Rechtrichten: vele wegen leiden naar Rome?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:01

Moll schreef:
Dan geef je geen antwoord cherrie, op mijn vraag.

Moll, ik heb geen ervaring met hertehalzen :+
Hooguit van vroeger in het hertenkamp :')

In een grijs verleden heb ik wel eens iets over paarden met hertehalzen gelezen, maar daar is te weinig van blijven hangen en het boeit me ook niet zo om het op te zoeken.

Geen van de paarden die ik ooit gereden heb, had een hertehals.
Dus ook uit die hoek zou ik het niet weten.

En je wist al genoeg :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:03

cherie78 schreef:
Moll schreef:
Dan geef je geen antwoord cherrie, op mijn vraag.

Moll, ik heb geen ervaring met hertehalzen :+
Hooguit van vroeger in het hertenkamp :')

In een grijs verleden heb ik wel eens iets over paarden met hertehalzen gelezen, maar daar is te weinig van blijven hangen en het boeit me ook niet zo om het op te zoeken.

En je wist al genoeg :D

Precies, en dit word keer op keer bevestigd.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 08:53

twinducklin schreef:
@ abacab Wat versta jij dan onder het gewicht naar de achterhand brengen? Bij mij is dit bij het grondwerk dat je ziet dat ze de rug boller maken en letterlijk dat je ziet dat het gewicht van voor op de achterbenen wordt gebracht, waarbij de achterhand beter ondertreed en dus ook bij halthouden het paard vierkant halthoud met de achterbenen verder onder de massa in.

Daar kan ik me wel in vinden. Maar het is nogal een verschil of je je paard in stilstand dmv een pasje achterwaarts meer gewicht op de achterhand laat nemen of dat je gaat stappen, draven galopperen. In jouw methode zal een paard bij beweging weer zijn oude comfortabele balans opzoeken. Het is eigenlijk een los kustje wat je laat zien en heeft geen samenhang met wat een paard in beweging doet.
twinducklin schreef:
Op zich vraag ik niet veel met me buitenteugel, hooguit juist een ophouding om bijv schouderbinnen te vragen, hoe denk jij dat dit scheefheid veroorzaakt? Het recht stellen vraag ik door er recht voor te staan en dus evenveel "druk" op links en rechts te hebben. Verder vraag ik alleen lichte stelling met binnenhand. Bovendien wissel ik continu van hand, veel vaker als onder het rijden, max naar 1 keer de bak rond en elke oefening die ik links vraag, vraag ik ook direct erna rechts.

Aangezien je er niet recht achter of recht bovenop zit kun je de symetrie van je paard niet controleren. Je staat er schuin naast waardoor je niet kunt zien of je paard subtiel over de schouder wegloopt of het buitenachterbeen een fractie buiten de massa zet.

twinducklin schreef:
Ik heb nu vandaag voor de 4de keer met mijn merrie gewerkt op deze manier, en die is scheef, staat voornamelijk op voorhand en houd rug + bekken vast. Als ik hierop stap krijg ik alleen maar protest omdat ze de achterhand er niet onder krijgt met mij erop omdat die spieren niet sterk genoeg zijn. Nu naar vier keer zie je dat ze al beter ondertreed en zie je ook al wat spieren bewegen op rug en zie je dat de bekken kunnen bewegen. Iets wat een dikke week geleden nog niet mogelijk was.

Het zou natuurlijk ook aan jezelf kunnen liggen en de manier waarop jij, misschien zonder het te weten, inwerkt op de rug van je paard. Past jouw harnacement wel? Ikz ie nog wel eens mensen met een schapenvachtje rijden terwijl dat voor een paard met arme bespiering op zijn rug helemaal niet prettig is. Hoe is het paard zo stijf geworden? Krijgt dit paard weidegang?

twinducklin schreef:
Hoe zou jij zo'n paard trainen? Paard heeft een verkalkte pees links voor, kreupelt op moment niet eraan maar longeren is dus geen optie, dat zijn veel te korte wendingen. Ze mag rijden van de dierenarts zolang ze goed loopt en paard heeft er ook veel plezier in maar dat kan dus niet zonder eerst wat spieren te trainen. Paard is onder het zadel erg voorwaarts en snel heet waardoor ze zich over de kop loopt. Paard heeft bijna 2 jaar niks meer gedaan behalve op de wei ivm blessure en laatste half jaar wat kinderlesjes gelopen in de leeftijd van 6 t/m 12 jaar. Dit lijkt voor haar heel goed te werken, maar vraag me af waarin jij denkt dat het slecht kan zijn?

Ten eerste: Ik rij paarden voor de sport. Ik wil best een paard revalideren, maar een paard dat nooit meer 100% gezond zal worden moet je niet willen rijden [mijn mening]. Zo'n paard is ook heel blij als grasmaaier en poetspaard.
Ter revalisatie zou ik zo'n paard actief onder het zadel stappen, lange lijnen rijden, tempo wisselingen in stap van uitgesstrekte stap naar verzamelde stap en alles wat daar tussenin zit. Dat is later uit te breiden met draf en galop
twinducklin schreef:
met mijn ruin ben ik hier nu sinds een kleine 3 maanden mee bezig, en bij hem merk ik vooral dat hij veel beter in balans loopt. Hij is los van zichzelf en loopt vrij goed met achterhand onder de massa. Voor hem is het dan ook voornamelijk bedoeld om beter balans te krijgen omdat hij daar nogal moeite mee heeft onder het zadel. ( is pas 4 jaar )

Die balans onder het zadel komt vanzelf wanneer je gaat rijden en je paard niet te veel in de weg zit maar juist helpt in zijn balans.

Als je zelf nog niet zo ervaren bent met bovenstaande moet je dit altijd onder begeleiding doen. Maar weinig ruiters kunnen het verschil voelen tussen een trage en verzamelde stap.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 08:58

nombrado schreef:
het merendeel van de paarden, vooral die veel op hand gereden zijn, vinden het juist extreem moeilijk in een langzaam tempo te draven. omdat ze de kracht vanachter missen.
langzaam draven heeft niets met niet actief te maken.
activiteit is er altijd......welk tempo ook.

Tja je hebt activiteit en activiteit, snachts in mijn besje ben ik ook actief omdat ik me nog wel eens omdraai in mijn slaap :P

Ga maar eens kijken op de manege in de pony-les :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:09

Abacab schreef:
nombrado schreef:
het merendeel van de paarden, vooral die veel op hand gereden zijn, vinden het juist extreem moeilijk in een langzaam tempo te draven. omdat ze de kracht vanachter missen.
langzaam draven heeft niets met niet actief te maken.
activiteit is er altijd......welk tempo ook.

Tja je hebt activiteit en activiteit, snachts in mijn besje ben ik ook actief omdat ik me nog wel eens omdraai in mijn slaap :P

Ga maar eens kijken op de manege in de pony-les :+

ja, en daar heb je het al
die worden vaak extreem op hand gereden, wat dus resulteert in het vasthouden van het lendenen gebied, en dus geen goed ontspannen langzame draf kan tonen.
zelf les gegeven aan kinderen , die verprutst waren met extreem handgebruik en sturen met handen.
ik heb ze een half jaar lang met lange teugels langzaam laten draven, en leren sturen op zit.
geen een pony was traag of langzaam, ponys konden eindelijk de zo belangrijke lendenen spieren ontspannen en achterhand spieren trainen....en dus konden de kinderen ook makkelijker ontspannen.
geen bokpartijen meer, ontspannen pony's en blije kinderen.

Abacab

Re: Rechtrichten: vele wegen leiden naar Rome?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:29

De pony's in de manege les worden extreem op de hand gereden? Wat een onzin.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:56

Abacab schreef:
De pony's in de manege les worden extreem op de hand gereden? Wat een onzin.

hoe leren ze sturen?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:26

vooral achter elkaar aan blijven hobbelen over de hoefslag en goed vast houden aan de beugelriem die om de nek van je pony hangt. Zodra ze een beetje balans hebben kun je ze leren sturen met gewichtshulpen, been en teugel [in die volgorde].

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:38

Nombrado, lees ik het nou goed dat jij vind dat je met langzamer gaan aan het rechtrichten bent, dat het paard dan recht wordt?
Ik heb toch altijd geleerd dat verzameling pas kan op het moment dat het paard recht is. En ik geloof dat daar ook een uitspraak van Reiner Klimke van is.
Ik geloof dat jij het horizontale evenwicht aan het verwarren bent met het verticale evenwicht.
De achterbenen zullen toch eerst gelijk werk moeten aankunnen om meer te kunnen dragen, anders ben je aan het verzamelen met een scheef paard.

Abacab: dat is een mooie theorie maar gebeurt dat ook daadwerkelijk? Ik heb het zo nooit geleerd vroeger en tegenwoordig is het doel om er een krul in te krijgen.. Zie hier in het Noorden op weinig manege's wat anders gebeuren..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:34

Air schreef:
Nombrado, lees ik het nou goed dat jij vind dat je met langzamer gaan aan het rechtrichten bent, dat het paard dan recht wordt?
Ik heb toch altijd geleerd dat verzameling pas kan op het moment dat het paard recht is. En ik geloof dat daar ook een uitspraak van Reiner Klimke van is.
Ik geloof dat jij het horizontale evenwicht aan het verwarren bent met het verticale evenwicht.
De achterbenen zullen toch eerst gelijk werk moeten aankunnen om meer te kunnen dragen, anders ben je aan het verzamelen met een scheef paard.

wie heeft het over verzamelen?
is langzamer tempo meteen verzamelen dan?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:00

Nombrado, ik zeg filmpje

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:12

Ik lees hier een hoop over rechtrichten en ik kan me daar ook in vinden :j alleen heb ik het idee dat die vlieger niet bij mijn pony op gaat. ;(
Ze houd erg op rechts vast,buigt niet in.Nu wil ik absoluut niet met geweld rijden maar hoe kan ik het dan toch voormekaar krijgen om die ontspanning erin te krijgen? -O-

Ze rent notabene onder me uit met de neus in lucht,ik vind dat erg moeilijk rijden zo.Ze valt naar binnen en ik heb het idee dat er dan geen rem meer op zit. :oo
Wat is nou een goede tip om mee te beginnen met rijden?En is het niet zo dat er misschien ook een beetje drammerigheid bij komt kijken bij mijn Fjord?
Als ik grondwerk doe is ze wel soepel,moet je eens zien hoe ze inbuigd om dat snoepje te nemen of als ze zich even moet jeuken.
Dan voel ik me best voor de gek gehouden door mn peerd :P :o

Maar wat ik ook doe ik heb het idee dat ze er een beetje de "schijt" aan heeft.
Hoe zouden jullie het doen en is er nog heil in het rechtrichten van een 22jarige Fjord?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:23

Als langzamer tempo niet verzamelen is dan is het op de voorhand vallen Nombrado. Dan wordt er maar wat aan gesjokt en gaat alle voorwaartse drang weg. Wat je (helaas) vaak ziet gebeuren in de Academische rijkunst.

Funnyhorses:
Inbuigen in de hals is heel wat anders dat buigen in het gehele lijf.
Wat je verteld over je fjord zijn allemaal dingen die het gevolg zijn van een scheef paard. Het sneller gaan doet ze om zo in balans te blijven en niet om te vallen.
Een paard is nooit te oud om correct gereden te worden ;)
Wat je moet doen is moeilijk te zeggen, wij weten niet wat je al doet, of juist niet doet.
Instructie is toch wel van groot belang. Waar woon je?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:02

In zuid limburg woon ik.
Wat je zegt klopt helemaal,ik heb me theoretisch ook al behoorlijk verdiept in het rechtrichten maar onder de man is het best moeilijk voor ons.
Ik weet ook niet wanneer ik door mag grijpen en wanneer niet omdat het dan oneerlijk zou zijn.
Ze heeft ook een beetje schijt aan me hoor hahaha als ze iets ziet dan floep oren erop en hoofd hoog en BLIJVEN kijken in die richting he en dan met geen "geweld" weer recht willen kijken.

Er zijn gewoon een hoop punten waar ik steeds over twijfel,is het nou haar kunde om onder iets uit te piepen of kan ze het ECHT niet.Ik ga steeds ervan uit dat ze het dus ECHT NIET kan.
Ik ben bang dat ik dan doe overvragen en overbelasten en dat wil ik dat beestje ook niet aandoen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:23

Ik ga er van uit dat een paard het gevraagde voor ons zal doen. Doet hij het niet kunnen er verschillende dingen aan de hand zijn of combinaties er van:
Jij als ruiter zit heb in de weg, kan lichamelijk maar ook geestelijk zijn
Paard snapt niet wat er van hem gevraagd wordt, vereenvoudig je vraag
Paard is er lichamelijk niet toe in staat, lijkt een simpele om te beantwoorden, maar het kunnen zeer kleine dingen zijn wat hem tegenhoud het gevraagde te doen.
Paard heeft een slechte ervaring met het gevraagde, kan zijn dat een ruiter ooit tijdens de zelfde hulp hem gestraft heeft (bewust of onbewust). Kan ook zijn dat hij ooit ergens last van had en nog geen besef heeft dat hij het nu wel kan.

Dus het kan een hele puzzel zijn om er achter te komen waarom het niet wil lukken. Ik vind dan altijd het belangrijkste om naar de ruiter te kijken, eerst zorgen en zeker weten dat hij/zij niet de hinderende factoor is.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:47

Voor diegene die soms ook de bomen door het bos niet meer zien heb ik een handige site gevonden. :)*
Hier kan men veel lezen over zowel rechtrichten als ook veel andere nuttige tips!
Ik heb em opgeslagen bij mn favorieten ;) hahaha

http://correctedressuur.webklik.nl/page/homepage

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:48

welke site is dat dan?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:48

MaartPaard schreef:
welke site is dat dan?

Niet zo snel joh hahaha mijn handigheid met pc is niet zo plausibel hahahaa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:55

Moll schreef:
Steinbrecht zegt alleen het volgende, dat de ruiter in de zelfde balans lijn móet zijn als het paard, en je niet recht kan zitten op een paard wat scheef is, met andere woorden het paard is belangrijker dan de ruiter, richt het paard recht en de ruiter komt daarin vanzelf mee.

Dat is dus niet waar, Steinbrecht zegt wel degelijk meer hierover. Hou me ten goede, maar in de Nlse versie staat het op pagina 162, 165 of 195.

Verder ben ik het volledig eens met Jasmijn 78. Japeloup brengt een goed punt naar voren door te zeggen dat een paard alle oefeningen linksom en rechtsom op (nagenoeg) dezelfde wijze moet kunnen. Daar heb je niet alleen een paard voor nodig dat zich laat plaatsen, maar ook dat deze zich daardoor aan beide kanten van zijn lijf gelijkmatig heeft ontwikkeld. De mensen moeten leren tot de kern te komen in het rijden en niet teveel ouwenelen over slappe en sterke achterbenen, spieren, kanten, mondhoeken en weet ik wat meer.

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:04

Ik denk net als in de koptekst dat er vele wegen naar rome leiden..

Mijn theorie is: Basis, vwnw.. aan het been. Als een paard rechts krom naar binnen is rijd je hem eerst in de ontpanning vwnw dus. En door hem/haar om de lange zijde's in tegengestelde richting te laten buigen zal je de spieren steeds iets meer verlengen.. Niet direct verwachten dat het paard compleet ombuigd maar steeds iets meer vragen.
Dan laat je het paard op de andere lange zijde weer zo recht mogenlijk voor uit lopen, en de andere zijde weer in tegengestelde richting dus naar buiten laten kijken..
Maar doe dit ook op de andere kant, zijn goed kant.. Houd die kant ook soepel!

Toch denk ik dat de meeste paarden die makkelijk krom trekken niet voorwaard en rond genoeg lopen.. Daarbij is losgelatenheid en nageven gewoon heel belangrijk. Mijn paard is zoals 90% van de paarden ook wel eens wat sterk en krom op 1 kant. Dit zie ik vaak gebeuren doordat ik teveel aan het sleutelen ben en de basis soms wat naast me neer leg!
Zodra ik weer oppak dat ik voorwaards op mijn been moet en los moet laten als ik hem rond rij is het probleem vaak snel opgelost!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:06

Lovely schreef:
Moll schreef:
Steinbrecht zegt alleen het volgende, dat de ruiter in de zelfde balans lijn móet zijn als het paard, en je niet recht kan zitten op een paard wat scheef is, met andere woorden het paard is belangrijker dan de ruiter, richt het paard recht en de ruiter komt daarin vanzelf mee.

Dat is dus niet waar, Steinbrecht zegt wel degelijk meer hierover. Hou me ten goede, maar in de Nlse versie staat het op pagina 162, 165 of 195.

Verder ben ik het volledig eens met Jasmijn 78. Japeloup brengt een goed punt naar voren door te zeggen dat een paard alle oefeningen linksom en rechtsom op (nagenoeg) dezelfde wijze moet kunnen. Daar heb je niet alleen een paard voor nodig dat zich laat plaatsen, maar ook dat deze zich daardoor aan beide kanten van zijn lijf gelijkmatig heeft ontwikkeld. De mensen moeten leren tot de kern te komen in het rijden en niet teveel ouwenelen over slappe en sterke achterbenen, spieren, kanten, mondhoeken en weet ik wat meer.

Heel goed geschreven, ik ben het hier volkomen mee eens!

jdekleine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:39

Steinbrecht schrijft ook dat een slecht zittende ruiter ook nooit een paard goed kan rijden, hij bedoeld daarmee dat men nooit mee mag gaan in de scheefte van het paard, bovendien beschrijft hij dat de meeste paarden juist scheef gereden worden, omdat de ruiter scheef zit.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:17

Steinbrecht zegt ook dat je niet recht kan zitten op een scheef paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:20

Dat schreef je al. Wat is je punt hiermee?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:24

Mijn punt hier mee is dat wanneer je gaat compenseren in je zit je de beweging van het paard belemmert en dit het recht richten niet ten goede komt, zoals steinbrecht ook zegt blijf in de zelfde balans lijn als je paard, als je op een scheef paard recht zit zit je infeiten scheef.