Johanna59 schreef:Rijd al mijn hele leven. Ik stap op een paard en dan voel ik hoe hij gereden moet worden. Sommige laag, sommige hoger ingesteld. Dat verschilt gewoon per paard.
Als je veel paarden rijdt, bestaat er geen methode in mijn ogen. Rijden heeft met gevoel en inzicht te maken.
Gedeeltelijk mee eens; het skala blijft voor mij wel uitgangspunt en leidraad voor ieder paard wat ik rijd. Alleen afhankelijk van temperament, bouw en africhtingsniveau rij ik de een voorwaartser en de ander mee gesloten, of de een hoger en de ander dieper...
liljebo schreef:Moll, ik vind dat hij op zich een interessante instelling heeft mbt training. Als je de hele site leest kom je bij meer markante zaken uit. Nu is het op zich niet zozeer nieuw allemaal, maar hij heeft het goed samengevoegd tot een duidelijk trainingsconcept.
Maar ja, als de beste man zelf rijtechnisch niet zoveel boeiends kan laten zien (wat ik dan boeiend vind) dan valt het voor mij als snel af. Ik ben nu eenmaal dressuurruiter en ben voornamelijk geinteresseerd in goede dressuurtraining. Aangezien je wordt doodgegooid met goeroe's die zichzelf en hun concept beschrijven met de meest prachtige theorie... Als je velen met geloven dat krijg je alleen volgens hun visie de meest prachtige verstandhouding met je paard en zo... Voel ik mij altijd genoodzaakt om direct een eerste schifting te maken. Ik raak pas geinteresseerd als iemand een heel stevig staaltje mooie dressuur kan laten zien of een super dressuur CV heeft. Dan wil ik meer weten. Zolang dat niet het geval is, is diegene voor mij niet interessant.
vibabu schreef:De omschrijving van Zooist vind ik wel heel mooi beschreven en ook heel boeiend om te lezen! Bedankt daarvoor
Zeker! Pilates en bodybalance en zo zijn volgens mij echt heel goed voor ruiters die bewust met hun eigen houding bezig willen zijn. Als je niet wet wat er in je eigen lijf gebeurd kun je onmogelijk een paard goed aanvoelen. Eerder had iemand het nog over een bal en een balanceboard. Die werden ook veel gebruikt bij dat ruiterfitprogramma dat ik 2x heb gedaan. Wat ook een hele goede oefening is, is om op je knieen op de bal te gaan staan. Dat is al lastig de eerste paar keer dat je dat probeert. En dan gelijke druk op beide knieen te krijgen. En dan de bal proberen te bewegen door afwisselend links en rechts je gewicht te verplaatsen. Je moet dat echt met zulke kleine bewegingen doen, want anders val je gewoon van de bal af. En je moet je onderlijf echt onafhankelijk van je bovenlijf kunnen bewegen (soepel in de heupen zijn). Ik vind dat acht een super goede oefening! En als dat lukt, dan kun je zo'n pilatuselastiek nemen, die om de deurpost doen zodat het net is of je twee teugels in handen hebt. En dan oefeningen doen; de elastieken helemaal naar je toehalen, waarbij je vooral je schouders laag houdt, en in balans op de bal blijft. Je moet lichte kracht zetten, maar de kunst is om de beweging langzaam en zo vloeiend mogelijk uit te voeren. Dat is echt super voor het ontwikkelen van een fijne motoriek en het onafhankelijk bewegen van verschillende lichaamsdelen. Wat mij betreft onmisbaar voor een ruiter die zich graag goed wil ontwikkelen
Dan ontkom je er echt niet aan om aan je eigen lijf te werken. En hardlopen en fietsen etc zijn goed voor je conditie, maar daar ontwikkel je die fijne motoriek niet mee. To move is good, to train is better
Equimotion schreef:Ik vind het jammer dat er door bepaalde mensen zo in stromingen wordt gedacht in plaats van in vernieuwing. Moderne sportruiters bekijken hun paarden (en zichzelf) als atleten en winnen heel veel informatie in bij heel uiteenlopende disciplines wetenschap/kennis. Een bepaalde groep heeft het blijkbaar niet in zich om vooruit te kunnen kijken en grijpt dan meteen terug op een vergelijking met iemand uit het verleden (Baucher)
Vind ik ook jammer... En daardoor bloed een discussie ook steeds snel dood.
Equimotion schreef:Als je graag wat wilt lezen moet je trouwens "bewuster paardrijden" van Bartels er eens bij pakken.
Goed boek, heb hem ook. Lekker praktisch en geschreven door mensen die imo rijtechnisch ook echt wat hebben neergezet. Dus niet alleen maar mooie feel-good theorie. En ook geen nageklets en gepredik van (zogenaamde) grootmeesters. Maar gewoon gedegen theorie in combinatie met hun eigen ervaring.
Equimotion schreef:Dacht je dat humane sporters nog trainden zoals in de jaren '50? En om bij onze eigen sport te blijven, is het je opgevallen dat de warmbloeden die we voor de sport gebruiken totaal anders in elkaar zitten dan 30/40 jaar geleden? En dus ook een andere aanpak vragen?
Paardensport en met name dressuur is nog altijd heel erg conservatief. In welke sport sporten ze in hemelsnaam nog in scheerwollenjassen bijvoorbeeld? Het is nu al heel wat dat kleuren zijn losgelaten. Nu vind ik een mooi klassiek tenue nog altijd wel zijn charmes hebben, maar echt praktisch en sportief is het niet. Gelukkig komt er wel steeds meer verandering in.