niet 'te strak' loopt.

Afbeelding

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:35

saskiakefie schreef:
Sodeletuut schreef:
absoluut niet over de pelham. Maar over de tekst die er bij staat. Over het knijpen in de teugels. Vind ik een mooi verwoorde versie van zagen...

idd :j

dat ligt er aan of je links recht links recht knijpt, of je in 2teugels tegelijk knijpt en dan weer opvangen.
ik praat ook altijd over knijp in je teugels(allebei) om het gevoel van een kleine ophouding over te brengen.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:37

Anja_Joost schreef:
Interessant topic!

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EZJIW6WR.jpg

mooie foto, ik ben benieuwd wat de rest er van vind...
voor mij is dit een fijn beeld zeker voor in de b.
liep joost de hele proef zo? hoeveel punten had je?

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:44

Hallo, ik meld me hier ook even, zijn er nog bepaalde regels voor ik een foto post? Of mag ik er zo een neerzetten?

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:44

fryskhynders schreef:
Anja_Joost schreef:
Interessant topic!

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EZJIW6WR.jpg

mooie foto, ik ben benieuwd wat de rest er van vind...
voor mij is dit een fijn beeld zeker voor in de b.
liep joost de hele proef zo? hoeveel punten had je?

Had volgens mij 183 punten.
Hij liep goed, maar niet de hele proef constant.
Paar foutjes van mijn kant en het rechtrichten is soms nog wat lastig.
Maar bedankt voor je positieve reactie, we zijn op de juiste weg :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:56

Echwel schreef:
VisibreTeam schreef:

Ik ook niet maar plaatjes kunnen we wel een boel van leren ik vind dit een geweldig topic al ben ik het niet overal mee eens.

bv kneepjes geven dat is voor mij ophouding.
wat is daar mis mee als het paard goed aan de been is komt iets omhoog je neemt beetje druk op de teugel door ophouding te geven niet constant achter elkaar. Paard laat los jij laat los.

Ik ben nu bezig met Brent B recht-richten uiteindelijk doe je daar hetzelfde op een kaptoom.... ophoudingen maken paard zakken... los laten