sporen om te verfijnen, zware bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:22

Mindfields schreef:
Nee, en zo is het normaal gesproken natuurlijk ook niet de bedoeling dat er druk op het bit staat. Komen we toch weer uit op dat de optoming qua scherpte ALTIJD afhankelijk is van degene die het hanteert. :)

Uiteraard is het hartstikke leuk om te zien!

Daar ben ik het ook helemaal met je eens Mindfields maar ik had het verkeerd begrepen nu begrijp ik het heb even terug gelezen. Maar academisch bestaat voor mij helemaal niet dat is een aftreksel van een zelf bedacht verhaal van ene Bent die er goed geld mee verdiend ten koste van de paarden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:23

vanzuijlen schreef:
Mindfields schreef:
Nee, en zo is het normaal gesproken natuurlijk ook niet de bedoeling dat er druk op het bit staat. Komen we toch weer uit op dat de optoming qua scherpte ALTIJD afhankelijk is van degene die het hanteert. :)

Uiteraard is het hartstikke leuk om te zien!

Daar ben ik het ook helemaal met je eens Mindfields maar ik had het verkeerd begrepen nu begrijp ik het heb even terug gelezen. Maar academisch bestaat voor mij helemaal niet dat is een aftreksel van een zelf bedacht verhaal van ene Bent die er goed geld mee verdiend ten koste van de paarden.

Je reageert in het verkeerde topic, dit is niet het topic waarin dat gepost werd :D Maar ik snap het! En ben het geheel eens vwb Bent. Al verdient ie bakken met geld meer dan wij! :D Door slim te doen alsof hij iets heel nieuws doet.

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:24

Tja foutje ben nu eenmaal zo´n l.. op pc gebied.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:25

Wat je ook gebruikt bij je paard , een zwaar bit of je rijd bitloos of je rijd met een neckrope.
de hand van de ruiter bepaald altijd hoe scherp iets in werkt bij een paard.
dat is ook het zelfde verhaal als met sporen rijden

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:34

Xiniee schreef:
Dus waarom kan jou paard pas stilstaan met S&T ? Ben jij zo bruut ? Of denk je dat je paard enkel kan nageeflijk zijn etc met S&t ?

Xiniee ik weet niet of jij wel eens wat post/topic's leest van Mindfields of haar site ooit hebt bekeken...?
Ik ken haar niet persoonlijk, maar wat ik van haar lees maakt voor mij wel duidelijk dat je het niet tegen de eerste de beste hebt... prima dat je een discussie voert maar naar mijn mening mag je wel iets meer respect tonen, helemaal tegenover iemand die vele jaren meer ervaring heeft dan jij.

Je hoeft niet met iedereen het eens te zijn... maar van iedereen kan je weer wat leren :)
Ook helemaal oké dat je aan een ''volwassen'' discussie mee wilt doen.. maar dan behoor je je ook zo te gedragen... anders word het topic straks gesloten en dat zou zonde zijn...

Dit is opbouwende kritiek en géén persoonlijke aanval naar jou toe.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:38

Horse321 schreef:
Xiniee schreef:
Dus waarom kan jou paard pas stilstaan met S&T ? Ben jij zo bruut ? Of denk je dat je paard enkel kan nageeflijk zijn etc met S&t ?

Xiniee ik weet niet of jij wel eens wat post/topic's leest van Mindfields of haar site ooit hebt bekeken...?
Ik ken haar niet persoonlijk, maar wat ik van haar lees maakt voor mij wel duidelijk dat je het niet tegen de eerste de beste hebt... prima dat je een discussie voert maar naar mijn mening mag je wel iets meer respect tonen, helemaal tegenover iemand die vele jaren meer ervaring heeft dan jij.

Je hoeft niet met iedereen het eens te zijn... maar van iedereen kan je weer wat leren :)
Ook helemaal oké dat je aan een ''volwassen'' discussie mee wilt doen.. maar dan behoor je je ook zo te gedragen... anders word het topic straks gesloten en dat zou zonde zijn...

Dit is opbouwende kritiek en géén persoonlijke aanval naar jou toe.

Je haalt me de woorden uit de mond.

Xiniee

Re: sporen om te verfijnen, zware bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:04

Ja Prima, altijd respect gehad voor iedereen hier op bokt hoor.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:06

Ik zit al twee dagen mee te lezen en ik vind het een erg interessante discussie. Ik ben niet zo weg van het bitloos rijden omdat mijn streven nog steeds de top dressuur behalen is en dat naar mijn idee niet bitloos en zonder sporen mogelijk is.
Ik vind het echter wel knap als iemand zijn paard netjes kan laten lopen met een neck rope, toch denk ik niet dat je die oprichting en verzameling kan krijgen en vasthouden en daarbij ook nog eens de oefeningen correct kan rijden. Daarbij sluit ik me toch echt aan bij diegene die zeggen dat je de S&T en de sporen nodig hebt voor de verfijning van je hulpen.

Wat mij overigens erg opvalt hier is dat ik zie dat diegene die erg prestatiegericht trainen toch voor het bit kiezen en de mensen die recreatief en niet prestatiegericht rijden (let op dan bedoel ik dat je niet voor de top gaat en niet beroepsmatig rijd) eerst voor bitloos en spoorloos kiezen. En ik bedoel hier mee te zeggen dat iedereen een eigen doel heeft met het paardrijden en ik denk dat je daarvanuit je keuze moet maken of je met een bit gaat rijden of zonder.

( ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen, op papier is dit niet mijn beste vak :o )

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:08

Xiniee schreef:

Ik vind dat je reacties daar niet echt van getuigen als ik eerlijk ben.
Het hebben van een mening is prima en juich ik altijd toe. Enige nuancering is echter ook belangrijk als je serieus genomen wilt worden als gesprekspartner.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:22

Millanka schreef:
Ik denk dat veel mensen wel met bit zijn begonnen. Maar dan nog zie ik 99 procent van bokt, ook die mensen die met stang en trens rijden, hun paard niet zo laten lopen zoals zij dat kan. En dat is naar mijn idee dus de kunst van het rijden :)

Kunnen ze dat echt niet of wil jij het niet zien?
Volgens mij krijgt de meerderheid spontaan een waas voor de ogen wanneer ze een paard blootshoofds zien en maakt het dan al niet meer uit hoe ze lopen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:25

Xiniee schreef:

Xiniee schreef:

Dit vind jij respectvol?

elsjebelsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:50

@mindfields:
Prachtig filmpje met je schimmelhengst!
Heel mooi ontspannen, goede onafhankelijke zit.
Paard heeft duidelijk geen last van prikkende sporen of trekkende hand.

Toppie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 23:08

Mindfields schreef:
Je reageert in het verkeerde topic, dit is niet het topic waarin dat gepost werd :D Maar ik snap het! En ben het geheel eens vwb Bent. Al verdient ie bakken met geld meer dan wij! :D Door slim te doen alsof hij iets heel nieuws doet.

In alle eerlijkheid vind ik dit altijd een beetje een dooddoener.... In alle disciplines moet je niet denken dat je het wiel uitvind... in kunst, in muziek, en ook in de paardensport. Maar net de nuance, een andere invulling, een eigen benadering, een nieuwe perspectief kan maken dat het 'nieuw' voelt...
Het zou toch iets zijn wanneer honderden mensen allemaal beroofd zijn van het vermogen tot logisch nadenken en massaal de hobby van een gezellige kalende meneer sponsoren...
Het ligt wel iets genuanceerder....

Sinds wanneer is het 'vies' dat iemand geld verdient waar hij, naar blijkt, hard voor werkt? Of hij nou goed geld verdient, of dat Bep de Boer uit Lutjewinkel dat doet maakt mij geen bal uit. Als het veel ruiters en paarden op een gezondere manier doet samenwerken: TOP!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:09

Oh dat is ook zeker zo hoor!

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:42

@Donnie, hier een antwoord op je mail;

Ik ben tegen bitten omdat ik niet vind dat bitten in de paarden mond horen maar in een museam, en voor bitloos omdat dit mits correct gebruik minder in de weg zit voor het paard.
Tegen zware bitten omdat een zwaar bit niet alleen niet in de paarden mond hoort, maar ook omdat veel te veel ruiters hun paard pijn doer hiermee en dit verkeerd gebruikt wordt.

Zelf op wereldniveaux, waar ze weten hoe te rijden met zulke bitten staan de hofbomen naar achter van die bitten, en dan constant nog.

Sporen ben ik deels voor en deels tegen, als je een vreselijk ongevoellig paard heb rijd je beter met stompe sporen, dan kan je zachter zijn met benen.
Een ongevoellig paard is btw de fout van mensen.
Maar een gevoellig paard vind ik dat geen sporen om mag, "pen op touchsreen" Een gevoellig paard en een voorwerp vergelijken ?
Een gevoellig paard kan dus ook sneller pijn voelen met sporen.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:52

oke bedankt Xiniee voor je antwoord. :)
maar hoe kan jij weten dat een paard pijn krijgt van met sporen rijden ,een paard heeft een heele dike huid bij zijn buik
En het paard voelt dat dus ook niet zo als wij dat dan zouden voelen.
maar je hebt wel gelijk dat er niet goed om wordt gegaan met het rijden van sporen
de meesten denken nog dat sporen goed zijn op je paard voorruit te gaan trappen :x
en over het met een bit gaan rijden daar heb je ook wel deel gelijk in omdat de meesten niet met een bit kunnen omgaan
Omdat ze alleen maar aan die voorkant gaan zitten, en ze vergeten altijd dat er ook achterhand is die er goed onder moet gaan treden
en dan heb ik het niet alleen over het rijden met s&t maar ook over het gebruik van een watertrens of bustrens
Wat vaak niet goed gebruikt wordt.
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 02-10-11 20:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:56

Indd, ik kan zelf niet rijden met zware bitten, noch sporen.
Ik kan eingelijk hellemaal niet zo goed rijden :p Maar voor hack heb ik wel les genomen hoor, om hiermee te leren rijden.
Paarden zijn erg gevoellig, als er een vlieg op hun buik zitten voelen ze dat hoor.
Dit weet je doordat ze hun huid dan trillen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:38

Xiniee schreef:
Indd, ik kan zelf niet rijden met zware bitten, noch sporen.
Ik kan eingelijk hellemaal niet zo goed rijden :p Maar voor hack heb ik wel les genomen hoor, om hiermee te leren rijden.
Paarden zijn erg gevoellig, als er een vlieg op hun buik zitten voelen ze dat hoor.
Dit weet je doordat ze hun huid dan trillen.

Als ik een vlieg op mijn blote huid heb lopen, voel ik dat ook hoor. Maar als iemand mij een por in mijn zij geeft om mijn aandacht te trekken, doet dat mij geen pijn. :)*

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:28

Porren met een vinger of prik met een 3keer zo kleine, ijzeren punt ?
In een deel van de gevallen ondervind het paard geen pijn nee, maar sporen zijn overbodig als je een gevoellig paard hebt, dit kan dan sneller pijn doen dan met gewoon je voet.

Maar daar wordt blijkbaar niet aan gedacht.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:32

Als jij een paard pijn doet met je sporen....gebruik je ze niet goed,en ben je er dom weg nog niet aan toe...een goed gebruikt spoor is geen martelwerktuig maar een precisie instrument...je moet dat instrument echter wel kunnen bedienen....

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:38

Rijden is een combinatie van zit, stem, been en teugel hulpen.
Erg belangerijk is de zit, daarmee geef ik het tempo groten deels aan.

Waarom ik vind dat iemand goed kan rijden is, als ik iemand zie rijden zonder te zien dat ie zijn hulpen te gebruikt.
Die combineert zit en been hulpen tot de correcte combinatie van die 2 om dan het juiste te kunnen vragen.
Iemand die met sporen rijd, vind ik veel minder.
Alsof deze niet goed genoeg en precies kan aangeven wat hij/zij wil, en dus sporen gebruikt.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:41

Xiniee schreef:
Rijden is een combinatie van zit, stem, been en teugel hulpen.
Erg belangerijk is de zit, daarmee geef ik het tempo groten deels aan.

Waarom ik vind dat iemand goed kan rijden is, als ik iemand zie rijden zonder te zien dat ie zijn hulpen te gebruikt.
Die combineert zit en been hulpen tot de correcte combinatie van die 2 om dan het juiste te kunnen vragen.
Iemand die met sporen rijd, vind ik veel minder.
Alsof deze niet goed genoeg en precies kan aangeven wat hij/zij wil, en dus sporen gebruikt.

zucht

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:42

even nieuwsgierig @ Xiniee: heb je zelf al eens op een paard gereden dat hoog in de dressuur liep of de oefeningen kende?

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:44

Heb 2jaar één op M-niveaux verzorgt & bereden

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:45

maar ook oefeningen als passage, piaffe ed gereden?
Laatst bijgewerkt door kallista90 op 02-10-11 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt