Talent? Nee, het draait allemaal om geld...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:19

_Christine schreef:
Ik denk dat veel mensen vergeten dat de amazones/ruiters die op dure paarden rondrijden in dure jasjes ook keihard werken.
Reken er maar niet op dat die paarden vanzelf zo mooi lopen en dat de ruiters allemaal van nature zo prachtig rond kunnen sturen.
Daar gaat enorm veel tijd en training in zitten.
Tuurlijk maakt geld of een bekende naam het makkelijker om hogerop te komen. Maar als je echt wil en echt goed bent is er een weg.
Daar moet je alleen enorm veel voor op willen geven, en de mensen die gaan zitten klagen zijn blijkbaar niet in staat dat te doen (of ze zijn niet goe dgenoeg). Vergeet niet dat NL een enorme berg ruiters heeft met ook nog eens enorm veel talent. Wil je opvallen, moet je wel van heel goede huizen komen.

Waar het mij meer om gaat, is niet per sé het bereiken van de top, maar meer het kunnen laten zien wat je in je hebt. Feit is gewoon dat bij paardrijden, het
veel minder vanzelfsprekend is om te kunnen laten zien wat je in de je hebt wanneer je jong bent, dan bijvoorbeeld bij voetbal. Misschien ook wel logisch, omdat
paardrijden een dure sport, maar dat vind ik vooral jammer. En dan gaat het mij helemaal niet om het rijden van GP, maar gewoon de mogelijkheid om op regionale
wedstrijdjes te kunnen starten. Bijvoorbeeld gewoon B/L/M proeven op een eenvoudige pony of paard. Ik heb helemaal niet de intentie dat ik een topper ben, of dat talent in me heb, absoluut niet. Wél had ik het toen ik een jaar of 14/15/16 was ontzettend leuk gevonden als ik de mogelijkheid had gehad om wedstrijden te gaan starten. Gewoon om voor jezelf te kijken wat je kan, en om een doel te hebben, je ambitie uit te leven, of je nou wel talent hebt of juist helemaal niet. En dat dat in de paardensport in de jeugd niet voor iedereen kan, vind ik logisch, maar wel jammer.

Het gaat dus niet over niet gunnen, ik gun het juíst iedereen van harte. Het zou toch hartstikke leuk (en irreel) zijn als iedereen de kans had om in ieder geval te proberen
je ambities achterna te gaan?
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 22-08-11 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:22

setteke schreef:
EG had die vriendin, niet HP :D .

Rubels was van Renate Landa, dat was toch echt de vriendin van HP.

Citaat:
Als het voor iedereen zou werken zou het druk zijn aan de top :D . Ook maar een enkeling heeft heel veel talent. En of je direct de top bereikt bij die bekende stal? Meestal niet, maar je hebt wel de kans om te laten zien wat je waard bent. En ik denk, dat bij de meeste topruiters er een boel paarden onder hun kont verkocht zijn. Dus dat betekent doorgaan tot je een keer de kans krijgt een paard door te rijden. Of de kans jou gegund wordt of dat het paard niet verkocht kan worden, omdat die eigenlijk te lastig is. Ergens komt een keer je kans.
En het leuke is, dat je op een goede stal ook goed begeleid wordt en het vervoer is aanwezig om op concours te gaan. Dus eigenlijk al 3 voorwaarden die je niet hoeft te betalen. En als het goed is, verdien je ook nog geld.

Ook die toptrainer heeft maar beperkt tijd. Als hij dan in het weekend moet kiezen tussen de stalruiter helpen op of brengen naar concours of die Young Rider waar hij maandelijks enkele duizenden euro's aan verdient is het al gemakkelijk.

Ik ken heel veel ruiters die heel goed paarden kunnen opleiden, vaak heel veel beter dan de meeste Young Riders of andere ruiters die op dit moment nationaal rijden. Toch zie je ze niet rondrijden op de concoursen omdat goed meedoen in de paardensport om meer gaat dan alleen goed kunnen paardrijden.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:23

Vudress schreef:
setteke schreef:
EG had die vriendin, niet HP :D .

Rubels was van Renate Landa, dat was toch echt de vriendin van HP.

Klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:25

schrikdraad schreef:
jij bent onvoorstelbaar
het gaat niet over niet gunnen
maar de wereld is niet zo mooi en eerlijk dat ieder krijgt wat die verdient.
Dan zouden er genoeg top bazen nu per direct in de fabriek staan en hun hard werkende personeel in de directie.

en dat is met de paarden net zo.
Ik ben blij dat jij die ervaring niet hebt.
dan ben je eerlijk behandeld.
Maar helaas is het zo te vaak niet.

Misschien komt dat omdat ik niet loop te zeuren over wat anderen wel hebben... Ik heb ook niet het duurste paard..... en kan ook niet elke week naar les. Zou dat ook wel willen, maar helaas. Toch gun ik het andere mensen wel en loop niet te zeuren dat zij wel hebben wat ik niet heb en dat alles maar zoveel geld kost. Wat heb je daaraan??? Niks.. het is nou eenmaal zo dat alles geld kost. Ik werk daar ook hard voor en ben het zat dat mensen altijd zo lopen te miepen "jij hebt dat wel en ik niet....". Ik haal uit mijn paard wat er in zit en laat zo zien dat ik rijden kan....... Met een positieve instelling kom je sowieso al verder dan in de put gaan zitten en jammeren dat anderen zoveel geld hebben. Zo iemand zou ik niet eens op mn terrein willen hebben.
Zo denk ik erover en dan ben ik maar onvoorstelbaar.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:30

Vudress, haha, hebben ze allebei een vriendin gehad (niet aan gedacht).

Nagenoeg iedere dag dat je traint, kijkt de toptrainer over je schouder mee. Zeker als je de dure paarden aan het klaarstomen bent, waar straks de Young Rider mee weg moet kunnen rijden. Dat laten ze je echt niet onbegeleid doen, hoe goed je ook rijden kan. Dus hoeveel aandacht wil je.
Sommige ruiters gaan niet graag op concours, trainen veel liever thuis. Voor degene die het wel graag wil, is er echt wel degelijk een mogelijkheid. Waar een wil is, is een weg.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:32

sunrise
jij bewoord precies zoals ik dat ook had.
Wat ik eerder al zei een top talent ben ik niet maar mijn jeugddroom was Z.
En als ukkie kan dat niet zonder steun van de ouders.
Als ze paarden in het algemeen al eng vinden :-)
Toen ik in de twintig was en een eigen kocht was ik in een paar wedstrijdseizoenen Z.
Dus het zat wel in mijn kunnen maar op de plaatsen waar ik reed werd alles verkocht dus ik had geen pony om door te starten.
Zo simpel steekt de wereld niet in elkaar zelfs niet als er elk uur na school bent.

En het is jammer nu zoveel jaren later ik nog steeds geen veranderingen daar in zie met de jeugd van nu.
Met wellicht wel top talenten die niemand ooit gsst zien.
ondanks hun doorzetten

schrikdraad

Re: Talent? Nee, het draait allemaal om geld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:36

viva
jij bent de zeurder over anderen
ik ben gewoon aan het zeggen dat de wereld niet altijd zo mooi is als jij denkt
gunnen doe ik iedereen alles maar het zou fijn zijn als mensen beseffen dat niet alles vanzelfsprekend is, ook niet bij hard knokken
Dat mag jij nog leren inzien.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:42

setteke schreef:
Vudress, haha, hebben ze allebei een vriendin gehad (niet aan gedacht).

Nagenoeg iedere dag dat je traint, kijkt de toptrainer over je schouder mee. Zeker als je de dure paarden aan het klaarstomen bent, waar straks de Young Rider mee weg moet kunnen rijden. Dat laten ze je echt niet onbegeleid doen, hoe goed je ook rijden kan. Dus hoeveel aandacht wil je.
Sommige ruiters gaan niet graag op concours, trainen veel liever thuis. Voor degene die het wel graag wil, is er echt wel degelijk een mogelijkheid. Waar een wil is, is een weg.

Ja, ze hebben allebei hun heteroperiode gehad. :D

Vaak rijdt een stalruiter jonge paarden tot en met Z-niveau, dit zijn wel vaak de gewonere of minder fijne paarden want de trainer gaat zelf op zijn fijne paarden zitten of schuift ze eerst door naar de betalende Young Rider voordat ze bij de stalruiter komen. Vaak rijdt de stalruiter de doorgereden paarden alleen op een rustige dag of in een rustige periode. In vrijwel alle gevallen worden de paarden overgenomen als ze op een bepaald niveau zijn. Het is inderdaad mogelijk om heel veel te leren, te voelen en vooral ook heel veel te zien. Zelf topruiter worden gaat wel wat verder dan dat. Niet in de laatste plaats omdat het salaris van een stalruiter niet toereiken is om dat fijne paard te kopen en het startgeld voor de grote concoursen te betalen (als je al in de gelegenheid bent om vrij te nemen als er een belangrijk concours is...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:43

:')
Dat weet toch iedereen, dat niet alles vanzelfsprekend is, en dat je niet altijd kunt hebben wat je wilt..... En al helemaal niet zonder er wat voor te doen. Maar wat wil je daarmee bereiken als iedereen dat weet dan? Is dat zodat we met zn allen in de put kunnen gaan zitten over wat we niet hebben? :')
Niet alles is vanzelfsprekend, daarom moet je dankbaar zijn voor wat je wél hebt in plaats van gaan zeuren en miepen over anderen die wat bereikt hebben en daar hard voor gewerkt hebben...
Dat mag jíj nog leren inzien ;) Enne succes daarmee, ik verlaat dit topic. Je zou er verdorie depressief van worden :D

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:51

ik ben dankbaar voor wat ik heb.
Maar veel mensen met centen niet want is zo normaal voor hen.
Ook een pony van 1500 stalgeld en lessen en wedstrijden vallen daar voor veel andere al onder luxe.
Ik denk dus juist dat een andere doelgroep hiet niet beseft wat die heeft.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:55

Spiritdancer schreef:
LHS_80 schreef:
Waarom niet?

Waarom niet? Wat ik al eerder heb aangehaald: Omdat je moet voorkomen dat alles maar vanzelfsprekend is....want dat is het niet. Niets in het leven is vanzelfsprekend....de basis van bescheidenheid.

Dat was niet mijn tekst hoor, maar die van Jasmijn. Maakt niet uit ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:58

VivaLaVida schreef:
:')
Dat weet toch iedereen, dat niet alles vanzelfsprekend is, en dat je niet altijd kunt hebben wat je wilt..... En al helemaal niet zonder er wat voor te doen. Maar wat wil je daarmee bereiken als iedereen dat weet dan? Is dat zodat we met zn allen in de put kunnen gaan zitten over wat we niet hebben? :')
Niet alles is vanzelfsprekend, daarom moet je dankbaar zijn voor wat je wél hebt in plaats van gaan zeuren en miepen over anderen die wat bereikt hebben en daar hard voor gewerkt hebben...
Dat mag jíj nog leren inzien ;) Enne succes daarmee, ik verlaat dit topic. Je zou er verdorie depressief van worden :D

Ja dat word ik soms als ik die RIJ-ITP zie met allemaal dure laarzen, hoofdstellen, zadels, dekjes, setjes, kleding, caps en al die wekelijkse lessen van de beste instructeurs soms.
Maar dan denk ik: 'Jaloezie is een slechte eigenschap.' Ik ben al verdomde blij met mijn paard en ik ben ook heel erg blij dat ik dat niet kan betalen want ik heb verdorie nog nooit zoveel geleerd sinds ik een eigen paard heb. Tuurlijk blijft het een droom om met mijn paard (met de onbekende AES hengt Sunny als vader) met mijn veels te grote wedstrijdjasje en niet te vergeten het witte dekje dat aan de krappe kant is maar eigenlijk net past, al die dure paarden er uit te lopen. Maar ik weet dat mijn paard het kan, geld is nog een beetje een spelbreker maar daar kom ik wel uit. Jullie zijn de eerste die het weten als ik een wedstrijd win :D

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:07

Hahah Danique, wij begrijpen elkaar! Ik ben precies als jij met mijn bijrijdpaard dat nu verkocht is.. niks bijzonders (vond ik wel, maar anderen niet) maar oh zo leuk als je zo'n paard echt aan het lopen krijgt en een keer in de prijzen rijdt! :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:24

LHS_80 schreef:
Hahah Danique, wij begrijpen elkaar! Ik ben precies als jij met mijn bijrijdpaard dat nu verkocht is.. niks bijzonders (vond ik wel, maar anderen niet) maar oh zo leuk als je zo'n paard echt aan het lopen krijgt en een keer in de prijzen rijdt! :D

Als er echt een combinatie is dan zullen de punten ook hoger zijn, hoe langer ik mijn paard heb hoe meer ze voor me wil doen. Witte hekjes zijn immers ook steeds minder aan het worden evenals de jury en de voorlezer... en het publiek... en het juryhokje...

(ik vind mijn paard trouwens heel bijzonder! :oo, mensen denken vaak aan een hele andere afstamming. Maar ik houd op anders lijkt het net of ik loop op te scheppen met mijn ontzettend edele vos..)

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:26

Ik vind dat iedereen naar zichzelf moet kijken!! Er wordt hier zoveel over gezeurt op Bokt.

zonder deze ruiters zou de sport snel ineen storten!! Het kost nu eenmaal veel om de top te bereiken!!

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:32

Danique_G schreef:
LHS_80 schreef:

Als er echt een combinatie is dan zullen de punten ook hoger zijn, hoe langer ik mijn paard heb hoe meer ze voor me wil doen. Witte hekjes zijn immers ook steeds minder aan het worden evenals de jury en de voorlezer... en het publiek... en het juryhokje...

(ik vind mijn paard trouwens heel bijzonder! :oo, mensen denken vaak aan een hele andere afstamming. Maar ik houd op anders lijkt het net of ik loop op te scheppen met mijn ontzettend edele vos..)

Hihi ;)

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:37

Volgens mij hebben we nu een amazone genaamd Adelinde aan de top die met hard werken en doorzetten daar vanuit de basissport is gekomen.... ;)
Gewoon met een trailertje ging ze op concours en pas later kwamen de sponsoren, toen ze bewezen had te kunnen presteren...
En weer daarna kwam de prachtige trainingslocatie in Nijkerk etc..

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:57

Heb het topic een beetje doorgelezen. Om even terug te komen op de beginpost; tsjah, paardrijden is nou eenmaal een dure hobby. Vooral als je er mee aan de top wil komen. Veel draait inderdaad om geld. Maar dit is niets nieuws.

Wat betreft amazone Adelinde ben ik het eens met _Hyperion_. Ik heb overigens respect voor amazones die door hard te werken aan de top komen en daar nu veel mee bereiken :j

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:56

Tja.. Of je er nou een leuker mens van wordt?

Maar met oortje rijden is niet heel vreemd toch, wil het mischien ook gaan doen. En mijn instructrice is meestal ook mee op wedstriijd, gewoon omdat ze dat leuk vind :)).

ga even andere reactie's lezen

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 07:55

Over de druk die ouders uitoefenen....
Als een kind het zelf leuk vind, en zichzelf kan overtuigen om hard te trainen denk ik dat hij/zij verder komt.
Mischien zou hij/zij anders in het niets vallen als de ouders er even niet zijn om hem/haar te motiveren.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:13

Ik geloof niet dat geld de doorslag maakt, maar het helpt best wel....
Ik ben bijvoorbeeld jaren bezig geweest om eigen vervoer te krijgen.
Vorig jaar gelukt, helaas duurde dit niet lang, motor onherstelbaar stuk en toen kwam er zoiets als 'een lot uit de loterij' voorbij en rij ik in een volledig nieuwe auto.
Tuurlijk zorgt dit er niet voor dat ik beter ga rijden, maar het zal me wel helpen mijn persoonlijke doelstelling te gaan halen, namelijk met mijn huidige paard in de Z te komen.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:19

avanoort, het gaat mij meer om de instelling die je van veel geld zou (kunnen) krijgen.
Een instelling als, ik wil beginnen met wedstrijden, dus laten we een trailer kopen om aan een wedstrijd in Frankrijk mee te doen, want daar is het tenminste mooi weer.

Uit jouw woorden op te maken is dit zeker niet het geval bij jou !! :)

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:26

Laaavo, ik begrijp wat je bedoelt ;)
Maar het is wel typisch hoe mijn omgeving erop reageerd, er zijn mensen die het me gunnen en er zijn mensen die 'niet meer met mij praten'. Heel bijzonder.
Voor mij is het nog steeds als een droom, als je snapt wat ik bedoel _/-\o_

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:28

Ja, zeker, het klinkt ook geweldig.

Jammer dat sommige mensen zo reageren.
Mischien nemen deze mensen niet de moeite om nog naar jou als persoon te kijken, maar kijken ze naar je als 'iemand met genoeg geld om zoiets te kopen' ipv iemand die daar hard voor werkt ... ;(

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:31

Wat ik vooral zie zijn de vooroordelen waar ik zeer regelmatig tegenaan loop, mijn paarden zijn namelijk shire's.
Je ziet mensen echt denken, wat moet ze nou met zo'n auto terwijl ze op zo'n trekpaard rijd...
Wat kan ik zeggen, ik heb mijn hard verloren aan dit ras:)

Ik heb er dus twee, waarvan er eentje nu net 2 jaar is. Die ga ik net als Lester zelf beleren. Mensen vinden het ook al raar dat ik deze in een volpension heb staan en niet in een opfok ofzo iets.
Laatst bijgewerkt door avanoort op 23-08-11 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt