Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 09:21

flugeltje schreef:
Van achter naar voor is niet een moment maar altijd, zelfs in de overgangen terug rijd je van achter naar voor en dan leid je idd de energie weer terug op achter met je zit, zodat hij in die overgang ook op achter blijft.
Ik controleer dit met mijn aanleuning, verandert mijn aanleuning in de ovegang dan heeft hij de overgang niet op achter gemaakt( hij wordt korter in de hals en gaat omhoog bewegen ipv naar voor, of hij wordt langer in de hals en ploft als het ware op de voorhand).

dus hij mag bij terugrijden, niet korter in de hals worden , maar ook niet langer, want dan is het niet van achter naar voor?
Wat gebeurd er waar denk je in de achterhand , als een paard terug komt in tempo?
hoort dat dan niet, dat het paard iets terug komt in hoofd en hals? want welke spier wordt er gebruikt bij het paard , waardoor hij terug komt in tempo? en wat gebeurd er in zijn bekken?
Ik krijg sterk het vermoeden , door deze uitspraak, dat het paard in de hals in een bepaalde aanleuning moet blijven lopen, zonder zijn hoofd te mogen blijven gebruiken als balans.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 09:39

nombrado schreef:
luxket schreef:
de hand wordt dan meteen ontspannen... Maar je moet een paard opvangen met een ontspannen hand zonder te trekken, alles wat het paard harder wil loopt het tegen jou hand aan, deze kun je iets toestaan, halve centimeter naar voren of naar elkaar toe en dat voelt al als een ontspanning

je kan heel eenvoudig je paard ook opvangen met je bovenbeen.
dan kan je helemaal van je hand afblijven :D

Ik vang em op op m'n zit, afstand van hand tot buik blijft gelijk dus eigenlijk werkt die niet in. rij ik terug zit ik terug en komt m'n hand terug. Rij ik naar voren, zit ik iets naar voren en gaat m'n hand mee naar voren

DDW1190

Re: Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 09:46

Leuk topic, van mij betreft een eyeopener voor heel veel ruiters.
Helaas word er in mijn ogen nog steeds teveel van voren gereden en dat komt natuurlijk niet ten goede van het paard.
Ik lees mee, vind het wel leuk om de verschillende meningen van iedereen te horen! :)

(Wat mij betreft is dit ook topic van de maand!!)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:34

jdekleine schreef:
Van achter naar voren rijden dat is toch een moment, met leidt de energie toch ook weer terug? En sturen van een paard de richting aangeven doet men toch echt met de teugels, anders zou een paar wenden als een schip zoals die nombrado dat uitlegt, en zelf vind ik het niet nodig om nu te weten of ik nu met spier a b c of d rij, dat moet gewoon automatisch gaan.
Dus van achter naar voren rijden is dat je het paard niet terug werkt met je hand, dat bij de ophoudingen altijd als laatste nageeft, anders is het trekken en trekken dus de beweging naar achteren dien je te vermijden.
En dat sturen van de achterhand kan ik nergens maar ook nergens terug vinden. Zou graag eens precies de hulpen geving van die nombrado op een rijtje willen hebben mischien kan ik er wat mee, maar zo zweverig als het omschreven word dan kan ik er niets mee, dus het thema gaat het denk ik voorbij.
En Tempi wisselingen rijden is toch het woord en niet schakelen dat is bij een bromfiets al automatisch geworden.

Van "achter naar voor" rijden is geen moment. Het hoort er nl altijd te zijn in het rijden; elke overgang terug of voorwaarts hoort van achter naar voor te geschieden (in mijn ogen dan toch :D )
Zelfs "grootmeesters" wisten al dat het sturen echt niet met de teugels gebeurd, maar met zit/beenhulpen.
Ooit Stacey Westfalls (als ik de achternaam tenminste goed schrijf) zien rijden??
Daar komt geen teugel aan te pas, dus wordt het sturen toch met iets anders gedaan blijkbaar ;)
Toch maar eens goed bekijken hoe deze amazone dat doet en er staat vast wel iets in de literatuur erover ;)

Men hoeft echt geen PROFESSOR te zijn om te weten dat "schakelen" een zo langzamerhand echt ingeburgerde uitdrukking is geworden :')
Het is toch altijd handig als "klassieke" en "moderne" uitdrukkingen bekend zijn :')

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 14:48

Heel leuk om al die verschillende theorieen te lezen :j

Nu heb ik wel een vraagje mbt sturen met de hand. Want er zijn er een aantal die zeggen enkel en alleen te sturen met de zit. Nu zal dat met een verder opgeleid paard goed gaan, het paard reageert op de kleinste beweging van de ruiter en wanneer de ruiter zijn bovenlichaam iets draait dan zal dat paard daar op reageren. Echter een paard dat net onder het zadel is heeft toch naar mijn mening ook ondersteuning nodig van de hand die gebruikt moet worden als richtingaanwijzer. Dit om te leren wat de bedoeling is wanneer jij als ruiter bovenop je paard van positie verandert.

En werken aan de dubbellonge dan? Daar komt al helemaal geen zit aan te pas. Toch loopt mijn paard aan de dubbellonge lekker van achter naar voor en is nagefelijk. Maar dan werk je toch rechtstreeks in op de mond of je nu wil of niet. Je stuurt dan toch echt met de teugels en je gebruikt je eigen lijf tov je paard om de positie van het paard op de volte te bepalen en deels het tempo. Maar hoe dan ook heb je rechtstreeks contact met de mond.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:03

maikeltje schreef:
Heel leuk om al die verschillende theorieen te lezen :j

Nu heb ik wel een vraagje mbt sturen met de hand. Want er zijn er een aantal die zeggen enkel en alleen te sturen met de zit. Nu zal dat met een verder opgeleid paard goed gaan, het paard reageert op de kleinste beweging van de ruiter en wanneer de ruiter zijn bovenlichaam iets draait dan zal dat paard daar op reageren. Echter een paard dat net onder het zadel is heeft toch naar mijn mening ook ondersteuning nodig van de hand die gebruikt moet worden als richtingaanwijzer. Dit om te leren wat de bedoeling is wanneer jij als ruiter bovenop je paard van positie verandert.

En werken aan de dubbellonge dan? Daar komt al helemaal geen zit aan te pas. Toch loopt mijn paard aan de dubbellonge lekker van achter naar voor en is nagefelijk. Maar dan werk je toch rechtstreeks in op de mond of je nu wil of niet. Je stuurt dan toch echt met de teugels en je gebruikt je eigen lijf tov je paard om de positie van het paard op de volte te bepalen en deels het tempo. Maar hoe dan ook heb je rechtstreeks contact met de mond.

Ook een paard wat net onder het zadel is, reageert heel vlug op veranderingen in de zit(houding) van de ruiter.
Een paard zal altijd proberen in "balans" te blijven met de ruiter.
Het allereerste voorwaarts gaan van het net zadelmakke paard ontstaat mede door het uit balans gebracht worden van het paard door de ruiter, de beenhulp wordt tenslotte op dat eerste moment echt nog niet gesnapt door het paard.

Ik longeer nooit meer met een bit ingehangen, maar alleen met halster.
Want inderdaad zit de longeerder een paard direct in de mond en alleen al door het longe-gewicht is dat best veel.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 07:27

nombrado schreef:
flugeltje schreef:
Je paard moet kijken waar hij heen gaat net als zijn ruiter en daarom binnenhand van de hals om zo ook de juiste stelling te krijgen, nombrado doet dit niet, ik vind op de foto's dan ook dat haar paard neigt naar kantelen en geen kontakt op haar teugels (hangen in een boog) en heeft dus geen goede lengtebuiging, is dus ook niet van achter naar voor.
Tempo wisselingen rijden noemen wij ook schakelen in de gangen, zijn meerdere termen voor.

dus je dwingt met je binnenhand de stelling af?
waarom is er stelling nodig in een volte bv?
zou het niet zo zijn, dat dit hoort om goed gebogen de wending door te rijden? zonder binnenhand gebruik
wat gebeurd er als je met je binnenhand druk legt in een wending met de spieren in de rug en achterhand van het paardenlijf?
als je je paard met je zit een juiste wending inzet , is er gewoon de juiste stelling.
Dus , als mijn binnenteugel niet strak in mijn hand ligt? wordt er niet vanachter naar voor gereden?
je kan zelfs zonder enig contact in je hand , je paard vanachter naar voor rijden. en zelfs de buiging in hals en nek krijgen die nodig is voor het tempo/verzameling die hij uitvoert.

Je dwingt niks... Je begeleidt je paard, als je paard fijn van achter naar vor loopt dan volgt hij je hand en kun je hem heel fijn door een volte begeleiden door je binnenhand van de hals te doen.
Je hoeft niet met druk door een volte te rijden ?? Hoe kom je toch steeds bij die druk, als je een mooi contact hebt met de mond en je doet je binnenhand opzij dan word je druk toch niet groter ?? Als je je hand naar je toe haalt wel, maar dat is terug werken.

Nee... een paard wat goed van achter naar voor loopt volgt jouw hand en kan je teugel niet makkelijk in een boog hangen.
Kijk naar de fot's in je eigen profiel, je zit of met je handen op schoot met een te grote inwerking in zijn mond, of je hebt een boog in je teugels. Op een los vast verbinding kan een paard niet fijn in balance lopen. Ook op de foto met de losse teugel, neigt je paard naar een kanteling in zijn hoofd.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 07:33

nombrado schreef:
flugeltje schreef:
Van achter naar voor is niet een moment maar altijd, zelfs in de overgangen terug rijd je van achter naar voor en dan leid je idd de energie weer terug op achter met je zit, zodat hij in die overgang ook op achter blijft.
Ik controleer dit met mijn aanleuning, verandert mijn aanleuning in de ovegang dan heeft hij de overgang niet op achter gemaakt( hij wordt korter in de hals en gaat omhoog bewegen ipv naar voor, of hij wordt langer in de hals en ploft als het ware op de voorhand).

dus hij mag bij terugrijden, niet korter in de hals worden , maar ook niet langer, want dan is het niet van achter naar voor?
Wat gebeurd er waar denk je in de achterhand , als een paard terug komt in tempo?
hoort dat dan niet, dat het paard iets terug komt in hoofd en hals? want welke spier wordt er gebruikt bij het paard , waardoor hij terug komt in tempo? en wat gebeurd er in zijn bekken?
Ik krijg sterk het vermoeden , door deze uitspraak, dat het paard in de hals in een bepaalde aanleuning moet blijven lopen, zonder zijn hoofd te mogen blijven gebruiken als balans.

Als je paard fijn van achter naar voren loopt dan volgt hij je hand en zal hij idd niet veranderen in zijn hoofd halshouding ( mits je zelf je handen stil houdt).
Je ondersteunt je paard met zijn balans met je zit en indien nodig je hand, begeleidt je hem hierin goed dan zal hij zijn balance niet verliezen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 09:30

flugeltje schreef:
Je dwingt niks... Je begeleidt je paard, als je paard fijn van achter naar vor loopt dan volgt hij je hand en kun je hem heel fijn door een volte begeleiden door je binnenhand van de hals te doen.
Je hoeft niet met druk door een volte te rijden ?? Hoe kom je toch steeds bij die druk, als je een mooi contact hebt met de mond en je doet je binnenhand opzij dan word je druk toch niet groter ?? Als je je hand naar je toe haalt wel, maar dat is terug werken.

.

dan is het nog steeds van voor naar achter.
je hoeft met je hand niet de binnenhand naar binnen te doen hem een volte in te rijden.
dan werk je nog steeds van voor naar achter.
Ik begrijp aan je onderschrift dat je L rijd?
Als je straks in de M gaat beginnen en verder het Z in komt, zal je namelijk met bovenstaande niet wegkomen. en helemaal niet met de verzamelingen erbij die gevraagd worden.
Daar loopt het merendeel van de ruiter dan ook vast.
In 1 keer, moet dan namelijk het paard wel vanachter naar voor leren bewegen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 09:36

flugeltje schreef:
Nee... een paard wat goed van achter naar voor loopt volgt jouw hand en kan je teugel niet makkelijk in een boog hangen.
Kijk naar de fot's in je eigen profiel, je zit of met je handen op schoot met een te grote inwerking in zijn mond, of je hebt een boog in je teugels. Op een los vast verbinding kan een paard niet fijn in balance lopen. Ook op de foto met de losse teugel, neigt je paard naar een kanteling in zijn hoofd.

Hoe kan dat? biomechanisch? als een paard van achter naar voor beweegt je je teugels niet in een boog laten hangen? Is het paard dan niet nog steeds teveel op de voorhand? anders zou namelijk de druk daar niet zo hoog worden. Een paard kan (mits je een bewust ruiter bent) prima fijn in balans bewegen als je je teugels los laat (juist belangrijk) dan beweegt het paard namelijk op "eigen benen"

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:37

nombrado schreef:
flugeltje schreef:

.

je hoeft met je hand niet de binnenhand naar binnen te doen hem een volte in te rijden.
Als je straks in de M gaat beginnen en verder het Z in komt, zal je namelijk met bovenstaande niet wegkomen. en helemaal niet met de verzamelingen erbij die gevraagd worden.

Met mijn huidige paard ben ik L ,omdat hij nog maar 5 is en ik hem graag heel houdt. Met mijn vorig paard heb ik Z gereden, zonder enige problemen en kwam ik toch zeker wel weg met de bovenstaande manier en reden we hoge punten, in het M1 zelfs 6 winst met 211 en 212 punten, dus zal het toch goed geweest zijn neem ik aan.
Als ik met licht kontakt rijd loopt mijn paard ook op zijn eigen benen daar hoef ik mijn teugels niet voor los te gooien.
Ik zet met mijn binnenhand zijn voorhand ook niet naar binnen, maar met mijn lijf, ik begeleid hem alleen door de juiste stelling te vragen en hem telaten kijken waar hij heen gaat.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:41

flugeltje schreef:
Met mijn huidige paard ben ik L ,omdat hij nog maar 5 is en ik hem graag heel houdt. Met mijn vorig paard heb ik Z gereden, zonder enige problemen en kwam ik toch zeker wel weg met de bovenstaande manier en reden we hoge punten, in het M1 zelfs 6 winst met 211 en 212 punten, dus zal het toch goed geweest zijn neem ik aan.
Als ik met licht kontakt rijd loopt mijn paard ook op zijn eigen benen daar hoef ik mijn teugels niet voor los te gooien.
Ik zet met mijn binnenhand zijn voorhand ook niet naar binnen, maar met mijn lijf, ik begeleid hem alleen door de juiste stelling te vragen en hem telaten kijken waar hij heen gaat.

+:)+ Jij hebt het begrepen.
Nombrado, hoe wil jij met je paard communiceren zonder verbinding te hebben met de mond van je paard?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:43

nombrado schreef:
flugeltje schreef:

.

maak nou eens een filmpje hoe jij dat allemaal doet ik ben er zo benieuwd naar, je praat er altijd over maar je zegt eigenlijk niets, er is niets maar dan ook niets terug te vinden van deze theorie, geen schrijven geen beeld materiaal, helemaal niets, dus maak ons blij en film je rijden of je les geven.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:47

Citaat:
maak nou eens een filmpje hoe jij dat allemaal doet ik ben er zo benieuwd naar, je praat er altijd over maar je zegt eigenlijk niets, er is niets maar dan ook niets terug te vinden van deze theorie, geen schrijven geen beeld materiaal, helemaal niets, dus maak ons blij en film je rijden of je les geven.

Nombrado of ik ??

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:49

De vraag was aan Nombrado gericht.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:50

Moll schreef:
De vraag was aan Nombrado gericht.

Daar ben ik idd ook wel erg benieuwd naar.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:12

Doma_clasica schreef:
Nombrado, hoe wil jij met je paard communiceren zonder verbinding te hebben met de mond van je paard?

Moet je met rijden, communiceren met de mond van het paard?
Is dat omdat ie niet kan praten :D ;) :+ ?
Maar zonder gekheid..
Je zit er toch op als ruiter?
dan kan je toch prima met je zit "communiceren" met je paard?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:16

flugeltje schreef:

contact is ook prima (veertjes in je handen)
maar ik snap het met je binnenhand stelling vragen niet helemaal
waarom is die stelling nodig in de volte of wending?
Als je je paard namelijk op de juiste manier de wending in rijd met je zit, heb je die stelling al automatisch

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:22

nombrado schreef:
Doma_clasica schreef:

Moet je met rijden, communiceren met de mond van het paard?
Is dat omdat ie niet kan praten :D ;) :+ ?
Maar zonder gekheid..
Je zit er toch op als ruiter?
dan kan je toch prima met je zit "communiceren" met je paard?

Waarom rijdt jij dan in hemelsnaam met een hoofdstel als je hem toch niet gebruikt ????????????? :z

Ik zie op jouw rijfoto 3 in je profiel het bit van het paard een stuk uit zijn mond komen aan de binnenkant, is dat omdat je je teugels niet gebruik ???

Sorry hoor, maar dat klopt van geen kant

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:31

flugeltje schreef:
Ik zie op jouw rijfoto 3 in je profiel het bit van het paard een stuk uit zijn mond komen aan de binnenkant, is dat omdat je je teugels niet gebruik ???

Als ik maar weet dat het klopt ;)
Wel grappig dat je elke keer naar mijn profielfoto's zit te kijken. :D
Hij is mooi hé?

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:41

nombrado schreef:
flugeltje schreef:

Als ik maar weet dat het klopt ;)
Wel grappig dat je elke keer naar mijn profielfoto's zit te kijken. :D
Hij is mooi hé?

Laat me raden... Je rijdt geen wedstrijden... Je krijgt geen les, want je weet zelf veels te goed hoe het moet ???
Maar onderbouwing is er niet te vinden bij je.

Ik hou helaas niet van schimmels ;)

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:44

Ik kijk naar je foto's omdat ik jouw manier van schrijven, terug wil vinden in je rijden, maar ik zoek me kapot en zie het nergens :o

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:46

flugeltje schreef:
Ik kijk naar je foto's omdat ik jouw manier van schrijven, terug wil vinden in je rijden, maar ik zoek me kapot en zie het nergens :o

ik bij jou foto's wel ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:47

flugeltje schreef:
Laat me raden... Je rijdt geen wedstrijden... Je krijgt geen les, want je weet zelf veels te goed hoe het moet ???
Maar onderbouwing is er niet te vinden bij je.

Ik hou helaas niet van schimmels ;)

verkeerd geraden, je gaat niet door voor de washmachine :D ;) :+

ik hou van alle paarden.....(en dieren)
kleur is voor mij het minst belangrijk...die tijd ben ik al voorbij

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:55

nombrado schreef:
flugeltje schreef:

ik bij jou foto's wel ;)

Deze bedoel je...
Afbeelding
Mooi is ie he ? 5 Jaartjes jong
En fijn dat je mijn manier wel terug ziet in de foto, ik doe er erg hard mijn best voor :D