Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lusitana schreef:Waarom denken jullie trouwens dat het ene paard schrikt en aan de kletter gaat en het andere schrikt maar niet aan de kletter gaat? En waarom denken jullie dat paarden zich tegen een ruiter keren?
Ik heb daar nog geen meningen over gezien, dus herhaal het maar even en ook:
Denken jullie dat een slofteugel echt opzij springen, achteruit het verkeer in kruipen en op hol slaan tegen kan gaan?
Over het algemeen is het zo dat als de ruiter zich veiliger voelt, het overwicht er weer is, het paard op de ruiter kan vertrouwen en daarom zich beter gedraagt. Het heeft niet direct met het gebruik van de slofteugel te maken.
Het is niet zo gek om met het argument te komen dat er eerst wat opgebouwd moet worden tussen ruiter en paard, met name die alles spannend vinden, om de spanning weg te nemen.
Ik heb trouwens ooit een proefrit gereden op een Fries door een dorp. Er kwam een tractor aan. Eigenaresse had me verzekerd dat hij daar bang van was en ze reed naast me met de fiets en kneep zowat haar fietsstuur fijn. Ik nam de teugels niet eens strakker, gaf het paard een klopje op de hals en hij bewoog niet eens een oor.
Verkeersmakheid zit vor het grootste deel in de ruiter....
Lusitana schreef:Waarom denken jullie trouwens dat het ene paard schrikt en aan de kletter gaat en het andere schrikt maar niet aan de kletter gaat? En waarom denken jullie dat paarden zich tegen een ruiter keren?
Ik heb daar nog geen meningen over gezien, dus herhaal het maar even en ook:
Denken jullie dat een slofteugel echt opzij springen, achteruit het verkeer in kruipen en op hol slaan tegen kan gaan?
Over het algemeen is het zo dat als de ruiter zich veiliger voelt, het overwicht er weer is, het paard op de ruiter kan vertrouwen en daarom zich beter gedraagt. Het heeft niet direct met het gebruik van de slofteugel te maken.
Het is niet zo gek om met het argument te komen dat er eerst wat opgebouwd moet worden tussen ruiter en paard, met name die alles spannend vinden, om de spanning weg te nemen
Electra63 schreef:Air,
Waarschijnlijk heeft Tendance paarden die iets heter zijn dan jouw verzorgpaard.
Je kan niet alle paarden met elkaar vergelijken. Wat voor het éne paard wel werkt, werkt voor een ander paard niet. En nogmaals: een slof kan vriendelijk gebruikt worden door een ervaren ruiter. En als je ter afwisseling graag een buitenrit wilt maken dan kan je kiezen voor deze extra veiligheid.
Tendance schreef:Mindfields schreef:Wanneer een hulpteugel? Zodra je instructeur niet meer capabel genoeg is je verder te helpen, vaak wordt er dan maar een hulpteugel aangehangen. Ik ken geen enkel paard waarbij dit nodig is, ik ken wel veel instructeurs die niet zonder kunnen.
Hey Noor, wil je met Cip een keertje een rondje om?
Heb echt bij hem wel een slof nodig! Anders worden we koos kansloos...
Air schreef:Electra63 schreef:Air,
Waarschijnlijk heeft Tendance paarden die iets heter zijn dan jouw verzorgpaard.
Je kan niet alle paarden met elkaar vergelijken. Wat voor het éne paard wel werkt, werkt voor een ander paard niet. En nogmaals: een slof kan vriendelijk gebruikt worden door een ervaren ruiter. En als je ter afwisseling graag een buitenrit wilt maken dan kan je kiezen voor deze extra veiligheid.
Sinds wanneer gaat het hier weer over mijn verzorgpaard? Ik denk breder hoor.
Er zijn meer dan genoeg mensen met hete paarden die wel normaal op buitenrit kunnen.
Daarnaast zijn er ook genoeg koudbloeden en gewone paarden die er vandoor gaan op buitenrit.
Is die afwisseling goed als je daarmee veel stress bij je paard bezorgt? Ben je dan niet egoistisch bezig door te denken dat het afwisseling dus goed is?
Als een paard veel stress ervaart op een buitenrit zie ik echt geen reden om met slof te gaan rijden. Dat maakt het er echt niet leuker voor het paard op, sterker nog, ik denk dat het het gedrag zelfs kan versterken. Het paard wil vluchten maar kan niet vluchten, wordt flink tegengehouden... Veroorzaakt alleen maar meer stress.
En dan denk ik, is het dan zo moeilijk om een langere weg te kiezen maar wel 1 waarin je het vertrouwen van je paard wint?
Want een paard doe je echt geen plezier met stress.
Lusitana schreef:Bedankt, zo hebben we er wat aan, ik ben het eens met het laatste (scheefheid is de oorzaak van heel veel verzet), hoewel het naar een kant op gaan van het hoofd ook verzet kan zijn tegen de "sterke" kant van de ruiter.
Ik was toevallig hierover aan het posten, dus ik zal daar ook nog even op in gaan.
Wat het hoofd naar een kant brengen betreft, je kunt de teugels even (loslaten als het paard het verzet opheft) strak tegen je bovenbenen zetten (dus even bijzetteugeltjes spelen). "De weerstandbiedende hand" zoals dat heet (dit is wel de extreme versie daarvan), heeft hetzelfde effect als een slofteugel, maar werkt niet naar achteren én beneden. Het voordeel van tegen je been zetten is dat je zeker weet dat er even veel druk is aan beide kanten en dat die niet groter wordt als het paard nageeft.
De weerstandbiedende hand is ook hét trucje om paarden "door" te krijgen zonder hulpteugel. Hij is vriendelijker omdat het paard de weg van de minste weerstand kan zoeken ipv via een hefboomwerking daarheen getrokken wordt.
Het helpt bij opgooien van het hoofd, scheef trekken en een heleboel andere dingen. Het is iets dat een jong paard kan ervaren in de opleiding waardoor het zich niet meer verzet tegen de ruiterhand. Dit hoeft niet via een hulpteugel waar wat bezwaren aan hangen, te gebeuren.
Met 1 hand rijden kan ook verrassende resultaten geven, omdat heel vaak eenzijdig verzet aan de eenzijdige ruiter ligt! Elke ruiter heeft wel een voorkeurshand die meer beweegt of sterker inwerkt dan de andere... Sommige paarden reageren daar sterk op.
Filmen van rare situaties (als het lukt) kan veel inzicht geven in wat je eigenlijk doet om het op te roepen. Vaak zie je bv ook zwakke beenposities (naar voren gestoken, afgestoken, opgetrokken), dingen waar ruiters soms niet bewust van zijn, maar die zeer bepalend kunnen zijn voor de reactie van paarden.
Ik ben me er van bewust dat er ook tegenstanders zijn van de weerstandbiedende hand toepassen.
(Omdat je dan gas geeft met de rem erop, omdat je wel bij moet drijven om het paard de weerstand op te laten geven)
Electra63 schreef:En Murphy met een slof hoef je je paard niet tot zijn borst te trekken, je kan gewoon "normaal" rijden, maar het als extra hulpmiddel gebruiken in geval van nood.
Lusitana schreef:Bedankt, zo hebben we er wat aan, ik ben het eens met het laatste (scheefheid is de oorzaak van heel veel verzet), hoewel het naar een kant op gaan van het hoofd ook verzet kan zijn tegen de "sterke" kant van de ruiter.
Ik was toevallig hierover aan het posten, dus ik zal daar ook nog even op in gaan.
Wat het hoofd naar een kant brengen betreft, je kunt de teugels even (loslaten als het paard het verzet opheft) strak tegen je bovenbenen zetten (dus even bijzetteugeltjes spelen). "De weerstandbiedende hand" zoals dat heet (dit is wel de extreme versie daarvan), heeft hetzelfde effect als een slofteugel, maar werkt niet naar achteren én beneden. Het voordeel van tegen je been zetten is dat je zeker weet dat er even veel druk is aan beide kanten en dat die niet groter wordt als het paard nageeft.
De weerstandbiedende hand is ook hét trucje om paarden "door" te krijgen zonder hulpteugel. Hij is vriendelijker omdat het paard de weg van de minste weerstand kan zoeken ipv via een hefboomwerking daarheen getrokken wordt.
Het helpt bij opgooien van het hoofd, scheef trekken en een heleboel andere dingen. Het is iets dat een jong paard kan ervaren in de opleiding waardoor het zich niet meer verzet tegen de ruiterhand. Dit hoeft niet via een hulpteugel waar wat bezwaren aan hangen, te gebeuren.
Met 1 hand rijden kan ook verrassende resultaten geven, omdat heel vaak eenzijdig verzet aan de eenzijdige ruiter ligt! Elke ruiter heeft wel een voorkeurshand die meer beweegt of sterker inwerkt dan de andere... Sommige paarden reageren daar sterk op.
Filmen van rare situaties (als het lukt) kan veel inzicht geven in wat je eigenlijk doet om het op te roepen. Vaak zie je bv ook zwakke beenposities (naar voren gestoken, afgestoken, opgetrokken), dingen waar ruiters soms niet bewust van zijn, maar die zeer bepalend kunnen zijn voor de reactie van paarden.
Ik ben me er van bewust dat er ook tegenstanders zijn van de weerstandbiedende hand toepassen.
(Omdat je dan gas geeft met de rem erop, omdat je wel bij moet drijven om het paard de weerstand op te laten geven)

, ik wil geen hulpteugels gebruiken, ook niet voor dit probleem.
)
ligt er maar net aan hoe je hem gebruikt.... JoviBan schreef:@Electra63: ik reageerde op een post van jou en stelde daar een heel normale vraag over.
Wat grondwerk, bitloos, natuurlijk bekappen daarmee te maken heeft?![]()
Doe je dat altijd wanneer je geïrriteerd raakt?
listiglistje schreef:Wat een drama zeg hier.....maar aan de poll te zien rijd er zo'n 50/50 wel eens met en zonder, gaat mooi gelijk op![]()
Ik heb er niet z'on problemen mee, maar je moet er wel mee kunnen rijden, in onkundige handen is niet veilig....
Ik rijd mijn paard ook zo'n 2 à 3 x per week met slof (sowieso op buitenrit, hij kan wel eens vluchten)
maar die kan rijtechnisch makkelijk zonder en hij wordt er heus niet slechter van hoor, eerder beterligt er maar net aan hoe je hem gebruikt....
Electra63 schreef:JoviBan schreef:@Electra63: ik reageerde op een post van jou en stelde daar een heel normale vraag over.
Wat grondwerk, bitloos, natuurlijk bekappen daarmee te maken heeft?![]()
Doe je dat altijd wanneer je geïrriteerd raakt?
Als jij goed had bijgelezen, had jij kunnen lezen dat mijn paard niet met slof wordt gereden, dus is de vraag aan mij niet relevant. Ik kan me het wel voorstellen, dat het bij sommige paarden wel nodig is. En dan zijn tips als vertrouwen opbouwen IMO totaal nutteloos. Het valt mij altijd op, dat bokkers die tegen slof, ijzers, wedstrijden etc. zijn, altijd tot een bepaalde stroming behoren. En dat is echt het laatste wat ik er over zeg in dit topic.
Electra63 schreef:Als jij goed had bijgelezen, had jij kunnen lezen dat mijn paard niet met slof wordt gereden, dus is de vraag aan mij niet relevant. Ik kan me het wel voorstellen, dat het bij sommige paarden wel nodig is.
JoviBan schreef:Electra63 schreef:Ach, ik vind wel meer heel vreemd (zeker op Bokt).
Bedankt voor je antwoord op mijn vraag, die je - door het te ontwijken - toch hebt gegeven.
Dan kan ik deze tenminste ongezouten geven, want in dit soort topics moet ik altijd zo op mijn woorden letten.