Ik raak altijd zo geirriteerd van dat luchtledige geklaag over 'ze' en 'hun' en 'anderen'... En dan stelt de klager over zichzelf:
Ik ben niet heilig, ook ik heb fouten gemaakt waar ik spijt van heb en van heb geleerd. Waar ik met mijn rijden en lesgeven mee bezig ben is een paard die licht in de hand is en voornamelijk op been en zit wordt gereden, en vooral wat het paard aankan.
Uit het profiel van de 'klager' is dan ook niet echt een noemenswaardig niveau af te leiden... (L springen en M dressuur is nou niet wat je zegt het hoogst haalbare of zo...) Dan bagetaliseren dat je zelf ook fouten hebt gemaakt door te zeggen dat je er van geleerd, maar anderen die fouten maken daar wel keihard op veroordelen? En dan de laatste zin: Waar ik met mijn rijden en lesgeven mee bezig ben is een paard die licht in de hand is en voornamelijk op been en zit wordt gereden, en vooral wat het paard aankan is NIETS vernieuwend... Het is puur hetgeen wat IEDEREEN zich ten doel stelt die paard rijdt. Ik heb nog NOOIT iemand horen zeggen: Mijn doel is mijn paard zo zwaar mogelijk op de hand te rijden...
Dus aan de TS: nee, jij bent zeker niet heilig. En wat maakt jou dat jij meent zo keihard over anderen te moeten oordelen? En WAT maakt jou zoveel beter dan 'ze', 'hun' en 'anderen', dat jouw oordeel gefundeerd en geloofwaardig moet zijn?
De grootste dooddoener is dat mensen dan zeggen: Ja, maar ik hoef zelf niet goed te kunnen rijden om een goed gaand paard te kunnen herkennen. Als je het zelf niet kunt, dan moet je helemaal gewoon je mond houden. Als mensen zich nu pas eens met anderen gingen bemoeien als ze zelf eens fatsoenlijk kunnen rijden, dan zou het een stuk beter met de paardensport gesteld zijn. Iedereen kan bij een ander constateren dat het niet gaat zoals het misschien zou moeten. Maar ik vind dat je pas het recht hebt om daar iets van te zeggen of te vinden als je OOK in staat bent een oplossing aan te dragen. En dat kun je pas als je je zelf als ruiter tot een noemenswaardig niveau hebt ontwikkeld. En die laatste categorie is hier in dit topic zeker niet oververtegenwoordigd. Een voorbeeld:
minikatje schreef:ik rij geen klasse, maar ik herken een correct lopend paard.
Joolien schreef:In mijn scholing weet ik meer dan dat ik gepresteerd heb. Ik heb zelf L gesprongen en M1 dressuur gereden. Maar ik ga al vanaf mijn 12e naar wedstrijden door het hele land, voornamelijk topsport en ook daar zie ik dingen op het hoogste niveau die niet door de beugel kunnen
Ja, er is natuurlijk altijd een 'excuus' voor niet noemenswaardige klasseringen. Een klassering zegt niet alles, maar als er verder geen andere objectievere info voor handen is, dan zegt het imo wel meer dat wat diegene zelf beweert over zijn/haar eigen niveau. En in je scholing meer gepresteerd? ORUN was het toch? Eerste fase? Het spijt mij zeer, maar dat vind ik al helemaal GEEN indicatie voor iemands niveau.
Joolien schreef:Tijdens een 6bar competitie een paard waarvan ze de hackamore steeds moeten verleggen omdat het bloed op zijn neus heeft of een dressuurpaard waar de neusriem zo hard wordt aangesnoerd dat het paard keihard achteruit vliegt. Het zijn maar enkele voorbeelden.
Op de ARD werd van B tot ZZ gereden in zowel dressuur als springen, dus ik kijk niet alleen naar de onderste regionen.
Weet je, het zal allemaal wel... Ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat er geen zaken gebeuren die niet door de beugel kunnen op wedstrijd. Maar ik vraag mij af waar jouw focus ligt: op je eigen ontwikkeling als ruiter? Of op het afzeiken van 'ze', 'hun' en anderen...? Want als ik op wedstrijd ga, ben ik zo druk met mijzelf en mijn paard bezig, dat ik geeneens tijd heb om anderen zo uitvoerig te bekijken. Overigens kijk ik graag, als ik de gelegenheid heb, naar anderen waar het WEL goed bij gaat. Dat vind ik namelijk inspirerender dan kijken naar degene waarbij het niet goed gaat. En als ik op wedstrijd ga vind ik altijd wel een paar die mij kunnen inspireren... Het is maar net door welke bril je kijkt. Door alleen maar te kijken naar degene die het slechter doen dan jij, wordt je niet meer uitgedaagd jezelf te verbeteren.
Joolien schreef:Imo heb ik niet veel nodig om de basis te kennen. Het is imo dan ook iets simpels en volgens mij ben ik niet bijzonder en de enige die dat ziet...
De basis is gecompliceerder dan je denkt. En dat besef je pas als je eens aan een hoger niveau gesnuffeld hebt. Het is dan ook een grote denkfout dat mensen die eens een keer een wp in het L hebben gescoord in staat zijn om anderen les te kunnen geven in de basis. Qua niveau is B tm Z de basis, en imo heeft iemand rijtechnisch pas voldoende basis als die een aantal keer in staat is geweest een jong paard op te leiden van B tm Z. Dat is voor mij een bewijs dat je als ruiter in ieder geval de basis enigzins onder de knie hebt. Juist met verschillende paarden kom je allerhande probleempjes tegen in dat traject die je moet oplossen. En die ervaring is essentieel om een ander te helpen bij zijn basis(paardrijden)
Abacab schreef:Zodra ik misstanden zie meld ik dat direct, dat zoudenmeer mensen moeten doen.
Precies. Daarvoor lopen officials rond.
Joolien schreef:Ik vind helemaal niet dat ik zelf een GP ruiter ben, ik heb helaas pech gehad met paarden waardoor ik nooit verder ben gegroeid, maar moet je ZZ rijden om recht van spreken te hebben? Volgens mij niet.
Recht van spreken heeft (soms helaas) iedereen hier in Nederland... Het getuigd echter van wijsheid om dat recht niet te pas en te onpas te misbruiken. En met 'recht' van spreken ben je nog niet per definitie geloowaardig. Of jij nu wel of geen pech hebt gehad met je paarden... IMO is jouw ervaring/bagage nog te kort/mager. Je zegt het zelf al: je bent nooit verder gegroeid. Het siert een mens zijn beperkingen te kennen, ipv deze te verbloemen/bagetaliseren.
Joolien schreef:Maar goed het gaat hier verder niet over mij, maar over de discussie in het algemeen.
Jij hebt deze discussie gestart, en nu jij direct op jouw eigen ervaring wordt aangesproken probeer je daar de aandacht van af te leiden. En naar mijn mening is dit nu PRECIES waar het foutgaat in de paardensport. En volgens mij is een gevolg hiervan dat de mensen met ECHT verstand van zaken zich vaak terugtrekken, omdat ze gewoon doodmoe worden van zoveel domheid, narcisme en betweterigheid op een stokje.
Wat mij echt opvalt in deze discussie is dat de meesten maar een beetje met elkaar mee zitten te ja-knikken... Ja, dat zie ik ook! Ja, zo'n voorbeeld ken ik ook! Ja, het ligt aan het matige niveau van jury/instructie! Maar het sprekende voorbeeld daarvan, wat zich recht onder hun neus bevindt in de vorm van TS herkennen ze niet eens! Slechts een enkeling stelt maar kritische vragen aan haar, terwijl zij imo nu HET voorbeeld is van iemand met te weinig bagage die zich opwerpt als instructeur en ook jury wil worden.
Dat sterkt mij alleen nog maar meer in het beeld dat jullie hier graag allemaal met elkaar mee lopen klagen, om de aandacht vooral af te leiden van eigen gebreken en tekortkomingen. En DIE instelling is naar mijn idee funest voor het niveau van paardensport. Of je nu ruiter, jury of instructeur bent.
Joolien schreef:Ouders die geen idee hebben wat hun kind doet op stal. Maar ja, wat doe je eraan...
Wat je er aan doet? Verbeter de wereld begin bij jezelf. Ga je pas bemoeien met anderen als je daar zelf voldoende baggage en vaardigheden voor hebt. En beperk je tot zaken die binnen je invloedssfeer liggen.
Ga niet klagen op bokt over een misstand op een wedstrijd, maar meldt het een official. Als je commentaar hebt op de opleidingsstuctuur van de KNHS voor juryleden in instructeurs: leg dan de lat voor jezelf hoger. Zorg dat ze jezelf aan voldoende baggage kennis en ervaring komt, wees kritisch op jezelf en ga je pas met anderen bemoeien als zij daar a. voor open staan en B. pas als je echt wat te melden hebt.