Rijden zonder cap of vest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_MG

Re: Rijden zonder cap of vest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:41

Ik rijd bijna altijd met cap. Bij ons op stal is het niet verplicht, maar doe het voor mijn eigen veiligheid. Een enkele keer laat ik mijn cap ook voor wat is, dat zijn meestal de dagen dat het echt te warm is (in de zomer), of als ik hoofdpijn heb. Heb veel last van hoofdpijn/migraine. Ik kies er dan bewust voor om mijn cap af te laten, en neem ook het risico om er af te vallen, zonder de extra bescherming van mijn cap.

Tijdens uitritjes, springen etc. heb ik altijd mijn cap op. Ik vervang mijn cap ook altijd na 2-3 jaar (ook als ik er niet mee gevallen ben).

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:45

Rij bijna altijd met cap. Is een gewoonte geworden... Dus niet omdat ik me dan veiliger voel of iets. Soms naar het strand zonder cap maar dan niet met eigen paard.. die vertrouw ik gewoon niet :) BP vind ik onzin. Doe die alleen om als het verplicht is :)

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:01

Ik rij altijd met cap op :) En als je een goed zittene en goed ventilerende cap hebt, heb je er ook geen last van.
Bodyprotector ligt er een beetje aan, met cross(trainingen) altijd (is ook verplicht met sgw natuurlijk). Met het paard waar ik al een paar jaar op rij heb ik eerst ook gesprongen met bp, nu inmiddels al heel lang niet meer. Met mijn jonge paard ga ik met springwedstrijden denk ik ook wel weer met bp rijden. In de winter rij ik sowieso graag met bp, lekker warm :D
Laatst bijgewerkt door riannhuh op 05-12-11 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:03

Rij meestal wel met cap
Niet met BP
Dingen zijn ondingen in mijn ogen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:07

Ik rijd met cap en zonder bodyprotector. En het liefst als het kan met een vest aan om mijn armen te beschermen als ik bv val. Maar dat is niet echt iets verplichte oid. Als het te warm is rijd ik wel zonder vest.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:10

Op de sulky had ik nooit een cap op, ik viel toch niet zo hard dacht ik dan..
Op het paard reed ik wel altijd met cap, ik reed altijd de wat moeilijkere paardjes op de manege anders vond ik er geen uitdaging aan :P

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:29

Mirr89 schreef:
Ik rijd altijd met cap, maar zonder body.p.
Heb 4 jaar geleden een zware hersenschudding opgelopen MET cap, dus soms vraag ik me ook wel eens
af wat het nut er van is, maar toch doe ik 'm nooit af.

Een schedelbasisfractuur, of je had hier niet meer gezeten oid denk ik. Want dan ben je wel heel hard gevallen als je een zware hersenschudding had met cap!

ikbenlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:40

altijd met cap. Wel als ik eens naar mijn verzorgshetjes ga (zijn er maar paar maanden per jaar) om ff te poetsen spring ik er wel eens op,
maarja dat is ook zonder zadel/hoofdstel en echt rijden kun je het niet noemen. Ben anderhalf jaar geleden zo hard op mijn ribben gevallen dat ik daar
heeel erg lang last van heb gehda, sinds dien draag ik een bodyprotector wanneer ik het niet helemaal vertrouw. Ben daarna met bodyprotector weer
op mijn ribben gevallen, veeel minder last.

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:43

Bodyprotector doe ik niet om, gewoon omdat het mij lijkt dat het van geen meter zit want ik wil een beetje bewegingsvrijheid hebben. En het echte nut zie ik er dan niet van in.
Met een cap rij ik wel altijd. Sowieso nu met mijn jong paardje, maar ook met mijn volleerde pony reed ik altijd met cap op. Heb op mijn pony wel eens een keertje zonder gereden, en vind dat eigenlijk ook wel heerlijk, maar ik verplicht mezelf toch om hem consequent altijd op te hebben. Doe je het een keer niet, loopt het al snel uit tot heel vaak niet. En als je hem een keer niet op hebt zal je maar net wel iets gebeuren waarbij je je flink voor je kop kan slaan dat je je cap niet op had.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:51

Ik heb een meisje zien vallen die ondanks haar cap een dubbele schedelbasisfractuur had, maar wie weet wat er gebeurd was als ze haar cap helemaal niet op had gehad..
Eerst reed ik (behalve bij les of als m'n paard druk was) altijd zonder cap, maar nu ik een ander paard heb waar je nog van 16 cm hoger af kan vallen wil ik nooit meer zonder cap. Bodyprotector vind ik overigens niks, dus die ga ik pas aan doen bij dusdanige springhoogte dat het toch wel veiliger is.

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:10

Ik rijd meestal ook met cap, al smokkel ik wel eens tijdens fotoshoots enzo. Cody is een ontzettend lief en betrouwbaar paard, maar ook de liefste en meest oplettende paarden kunnen door omstandigheden een keertje uitglijden of goed schrikken (zeker straks met oud en nieuw, vuurwerk, ijs, sneeuw) En gezien ik de vorige keer dat ik met mijn hoofd op een ijzeren buis terecht kwam (op het paard dat ik al 5 jaar reed zonder gekke dingen) heel blij was dat ik mijn cappie op had, gebruik ik m nu nog steeds :D Daarbij is hij heerlijk warm in de winter, blijft mn hoofd droger bij regen en is het een zonneklep in de zomer ;) Maar ieder zijn ding, ik heb er geen problemen mee wat anderen doen, het is hun eigen risico.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:15

Ik rijd altijd met cap, alleen als ik een fotoshoot of iets dergelijk heb gaat hij af :))
Een bodyprotector doe ik niet om, het lijkt me erg vervelend zitten en in de zomer stikkesheet .

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:17

Ik rij bijna nooit met cap, heel af en toe als er nieuwe paarden op stal komen die ik ook nooit onder het zadel heb zien lopen, dan welleens maar ook niet altijd. Zit er aan te denken dat arme ding te verkopen, ligt al erg lang in een koude kast :))

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:26

Ik rijdt altijd met cap, een ongelukje zit in een klein hoekje.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:27

Altijd met cap, zonder voelt niet vertrouwt. Moet nog eens een bodyprotector kopen, zou denk ik wel niet lekker zitten, maar als ik ooit eens wil springen, zou ik die liever wel aandoen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:33

2 dagen geleden is er bij ons een meisje op stal gelanceerd van haar jonge paard. Gelukkig had zij een cap op want zij is met haar hoofd tegen een paal van de buitenbak aangevlogen. Zonder cap had ze dit misschien wel niet na verteld, nu heeft ze alleen hoofd en nekpijn. Sinds ik 4 jaar geleden met een buitenrit een koprol over mijn paard heen maakte en op de verharde rand van het ruiterpad viel op mijn rug, rij ik buiten altijd met bodyprotector. Mijn verder brave verzorgpaard schrok van een fazant die opfladderde uit de bosjes. Bij deze val, die eigenlijk niet eens heel heftig was, brak in mijn 12de ruggewervel en daarvan heb ik 1 jaar van moeten revalideren. Ik zal nooit meer helemaal klachtenvrij zijn hiervan omdat er geen kraakbeen meer tussen de wervels zit en er een verzakking tussen de de wervels zit. Als ik toen een BP had gedragen was ik waarschijnlijk zó opgestaan en weer opgestapt! Dus je kan nog zo'n braaf paard hebben: een ongeluk zit in een klein hoekje, ik was ook 10 jaar niet meer gevallen en ik lig er 1x naast en het was meteen goed mis! Dus voor mij altijd een cap en met buitenrit een cap en BP.
Wel apart dat jullie allemaal zo negatief zijn over een BP terwijl je die nog nooit geprobeerd hebt! Dit valt echt reuze mee hoor, zodra je hem aan hebt neemt hij door je lichaamswarmte de vorm van je lichaam aan en is hij niet zo stijf als in de winkel in het rek. Natuurlijk heb je hier veel prijs en kwaliteitsverschil in.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:13

Ik heb er wel al eens een paar keer 1 om gehad.
Vind het echt ondingen. Kan me er niet lekker mee bewegen
Bah

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:44

HalloDan schreef:
Wel apart dat jullie allemaal zo negatief zijn over een BP terwijl je die nog nooit geprobeerd hebt! Dit valt echt reuze mee hoor, zodra je hem aan hebt neemt hij door je lichaamswarmte de vorm van je lichaam aan en is hij niet zo stijf als in de winkel in het rek. Natuurlijk heb je hier veel prijs en kwaliteitsverschil in.

Dat zat ik ook al verbaasd te lezen... Als je gewoon een GOED PASSENDE bodyprotector hebt, hoor je er geen last van te hebben... een te grote of een te kleine beschermen je ook helemaal niet, dus een die je precies past is echt heel belangrijk.
Daarnaast lees ik over beperkte bewegingsvrijheid, ik weet niet wat die mensen allemaal doen maar ik neem aan dat deze mensen geen koprollen gaan maken op hun paard want dat is het enige wat ik kan bedenken wat minder soepeltjes gaat dan zonder bp. Nogmaals, van een goed passende bp heb je geen last. Het enige waar je eventueel last van krijgt, is als het stikheet is dat je dan heerlijk gaat zweten ;)

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:19

ik men altijd met een cap op en mijn dochter rijdt altijd met een cap op.

angela1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:18

Ik rijd altijd met cap, zonder uitzondering!!! Ik heb geen bp, dus daar kan ik niet over oordelen

Loveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:53

Ik rij altijd met cap, eerst sprong ik ook altijd met bodyprotector, maar die ben ik kwijt geraakt ..

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:45

mijn cap heb ik altijd op héél soms een uitzondering voor het maken van foto's maar dat is misschien 2 keer voorgekomen in 6 jaar :P .Ik vertrouw mijn paard volledig maar een ongeluk zit in een klein hoekje en daar hoeven ze niet eens gek voor te doen. Ik ben al eens over de kop geslagen met paard en toen was ik heel blij met cap.

Body protector leen ik als ik op wedstrijd een parcours spring. Als ik over een paar jaar met een jong paard ga beginnen ga ik er zeker zelf een kopen. Het zijn echt vreselijke dingen meer het scheelt wel degelijk bij een val. Het heeft mij al een paar gekneusde ribben bespaard toen we door de hindernis gingen i.p.v. erover :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:49

Ik rij met allebei.
BP doe ik voor de foto nog wel eens uit,maar cap nooit.
In de 14 jaar dat ik rij,heb ik 4 keer zonder cap gereden.
Niet omdat ik mijn paarden niet vertrouw,maar gewoon omdat ik veiligheid belangrijker vind,het blijven tenslotte dieren.
Met westernles heb ik mijn BP nooit aan,vergeet hem dan altijd mee te nemen :')

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:48

Een body protector heb ik om financiele redenen NOG NIET. Maar ik ben nog al veel bezig met het beleren van paarden voor de eigenaar waar mijn paard staat, daarbij vind ik het eigenlijk wel een goed idee. Al hoewel ik me daarvoor eerst wil inlezen, omdat ik niet goed weet of het echt nodig is of niet, zoals de meningen hier op bokt er ook over verdeeld zijn.
Ik rijd eigenlijk altijd met cap, ondanks dat ik wel eens hoofdpijn krijg van mijn cap, maar dat komt omdat hij niet goed past. Zomers ben ik stiekem wel eens zonder cap aan het rijden wegens de warmte, maar eigenlijk draag ik hem zo vaak mogelijk! :P

xPaardjesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:51

Ik rijd altijd met cap, soms als ik bij mijn vriendin ben met de shetjes

dan rijd ik wel eens zonder cap.
bodyprotector vind ik nogal onzin :+
ookal heb je dat ding aan, dan kun je nog je nek breken?