Tendance schreef:Wat zit er nog onder de B dan?
Hier in de omgeving van Meppel niets. Tenminste niet vanuit de KNHS of iets wat hier georganiseerd wordt.
Wat is de Basis? Dat is stap, draf, galop, volte, halsstrekken, gebroken lijn, middendraf en halthouden.
Dat is en was toch altijd al de basis, van waaruit je met een winstpunt mocht gaan springen?
B dressuur is naar mijn idee niet makkelijker of moeilijker geworden. Ik snap dus niet helemaal waar je met je stelling naartoe wilt, maar misschien kun je dat nog even wat beter verwoorden.
De drempel dat je eerst een winstpunt moet rijden voor je mag springen is door de jaren heen ook niet verlaagd, dus dat kan het ook niet zijn.
Jawel, impulsrubrieken...in het kader van 'iedereen moet op wedstrijd kunnen' ofzoiets...daarnaast vind ik gewoon dat er echt veel getolereerd word in de B. Er zijn veel heel fijne paarden en ruiters die weliswaar onervaren zijn maar gewoon hartstikke hun best doen en netjes rijden hoor. Maar ik blijf er van tijd tot tijd tegenkomen die geen enkele controle hebben of gewoon gevaarlijk zijn. Keihard rondcrossen om je paard maar in galop te jagen, totaal niet kunnen sturen of remmen, gewoon geen enkele controle. En dan heb ik het niet over gevallen waarbij het paard gespannen is, maar echt degene waarvan je duidelijk kunt zien dat ze zo thuis ook rijden (door de reactie van de ruiters bv) Ik vind dat als je nog niet fatsoenlijk kan galopperen, je niet op een wedstrijdterrein thuishoort, feit dat de KNHS dit wel stimuleert vind ik heel apart...
Ik vind de B dus wel gemakkelijker geworden, een halve volte om in galop aan te springen ipv een hoek, niet meer halthouden, geen gebroken lijnen meer enkel voltes...Maar misschien verkijk ik mij daarop dan, ik heb net gezocht en kan de oude proeven niet vinden op internet maar meen mij toch te herinneren dat er wel net iets meer afwisseling was qua sturen en overgangen rijden.