wanneer een hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Met wat voor bijzetteugel rij jij?

Martingaal
139 (21%)
Slofteugel
95 (14%)
Thiedemann-teugel
36 (5%)
Chambon
8 (1%)
Gogue
4 (0%)
Elastiek
29 (4%)
Geen
334 (51%)

Totaal aantal stemmen: 645

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:25

Air,
Waarschijnlijk heeft Tendance paarden die iets heter zijn dan jouw verzorgpaard.
Je kan niet alle paarden met elkaar vergelijken. Wat voor het éne paard wel werkt, werkt voor een ander paard niet. En nogmaals: een slof kan vriendelijk gebruikt worden door een ervaren ruiter. En als je ter afwisseling graag een buitenrit wilt maken dan kan je kiezen voor deze extra veiligheid.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:32

Lusitana schreef:
Waarom denken jullie trouwens dat het ene paard schrikt en aan de kletter gaat en het andere schrikt maar niet aan de kletter gaat? En waarom denken jullie dat paarden zich tegen een ruiter keren?

Ik heb daar nog geen meningen over gezien, dus herhaal het maar even en ook:
Denken jullie dat een slofteugel echt opzij springen, achteruit het verkeer in kruipen en op hol slaan tegen kan gaan?

Over het algemeen is het zo dat als de ruiter zich veiliger voelt, het overwicht er weer is, het paard op de ruiter kan vertrouwen en daarom zich beter gedraagt. Het heeft niet direct met het gebruik van de slofteugel te maken.

Het is niet zo gek om met het argument te komen dat er eerst wat opgebouwd moet worden tussen ruiter en paard, met name die alles spannend vinden, om de spanning weg te nemen.

Ik heb trouwens ooit een proefrit gereden op een Fries door een dorp. Er kwam een tractor aan. Eigenaresse had me verzekerd dat hij daar bang van was en ze reed naast me met de fiets en kneep zowat haar fietsstuur fijn. Ik nam de teugels niet eens strakker, gaf het paard een klopje op de hals en hij bewoog niet eens een oor.
Verkeersmakheid zit vor het grootste deel in de ruiter....

Het paard waar ik het eerder over had (van vriendin) is super braaf aan de hand, maar gaat als hij schrikt/bang is onder het zadel, rennen. En niet gewoon rennen, maar echt heel hard. Zij heeft het paard vanaf dat hij 4 is. Het was/is niet haar 1e paard, ouders/broer hebben/rijden ook paard. Zij heeft dit paard zelf van niets naar nu Z2 gereden en heeft nog niet zijn top bereikt, paard is nu 10. Zij is er vorige week in de bak nog een keer afgevallen omdat hij schrok en zo hard door de bak ging racen. In de bak neemt zij dit risico, maar niet op een buitenrit. En toch wil zij af en toe het bos in, vooral ter afwisseling. Bij dit paard helpt de slof dus wel, want hij springt niet opzij of zoiets, maar gaat heel hard vooruit dus kan je rem er op zetten. Misschien niet al te vriendelijk, maar wel veilig. En het paard geniet wel van de buitenrit. Zij gaat of met ons, of met haar vader en zijn paard wordt altijd gebruikt op Prinsjesdag, dus IMO ligt het niet aan haar ervaring/omgang/opvoeding van het paard, maar ik denk *
(gedeeltelijk) door afstamming en karakter.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:18

Lusitana schreef:
Waarom denken jullie trouwens dat het ene paard schrikt en aan de kletter gaat en het andere schrikt maar niet aan de kletter gaat? En waarom denken jullie dat paarden zich tegen een ruiter keren?

Ik heb daar nog geen meningen over gezien, dus herhaal het maar even en ook:
Denken jullie dat een slofteugel echt opzij springen, achteruit het verkeer in kruipen en op hol slaan tegen kan gaan?

Over het algemeen is het zo dat als de ruiter zich veiliger voelt, het overwicht er weer is, het paard op de ruiter kan vertrouwen en daarom zich beter gedraagt. Het heeft niet direct met het gebruik van de slofteugel te maken.

Het is niet zo gek om met het argument te komen dat er eerst wat opgebouwd moet worden tussen ruiter en paard, met name die alles spannend vinden, om de spanning weg te nemen

Ik denk dat het ene paard wel en het andere paard niet van bepaalde dingen schrikt, omdat ieder mens, maar ook ieder paard anders is. Dat zit hem in plaats in de kudde, dominantie, maar ook ervaring en angsten die de één gewoon wel en de ander niet heeft.
Ieder mens reageert anders op zijn angsten, dus waarom ieder paard niet?

Ik kan net het kleine beetje sneller corrigeren als ik de slof om heb.

Tussen het vertrouwen met mij en mijn paarden zit het heel goed! Alleen vertrouw ik mijn jonge paard niet als er een ander onervaren iemand mee aan de hand loopt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:29

Electra63 schreef:
Air,
Waarschijnlijk heeft Tendance paarden die iets heter zijn dan jouw verzorgpaard.
Je kan niet alle paarden met elkaar vergelijken. Wat voor het éne paard wel werkt, werkt voor een ander paard niet. En nogmaals: een slof kan vriendelijk gebruikt worden door een ervaren ruiter. En als je ter afwisseling graag een buitenrit wilt maken dan kan je kiezen voor deze extra veiligheid.

Sinds wanneer gaat het hier weer over mijn verzorgpaard? Ik denk breder hoor.
Er zijn meer dan genoeg mensen met hete paarden die wel normaal op buitenrit kunnen.
Daarnaast zijn er ook genoeg koudbloeden en gewone paarden die er vandoor gaan op buitenrit.

Is die afwisseling goed als je daarmee veel stress bij je paard bezorgt? Ben je dan niet egoistisch bezig door te denken dat het afwisseling dus goed is?
Als een paard veel stress ervaart op een buitenrit zie ik echt geen reden om met slof te gaan rijden. Dat maakt het er echt niet leuker voor het paard op, sterker nog, ik denk dat het het gedrag zelfs kan versterken. Het paard wil vluchten maar kan niet vluchten, wordt flink tegengehouden... Veroorzaakt alleen maar meer stress.
En dan denk ik, is het dan zo moeilijk om een langere weg te kiezen maar wel 1 waarin je het vertrouwen van je paard wint?
Want een paard doe je echt geen plezier met stress.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:18

Tendance schreef:
Mindfields schreef:
Wanneer een hulpteugel? Zodra je instructeur niet meer capabel genoeg is je verder te helpen, vaak wordt er dan maar een hulpteugel aangehangen. Ik ken geen enkel paard waarbij dit nodig is, ik ken wel veel instructeurs die niet zonder kunnen.

Hey Noor, wil je met Cip een keertje een rondje om?
Heb echt bij hem wel een slof nodig! Anders worden we koos kansloos...

Ik had het over het rijtechnische gedeelte :D

Tendance

Re: wanneer een hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:57

Snap ik noor! Geen kwaad tegen jou, dat weet je!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:42

Air schreef:
Electra63 schreef:
Air,

Sinds wanneer gaat het hier weer over mijn verzorgpaard? Ik denk breder hoor.
Er zijn meer dan genoeg mensen met hete paarden die wel normaal op buitenrit kunnen.
Daarnaast zijn er ook genoeg koudbloeden en gewone paarden die er vandoor gaan op buitenrit.

Is die afwisseling goed als je daarmee veel stress bij je paard bezorgt? Ben je dan niet egoistisch bezig door te denken dat het afwisseling dus goed is?
Als een paard veel stress ervaart op een buitenrit zie ik echt geen reden om met slof te gaan rijden. Dat maakt het er echt niet leuker voor het paard op, sterker nog, ik denk dat het het gedrag zelfs kan versterken. Het paard wil vluchten maar kan niet vluchten, wordt flink tegengehouden... Veroorzaakt alleen maar meer stress.
En dan denk ik, is het dan zo moeilijk om een langere weg te kiezen maar wel 1 waarin je het vertrouwen van je paard wint?
Want een paard doe je echt geen plezier met stress.

Misschien is die langere weg soms een doodlopende weg?
Laatste keer dat ik op jou reageer: afwisseling is goed voor een paard. Met sommige paarden kan je jaren langs de weg lopen met een halster en als je er op zit, zien ze toch spoken in het riet of raken ze in paniek als er een traktor aankomt.
Je hoeft ook niet heel de buitenrit de slof strak te houden, maar je kan hem alleen erbij pakken als dit nodig is.
Wij rijden ook niet met slof, ons paard is goed verkeersmak (al kom ik ook liever niet een grote vrachtauto op een smalle dijk tegen), maar ik kan me voorstellen dat andere ruiters bij sommige paarden wel een slof gebruiken en ik veroordeel die ruiters niet.
Misschien moet jij dat ook eens doen? Laat iedereen voor zichzelf bepalen of iets goed is voor haar of haar paard. Niet iedereen wil/kan op een paard zonder zadel rijden met een halster, er zijn mensen die willen andere dingen doen.
En dat eeuwige geneuzel over grondwerk/vertrouwen etc. Dat is niet voor ieder (rijtechnisch) "probleem" de oplossing.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:55

Lusitana schreef:
Bedankt, zo hebben we er wat aan, ik ben het eens met het laatste (scheefheid is de oorzaak van heel veel verzet), hoewel het naar een kant op gaan van het hoofd ook verzet kan zijn tegen de "sterke" kant van de ruiter.
Ik was toevallig hierover aan het posten, dus ik zal daar ook nog even op in gaan.

Wat het hoofd naar een kant brengen betreft, je kunt de teugels even (loslaten als het paard het verzet opheft) strak tegen je bovenbenen zetten (dus even bijzetteugeltjes spelen). "De weerstandbiedende hand" zoals dat heet (dit is wel de extreme versie daarvan), heeft hetzelfde effect als een slofteugel, maar werkt niet naar achteren én beneden. Het voordeel van tegen je been zetten is dat je zeker weet dat er even veel druk is aan beide kanten en dat die niet groter wordt als het paard nageeft.
De weerstandbiedende hand is ook hét trucje om paarden "door" te krijgen zonder hulpteugel. Hij is vriendelijker omdat het paard de weg van de minste weerstand kan zoeken ipv via een hefboomwerking daarheen getrokken wordt.
Het helpt bij opgooien van het hoofd, scheef trekken en een heleboel andere dingen. Het is iets dat een jong paard kan ervaren in de opleiding waardoor het zich niet meer verzet tegen de ruiterhand. Dit hoeft niet via een hulpteugel waar wat bezwaren aan hangen, te gebeuren.

Met 1 hand rijden kan ook verrassende resultaten geven, omdat heel vaak eenzijdig verzet aan de eenzijdige ruiter ligt! Elke ruiter heeft wel een voorkeurshand die meer beweegt of sterker inwerkt dan de andere... Sommige paarden reageren daar sterk op.

Filmen van rare situaties (als het lukt) kan veel inzicht geven in wat je eigenlijk doet om het op te roepen. Vaak zie je bv ook zwakke beenposities (naar voren gestoken, afgestoken, opgetrokken), dingen waar ruiters soms niet bewust van zijn, maar die zeer bepalend kunnen zijn voor de reactie van paarden.

Ik ben me er van bewust dat er ook tegenstanders zijn van de weerstandbiedende hand toepassen.
(Omdat je dan gas geeft met de rem erop, omdat je wel bij moet drijven om het paard de weerstand op te laten geven)

Lusitana, ik ben het zo eens met ál jouw posten, maar nu wil ik wel even een kanttekening plaatsen:
jouw uitleg over de weerstandbiedende hand. Zoals jij dat hierboven beschrijft "teugels tegen je bovenbenen zetten" heeft níets met weerstandbieden te maken, maar is gewoon ordinair trekken. Iets wat je vaak ook moeizaam afgeleerd krijgt bij ruiters. Weerstandbieden is ook geen trucje, zoals je zei.
Weerstandbieden doe je met de HAND door de vingers stevig om de teugel te sluiten, dus níet met schouders, bovenarm, elleboog en onderarm die vaak allemaal meedoen en dat krijg je wel op bovenstaande manier!
De hand sluit zich om de opgewekte energie van achterenuit voor te begrenzen door weerstand te bieden. Het gevolg is dat het paard nageeft: zich ontspant in nek- en kaakgewricht. Het vervolg daarvan is dat de kaak zich opent en de teugel uit de hand kauwt. Het gevolg daarvan is dat de rug loslaat. Dit is weer nodig om de achterhand onder te kunnen laten treden enz. enz,
Héél belangrijk, maar wat heel vaak vergeten wordt, is dat de hand ONMIDDELIJK nageeft, dus ontspant (zonder contact te verliezen) op het moment dat het paard nageeft!!!
Dus alsjeblieft GÉÉN handen op bovenbenen vastzetten! Dit heeft niets met weerstandbieden te maken.
Dit wilde ik toch even duidelijk gezegd hebben, Lusitana.
Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij jouw posten.

Wat de slofteugel betreft idem. Ben ook dezelfde mening toegedaan als Mindsfield.
Leer goed te rijden, waardoor je paard met zijn aandacht bij jou is, ook buiten. Beter wijkoefeningen of zijgangen op een bospad als een slof. Ik vraag mij af of het werkelijk leuk is voor een paard met zijn hoofd naar beneden gelaveerd, niet kunnen kijken waar het gaat, tijdens een bosrit. Ik weet waar ik over praat, Tendance en Electra, rijdt zelf een super sensibele Crack C, die het liefst 180 graden draait in een fractie van een seconde om weg te vluchten. Een slof vind ik geen optie, wel oefeningen. Als je bang bent, ga dan in een groep als dat mogelijk is, zoals Lusitana ook al aangaf en ga kleine stukjes op pad wat je steeds verder uitbouwt.
Verbeter de rijkunst, dan heb je geen slof nodig!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:00

En gewoon een losse bungelende slof die je er alleen in geval van nood bijpakt? Dat lijkt mij niet zo'n punt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:02

Murphy,
Misschien moet je even goed lezen. Wij hebben geen slof nodig voor ons paard.
Ik ga mezelf dan ook weer niet herhalen. Misschien kunnen jullie je voorstellen, dat je op een stal staat, waar je eerst een stuk langs de weg/dijk moet voordat je bij het bos bent? En Murphy met een slof hoef je je paard niet tot zijn borst te trekken, je kan gewoon "normaal" rijden, maar het als extra hulpmiddel gebruiken in geval van nood.
En als ik het goed begrijp, was Mindfields het eens in het geval van Tendance.
En nu ben ik weer klaar met deze discussie.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:07

Ik moet van mijn intructrice met slof rijden op mijn 23 jarige pony .
ik heb mijn twijfels erbij .
Maar zijn zegt dat als ik de pony niet met slof rijd de pony dus niet goed loopt en ze last van de rug zou krijgen?
ik kan mijn pony niet naar beneden rijden zonder slof ,ze is heel erg moelijk naaar beneden te rijden ,
het lukt me gewoon niet ,,.
onkunde van mij ja ,maar om nou te zeggen dat als je een paard niet naar beneden kan rijden je er niet op mag stappen zoals iin dit forum vermeld vindt ik echt belachelijk !!!!!!!
Dan zouden er nooit meer mensen kunnen gaan lessen en in het zadel gaan zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:11

Electra63 schreef:
En Murphy met een slof hoef je je paard niet tot zijn borst te trekken, je kan gewoon "normaal" rijden, maar het als extra hulpmiddel gebruiken in geval van nood.

Is dat "normaal" ook dat het paard voldoende ruimte heeft om z'n hoofd omhoog te brengen? Bijv. wanneer het iets hoort, of wanneer het iets in de verte ziet? Dat zijn namelijk instinctieve reacties van een paard; hoofd omhoog en kijken/luisteren/ruiken wat er is.

Verder ben ik van mening dat wanneer je in "noodgevallen" flink pijnlijk inwerkt, dat dit fatale gevolgen kan hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:14

JoviBan, misschien kan jij ook even teruglezen?
Mijn paard wordt niet met slof gereden.
Ik ben klaar met deze discussie en zeker als de hele bitloos-brigade weer komt aanrennen.
Grondwerken, leuk. Bitloos, leuk. Natuurlijk bekappen, leuk. Maar niet voor elk paard!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:21

Heb niet de hele discussie gelezen, ik wil alleen even toelichten wat ik gekozen heb; Geen.
Ik rij zonder omdat ik het met mijn paard absoluut niet nodig vind. Hij is braaf en als hij schrikt in de bak of op buitenrit, schrikt hij even met 4 benen tegelijk in de lucht en dat was het.
Dus ik vertrouw hem 100%.

Voor het rijtechnische gedeelte heb ik een hele fijne instructrice die een hekel heeft aan hulpteugels, sporen en zweep. Al laat ze me het zweepje wel erbij houden om mijn paard af en toe bij te tikken nu nog,maar ik heb hem steeds minder nodig. Straks dus lekker zonder iets :D

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:23

Lusitana schreef:
Bedankt, zo hebben we er wat aan, ik ben het eens met het laatste (scheefheid is de oorzaak van heel veel verzet), hoewel het naar een kant op gaan van het hoofd ook verzet kan zijn tegen de "sterke" kant van de ruiter.
Ik was toevallig hierover aan het posten, dus ik zal daar ook nog even op in gaan.

Wat het hoofd naar een kant brengen betreft, je kunt de teugels even (loslaten als het paard het verzet opheft) strak tegen je bovenbenen zetten (dus even bijzetteugeltjes spelen). "De weerstandbiedende hand" zoals dat heet (dit is wel de extreme versie daarvan), heeft hetzelfde effect als een slofteugel, maar werkt niet naar achteren én beneden. Het voordeel van tegen je been zetten is dat je zeker weet dat er even veel druk is aan beide kanten en dat die niet groter wordt als het paard nageeft.
De weerstandbiedende hand is ook hét trucje om paarden "door" te krijgen zonder hulpteugel. Hij is vriendelijker omdat het paard de weg van de minste weerstand kan zoeken ipv via een hefboomwerking daarheen getrokken wordt.
Het helpt bij opgooien van het hoofd, scheef trekken en een heleboel andere dingen. Het is iets dat een jong paard kan ervaren in de opleiding waardoor het zich niet meer verzet tegen de ruiterhand. Dit hoeft niet via een hulpteugel waar wat bezwaren aan hangen, te gebeuren.

Met 1 hand rijden kan ook verrassende resultaten geven, omdat heel vaak eenzijdig verzet aan de eenzijdige ruiter ligt! Elke ruiter heeft wel een voorkeurshand die meer beweegt of sterker inwerkt dan de andere... Sommige paarden reageren daar sterk op.

Filmen van rare situaties (als het lukt) kan veel inzicht geven in wat je eigenlijk doet om het op te roepen. Vaak zie je bv ook zwakke beenposities (naar voren gestoken, afgestoken, opgetrokken), dingen waar ruiters soms niet bewust van zijn, maar die zeer bepalend kunnen zijn voor de reactie van paarden.

Ik ben me er van bewust dat er ook tegenstanders zijn van de weerstandbiedende hand toepassen.
(Omdat je dan gas geeft met de rem erop, omdat je wel bij moet drijven om het paard de weerstand op te laten geven)

Sorry voor offtopic, maar Lusitana...
Zou je het gedeelte wat ik dikgedrukt heb, verder kunnen toelichten? Mag ook via pb.
Ik heb een jong paard waar ik sinds februari mee rijd, gaat heel goed enkel het aanspringen van de rechtergalop geeft redelijk veel verzet, eenmaal aangesprongen heb ik een hele fijne galop. Zou dit door mijn 'voorkeurshand' kunnen komen volgens jou? Linksom doet zij dit namelijk niet tot bijna niet... ik heb het op film mocht je willen kijken :)

Beetje ontopic ;) , ik wil geen hulpteugels gebruiken, ook niet voor dit probleem.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:24

Wat een drama zeg hier.....maar aan de poll te zien rijd er zo'n 50/50 wel eens met en zonder, gaat mooi gelijk op :D

Ik heb er niet z'on problemen mee, maar je moet er wel mee kunnen rijden, in onkundige handen is niet veilig....

Ik rijd mijn paard ook zo'n 2 à 3 x per week met slof (sowieso op buitenrit, hij kan wel eens vluchten :D )
maar die kan rijtechnisch makkelijk zonder en hij wordt er heus niet slechter van hoor, eerder beter :) ligt er maar net aan hoe je hem gebruikt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:35

@Electra63: ik reageerde op een post van jou en stelde daar een heel normale vraag over.
Wat grondwerk, bitloos, natuurlijk bekappen daarmee te maken heeft? :?
Doe je dat altijd wanneer je geïrriteerd raakt?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:35

Apple schreef:
En gewoon een losse bungelende slof die je er alleen in geval van nood bijpakt? Dat lijkt mij niet zo'n punt.

Het lijkt me dat je dan al te laat bent om in te grijpen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:39

JoviBan schreef:
@Electra63: ik reageerde op een post van jou en stelde daar een heel normale vraag over.

Als jij goed had bijgelezen, had jij kunnen lezen dat mijn paard niet met slof wordt gereden, dus is de vraag aan mij niet relevant. Ik kan me het wel voorstellen, dat het bij sommige paarden wel nodig is. En dan zijn tips als vertrouwen opbouwen IMO totaal nutteloos. Het valt mij altijd op, dat bokkers die tegen slof, ijzers, wedstrijden etc. zijn, altijd tot een bepaalde stroming behoren. En dat is echt het laatste wat ik er over zeg in dit topic.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:52

listiglistje schreef:
Wat een drama zeg hier.....maar aan de poll te zien rijd er zo'n 50/50 wel eens met en zonder, gaat mooi gelijk op :D

Ik heb er niet z'on problemen mee, maar je moet er wel mee kunnen rijden, in onkundige handen is niet veilig....

Ik rijd mijn paard ook zo'n 2 à 3 x per week met slof (sowieso op buitenrit, hij kan wel eens vluchten :D )
maar die kan rijtechnisch makkelijk zonder en hij wordt er heus niet slechter van hoor, eerder beter :) ligt er maar net aan hoe je hem gebruikt....

Drama?
Omdat gelukkig velen, veel méér dan 50%, de slof niet hoeft te gebruiken?
Ik veroordeel bij deze níemand, laat dat even gezegd zijn. De manier waarop sommigen hier in de verdediging schieten, vind ik wel een beetje vreemd.
Er is een discussie en vertel dan waarom wél, een slof in dit geval, of waarom liever niet.
Een slof lost niets op, verbergt alleen een probleem, zoals angst of nog niet helemaal een goede onafhankelijke zit (daarom is er meestal angst) ontwikkeld hebben, niet precies weten hoe je het op een andere manier kan oplossen enz.
De nadelen daarentegen zijn plenty: je wekt spanning op, want een slof kán niet nageven. Als deze los hangt, hoef je de slof er ook niet aan te hangen; is dan eerder gevaarlijk doordat het paard erin kan stappen en anders heb je of een strakke bovenlijn of en strakke onderlijn.
Daarnaast gaat een paard gigantisch op de voorhand lopen van een slof; wordt zwaar op de hand; paard wordt sterk in de mond, allemaal ongewenste zaken. Waarschijnlijk bij jullie niet...
En bovenal: op het moment dat je de slof eraf haalt is het probleem nog steeds niet opgelost. Dus doe je inderdaad, in mijn opinie, aan symptoombestrijding.
Nogmaals, degene die de slof wel willen blijven gebruiken, lekker blijven doen. Ik geef alleen aan dat er andere manieren zijn (die wellicht verbeterd dienen te worden) om met bepaalde problemen om te gaan.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:00

Electra63 schreef:
JoviBan schreef:

Als jij goed had bijgelezen, had jij kunnen lezen dat mijn paard niet met slof wordt gereden, dus is de vraag aan mij niet relevant. Ik kan me het wel voorstellen, dat het bij sommige paarden wel nodig is. En dan zijn tips als vertrouwen opbouwen IMO totaal nutteloos. Het valt mij altijd op, dat bokkers die tegen slof, ijzers, wedstrijden etc. zijn, altijd tot een bepaalde stroming behoren. En dat is echt het laatste wat ik er over zeg in dit topic.

Stroming??
Een al eeuwen oude beproefde rij-opleiding vind ik geen stroming, nl. gewoon vanuit de klassieke dressuur!
Ik heb helemaal niets met zaken als bitloos (wat helemaal niet zo vriendelijk is als men wel denkt) of natuurlijk bekappen, zonder ijzers of inderdaad van die "zweverige stromingen", die de zoekende, gefrustreerde ruiter aantrekken.
Maar ik ben wel tegen de slof, vanwege de nadelen. Het enige voordeel is -wat Lusitana ook al aangaf- het geeft de ruiter het gevoel van "de zaak onder controle hebben". En dat is m.i. fake.
Het valt me ook op dat de meeste mensen er niet echt trots op zijn als ze zeggen dat ding af en toe nodig te hebben.
...En dat is niet voor niets...
Maar nogmaals ieder zijn mening. Ik wil jou helemaal niet bekeren, maar hoop wel die zoekende ruiter hier op Bokt tot nadenken te brengen ipv zelf met dat ding aan de slag te gaan "omdat het zou helpen bij...".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:03

Electra63 schreef:
Als jij goed had bijgelezen, had jij kunnen lezen dat mijn paard niet met slof wordt gereden, dus is de vraag aan mij niet relevant. Ik kan me het wel voorstellen, dat het bij sommige paarden wel nodig is.

Ik zeg ook nergens dat jij je paard met slof rijdt.
Mijn vraag aan jou is relevant, want ik vraag iets nav jouw mening/gedachtengang over slofgebruik bij buitenrijden.
Blijkbaar voel je je meteen aangevallen. Heel vreemd vind ik dat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:04

Ach, ik vind wel meer heel vreemd (zeker op Bokt). :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:10

Electra63 schreef:

Bedankt voor je antwoord op mijn vraag, die je - door het te ontwijken - toch hebt gegeven. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:15

JoviBan schreef:
Electra63 schreef:

Bedankt voor je antwoord op mijn vraag, die je - door het te ontwijken - toch hebt gegeven. :)

Je mag me wel PB-en hoor, als je zo graag mijn mening wilt weten :D Dan kan ik deze tenminste ongezouten geven, want in dit soort topics moet ik altijd zo op mijn woorden letten.