De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:00

Askja: jij lijkt mijn instructrice wel, die zegt precies hetzelfde :D
Ik heb de neiging het paard teveel teugel te geven, dus geen/te weinig weerstand biedende hand.
Soms met les lukt het wel.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:05

ik vind dit een mooie foto om te laten zien..

Wel aanspanning en activiteit maar geen "spanning" er is wel aanleuning maar
geen "druk" Naar deze momenten werken we toe..

Afbeelding

En hier helaas een foto waarbij er wel activiteit is maar de ruiter het paard niet de kans
geeft om na te geven.. (ja we moeten het allemaal leren) Hier is wel duidelijk dat er spanning
zit in het frame. Ze gebruikt me niet als 5e been maar probeert zich hier er wel uit te drukken
omdat ze graag langer wil worden. Als ik mijn handen hier wat meer toe had gestaan had ze
wat meer gedaald in de hals maar wel fijner gelopen. Typisch gevalletje van paard wil wel maar
baas is te laat :j Ik vraag hier meer (als in "oprichten") dan de achterhand verwerken kan.
Waardoor ze gewoon niet fijn toont. (foto's maken en filmen is soms heel goed om jezelf te bekritiseren)

Afbeelding
als ik meer had toegestaan had ze meer hierheen gegaan
http://94.100.118.174/1360600001-136065 ... _1Fiz.jpeg

edit: (ik mag gecorrigeerd worden)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 19-08-11 22:20, in het totaal 5 keer bewerkt

MerelArfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:09

Ik ben het tótáál met je eens!

Toen ik mijn IJslander kreeg dacht ik: Ze hoeft van mij niet 'aan de teugel' of te 'nageven'. Als ze maar ontspannen en recht loopt. Als het vanzelf komt, ben ik blij, maar ik ga er niet speciaal op trainen.

En nu: 2,5 jaar verder loopt mijn paardje als ik met mijn handen wat geef heerlijk te nageven. zonder gedoe of getrek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:20

Xiniee schreef:
Yamcha, hoeze. Waarom is hackmore zo slecht ???
En het ben echt heel ontspannen op mijn pony dus volgens mij ligt het daar niet aan.

Omdat een hackamore een hefboomwerking heeft, heel scherp en heel onvriendelijk inwerkt, en je daar dus niet op een vriendelijke manier mee kunt rijden, als je constant contact wilt.
Als je paard zo reageert, ben je wel gespannen, je paard vliegt niet weg als jij heel ontspannen bent. Ontspannen ruiter = ontspannen paard.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:21

Maar is een paard eigenlijk pas ontspannen genoeg, als hij z'n kaak ontspant?
(wat dus mist bij mijn foto)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 19-08-11 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:22

Kaak, nek, rug.......
Klopt :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:26

ja mika, je mist idd het loslaten van de kaak.. en vanaf de momentopname LIJKT HET alsof
het paard iets meer "voorwaarts" in het lichaam zou mogen tonen. Lijkt alsof hij wat terug
in tempo komt..

MAAR dat kan ook komen omdat hij zijn hoofd zelf tilt. Dan wordt vaak de pas achter wat
korter en die van voor wat langer.

(en zo is het altijd wat.. perfect paardrijden bestaat volgens mij niet := )
er zijn altijd stukken die super gaan en stukken die minder fijn zijn en waar nog werk
aan zit.. en als je alleen het ene traint verslons je juist daardoor het andere weer
Mens eigen? :P

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:32

Zo'n ster ben ik nog niet, hoor.
Hier ben ik al blij mee, in het begin dat ik haar had (klein jaar), liep ze alleen maar heeeel hard en helemaal uit elkaar. En als je de teugels oppakte begon ze te stuiteren, dus ze was behoorlijk verreden.

Jouw foto's zien er wel erg mooi uit.
Hoe kun je eigenlijk zien dat de bovenlijk ook goed aangespannen is?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:35

als de buikspieren omhoog gaan, beetje lastig uit te leggen.. ik heb denk ik wel
een voorbeeld voor je van een paar maanden geleden en nu.. toen liep ze niets
anders dan in 2en. Doe ik even per PB want we wijken dan af van "aan de teugel" vind ik.

die 2e foto vind ik het paard op zich prima.. en ik zit wel okay.. alleen ik heb haar daar
net TE "vast" (kun je ook zien aan het bit) ze knauwt dan omdat ze teugel wil. En dan sta
ik niet toe.. op zich wel logisch.. maar ipv dat ik weerstand bied en daarna afvloei houd ik
haar te lang vast waardoor ze de onderhals aan spant en op het gedeelte bij de eerste wervels..
(nek) te recht neigt te worden.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 19-08-11 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:38

Ik vind het eigenlijk wel ontopic.:)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:46

Oke dan plaats ik ze hier. Maar ben even soortgelijke momentopname aan het opzoeken zodat
je het verschil beter kan zien

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 22:50

Yamcha schreef:
Ik vind het eigenlijk wel ontopic.:)

Vind ik ook. Dus ga vooral door. Ik vind dit een erg interessante en leerzame discussie worden. Nooit gedacht toen ik hem opende :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:04

Hier tilt ze haar hoofd op en drukt ze zich weg. Ze zet de achterhand onder, maar
is absoluut niet fijn in de bovenlijn. Ze STUWT zichzelf naar voren. Linkerachterbeen
onder de massa vandaan (nee ik reed hier geen middengalop oid)

Afbeelding
Afbeelding
Lastige foto want ze is nog zoekende in de aanleuning.. maar hier is ze wel met het been
onder de massa, niet exact hetzelfde moment maar de ruglijn komt omhoog en het paard
zakt daardoor met de hals omlaag. Voor de mooi had ze zelf iets meer bergop mogen galloperen
maar goed wij zijn ook nog aan het begin van de basis hoor Mika (ik ben zeker geen Moll of Professor)

Hier komt ze mooi omhoog in de rug.. Alleen baal ik dan verschrikkelijk van mezelf dat ik haar vasthoudt
in de hoop dat ze meer bergop blijft galloperen.. maar als ik terug kijk op de foto zie ik een paard dat
opkrult en de galop aan de voorkant hierdoor niet afmaakt :(
Afbeelding
Terwijl paardlief absoluut prachtig kan galloperen
Afbeelding

Hier drukt ze de rug omlaag en de neus eruit.. komt ook hierdoor terug in tempo (korter gaan in de gang)
bovenop de hals is ze niet rond en dus ook niet nageeflijk
Afbeelding

Hier komt de rug "omhoog" en komt er meer activiteit uit de drafpas van achteren..jammer alleen dat
ze net "achter de hand" kwam.. oftewel te diep. Stiekempjes achter de loodlijn gaan is voor mijn paard
makkelijker dan de hand volgen helaas :=
Afbeelding

Dit vind ik een nette foto met langere verbinding..
Afbeelding

en hier liep ze van voren wel lekker omlaag.. maar de rug kwam niet (genoeg) omhoog.. je kunt aan
het zand zien dat ze daar sleepte (en schijn bedriegt mevrouw tilde rustig 20x haar hoofd op om om zich
heen te kijken dus constante verbinding vergeet het maar :=
Afbeelding

Excuses voor de niet perfecte zit.. maar keuze maken uit 500 foto's met zelfde opnames etc. is best
lastig := (en niemand is/zit perfect..)

Nogmaals. Wie het niet met me eens is.. Zeg wat je ziet :j ook ik sta open om beter te kijken.
Ik ben ook maar een simpele basis-ruiter

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:16

De arrêt is een halve ophouding die opwaardering word gegeven, leuk,om de foto's te zien aantal foto's waar ik toch paarden die niet geheel Durchlässigkeit vertonen , ze blijven steken in de schoft, hier kan de weerstand biedende hand en de halve ophouding uitkomst bieden.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 23:19

svdijk86 schreef:
Dit vind ik een nette foto met langere verbinding..
Afbeelding

Dit vind ik een fijn beeld.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:21

Moll ik kan me niet voorstellen dat je hier alleen enkel weerstand bieden of de halve ophouding mee bedoeld.
Als je dit zo ziet. Stel je je dan voor dat een halve ophouding of weerstand bieden gepaard gaat met
een tempowisseling naar voren of juist terug? Of enkel op hetzelfde tempo en halve ophouding
waarna de hand toestaat om het paard de kans te geven de hand op te zoeken?

Want daar ben ik dus nieuwsgierig naar. Op momenten als deze voelt ze soms heel fijn naar de hand,
als ik mijn handen vooruit zet schuift ze uit of gaat ze dalen.. echter geef ik een halve ophouding en
een beenhulp spurt ze onder mij vandaan en gaat in opgekrulde positie lopen. (vrij gevoelig paardje)

(ik ook illusion alleen jammer van de knik in mijn polsen en ik heb mijn handen te laag. Zouden omhoog
en meer naar voren moeten zijn zodat de lijn elleboog-bit 1 lijn is.)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:30

svdijk86 schreef:
Moll ik kan me niet voorstellen dat je hier alleen enkel weerstand bieden of de halve ophouding mee bedoeld.
Als je dit zo ziet. Stel je je dan voor dat een halve ophouding of weerstand bieden gepaard gaat met
een tempowisseling naar voren of juist terug? Of enkel op hetzelfde tempo en halve ophouding
waarna de hand toestaat om het paard de kans te geven de hand op te zoeken?

Want daar ben ik dus nieuwsgierig naar.

(ik ook illusion alleen jammer van de knik in mijn polsen en ik heb mijn handen te laag. Zouden omhoog
en meer naar voren moeten zijn zodat de lijn elleboog-bit 1 lijn is.)

De halve ophouding kan puur en alleen gegeven worden om het paard te laten lossen in de kaak en los te laten in de atlas, dit hoef niet gepaard te gaan met tempi wisselingen, het afstoten van het bit door het paard kan zo minimaal zijn dat dit voldoende is, het constant wisselen van tempi is niet nodig, zoals ze vandaag de dag leren schijn overgangen wat het ook mag betekenen is niet nodig, de energie die op gewekt word door het achter ben móet ook weer terug komen in het achter been door de halve ophouding, hou rekening dat deze altijd in combinatie is met zit hulp.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:32

Afbeelding

Hier gaf ik dus net ervoor een halve ophouding omdat ze te diep kwam in de hoek gevolgd door been.
Direct veranderd ze door de hals op te tillen en de achterhand onder te schuiven.

Het beeld is leuk voor leken langs de kant (mijn moeder vind het een prachtige foto) maar ik had echt
het gevoel dat ik rot gereden had.

Maar deze manier van redeneren is dus fout? (te diep = halve ophouding + beenhulp, hierna ruiter
zich langmaken en spanning afvloeien op de zit) Ze gaat dan gewoon echt niet meer de hand opzoeken
TENZIJ ik de verbinding "verbreek" en weer opnieuw aanneem. In mijn belevenis dacht ik het namelijk goed
te doen :o .. maar.. ik wil graag leren..
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 19-08-11 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:33

En ik ben dan ook wel nieuwsgierig:
Is het lichamelijk voor het paard beter dat hij nageeflijk loopt, kaak, nek en rug ontspant?
Of is het ook voor het mooie plaatje, bijvoorbeeld als je dressuurwedstrijden gaat rijden, dat je dat nastreeft.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:38

juist ruggebruik is belangrijk voor het behoudt voor je paard aangezien er meer gewicht op zijn voorhand
staat van nature uit en een paard niet gemaakt is om op te rijden. En juist ruggebruik gaat gepaard met
nageeflijk van beginpunt hals tot de staart. Nageeflijk is niet persee "in de krul".. maar het is niet te bereiken
als het paard met een opgeheven hoofd de neus eruit drukt.

Het gewicht moet horizontaal verdeeld worden om vroegtijdige slijtage tegen te gaan... heb ik begrepen.
Vandaar ook dat een paard van achteruit naar voren gereden hoort te worden. Zodat het paard meer
op de achterhand komt en de druk beter verdeeld.. en enkel bijporren om voorwaarts te gaan is geen
actief van achteren naar voren.. want dat is weer als er aan het einde van de voorkant een weerstand
biedende hand is die het paard "begeleid"

Maar dat mijn paard steekt in de schoft vind ik heel erg goed gezien van Moll want dat probleem ondervind
ik dus ook met rijden. Paard vind het moeilijk om naar de hand toe te BLIJVEN lopen en laat dus idd
voor het zadel thv de schoft slecht los :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:42

Maar als je mijn foto zag, is ze wel ontspannen, maar nog niet goed genoeg.
Hier moet ik dus nog meer aan oefenen om haar gezond te houden?
Ik rij ook veel buiten en in het bos.
Dus een soort evenwicht vinden, dat ze niet perse in de krul loopt, maar wel ontspannen en met juist ruggebruik.
Nog best lastig.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 23:45

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:49

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:51

mika dat ze braaf draaft betekent niet dat ze ontspant.. maaaar.. om een antwoord te
geven op je vraag.. ik denk dat jouw vraag BETER te beoordelen zou zijn met een filmpje
ipv 1 foto.

Wat ik namelijk op de foto zie is te weinig voorwaartse drang, te weinig activiteit van
achter naar voorn en daarbij een weinig weerstandbiedende hand waardoor het paard
ook niet genoeg de buikspieren aanspant om volledig los door het lijf te lopen.

Maar het punt is.. wat jij voelt kunnen wij niet van 1 foto zien.. misschien liep ze twee passen
later wel veel netter en vloeiender.. snap je wat ik bedoel?

Ik heb ook genoeg dagen waarbij ik denk Hee, nu voelt ze lekker.. en dan kijk ik terug naar
foto's die dan gemaakt zijn en dan loopt ze bijna kin op de borst (bij wijze van spreken) terwijl ze
echt 1 pas later WEL op de loodlijn loopt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:56

Ja, dat klopt.
Ik heb geregeld momenten dat mijn paard wel echt loslaat in de kaak, dat voel je meteen.
Maar dan moet maar net iemand met een fototoestel klaar staan.
Eigenlijk raar, een weerstandbiedende hand als je daar over nadenkt.
Je vraagt eigenlijk eerst druk om het paard daarop te laten ontspannen.