Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:17

liljebo schreef:
Sorry Moll, maar ik begrijp je post niet zo goed. Maar als ik het goed begrijp, vind je dat zijn visie niet in de dressuur toepasbaar is. Waarom niet? En wat bedoel je met dagelijkse training?

Dan begrijp je me verkeerd, zijn visie in het trainen van een paard lijkt op de franse school hand zonder been en been zonder hand methode, de franse school past mij op het moment niet, maar waar ik het wel weer mee eens bent is het 1 onderdeel tegelijk trainen, de mensen die ik spreek in australië zijn goed te spreken verder over hem, hou zou nu in Europa zijn.

liljebo

Re: Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:28

Dan heb je het niet of verkeerd gelezen, want het tegendeel is waar.
Hij traint wel degelijk met hand en been. Hij noemt alleen het niet gelijktijdig gebruiken van deze twee hulpen, maar in een goed samenspel.
Hand is rem, been is gas. Geeft hij zeer duidelijk aan. Dat is de basis: rem, gas, wending, wijken voor been.
Je gebruikt nooit hand en rem gelijktijdig en hij legt ook uit waarom niet. Been (gas) zet namelijk andere spieren aan tot werken dan de rem en gelijktijdig geven van de hulpen is voor een groot deel van de paarden verwarrend, omdat het twee tegenstrijdige signalen zijn. Gevolg is dat het paard reageert op de hulp die overheerst, waardoor de andere hulp niet doorkomt. Dan wordt de andere hulp versterkt, reageert het paard daarop en moet de voorgaande hulp weer sterker worden gekeken, waardoor een cirkel ontstaat waarbij het paard dover wordt voor de hulpen dan wel in verzet komt.

Door de basis goed te hebben, te verfijnen tot lichte hulpen en als extra cue aanvullende hulpen zoals zit e.d. te gaan gebruiken, kun je uiteindelijk je paard op je zit rijden, maar met ondersteuning van de primaire hulpen. Nooit zonder.
En door de primaire hulpen op elkaar af te stemmen (samenspel hand en been dan wel secundaire hulpen in later stadium, maar met behoud van een licht contact) ipv gelijktijdig te gebruiken, kom je tot samenspel van deze hulpen, die dan dus leiden tot het uitvoeren van oefeningen zonder dat onevenredig druk moet worden uitgeoefend.

Je aanname klopt dus niet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:34

Dat neigt toch naar frans, dus heb ik naar mijn inziens goed begrepen, en heb het ook nog eens na gevraagd bij mensen die bij hem hebben gelest op zijn thuis basis, dan hebben zij hem ook niet goed begrepen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:38

Logisch, als ze hem heel de tijd zitten te pesten! :P
Ik vind het een goed verhaal zoals het hierboven omschreven staat. Kan me er wel in vinden. Heb er alleen geen tijd voor en zin in om me er echt in te verdiepen want ik ben niet van het lezen :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:38

Haha, ja het is idd een leesverhaal. Maar wel de moeite waard. Vind ik dan.
Ik kwam hem 'per toeval' tegen in een discussie met iemand anders omdat ik een aantal zaken noemde die blijkbaar raakvlakken had met zijn zienswijze.
En ik ben nu eenmaal een miep die altijd het naadje van de kous wil weten en zich overal in verdiept. Heb nu eenmaal heel veel interesse in trainingswijze/leervermogen en gedrag. (heb misschien mijn roeping als gedragsbioloog gemist...tja, wilde vroeger niet opletten in school... vond stappen en jongetjes belangrijker...haha)
Ik zou graag zijn boek eens lezen en hem van dichtbij meemaken (clinic of lessen bekijken of zo) maar ik moet beetje de beurs in de gaten houden, want ik heb al een bibliotheek vol en wil al overal heen om te kijken/te experimenteren etc.....
Erg is dat....ben beetje een nerd, denk ik.
:+

Moll, ik weet het niet hoor... je zegt dat hij naar de franse school neigt en zonder handen en benen werkt, en dat klopt gewoon niet. Klimke werkt tenslotte ook volgens die principes.
Hij neigt ook duidelijk naar het duitse systeem.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:42

Hand zonder been, en been zonder hand, niet zonder been en hand hahahahahahah word moeilijk rijden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:14

oh oeps, verkeerd gelezen. Excuses. Het is overigens waar dat baucher in de franse riding academy als eerste daarmee kwam, maar het ging verloren in de loop der tijd en toen Steinbrecht met het gelijktijdig gebruiken van de hulpen kwam, is dat in duitsland ook gepraktiseerd.
Steinbrecht kwam daar echter op terug na zijn ongeluk met de kroonluchter. (veel tijd om na te denken he) en ruiters als bv klimke waakten wel degelijk voor gelijktijdig gebruik van hand en been hulp, net als veel andere duitse trainers.

Maar goed.... dat doet eigenlijk helemaal niet ter zake.
Het gaat mij om de visie en toepassing van zijn systeem en de meningen van anderen daarover, bij voorkeur onderbouwd.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:44

Ik vind het jammer dat er door bepaalde mensen zo in stromingen wordt gedacht in plaats van in vernieuwing. Moderne sportruiters bekijken hun paarden (en zichzelf) als atleten en winnen heel veel informatie in bij heel uiteenlopende disciplines wetenschap/kennis. Een bepaalde groep heeft het blijkbaar niet in zich om vooruit te kunnen kijken en grijpt dan meteen terug op een vergelijking met iemand uit het verleden (Baucher) Ik heb me n.a.v. de discussies wel eens in Baucher verdiept en zie op een paar globale dingen na de vergelijking eerlijk gezegd niet.
Als je graag wat wilt lezen moet je trouwens "bewuster paardrijden" van Bartels er eens bij pakken.

Ik snap niet zo goed hoe je als ruiter zo strak in 1 systeem zou willen blijven en alles wat anders of nieuw is afdoet als slecht. Dacht je dat humane sporters nog trainden zoals in de jaren '50? En om bij onze eigen sport te blijven, is het je opgevallen dat de warmbloeden die we voor de sport gebruiken totaal anders in elkaar zitten dan 30/40 jaar geleden? En dus ook een andere aanpak vragen?

Er zijn er hier in het topic ook alweer een heleboel aannames voorbij gekomen die gewoon pertinent niet waar zijn. Maar een discussie daarover kan je nog beter met je keukenkastjes gaan voeren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:54

ff voor de duidelijkheid... ik weet niet of je op mij doelt?
Mijn vraag over McLean betreft algemene toepassing van zijn visie (stamt toch uit moderne onderzoeken) en is gericht aan iedereen, ook in het wedstrijdgebeuren.
Ik noemde de oude namen alleen in reactie op Moll, maar vindt het verder eigenlijk ook helemaal niet ter zake doen. Het gaat mij puur om de meningen van de ruiters op zijn stellingen en waarom ze het wel/eens zijn om iets op te steken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:54

liljebo schreef:
oh oeps, verkeerd gelezen. Excuses. Het is overigens waar dat baucher in de franse riding academy als eerste daarmee kwam, maar het ging verloren in de loop der tijd en toen Steinbrecht met het gelijktijdig gebruiken van de hulpen kwam, is dat in duitsland ook gepraktiseerd.
Steinbrecht kwam daar echter op terug na zijn ongeluk met de kroonluchter. (veel tijd om na te denken he) en ruiters als bv klimke waakten wel degelijk voor gelijktijdig gebruik van hand en been hulp, net als veel andere duitse trainers.

Het gaat mij om de visie en toepassing van zijn systeem en de meningen van anderen daarover, bij voorkeur onderbouwd.

Was steinbrecht dat of was het Baucher die dat ongeluk kreeg, hmmmmmmmm

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:00

Moll schreef:
liljebo schreef:

Ik dacht steinbrecht, maar vergis waarschijnlijk. Ik heb mij nooit erg verdiept daarin, omdat dat er voor mij niet toe doet. Mijn vraag heeft betrekking op de visie van Mclean. Jammer dat je dan gaat doorzagen over de geschiedenis.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:13

liljebo"
[quote="Moll schreef:
liljebo schreef:

Ik dacht steinbrecht, maar vergis waarschijnlijk. Ik heb mij nooit erg verdiept daarin, omdat dat er voor mij niet toe doet. Mijn vraag heeft betrekking op de visie van Mclean. Jammer dat je dan gaat doorzagen over de geschiedenis.[/quote] wil je de toekomst weten kijk naar het verleden, maar goed ik begin niet over steinbrecht of Baucher, dat deed je zelf, ik gaf aan dat de methode naar het frans neigt, en dit niet past bij mij op dit moment, dat was het verder heb ik geen persoonlijke ervaringen met de beste man, dus ga ik van de persoonlijke ervaringen uit van 3e die verder positief zijn.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:45

liljebo schreef:
Oh bedoel je die... ja, daar kan ik eerlijk gezegd echt geen conclusie uit trekken. Je ziet hem nauwelijks iets doen met het paard. Wat hij verteld, klinkt verder logisch, maar om echt een oordeel te geven over de uitvoering, zou ik toch echt meer willen zien of eea willen bijwonen. Die paar beeldflitsen geven mij geen indruk.

Ik zou zeker eens een clinic van hem willen zien :j
Ik ben benieuwd hoe hij de theorie in de praktijk toepast. Ik denk dat als je je al goed verdiept hebt in gedrag en conditioneren, dat dan het meeste wel bekend voorkomt. Ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd of hij echt eerst alles apart aanleert en ook eerst klassiek conditioneert met de zit erbij of dat dat meer tussendoor gaat.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 18:05

Moll, klopt dat ik over de namen begon, maar alleen om aan te geven dat het niet typisch franse rijschool is. Maar ik heb mij nooit bijzonder in de namen/geschiedenis verdiept omdat het voor mij niet zo zinvol is.

Maar om terug te komen op de oorspronkelijke vraagstelling... Jij bent dus voorstander van gelijktijdig hand/been gebruik? Kun je ook aangeven waarom?

Sanne, ik ben ook nooit bij een clinic van hem geweest. Ken zijn werk eigenlijk pas net, maar ik vind het erg logisch overkomen.
Voor zover op de site omschreven, is hij voorstander van het eerst aanleren van primaire hulpen, omdat secundaire hulpen pas goed kunnen worden aangeleerd, als de basis voor het paard helder is. Bij een ongewone situatie (paniek bv) is het mogelijk dat een secundaire hulp zijn werking op dat moment verlies en dan moet je kunnen terugvallen op een primaire hulp.

Hij is ook sterk voorstander van het werkelijk een ding tegenlijk aanleren en niet meerdere zaken gelijktijdig. Dat is overigens ook een visie die vanuit de training met positief conditionering heel sterk naar voren komen. Bij het aanleren van nieuw gedrag/oefening, concentreer je je op 1 criteria. Zo vorm je de bouwstenen voor volledig gedrag/oefening.

Er wordt dus niets 'tussendoor' gedaan.

Hij is overigens niet echt klassiek, al zijn er wel klassieke ruiters die volgens dat systeem werken.

Ik weet niet zeker of ik het zo goed uitleg. Ben me er zelf nog maar net in aan het verdiepen, maar ik hoop dat het zo duidelijk is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 18:13

Het lijkt mij allemaal, met het oog op gedrag en conditioneren, niet meer dan logisch. Het klinkt weinig anders dan de meeste horsemanship stromingen, die met negatieve reinforcement werken.
Hoe dat dan in de praktijk eruit ziet, daar ben ik erg benieuwd naar :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:05

Er zitten wel wat verschillen in, maar het gaat te ver om alles hier te noemen. Ik weet niet of je bij artikelen in de link heb gekeken, die ik heb gegeven. Daar staat heel veel info in over zijn visie.
Eigenlijk veel logica, maar in de praktijk weinig toegepast.
Ik herken ook veel items vanuit training met positief reinforcement zoals voorspelbaarheid, nauwkeurigheid mbt respons op een signaal, timing en het opdelen van training in onderdelen etc.
Ik zou idd ook wel best eens een clinic van het willen volgen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:15

Johanna59 schreef:
Rijd al mijn hele leven. Ik stap op een paard en dan voel ik hoe hij gereden moet worden. Sommige laag, sommige hoger ingesteld. Dat verschilt gewoon per paard.
Als je veel paarden rijdt, bestaat er geen methode in mijn ogen. Rijden heeft met gevoel en inzicht te maken.

Gedeeltelijk mee eens; het skala blijft voor mij wel uitgangspunt en leidraad voor ieder paard wat ik rijd. Alleen afhankelijk van temperament, bouw en africhtingsniveau rij ik de een voorwaartser en de ander mee gesloten, of de een hoger en de ander dieper...

liljebo schreef:
Moll, ik vind dat hij op zich een interessante instelling heeft mbt training. Als je de hele site leest kom je bij meer markante zaken uit. Nu is het op zich niet zozeer nieuw allemaal, maar hij heeft het goed samengevoegd tot een duidelijk trainingsconcept.

Maar ja, als de beste man zelf rijtechnisch niet zoveel boeiends kan laten zien (wat ik dan boeiend vind) dan valt het voor mij als snel af. Ik ben nu eenmaal dressuurruiter en ben voornamelijk geinteresseerd in goede dressuurtraining. Aangezien je wordt doodgegooid met goeroe's die zichzelf en hun concept beschrijven met de meest prachtige theorie... Als je velen met geloven dat krijg je alleen volgens hun visie de meest prachtige verstandhouding met je paard en zo... Voel ik mij altijd genoodzaakt om direct een eerste schifting te maken. Ik raak pas geinteresseerd als iemand een heel stevig staaltje mooie dressuur kan laten zien of een super dressuur CV heeft. Dan wil ik meer weten. Zolang dat niet het geval is, is diegene voor mij niet interessant.

vibabu schreef:
De omschrijving van Zooist vind ik wel heel mooi beschreven en ook heel boeiend om te lezen! Bedankt daarvoor

Zeker! Pilates en bodybalance en zo zijn volgens mij echt heel goed voor ruiters die bewust met hun eigen houding bezig willen zijn. Als je niet wet wat er in je eigen lijf gebeurd kun je onmogelijk een paard goed aanvoelen. Eerder had iemand het nog over een bal en een balanceboard. Die werden ook veel gebruikt bij dat ruiterfitprogramma dat ik 2x heb gedaan. Wat ook een hele goede oefening is, is om op je knieen op de bal te gaan staan. Dat is al lastig de eerste paar keer dat je dat probeert. En dan gelijke druk op beide knieen te krijgen. En dan de bal proberen te bewegen door afwisselend links en rechts je gewicht te verplaatsen. Je moet dat echt met zulke kleine bewegingen doen, want anders val je gewoon van de bal af. En je moet je onderlijf echt onafhankelijk van je bovenlijf kunnen bewegen (soepel in de heupen zijn). Ik vind dat acht een super goede oefening! En als dat lukt, dan kun je zo'n pilatuselastiek nemen, die om de deurpost doen zodat het net is of je twee teugels in handen hebt. En dan oefeningen doen; de elastieken helemaal naar je toehalen, waarbij je vooral je schouders laag houdt, en in balans op de bal blijft. Je moet lichte kracht zetten, maar de kunst is om de beweging langzaam en zo vloeiend mogelijk uit te voeren. Dat is echt super voor het ontwikkelen van een fijne motoriek en het onafhankelijk bewegen van verschillende lichaamsdelen. Wat mij betreft onmisbaar voor een ruiter die zich graag goed wil ontwikkelen 8-) Dan ontkom je er echt niet aan om aan je eigen lijf te werken. En hardlopen en fietsen etc zijn goed voor je conditie, maar daar ontwikkel je die fijne motoriek niet mee. To move is good, to train is better ;)

Equimotion schreef:
Ik vind het jammer dat er door bepaalde mensen zo in stromingen wordt gedacht in plaats van in vernieuwing. Moderne sportruiters bekijken hun paarden (en zichzelf) als atleten en winnen heel veel informatie in bij heel uiteenlopende disciplines wetenschap/kennis. Een bepaalde groep heeft het blijkbaar niet in zich om vooruit te kunnen kijken en grijpt dan meteen terug op een vergelijking met iemand uit het verleden (Baucher)

Vind ik ook jammer... En daardoor bloed een discussie ook steeds snel dood.

Equimotion schreef:
Als je graag wat wilt lezen moet je trouwens "bewuster paardrijden" van Bartels er eens bij pakken.

Goed boek, heb hem ook. Lekker praktisch en geschreven door mensen die imo rijtechnisch ook echt wat hebben neergezet. Dus niet alleen maar mooie feel-good theorie. En ook geen nageklets en gepredik van (zogenaamde) grootmeesters. Maar gewoon gedegen theorie in combinatie met hun eigen ervaring.

Equimotion schreef:
Dacht je dat humane sporters nog trainden zoals in de jaren '50? En om bij onze eigen sport te blijven, is het je opgevallen dat de warmbloeden die we voor de sport gebruiken totaal anders in elkaar zitten dan 30/40 jaar geleden? En dus ook een andere aanpak vragen?

Paardensport en met name dressuur is nog altijd heel erg conservatief. In welke sport sporten ze in hemelsnaam nog in scheerwollenjassen bijvoorbeeld? Het is nu al heel wat dat kleuren zijn losgelaten. Nu vind ik een mooi klassiek tenue nog altijd wel zijn charmes hebben, maar echt praktisch en sportief is het niet. Gelukkig komt er wel steeds meer verandering in.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 07:59

jasmijn78 schreef:
[
liljebo schreef:
Moll, ik vind dat hij op zich een interessante instelling heeft mbt training. Als je de hele site leest kom je bij meer markante zaken uit. Nu is het op zich niet zozeer nieuw allemaal, maar hij heeft het goed samengevoegd tot een duidelijk trainingsconcept.

Maar ja, als de beste man zelf rijtechnisch niet zoveel boeiends kan laten zien (wat ik dan boeiend vind) dan valt het voor mij als snel af. Ik ben nu eenmaal dressuurruiter en ben voornamelijk geinteresseerd in goede dressuurtraining. Aangezien je wordt doodgegooid met goeroe's die zichzelf en hun concept beschrijven met de meest prachtige theorie... Als je velen met geloven dat krijg je alleen volgens hun visie de meest prachtige verstandhouding met je paard en zo... Voel ik mij altijd genoodzaakt om direct een eerste schifting te maken. Ik raak pas geinteresseerd als iemand een heel stevig staaltje mooie dressuur kan laten zien of een super dressuur CV heeft. Dan wil ik meer weten. Zolang dat niet het geval is, is diegene voor mij niet interessant.

.

Nu denk ik niet dat Mclean onder de goeroes/feel good goeroes valt, waar je hem wellicht onder schaart. Het is een gedragsbioloog die zich heeft gespecialiseerd in het leerproces bij paarden, daar onderzoek naar heeft verricht en dat omgezet heeft in de praktijk.
Hij is geen NH goeroe of iets dergelijks, maar houdt zich bezig met onderzoeken en toepassingen van trainingsmethode in alle disciplines en met onderzoek en hertraining van probleemgedrag.
Ik haakte daarmee in op de oorspronkelijke vraagstelling naar verschillende trainingsmethoden.
Maar wrs bedoelde ts specifiek dressuur, gezien hij een link legde naar Anky in zijn beginpost en Mclean is idd geen dressuurruiter of iemand die een super dressuur CV heeft.
Vanuit jouw standpunt begrijp ik je reactie dan ook
Ik zou bv minder snel kiezen voor een boek van Bartels, omdat het te specifiek op dressuur in gaat en ik meer interesse heb in hoe en waarom een paard leert in zijn geheel genomen.
(ook al vind ik dat bv een kur op muziek door de juiste persoon gereden er prachtig uit kan zien, daar niet van hoor. Kan ik best nog wel kippenvel van krijgen)
Je kiest altijd waar je grootste interesse ligt.

Je oefening klinkt heel moeilijk en spannend. Ga ik proberen... :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 08:48

Jasmijn en Zooist. Bedankt voor jullie tips voor training van de balans en coordinatie. Sorry voor de late reactie, ik heb wat last met mijn internetverbinding ;-( Zo'n bal ga ik zeker halen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:52

jasmijn78 schreef:
liljebo schreef:

Paardrijden bestaat voor mij uit zoveel meer facetten dan alleen specifieke sporttraining. Grappig dat je wel een aparte training volgt voor je eigen lijf, die is toch ook niet dressuurmatig-specifiek?

Ik ga voor elk specifiek onderdeeltje naar de persoon die daar het meeste verstand van heeft.
Het is niet vaak dat er een persoon is die overal kaas van gegeten heeft. Vaak overlapt het elkaar natuurlijk wel een beetje. Je dressuurinstructeur kan best zeggen dat een paard niet goed op z'n hoeven staat, maar voor echt advies ga je dan toch gewoon naar een hoefsmid.

Het boek "bewuster paardrijden" van Bartels is ook een samenraapsel van verschillende personen, waaronder "goeroe" emiel voest voor het gedrags-gedeelte. Ik denk dan persoonlijk dat je beter informatie kan opnemen van iemand die wel echt iets te zeggen heeft op dit gebied.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:20

sanne83 schreef:
Paardrijden bestaat voor mij uit zoveel meer facetten dan alleen specifieke sporttraining. Grappig dat je wel een aparte training volgt voor je eigen lijf, die is toch ook niet dressuurmatig-specifiek?

Het idee voor de sporttraining en de specifieke oefeningen zijn wel afkomstig van ruiters die ik hoog heb zitten cq iets hebben neergezet in de paardensport. Sjef Janssen heeft het hele A-kader naar de sportschool gestuurd. Lammert Haanstra heeft eerder ook al de link gelegd naar sporttraining voor ruiters. Het mooie is dat daardoor dus al een selectie is ontstaan van dat stukje sporttraining wat voor mij als ruiter dus van toegevoegde waarde kan zijn. Dat hoef ik dan zelf niet meer te doen. Als ik kijk naar supergoede dressuurruiters, dan ben ik dus niet alleen geinteresseerd in het stukje training van het paard, maar ook in alle andere zaken er om heen. Dan wil ik weten hoe zij het zien en aanpakken. Want blijkbaar heeft dat dus geleid tot waar zij nu staan. Maar voor mij is een eerste selectiecriterium dus wel dat zij rijtechnisch iets dressuurmatigs moeten doen wat ik interessant vind. Anders is het voor mij te vaag en onzeker of die visie en die randzaken en de manier waarop ze zich er mee bezig houden mij gaan helpen dichter bij mijn doel te komen. En mijn tijd en geld is nu eenmaal beperkt, dus ik moet slimme keuzes maken. Ik weet wat ik wil, dus voor mij zijn die keuzes altijd gauw helder.

Mijn vriend is fanatiek sporter en hij is heel vaak in de sportschool te vinden. Ik kan prima met hem mee, en hij kan mij het hele sporten heel goed uitleggen. Maar hij weet niet wat voor mij als ruiter een goede training is, een training die mij ook helpt beter te paardrijden. Daarvoor kan hij zich te weinig verplaatsen in de vaardigheden etc. die je als dressuurruiter nodig hebt.

sanne83 schreef:
Ik ga voor elk specifiek onderdeeltje naar de persoon die daar het meeste verstand van heeft.

Ik dus niet. Ik doe inspiratie op bij de beste dressuurruiters rijtechnisch en qua randzaken. Maar ik hoef bijvoorbeeld geen sporttraining bij Adelinde herselff te volgen (zij doet dat namelijk ook...) Nu ik weet welke oefeningen etc worden toegepast kan ik ze ook prima zelfstandig/onder begeleiding van mijn vriend of bij een regulier sportinstructeur uitvoeren. Maar ik hoef niet op les bij DE goeroe op het gebied van pilatus, de gehele filosofie/techniek etc achter pilatus te weten, omdat een klein aantal oefeningen voor mij relevant zijn. Voor mij is het het belangrijkste dat iemand voor mij de juiste relatie met goed dressuurrijden kan leggen. En om die relatie goed te kunnen leggen moet iemand imo dus zelf ervaring hebben met dressuurrijden, en bij voorkeur op een hoger niveau dan ikzelf. Want als ik vooruit wil dan moet ik kijken naar degene die het beter kunnen dan ik.

sanne83 schreef:
Het boek "bewuster paardrijden" van Bartels is ook een samenraapsel van verschillende personen, waaronder "goeroe" emiel voest voor het gedrags-gedeelte. Ik denk dan persoonlijk dat je beter informatie kan opnemen van iemand die wel echt iets te zeggen heeft op dit gebied.

Hetzelfde verhaal. In het boek is door Tineke dus al een selectie gemaakt van de aspecten van Emiel die voor dressuurruiters interessant zijn. Voor mij is dat mooi dat zij dat al heeft gedaan. Zij is topdressuurruiter. Dat scheelt mij weer in de zoektocht. :D En verder ervaar ik geen problemen op het gebied van de omgang/gedrag van mijn paarden, dus is er voor mij ook verder geen noodzaak om mij daar dan nog langer mee bezig te houden.

Maar als je dat zo stelt, dan wordt dat gelijk afgedaan alsof je geen aandacht/interesse etc. hebt in paardengedrag, of dat dat ondergeschikt is aan het doel dat je met je paard hebt. Maar dat is zeker niet waar.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:47

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook een selectie maak. MIjn grote interesse ligt basaler dan in een bepaalde richting zoals gedrag, hoe paarden (en andere dieren) leren, alle ins- en outs van positief reinforcement, maar ook van de andere 3 aspecten en hoe en wanneer wat toepassen en de impact van ieder onderdeel op zich, op beweging ivm basis gym etc.
Er zijn tig boeken te krijgen en behoorlijk wat boeken die aardig wat te bieden hebben op hun gebied. Je kunt nu eenmaal niet alles doorspitten. Je kiest dat waar je grootste interesse ligt. En zo kies je ook je leermeesters.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:55

Moll schreef:
liljebo schreef:

Baucher kreeg het ongeluk met de kroonluchter en Steinbrecht verfoeide de invloed van Baucher's first manner.
Door het ongeluk met de kroonluchter is Baucher ook van zijn methode teruggekomen en heeft dat verwoordt in zijn "second manner"

Het is de eerste methode van Baucher die tegenwoordig gebruikt en toegepast wordt in de moderne dressuur.
Die eerste methode heeft negatieve en positieve volgelingen (nog steeds)
Uit allerlei onderzoeken is gebleken dat de methode die de moderne dressuur volgt, niet uitermate geschikt is voor een paard.
Als positieve volgelingen verkondigen dat die methode/stroming wel werkt omdat er zo goed mee gepresteerd wordt, is natuurlijk aan hen.

Ik ga van het standpunt uit; als ook maar enigszins aangetoond is dat een methode niet zo goed voor het paard blijkt te kunnen zijn, ik er niet aan begin en niet toepas.

Maar zo vind ik van de "klassieke" dressuur ook niet alles echt zo diervriendelijk :+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:31

jasmijn78 schreef:
Hetzelfde verhaal. In het boek is door Tineke dus al een selectie gemaakt van de aspecten van Emiel die voor dressuurruiters interessant zijn. Voor mij is dat mooi dat zij dat al heeft gedaan. Zij is topdressuurruiter. Dat scheelt mij weer in de zoektocht. :D En verder ervaar ik geen problemen op het gebied van de omgang/gedrag van mijn paarden, dus is er voor mij ook verder geen noodzaak om mij daar dan nog langer mee bezig te houden.

Maar als je dat zo stelt, dan wordt dat gelijk afgedaan alsof je geen aandacht/interesse etc. hebt in paardengedrag, of dat dat ondergeschikt is aan het doel dat je met je paard hebt. Maar dat is zeker niet waar.

Nee hoor, je kijkt er alleen vanuit een andere hoek naar toe.

Ik kijk niet naar gedrag alleen wbt problemen, ik ben constant op zoek naar manieren om iets nog makkelijker, duidelijker, leuker etc te krijgen, voor mij is alle paardrijden niet meer dan gedragstraining met een sportspecifiek sausje eroverheen.

Het verschilt ook wel wat het doel is. Jouw doel is eigenlijk heel specifiek. Je wilt een wedstrijd in een bepaalde sport winnen, dus kijk je naar mensen die al gewonnen hebben. Ik heb niet specifiek een voorbeeld, dus zoek ik naar positieve punten bij verschillende mensen.

Wat ik me wel afvraag: ook topdressuurruiters doen hele verschillende dingen. Uiteindelijk zal je je dus toch zelf in de materie moeten verdiepen om te bepalen welk advies je wilt volgen?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:01

Dat denk ik wel. Maar dat doe je zelf toch ook al? die selectie maken... Ik krijg wel eens op wedstrijd allerlei dingen te horen waarvan ik denk wat moet ik hiermee? maar het zet je wel aan het denken. Door te kijken naar andere ruiters zie je ook al wat zij doen of wat voor commentaar zij krijgen. Daardoor kan je toch zelf bedenken welke bij jou voor toepassing zijn? kijk eens naar anky die heel veel geleerd heeft van de westernsport....