Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:54

Ik ben héél veel afgevallen. (Was beremoeilijk, pfffffft). Als ik oude filmpjes zie hoe ik paardreed vind ik dat echt geen gezicht meer. Nu zit ik beter, echt waar. Laten we eerlijk zijn, juist omdat het paard onder je beweegt beweegt je lichaam mee, is gewoon niet zo'n fraai gezicht en lijkt me voor het paard niet fijn. Die witte rijbroek, zo'n strak jasje, het is niets verhullend. Dus niet boos zijn op de TS maar even realistisch blijven denken. Ik ken genoeg mensen die zalig dansen met overgewicht maar dat niet op het podium gaan vertonen. En ja, veel zwaardere mensen rijden op te lichte paarden.

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:55

Meestal reageer ik niet in dit soort topics, heb zelf behoorlijk overgewicht en heb in zoiets vaak geen zin.Ik heb alleen berichten gelezen van de topicstarter...
Maar ik moet zeggen: Ondanks dat je OP behoorlijk bot overkomt. Snap ik wel wat je bedoelt.

Ik heb ook overgewicht zoals ik al schreef, en ik heb mijn paard erop uitgezocht. Ik ben speciaal voor een type gegaan waarvan ik zeker wist dat het met training heel goed haalbaar zou zijn (fjord).
Maar ook fragielere paardjes kunnen erop getraind worden natuurlijk. En ja, er zijn grenzen uiteraard.

En over het niet willen afvallen vind ik iets te zwart-wit bekeken.
Ik ben ondertussen bezig met afvalpoging 120 ofzo en het wil me niet lukken, terwijl ik wel echt WIL.
Er speelt altijd meer mee als alleen willen.

Ik denk dat zolang het paard het aankan en er plezier in heeft er niks aan het handje is... Ja, het is miss niet altijd een prachtig gezicht maar dan toch.
En er zijn ook genoeg dunne grietjes die hun paard tegenwerken waar het paard miss wel meer last van heeft als van een persoon met overgewicht op zijn rug.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:56

Jeetje, wat een aanvallerij en onvolwassen gegil en gedram over en weer.. Hoe kan je nu zo een fatsoenlijke discussie voeren..
Dat de TS zijn mening wat ongelukkig geformuleerd heeft is even jammer, maar dat betekend niet dat nu iedereen met zijn dikke kont eens even hier de porseleinkast uit moet komen vegen door er zo op in te hakken omdat iedereen zich zo aangesproken of gekwetst voelt. Waar zijn we nu in godsnaam mee bezig..
Ik krijg van sommigen hier het idee dat ze bepaalde beweegredenen niet willen zien??

Nu zullen jullie wel denken, van welke slanke den durft hier zo zich er in te komen mengen, maar niets is minder waar..
Ik woog tot voorkort nog 125 kilo en reed fanatiek paard, mijn paarden en ik zijn kerngezond.. Ik heb passende paarden (haflingers) en ze stonden onder streng toezicht van de fysio ed. zodat ik zeker wist dat ze niks aan hun lichaam gingen mankeren omdat ze mij mee moesten dragen.. Ik was me immers bewust dat ik zo zwaar was en daar moet mijn paard niet voor boeten.

Tot op een dag merkte ik dat ik mezelf met paardrijden érg in de weg zou zitten.. Toen ging de knop om en ben ik naar de HA gegaan, waar een wil is is een weg.. Ook wanneer je zo zwaar bent door medicatie (dat was ik namelijk ook), het is misschien wat lastiger en het gaat niet zo snel, maar het kán wel! Als je maar in jezelf geloofd en goede begeleiding zoekt.
Sinds die ene dag ben ik nu om en nabij de 35 kilo afgevallen en hang nu rond de 90 kilo, ik heb me nog nooit zo ontzettend fit gevoeld.. Ik ben niet te stoppen, heb energie voor 10 en paardrijden doe ik fanatieker dan ooit.. Ik wil er nog zeker 15 af zodat ik tussen de 70 en de 80 inkom. Ik ben van mening dat veel meer mensen deze stap zouden moeten zetten, het komt op een dag echt dat je er helemaal klaar mee bent en dan gaat de knop om..

Om nu weer even terug te komen op deze geweldige discussie, zie alles niet zo zwart/wit.. Dit geldt zowat voor iedereen hier die het hoogste woord heeft als voor de TS.
Want echt, nu ik zoveel afgevallen ben zie ik pas hóeveel overgewicht de NL'se paardensport bij zich draagt en daardoor ook echt paarden kapot gemaakt worden puur door egoïsme omdat de ruiter nog net niet een beetje de wil heeft om de knop om te zetten, en echt, dit zou in de meeste gevallen niet nodig hoeven zijn. :n

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:56

Ik vind het erg naar en vervelend dat er gezegd wordt 'dat het er gewoon niet uitziet'. Dat is iets waaraan je je ook in stilte kunt ergeren, als je dat al doet. Ik erger me er persoonlijk niet aan.

Ik denk wel dat, hoe lichter je bent, hoe makkelijker het voor het paard is om je te dragen.
En iemand die 100 kilo weegt en nog nooit gereden heeft en aan mij vraagt of het slim is om met paardrijden te beginnen om af te vallen, zal ik (en dan ben ik heel eerlijk) adviseren de volgorde om te draaien. Maak in dat geval paardrijden je doel en niet je middel. Juist dan kun je een paard dubbel in de weg zitten. Liever een butsende en stuiterende nieuweling van 80 kilo dan 110.
Met iemand die (te) zwaar is in de ogen van gemiddeld nederland en die fantastisch rijden kan, daar heb ik persoonlijk absoluut geen probleem mee.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:57

Ik heb niet het gehele topic gelezen sorry, maar ik zag wel iets interessants over het lichtgewicht plukken en prikken en het zwaarder gebouwde mensen die te zwaar zouden zijn.

Ik denk dat beide evenveel schade kunnen aan richten,

kijk naar een licht gewicht ruiter ze zullen meer moeite hebben om stabiel te blijven zitten waarzijn lijk ik weet niet of dat zo is, maar als ik soms hier filmpjes op bokt kijk van die lichtgewicht mensen alleen maar met hun benen zwabberen en aandrijven en hun handen niet kunnen stil houden (maar ik zie natuurlijk niet iedereen op bokt rijden , laat staan me zelf XD) Als een licht gewicht ruiter niet goed op z'n kont kan zitten tja en alleen maar loopt te beuken op de paarden rug dan denk ik dat me meer schade aan richt.

Ik denk dat lichtgewicht ruiters misschien wel wat kilootjes mogen lenen :P haha (geintje) een beetje vet kan heus geen kwaad... ik heb het probleem dat er niets bij komt... tja ik zie ook erg veel(niet altijd) dat lichtgewicht ruiters meestal zadels hebben met ZULKE wrongen en ZO'N diepe zit :P haha help wel ;)

En bij zwaar gewicht ruiters ja super dat ze bewegen vind het heerlijk om te zien! tenzij er echt iemand van 150kg op een paardje van 1,45 zit bv, dit is dan wel een extreem voor beeld hoor ;)
ja ik denk dat mensen met wat kilootjes extra veel stiller zitten en beter op hun kont kunnen zitten DIT IS GOED BEDOELD! :D het hoeft natuurlijk niet altijd!
Kijk bv naar Koudbloedkim geweldig om te zien! ik vind het echt geweldig! Ze hebben geweldig plesier, en volgens mij heeft ze kim ook gekozen toch voor haar ?

Ik denk dat zwaargewicht ruiters zich moeten aanpassen aan het paard als ze het willen mits het gaat met medicijnen, of een paard naar lichaam kiezen.

Kijk zo als volbloedfan geeft het gewoon aan ik heb overgewicht en rijd op een dier van 4 jaar oud en 1.70 hoog hij dat vind ik opzich wel kunnen groot dier, al hoe wel je dan weer het nadeel kan hebben dat zijn rug nog niet sterk genoeg is ivm met dat het zo'n lange slungel is ;) maar kijk daar kan ik niets van zeggen ik ken haar paardje niet, zij kan het beste vertellen of hij het al aan kan.

Ik ben zelf een lichtgewicht ruiter, en ik heb een zadel met 0,0% wrong en bla bla bla, ik had ook flubberbenen, en nu ik gewoon veel les leer ik mijn paard niet in de weg te zitten ;)
Ik heb dus medicatie waar ik dus gewoon niet van aankom ...

ps. ik vind het niet storend om mensen met wat extra op een paard te zien zitten mits het een heel klein dier is bv ;)

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:00

ik vind dat wat stevigere mensen op wat steverige paarden moeten rijden en de wat smallere mensen op de wat smallere paarden, makkelijk zat en goed voor je paard :)

En ik vind jullie eigenlijk heel bitchy/bot/aanvallend overkomen! De TS post gewoon iets en jullie gaan met zen allen tegen de ts, hij/zij ('k heb nog niet in profiel gekeken :o ) bedoeld het toch niet rot en dat staat ook in de OP ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:01

Ik ben het op zekere hoogte ook eens met de ts. Ik was laatst op wedstrijd en ik vond het gewoon naar om naar te kijken. Een enorme vrouw op een paard, ze was aan het hijgen en stuiteren en ja, dan erger ik me kapot en trek haar het liefste eraf. Dat je dik bent prima, maar wees wel zo fatsoenlijk goed met je paard om te gaan. Wanneer ze wel kon rijden was het weer een ander verhaal geweest.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:02

Dit is een heel gevoelig onderwerp en TS stelt het misschien bot maar in grote lijnen ben ik het wel met haar eens. Ik verwonder me hier namelijk ook wel eens over op concours. Niemand hoeft perfect te zijn, en een wat stevigere ruiter daar gaat dit ook niet over, maar je ziet soms combinaties rijden waarvan de ruiter echt heel erg veel overgewicht heeft.

Wat ik me wel afvraag is het volgende.
Het gaat hier om de wedstrijdsport, en niet om recreanten. Wedstrijdruiters doen er doorgaans veel/alles aan om hun paard fit, slank en gezond te hebben, trainen veel, voeren supplementen, noem het maar op. Wat ik dan niet begrijp is dat ruiters geen aandacht aan hunzelf besteden. Ook in de landelijke media en bij onze topsporters wordt er gehamerd op fysiek welzijn van de ruiters zelf, op fitheid, soepelheid en dat soort dingen. Daar hoort ook een gezond gewicht bij, in ieder geval binnen de normale BMI waarden.
Ik begrijp dus niet dat mensen zich helemaal kunnen focussen op hun paard in deze en zichzelf compleet buiten beschouwing laten. Je kunt niet van je paard verwachten dat het presteert als een atleetje als je zelf hier niet ook je bijdrage in levert, zo zie ik het.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:02

Rivaldo schreef:
Je hoeft ook niet mager te zijn, en in jou geval vind ik het geweldig dat je gewoon door blijft sporten en doen wat je leuk vindt! Maar ik vind het tegen het egoistische aan als je echt te dik bent, er niks aan WIL doen en blijft paardrijden!

Okee, ik las deze reactie en dacht:
Iemand die te dik is, die er niks aan wilt doen, volgens mij bestaat die niet.
'Dikke'mensen zijn meer bezig met afvallen dan wie dan ook. Alleen de 'strijd der kilo's' is vele malen zwaarder, dan als iemand die een normaal postuur heeft.
Je moet je etenspatroon aanpakken, jezelf durven inzien etc. etc. Er komt veel meer bij kijken dan men denkt.
Maar geloof mij: er zijn geen dikke mensen, die er niks aan willen doen. (en die paardrijden ;) )

Ik hoop dat je veel leerd van dit topic, want er is zoveel meer wat zielig is, dan dikke mensen te paard.

Men moet gewoon genieten van paardrijden, maar wel realisitisch zijn. (niet 100kg wegen en op een shetlander willen rijden ;) )

Op wedstrijden zie je veel combinaties, die je er persoonlijk af wilt sleuren. Niet alleen de dikke mensen die stuiteren.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:03

Denice jij zit nu over rij technisch te praten, dat is heel wat anders, dan kan ik op een wedstrijd ook genoeg mensen van hun paard afplukken...

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:03

Precies hetzelfde als Sita beschrijft, klopt helemaal. Laten we alsjeblieft gewoon realistisch blijven en niet tot op het bot beledigd gaat zitten typen. Afvallen kan wanneer je de interne motivatie hebt, ook bij medicijngebruik, het is alleen énorm moeilijk. Laten we elkaar DAAR dan eens bij steunen, in het voordeel van onze paarden!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:09

Rivaldo schreef:
Je hoeft ook niet mager te zijn, en in jou geval vind ik het geweldig dat je gewoon door blijft sporten en doen wat je leuk vindt! Maar ik vind het tegen het egoistische aan als je echt te dik bent, er niks aan WIL doen en blijft paardrijden!

Ik ben ondertussen 37.2 kilo afgevallen voor mijn paard en heb er nog 22.8 te gaan alvorens ik mezelf 'acceptabel' vind om verder te gaan
dan de 1x per week staples met mijn paard om alvast te leren hoe mijn paard onder mij voelt.
(rug gebroken, jaren niet meer op het paard gezeten en o jawel, rijden verleer je een deel :') )

Je KAN niet weten of die persoon er iets probeert aan te doen, jij ZIET alleen een dikker persoon op een paard.

Ik ben nog steeds te zwaar voor mijn paard, voor mijn gevoel, maar ik doe mijn uiterste best hier wat aan te veranderen.
De omgeving vindt het meevallen, maar ik zeg nog steeds 'nuhuh, te zwaar'.

Maar om eerlijk te zijn: als jij mij morgen zou tegenkomen op mijn paard zou jij ook zeggen 'arm paard, dikke ruiter'.

Gewoon om even duidelijk te maken dat de ruiters die jij zo ziet er misschien wel iets aan doen.

Kilo's bijkomen gaat snel, eraf net wat minder :(:)

Snoevie

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:15

Ik ben deels wedstrijdruiter,en werk keihard aan mijn gewicht,met resultaat. Maar iemand die mij niet kent weet dat niet. Maar ik weet voor mezelf dat ik er wel alles aan doe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:17

Sythaa schreef:
Dit is een heel gevoelig onderwerp en TS stelt het misschien bot maar in grote lijnen ben ik het wel met haar eens. Ik verwonder me hier namelijk ook wel eens over op concours. Niemand hoeft perfect te zijn, en een wat stevigere ruiter daar gaat dit ook niet over, maar je ziet soms combinaties rijden waarvan de ruiter echt heel erg veel overgewicht heeft.

Je kunt niet van je paard verwachten dat het presteert als een atleetje als je zelf hier niet ook je bijdrage in levert, zo zie ik het.

Hier ben ik het wel mee eens :j
Zo vaak hoor en lees je verhalen van mensen hier op bokt die voor het afvallen vonden dat ze prima met overgewicht konden rijden, maar die nadat ze afgevallen zijn toch constateren dat ze nu veel fijner en beter kunnen zitten en hun paard beter loopt.

Ook zie ik helaas vaak dat er mensen rijden met een zadel dat voor hen te klein is, waardoor er teveel gewicht achter op de lepel van het zadel komt. Daar kan een paard echt last van krijgen. Dat lijkt me dus zeker iets om rekening mee te houden.

Dat betekend niet dat afvallen makkelijk is, of dat mensen met overgewicht helemaal niet moeten rijden, maar wel dat ze rekening moeten houden met zichzelf en hun paard.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:24

Blijheid schreef:
Hier ben ik het wel mee eens :j
Zo vaak hoor en lees je verhalen van mensen hier op bokt die voor het afvallen vonden dat ze prima met overgewicht konden rijden, maar die nadat ze afgevallen zijn toch constateren dat ze nu veel fijner en beter kunnen zitten en hun paard beter loopt.

Ook zie ik helaas vaak dat er mensen rijden met een zadel dat voor hen te klein is, waardoor er teveel gewicht achter op de lepel van het zadel komt. Daar kan een paard echt last van krijgen. Dat lijkt me dus zeker iets om rekening mee te houden.

Dat betekend niet dat afvallen makkelijk is, of dat mensen met overgewicht helemaal niet moeten rijden, maar wel dat ze rekening moeten houden met zichzelf en hun paard.

Precies!
Als ik nu even voor mezelf mag spreken, ik kreeg altijd complimenten over mijn onafhankelijke zit en nette houding dat ik kaarsrecht zat en ondanks mijn gewicht mijn paard supernetjes de baan rond kon sturen.. Maar daar werd ook altijd bijgezegt wanneer ik een x-aantal kilo's lichter zou zijn het echt een mooi plaatje zou zijn.. En het is waar, ik zit nu in mijn zadel ipv er op.. Ik voel precies wat mijn paard doet onder mij en kan hem nog beter rondsturen dan voorheen, en krijg nu nog meer complimenten.. :j Ik kon zelfs geen zijgangen rijden omdat ik mezelf echt heel erg in de weg zat, het gevoel wanneer je paard eidelijk onder je kan wijken en je doorhebt dat JIJ de storende factor was is onbeschrijfelijk en heeft mij heel veel verdriet gedaan toen.. Dat ik zo egoistisch geweest ben om het toch steeds opnieuw te vragen, ik kan nog boos op mezelf worden..
Het voelt echt goed om nu op wedstrijd te gaan zonder dat je al te raar aangekeken word en gewoon voelt dat er met je gespot word..

Naelarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:26

Probeer jij maar eens loeihard af te vallen, zegge 20 kilo..
Zelf nooit gedaan, maar van de 60 naar 58 was voor mij al erg vreselijk...
Dus zeggen dat ze "gewoon minder kunnen eten" is wel even lekker kort door de bocht.

Ik deed overigens niet zo mijn best om af te vallen :=

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:29

Ik stel mijn mening ook een beetje bij. Als je inderdaad bedoeld dat te dikke mensen dus wel gewoon moeten afvallen, san vind ik dat inderdaad kort door de bocht.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:30

Jeetje wat een topic... Ik weet niet of de mensen die zich zo tegen de TS keren, in de gaten hebben dat
zij zelf net zo kwetsend zijn, maar dan de andere kant op?

Ik woog een jaar geleden nog 20 kilo meer, wat mij een ruiter met toch flink wat overgewicht maakte.
Het nare van overgewicht, is dat het er niet van de één op de andere dag aan zit. Zoiets komt geleidelijk
aan, en je leert er ook mee om te gaan. Zo geloof ik nooit dat een ruiter met overgewicht zijn of haar
paard per se tegen zit. Juist omdat het gewicht langzaam aan meer wordt, leer je ook je manier van
rijden te compenseren.

Zelf heb ik het dus ook nooit eigenlijk door gehad, wat paardrijden met overgewicht betreft. Pas op het
moment dat ik in mijn werk als kraamverzorgende de trap niet eens meer zonder te hijgen op en af kon
komen, ging er een lampje branden. Dat was het keerpunt, vorig jaar september, waardoor ik er keihard
voor ben gaan knokken om een gezond gewicht te bereiken.

Nu dus, 20 kilo minder, besef ik pas wat dit doet voor het paardrijden. Het gaat inderdaad een stuk
makkelijker, en ik merk ook dat mijn pony veel minder moeite met me heeft. Hiermee wil ik alleen maar
zeggen dat het vaak lijkt alsof je paard geen last heeft van het overgewicht, maar dat het wel degelijk
zo kan zijn. Net als de ruiter die geleidelijk aan went aan de extra kilo's, doet het paard dat ook.
En natuurlijk ligt het eraan wat voor paard je hebt, dat is gewoon een feit. Maar ik heb nu beide
kanten van het gewicht mogen ervaren, en ben voor mezelf tot de conclusie gekomen dat het allemaal
net wat makkelijker gaat als je een gewicht hebt dat bij je lengte past :).

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:33

Maar chipike, ik vind jou juist goed! Je ziet zelf in dat het niet fijn is voor je paard als je WEDSTRIJDEN met hem gaat rijden want daar gaat het om. Hij heeft het niet over de te zware recreatieruiters maar over de te zware wedstrijdruiters. En iedereen die aan wedstrijden wilt deelnemen, vind ik dat die een gezond BMI moeten hebben. Je ziet toch ook geen te zware wielrenners etc. in de sport?

LisanneFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:47

Ik werk ook aan me gewicht, speciaal voor de paarden,,
MIjn BMI is 24, maar ik ben ook 1,86-1,87 m.
Ik rij alleen maar op tinkers en grote paarden (1,67-1,80)
Maar dat mensen die dikker zijn dan 'normale' mensen, die kunnen best paardrijden, als ze maar kiezen voor de paarden die ze kunnen houden.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:51

Dat vind ik een prima combinatie lisannefloor, en een BMI van 24 is helemaal niet zo veel vind ik ;)

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:54

Hoi allemaal,

Ik lees ondertussen al heel veel topic's waarin heel vaak staat. Is je paard niet wat te dik?
Dan is mijn eerste reactie, dat valt nog wel mee moet je kijken naar dat mensen dat erop zit.
En dan heb je dus het gevolg dat je paard niet te dik mag zijn maar jezelf wel?

Het bekende spreekwoord zegt: Verbeter de wereld en begin bij jezelf.
Dus ik ben ook al elke dag aan het racefietsen of hardlopen.
Dan denk ik het kost misschien 1 uurtje per dag. Dat is niets vergeleken bij wat mensen hier achter bokt zitten.
En mijn vraag is dan ook wel hoeveel mensen sporten eigenlijk naast het ponyrijden (daarbij is fietsen naar school en lopen op het werk niet mee gerekend)?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:56

jasminex schreef:
Maar chipike, ik vind jou juist goed! Je ziet zelf in dat het niet fijn is voor je paard als je WEDSTRIJDEN met hem gaat rijden want daar gaat het om. Hij heeft het niet over de te zware recreatieruiters maar over de te zware wedstrijdruiters. En iedereen die aan wedstrijden wilt deelnemen, vind ik dat die een gezond BMI moeten hebben. Je ziet toch ook geen te zware wielrenners etc. in de sport?

Waarom zou de belasting op wedstrijden hoger zijn dan recreatief?
Of je nu een 3 uursrit in het bos maakt of 1,5 uur dressuur rijdt op een wedstrijd (inrijden + proeven), maakt het qua belasting weinig uit.

Sita, ik heb precies hetzelfde gehad. Ik had niet het idee dat mijn haflinger er last van had dat ik wat zwaarder was.
Maar alles ging ineens wel veel makkelijker toen ik afgevallen was.
Ik probeer nu ook zeker op het gewicht te blijven waar ik nu op zit, of af te vallen. Want het is gewoon zoveel beter.

rikkybergy: ik sport niet naast het paardrijden. Simpelweg omdat ik dat lichamelijk niet kan.
Ik kan alleen een sport doen waarbij ik mijn benen niet belast. En dan blijft er niet veel over dan zwemmen of paardrijden.
Ik wandel wel veel, met paard, op goede dagen. Maar dat is hooguit 1/2x per week. Waar ik dan 3 dagen de prijs voor moet betalen overigens.
Zwemmen gaat niet, omdat ik allergisch ben voor van alles wat in het water zit en dat op mijn ogen en luchtwegen slaat. Zelfs een chloorvrij zembad heb ik last van.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:58

Ik denk op zich dat juist recreatiepaarden er wellicht meer onder te lijden hebben wanneer zij geen spierversterkende arbeid krijgen dan wedstrijdpaarden.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:59

LisanneFloor schreef:
Ik werk ook aan me gewicht, speciaal voor de paarden,,
MIjn BMI is 24, maar ik ben ook 1,86-1,87 m.
Ik rij alleen maar op tinkers en grote paarden (1,67-1,80)
Maar dat mensen die dikker zijn dan 'normale' mensen, die kunnen best paardrijden, als ze maar kiezen voor de paarden die ze kunnen houden.

Met een BMI van 24 heb je een meeeeeeeer dan gezond gewicht hoor ;)