Waarom moet alles zo snel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yuriko_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:05

Ik vind dit een mooi topic, en ik ben het er ook zeker mee eens. Ik begrijp ook niet waarom alles zo snel, en zo streng gebeuren moet.
Ik heb mijn paard gekocht als jaarling. Ik heb mijn paard pas zadelmak gemaakt toen ze 4/5 jaar was. Veel mensen reageren daarop, en vragen zich af waarom ik dit zo laat gedaan heb. Ik vond mijn paard toen ze 3 was, gewoon nog te jeugdig, te jong ogen, en ik vond dat ze lichamelijk ook nog niet rijp genoeg was. Ook het zadelmak maken opzich gaat sommige mensen niet snel genoeg. Dit moet maar even snel gebeuren. En dan vervolgens het liefst, zo snel mogelijk op wedstrijden. Ik laat mensen lekker praten, en we doen het gewoon op onze manier, en dat is dat we alle tijd hebben.....

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:26

RM94 schreef:
Nee dat is niet te kort door de bocht gezien ik haar ken en zij voor mijn Michelangelo (inderdaad erg bloederig en sensibel) al 4 paarden via dezelfde handelaar zijn achterdeur verkocht had allemaal met dezelfde afspraak als hij ver weg gaat hoeft hij niets te kosten als hij dichtbij blijft moet hij duur zijn (geen gezichtsverlies)
Daarnaast heb ik met rust zijn boosheid en frustratie weg gereden dus nee ligt niet aan mijn rijkunsten eigenlijk vind ik jou wel heel kort door de bocht en heel eerlijk ik ben geen wereldkampioen en ik ben ook de eerste die dat erkend maar jij kent mij niet en mijn rijden niet dus knap dat je dat zo weet.
Ik schrijf alleen dat het ook aan andere factoren zou kunnen liggen en niet enkel aan de vorige ruiter. En daarbij noem ik rijkunstige tekortkomingen of het karakter van je paard. Ik ken jou niet, ga enkel af op wat jij hier schrijft en weet dat mensen niet graag naar zichzelf wijzen en daarom opper ik dat die andere opties ook kunnen leiden tot de 'problemen' die jij tot op heden nog met je paard ondervindt.

Ik heb les van een geweldige vrouw die het paard voor alles zet als ik hart zou zijn in mijn rijden dan had ze me al lang buiten geschopt. Mac is het enige paard op stal dat hinnikt als hij mij alleen al hoort en volgt mij een donker gat in maar dat heeft me veel tijd rust en liefde gekost. Ik heb in Dld en Engeland met Olympische ruiters gewerkt o.a. Alexandra Simons, Sandy Phillips. Een paar jaar geleden ben ik nog een half jaar bij een Grand Prix ruiter in Duitsland geweest met Mac zijn oordeel een geweldig paard maar hij denkt te veel je rijdt tegen zijn hoofd. Mijn idee over mijn paard is dus niet alleen op mijn TEKORTKOMINGEN als ruiter gebasseerd maar op meerdere goede ruiters/trainers

Ach gelukkig weet ik zelf beter maar als jij zou weten wat ik allemaal voor mijn Mac en zijn gevoelens en zijn trainingen heb gedaan om hem weer een waardig paardenleven te geven dan zou je je nu schamen

Fijn dat je zoveel investeerd in jezelf om beter te worden en aan een goede relatie met je paard te werken! Dat zou iedere ruiter moeten doen.
Maar ik bekijk het toch nog een beetje anders. Als mij iets niet lukt met een paard dan geef ik direct toe dat ik nu eenmaal niet het talent heb van een Edward, Anky, Rien, of wie dan ook. Ik werk heel hard aan mezelf, geef mijn paarden het beste van het beste, maar ik realiseer me wel dat dergelijke bovengenoemde talenten veel meer uit mijn paarden zouden halen dan ik zelf. Dat is helemaal geen schande, wel realistisch. Wanneer je, zoals jij een paard als 5-jarige hebt gekocht, en nu na 12 jaar nog te kampen hebt met mentale trauma's bij je paard die hij in die 2 jaar bij zijn vorige baasje heeft opgelopen dan zou ik me serieus achter mijn oren krabben.

Ik ken de andere kant van het verhaal ook. Paarden die bij mij schaapmak waren, nog nooit van hun leven een pas verkeerd hadden gezet, waarmee ik met een losse teugel zo de weg op ging tussen het verkeer, bleken na een aantal weken bij een nieuwe ruiter ineens compleet onbetrouwbaar, staatsgevaarlijk, inclusief steigeren, bokken achteruit rennen etc. Leg mij dan eens uit hoe dat kan?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:27

Mijn paard was nog geen 3. In mei zadelmak gemaakt en eind juni werd hij 3.
Het gaat er niet om, dat hij toen 3 was, maar wat je met hem doet en waarom je hem zadelmak maakt.
Ik deed na het zadelmak maken 3 keer in de week 10 minuten wat met hem en ging toen in oktober wel op concours. Maar alles vanuit rust. En wordt hij daar slechter van? Nee hoor!
Als ik mijn merrie eerst ga rijden, dan staat hij te steigeren in de box, want hij wil aandacht! En rijden vindt hij leuke aandacht!
Waarom ben ik met hem gaan rijden? Omdat hij er naar mijn idee geestelijk aan toe was en de wei en box alleen hem gingen vervelen en hij een paard is, die gek is op contact met mensen.
En sorry, maar VD daar doe ik niet aan, dus vandaar maar in het zadel.
Ook longeren was geen optie, want dat vindt hij niet leuk. Hij is veel liever bij me, dan dat hij rondjes om ke heen moet lopen.
Als ik op concours ben, dan gaat alles ontspannen en in zijn 18 proeven heeft hij nog nooit een misstap of grote fout gehad. Vandaar de laatste tijd regelmatig 2 punten in een proef.

Ik ben maar een simpele ziel, maar denk dat er zeeeeer veel mensen zo weloverwogen met hun paard omgaan! En dat er maar een kleine groep is, die dit niet doet en dat je die groep echt niet gaat treffen met een bokt item.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:36

EskeGirl schreef:
Angeliekje schreef:
Ik ben het helemaal met je eens hoor.

Ik ben zelf geen voorstander van paardensport over het algemeen, omdat het in mijn ogen de paarden vanalles opgelegd krijgen en ze het maar even moeten doen (denk aan draverijen, cross, etc etc). Ik kijk dan ook geen enkele paardensport als paardenliefhebber. Als ik zie wat die paarden allemaal moeten doen voor de mens..... (met soms zelfs dodelijke afloop). En waarom?

En ik ben zelf recreant hoor :) , en dit is puur mijn mening.

Helemaal mee eens, goed geschreven.
Op mijn wekelijkse rondje op de manege na rij ik niet, ik doe veel liever werk op de grond met mijn verzorgShetlanders.
Zoals vrijheidsdressuur, dat is ook een tak van de paardensport, maar niet onder de man hierzo.

Tja net of Vrijheidsdressuur wat ik zo een verkeerde benaming vind zoveel beter is?!! :+
Daar worden de paarden zonder dwang en zonder zweep en zonder commando's vriendelijk verzocht hun "kunstjes"te doen die ze normalerwijze uit zichzelf zouden doen,zoals opzitten,knielen en weet ik veel wat voor onzinnige circusacts nog meer wat niet goed voor ze is??! |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:38

Goed voorbeeld RM.

Laat het duidelijk zijn dat ik ook mijn tekortkomingen heb, dat heb ik eerder al aangegeven. Het is alleen zo'n raar idee dat er zo weinig mensen zijn die zien wat ik zie, of dat positief is mag je zelf oordelen. En ik vind de manier waarom Jasmijn zo (soms) agressief naar mij overkomt niet tof, daarom reageer ik niet vaak op haar posts.
En hoe ik nu rijd? Ik luister meer dan ooit naar mijn paarden, ik maak gebruik wat zij me aanbieden. Ben ik daar bijzonder in? Nee maar het wordt ook vaak genoeg vergeten, meer dan zou moeten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:40

Tendance schreef:
Als ik mijn merrie eerst ga rijden, dan staat hij te steigeren in de box, want hij wil aandacht! En rijden vindt hij leuke aandacht!
Waarom ben ik met hem gaan rijden? Omdat hij er naar mijn idee geestelijk aan toe was en de wei en box alleen hem gingen vervelen en hij een paard is, die gek is op contact met mensen.

Een dier steigert natuurlijk in een box wanneer een ander paard vertrekt... dat paard wil natuurlijk ook uit die kleine ruimte en iets gaan doen.
Paarden vervelen zich uiteraard nogal snel wanneer je een beperkte ruimte voor ze hebt... Dat heb ik ook, weiland + uitloopstal.
Dat is echter voor mij geen reden om er dan op te zitten.
Je kunt met ze wandelen, ze meenemen aan de fiets, alle dressuuroefeningen doen aan de hand en ze op die manier sterk genoeg maken om te kunnen berijden... Ze zijn dan sterk, recht, in balans, en gewend veel te doen en zien.... uiteindelijk ga je er dan op.
Tot die tijd is er nog zoveel te doen!

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:41

Joolien schreef:
Goed voorbeeld RM.

Laat het duidelijk zijn dat ik ook mijn tekortkomingen heb, dat heb ik eerder al aangegeven. Het is alleen zo'n raar idee dat er zo weinig mensen zijn die zien wat ik zie, of dat positief is mag je zelf oordelen. En ik vind de manier waarom Jasmijn zo (soms) agressief naar mij overkomt niet tof, daarom reageer ik niet vaak op haar posts.
En hoe ik nu rijd? Ik luister meer dan ooit naar mijn paarden, ik maak gebruik wat zij me aanbieden. Ben ik daar bijzonder in? Nee maar het wordt ook vaak genoeg vergeten, meer dan zou moeten.

Tja ik liet me daarna een beetje meeslepen geloof ik maar het was alleen maar een voorbeeld dat een paard dus wel degelijk jaren last kan hebben van een trauma in het begin van zijn "carriere" En ik heb ook al in mijn reactie gezegd dat ik absoluut geen wereldkampioen ben. Er zijn genoeg mensen die beter rijden dan ik.

De basis is zooooo belangrijk voor een paard daar moet je op terug kunnen grijpen

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:44

Joolien schreef:
Goed voorbeeld RM.

Nee daar ben jij zeker niet bijzonder in,zijn wel meer mensen die het zo doen,maar misschien ben jij meer gefoccused op diegene die het niet zo doen en verleg je je aandacht dus op die mensen zodat je de andere kant niet meer ziet?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:45

Joolien schreef:
Goed voorbeeld RM.

Maar goed, wie zegt, dat wat jij ziet de waarheid is? Dat valt toch net zo goed te bediscussieren?
Jouw mening is toch niet wet?
En wie zegt, dat wat jij denkt dat jouw paard zegt ook daadwerkelijk is wat je paard bedoelt. Zolang paarden niet kunnen praten blijft het toch altijd gissen?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:46

Ons paard was 4 toen hij in april zadelmak is gemaakt in september liep hij zijn 1e cc, nu is hij 6 en Z1 dressuur en B springen. In de dressuur gaat het op cc op het ogenblik niet vlekkeloos hij heeft last van spanning waardoor er veel oefeningen mis gaan. Hierdoor raakt de amazone ook weer gespannen wat weer uitwerking heeft op haar paard. Ons argument om toch naar CC gaan is: we moeten dit doorbreken, dus wat we nu doen is als het echt niet gaat vlak voor het einde van de proef afgroeten en dan in de inrijbaan hem nog even oppakken zodat ze beiden weer met een goed gevoel bij de trailer aan komen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:48

Tendance schreef:
Moll schreef:
Mischien wel, echter is de omgang met het paard wat hoog in vaandel zou moeten staan, terug gevallen tot het zien als een gebruiksvoorwerp

Wie zien volgens jou het paard als een gebruiksvoorwerp?
Want wederom is dit een aanname en geen feit. Als we ons nu eens aan de feiten houden en naar onszelf in plaats van altijd maar met dat verwijtende vingertje naar een ander wijzen, dan is dit topic toch eigenlijk niet nodig?

Dat ik in het algemeen praat was duidelijk dacht ik, niet persoonlijk op iemand doelend, maar wie de schoen past trekt hem aan

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:51

pizza64 schreef:
Ons paard was 4 toen hij in april zadelmak is gemaakt in september liep hij zijn 1e cc, nu is hij 6 en Z1 dressuur en B springen. In de dressuur gaat het op cc op het ogenblik niet vlekkeloos hij heeft last van spanning waardoor er veel oefeningen mis gaan. Hierdoor raakt de amazone ook weer gespannen wat weer uitwerking heeft op haar paard. Ons argument om toch naar CC gaan is: we moeten dit doorbreken, dus wat we nu doen is als het echt niet gaat vlak voor het einde van de proef afgroeten en dan in de inrijbaan hem nog even oppakken zodat ze beiden weer met een goed gevoel bij de trailer aan komen.

Of een half jaar het land op... en daarna weer eens oppakken.... Heeft dit dier na het beleren wel eens gewoon een half jaar niks mogen doen? Of bijvoorbeeld 2 maanden, dan een poos lekker naar buiten (ohz), dan weer even pauze, en dan pas weer oppakken o.i.d.?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 16-08-11 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:53

Moll schreef:
Dat ik in het algemeen praat was duidelijk dacht ik, niet persoonlijk op iemand doelend, maar wie de schoen past trekt hem aan

Nee dan begrijp je mijn vraag niet goed. Welk type ruiters heeft naar jouw idee een paard als gebruiksvoorwerp. Want dat het in algemeen bedoeld was geloof ik niet. Je doelde op een specifieke groep! Misschien niet 1 persoon, maar wel een groep.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:54

Ben ik met Ninx eens en daarna een amazone erop die geen spanning op gaat bouwen bij het dier,maar capabel is de spanning te kunnen laten afvloeien wanneer die ontstaat.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:54

Tendance schreef:
Moll schreef:
De GP geef ik als voorbeeld aan hoor, de amateur sport is im mijn ogen het zelfde laken en pak, tuurlijk zijn er ruiters die voor de lol een proefje rijden, echter is het gros toch van de instelling ik wil winnen en zo komt het circus op gang, het is niet meer wie het correctste een proef rijd, maar wie er het meeste spectacle kan laten zien, en wanneer het paard niet presteerde naar verwachting is dit de fout van het paard en niet van de ruiter, het paard ken het niet aan enz enz we kennen allemaal de verhalen wel.

Dit is hoe jij het ziet, maar naar mijn idee voor het overgrote deel van de rijdende mensen een grote onzin.
Onzin, dat is uw mening, als je al ziet leest en hoort hoeveel mensen niet met hun paard naar de kraker, visio enz moeten omdat ze gewoon vast gereden zijn, is dit gewoon te wijten aan de hedendaagse instructie en voorbeelden waar de amateur zich mee wil vergelijken, ter nadelen van het paard.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:56

Ninx schreef:
pizza64 schreef:

Of een half jaar het land op... en daarna weer eens oppakken.... Heeft dit dier na het beleren wel eens gewoon een half jaar niks mogen doen? Of bijvoorbeeld 2 maanden, dan een poos lekker naar buiten (ohz), dan weer even pauze, en dan pas weer oppakken o.i.d.?

Dat lost de spanning van paard en ruiter toch niet op?
Uitstel zou dan afstel kunnen betekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:56

Het lijkt mij dat het toch wel de basis zou moeten zijn dat er vanuit paardenwelzijn gehandeld wordt, maar dat wordt echt neit altijd gedaan.

Iets waar ik het met je eens ben Tendance :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:59

Tendance schreef:

Een paard heeft tussen periodes van leren, periodes van bezinken nodig... De snelheid waarmee wij vaak willen werken, kan dat 'walnootje' tussen de oren vaak gewoon niet aan.
Na intensieve perioden het paard telkens even de kans geven te verwerken wat het heeft geleerd, en gewoon buiten kunnen lopen met andere paarden, werkt wonderen!
Veelal heb je na zo'n periode wederom een fris en nieuwsgierig paard in handen dat bereid is weer te leren.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:01

Ninx schreef:
Tendance schreef:

Een paard heeft tussen periodes van leren, periodes van bezinken nodig... De snelheid waarmee wij vaak willen werken, kan dat 'walnootje' tussen de oren vaak gewoon niet aan.
Na intensieve perioden het paard telkens even de kans geven te verwerken wat het heeft geleerd, en gewoon buiten kunnen lopen met andere paarden, werkt wonderen!
Veelal heb je na zo'n periode wederom een fris en nieuwsgierig paard in handen dat bereid is weer te leren.

Maar die periodes heeft hij vast wel gehad. Dat hoeft toch niet gelijk een half jaar te zijn. Ik denk dat ze er goed aan doen, door op deze diervriendelijke manier de spanning voor beiden op te lossen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:02

Joolien schreef:
Goed voorbeeld RM.

Alleen die zin, komt op mij al arrogant over. Net of alleen jij de waarheid in pacht hebt.
Jasmijn is IMO niet agressief, zij neemt altijd de tijd (niet alleen in dit topic) om goed te quoten en er diep op in te gaan, ik heb daar geen zin in en ik kan het ook niet zo goed onderbouwen als Jasmijn. Jij komt op mij over (dat wil niet zeggen, dat dit zo is) als een ruiter die gefrusteerd is omdat het misschien allemaal net niet gelukt is (door verschillende oorzaken) en misschien ben je jaloers omdat anderen het wel lukt.

RM, het kan wat jij schrijft over jouw paard, maar er kan ook een andere oorzaak zijn dan jij of je instructeur denkt, dat kunnen wij in ieder geval niet beoordelen. Maar omdat dit bij jouw paard zo is, wil dat niet zeggen, dat dit voor andere paarden ook geldt.

Vrijheidsdressuur kan leuk zijn, maar soms als ik het zie, vind ik het maar een hoop geklungel en vraag ik mij af, of al die paarden/pony's dit wel zo leuk vinden.
Ik vind het leuk met een pony, waar je te groot voor bent om op te rijden, zodat je er nog mee bezig kan zijn, maar verder zie ik niet zo het nut van knielen, doodliggen enz.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:04

Tendance schreef:
Maar die periodes heeft hij vast wel gehad. Dat hoeft toch niet gelijk een half jaar te zijn. Ik denk dat ze er goed aan doen, door op deze diervriendelijke manier de spanning voor beiden op te lossen.

Dat kun je je afvragen... Vaak doet men dit namelijk niet, waardoor op en gegeven moment het paard 'vastloopt' en het leerproces stagneert.... kortsluiting.
Op het moment dat zich een dergelijk vicieuze cirkel voordoet, moet je die eigenlijk doorbreken en JUIST even iets volstrekt anders gaan doen. Op die leeftijd is een beetje geduld en even een andere weg in slaan toch niet onoverkomelijk?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:05

moll schreef:

Daar gaat het nou net om, als je geen voorbeeld kunt geven is het loos gezwets in de ruimte.

RM ik heb er ook zoeen, kan zich met vlagen helemaal afsluiten. Beest is 19, dan praat je bijna over een generatie geleden. Dus dan gaat het argument tegenwoordig moet het zo snel ook niet meer op.
En daarbij zijn er een heleboel paarden van die leeftijd die wel goed zijn gereden.
Het is nog steeds zo dat er overal rotte appels, in dit geval rotte ruiters/amazones tussenzitten. In alle takken en manieren van paardensport, maar is de methode daar schuldig aan, of de rotte appels zelf?

Feit is en blijft dat er goeie ruiters zijn en minder goede. Die laatste moeten hun tekortkomingen accepteren en kunnen hebben dat goeie ruiters met gedoseerde arbeid voor hun paarden een heleboel in een hele korte tijd kunnen bereiken. Doen ze dat, dan is er niets aan de hand, anders krijg je dit soort topics..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:07

Tendance schreef:
Moll schreef:

Dit is hoe jij het ziet, maar naar mijn idee voor het overgrote deel van de rijdende mensen een grote onzin.
Onzin, dat is uw mening, als je al ziet leest en hoort hoeveel mensen niet met hun paard naar de kraker, visio enz moeten omdat ze gewoon vast gereden zijn, is dit gewoon te wijten aan de hedendaagse instructie en voorbeelden waar de amateur zich mee wil vergelijken, ter nadelen van het paard.[/quote]

Moll:
Ik kan meegaan in het gedeelte dat sommige dingen te wijten zijn aan de hedendaagse instructie, maar dat heeft niets te maken met dat amateurs zich willen vergelijken met topruiters. Ik neem toch aan, dat iedereen wel weet dat Anky, Adelinde, Edward etc gezegend zijn met wat meer talent (en doorzettingsvermogen) als de gemiddelde bokker.
En Moll, jij bent toch ook instructeur? Dan kan jij i.i.g. met jouw lesklanten daar wat aan doen. Dat is misschien maar een druppel, maar een begin.

Moll

Tendance schreef:
Moll schreef:

Nee dan begrijp je mijn vraag niet goed. Welk type ruiters heeft naar jouw idee een paard als gebruiksvoorwerp. Want dat het in algemeen bedoeld was geloof ik niet. Je doelde op een specifieke groep! Misschien niet 1 persoon, maar wel een groep.

Ik doel op de groep die zich aangesproken voeld

Tendance

Moll schreef:
Onzin, dat is uw mening, als je al ziet leest en hoort hoeveel mensen niet met hun paard naar de kraker, visio enz moeten omdat ze gewoon vast gereden zijn, is dit gewoon te wijten aan de hedendaagse instructie en voorbeelden waar de amateur zich mee wil vergelijken, ter nadelen van het paard.

Maar zo veel meer mensen hoeven hier niet naartoe met hun paard. Er zijn meerdere mensen hier, die moeten leren niet de minderheid onder een norm of gemiddelde te noemen.
Scheren met zijn allen nu eens niet iedereen over 1 kam!