Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:24

Zagen en overmatig spoorgebruik vind ik toch ook echt vallen onder niet correct gedrag tegen over een paard, of wou je suggereren van wel? 8)7
Wanneer je dan wil beweren dat maar 1 tot 8 combinaties van de 500 tot 700 dat doen heb je echt een huge blok voor je hoofd.

Nee, alle paardenhouders beweren altijd zoveel van hun paard te houden, maar zagen in de mond, de sporen er in zetten en boos worden als het paard niet doet wat het gedwingd wordt is heel normaal.

MyWishMax

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:27

Maar dat is nog steeds niet alleen op wedstrijden zo :)

Ik zou nog steeds wel een jury op het inrijdterrein willen, maar dat zal niet haalbaar zijn. Daarnaast houd je dan nog steeds de recreatieruiters die ook niet goed voor hun paard zijn, maar nooit gecontroleerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:27

Air schreef:
Zagen en overmatig spoorgebruik vind ik toch ook echt vallen onder niet correct gedrag tegen over een paard, of wou je suggereren van wel? 8)7
Wanneer je dan wil beweren dat maar 1 tot 8 combinaties van de 500 tot 700 dat doen heb je echt een huge blok voor je hoofd.

Nee, alle paardenhouders beweren altijd zoveel van hun paard te houden, maar zagen in de mond, de sporen er in zetten en boos worden als het paard niet doet wat het gedwingd wordt is heel normaal.

Ik heb de afgelopen week zo'n 150 combinaties gezien van B tot Z en ik denk dat zeker een kwart hiervan niet correct was tegenover het paard, en dan bedoel ik niet 1 keer een correctie maar het rijden in zijn geheel...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:28

Ik raak altijd zo geirriteerd van dat luchtledige geklaag over 'ze' en 'hun' en 'anderen'... En dan stelt de klager over zichzelf:

Ik ben niet heilig, ook ik heb fouten gemaakt waar ik spijt van heb en van heb geleerd. Waar ik met mijn rijden en lesgeven mee bezig ben is een paard die licht in de hand is en voornamelijk op been en zit wordt gereden, en vooral wat het paard aankan.

Uit het profiel van de 'klager' is dan ook niet echt een noemenswaardig niveau af te leiden... (L springen en M dressuur is nou niet wat je zegt het hoogst haalbare of zo...) Dan bagetaliseren dat je zelf ook fouten hebt gemaakt door te zeggen dat je er van geleerd, maar anderen die fouten maken daar wel keihard op veroordelen? En dan de laatste zin: Waar ik met mijn rijden en lesgeven mee bezig ben is een paard die licht in de hand is en voornamelijk op been en zit wordt gereden, en vooral wat het paard aankan is NIETS vernieuwend... Het is puur hetgeen wat IEDEREEN zich ten doel stelt die paard rijdt. Ik heb nog NOOIT iemand horen zeggen: Mijn doel is mijn paard zo zwaar mogelijk op de hand te rijden...

Dus aan de TS: nee, jij bent zeker niet heilig. En wat maakt jou dat jij meent zo keihard over anderen te moeten oordelen? En WAT maakt jou zoveel beter dan 'ze', 'hun' en 'anderen', dat jouw oordeel gefundeerd en geloofwaardig moet zijn?

De grootste dooddoener is dat mensen dan zeggen: Ja, maar ik hoef zelf niet goed te kunnen rijden om een goed gaand paard te kunnen herkennen. Als je het zelf niet kunt, dan moet je helemaal gewoon je mond houden. Als mensen zich nu pas eens met anderen gingen bemoeien als ze zelf eens fatsoenlijk kunnen rijden, dan zou het een stuk beter met de paardensport gesteld zijn. Iedereen kan bij een ander constateren dat het niet gaat zoals het misschien zou moeten. Maar ik vind dat je pas het recht hebt om daar iets van te zeggen of te vinden als je OOK in staat bent een oplossing aan te dragen. En dat kun je pas als je je zelf als ruiter tot een noemenswaardig niveau hebt ontwikkeld. En die laatste categorie is hier in dit topic zeker niet oververtegenwoordigd. Een voorbeeld:
minikatje schreef:
ik rij geen klasse, maar ik herken een correct lopend paard.

Joolien schreef:
In mijn scholing weet ik meer dan dat ik gepresteerd heb. Ik heb zelf L gesprongen en M1 dressuur gereden. Maar ik ga al vanaf mijn 12e naar wedstrijden door het hele land, voornamelijk topsport en ook daar zie ik dingen op het hoogste niveau die niet door de beugel kunnen

Ja, er is natuurlijk altijd een 'excuus' voor niet noemenswaardige klasseringen. Een klassering zegt niet alles, maar als er verder geen andere objectievere info voor handen is, dan zegt het imo wel meer dat wat diegene zelf beweert over zijn/haar eigen niveau. En in je scholing meer gepresteerd? ORUN was het toch? Eerste fase? Het spijt mij zeer, maar dat vind ik al helemaal GEEN indicatie voor iemands niveau.

Joolien schreef:
Tijdens een 6bar competitie een paard waarvan ze de hackamore steeds moeten verleggen omdat het bloed op zijn neus heeft of een dressuurpaard waar de neusriem zo hard wordt aangesnoerd dat het paard keihard achteruit vliegt. Het zijn maar enkele voorbeelden.
Op de ARD werd van B tot ZZ gereden in zowel dressuur als springen, dus ik kijk niet alleen naar de onderste regionen.

Weet je, het zal allemaal wel... Ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat er geen zaken gebeuren die niet door de beugel kunnen op wedstrijd. Maar ik vraag mij af waar jouw focus ligt: op je eigen ontwikkeling als ruiter? Of op het afzeiken van 'ze', 'hun' en anderen...? Want als ik op wedstrijd ga, ben ik zo druk met mijzelf en mijn paard bezig, dat ik geeneens tijd heb om anderen zo uitvoerig te bekijken. Overigens kijk ik graag, als ik de gelegenheid heb, naar anderen waar het WEL goed bij gaat. Dat vind ik namelijk inspirerender dan kijken naar degene waarbij het niet goed gaat. En als ik op wedstrijd ga vind ik altijd wel een paar die mij kunnen inspireren... Het is maar net door welke bril je kijkt. Door alleen maar te kijken naar degene die het slechter doen dan jij, wordt je niet meer uitgedaagd jezelf te verbeteren.

Joolien schreef:
Imo heb ik niet veel nodig om de basis te kennen. Het is imo dan ook iets simpels en volgens mij ben ik niet bijzonder en de enige die dat ziet...

De basis is gecompliceerder dan je denkt. En dat besef je pas als je eens aan een hoger niveau gesnuffeld hebt. Het is dan ook een grote denkfout dat mensen die eens een keer een wp in het L hebben gescoord in staat zijn om anderen les te kunnen geven in de basis. Qua niveau is B tm Z de basis, en imo heeft iemand rijtechnisch pas voldoende basis als die een aantal keer in staat is geweest een jong paard op te leiden van B tm Z. Dat is voor mij een bewijs dat je als ruiter in ieder geval de basis enigzins onder de knie hebt. Juist met verschillende paarden kom je allerhande probleempjes tegen in dat traject die je moet oplossen. En die ervaring is essentieel om een ander te helpen bij zijn basis(paardrijden)

Abacab schreef:
Zodra ik misstanden zie meld ik dat direct, dat zoudenmeer mensen moeten doen.

Precies. Daarvoor lopen officials rond.

Joolien schreef:
Ik vind helemaal niet dat ik zelf een GP ruiter ben, ik heb helaas pech gehad met paarden waardoor ik nooit verder ben gegroeid, maar moet je ZZ rijden om recht van spreken te hebben? Volgens mij niet.

Recht van spreken heeft (soms helaas) iedereen hier in Nederland... Het getuigd echter van wijsheid om dat recht niet te pas en te onpas te misbruiken. En met 'recht' van spreken ben je nog niet per definitie geloowaardig. Of jij nu wel of geen pech hebt gehad met je paarden... IMO is jouw ervaring/bagage nog te kort/mager. Je zegt het zelf al: je bent nooit verder gegroeid. Het siert een mens zijn beperkingen te kennen, ipv deze te verbloemen/bagetaliseren.

Joolien schreef:
Maar goed het gaat hier verder niet over mij, maar over de discussie in het algemeen.

Jij hebt deze discussie gestart, en nu jij direct op jouw eigen ervaring wordt aangesproken probeer je daar de aandacht van af te leiden. En naar mijn mening is dit nu PRECIES waar het foutgaat in de paardensport. En volgens mij is een gevolg hiervan dat de mensen met ECHT verstand van zaken zich vaak terugtrekken, omdat ze gewoon doodmoe worden van zoveel domheid, narcisme en betweterigheid op een stokje.

Wat mij echt opvalt in deze discussie is dat de meesten maar een beetje met elkaar mee zitten te ja-knikken... Ja, dat zie ik ook! Ja, zo'n voorbeeld ken ik ook! Ja, het ligt aan het matige niveau van jury/instructie! Maar het sprekende voorbeeld daarvan, wat zich recht onder hun neus bevindt in de vorm van TS herkennen ze niet eens! Slechts een enkeling stelt maar kritische vragen aan haar, terwijl zij imo nu HET voorbeeld is van iemand met te weinig bagage die zich opwerpt als instructeur en ook jury wil worden.

Dat sterkt mij alleen nog maar meer in het beeld dat jullie hier graag allemaal met elkaar mee lopen klagen, om de aandacht vooral af te leiden van eigen gebreken en tekortkomingen. En DIE instelling is naar mijn idee funest voor het niveau van paardensport. Of je nu ruiter, jury of instructeur bent.

Joolien schreef:
Ouders die geen idee hebben wat hun kind doet op stal. Maar ja, wat doe je eraan...

Wat je er aan doet? Verbeter de wereld begin bij jezelf. Ga je pas bemoeien met anderen als je daar zelf voldoende baggage en vaardigheden voor hebt. En beperk je tot zaken die binnen je invloedssfeer liggen.

Ga niet klagen op bokt over een misstand op een wedstrijd, maar meldt het een official. Als je commentaar hebt op de opleidingsstuctuur van de KNHS voor juryleden in instructeurs: leg dan de lat voor jezelf hoger. Zorg dat ze jezelf aan voldoende baggage kennis en ervaring komt, wees kritisch op jezelf en ga je pas met anderen bemoeien als zij daar a. voor open staan en B. pas als je echt wat te melden hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:34

Voel je je soms aangesproken Jasmijn? Het enige wat ik hiermee wil bereiken is een gezonde discussie. Hierbij mensen afkraken die niet 'het gewenste niveau' hebben vind ik niet echt van toepassing. Zoals ik al heb aangegeven ga ik hier weldegelijk iets mee doen, namelijk contact opnemen met het KNHS. Ik zou hier graag ondersteuning in willen van mensen die het met mij eens zijn.

Het is niet zo moeilijk om te zien wat er fout gaat, als je zelf maar durft te veranderen...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:41

Air schreef:

Als je onkunde en onwetenheid gaat tellen....Ik denk dat er thuis meer geplukt en geprikt wordt als op wedstrijd :7

En eerlijk gezegd denk ik dat meerendeel van Bokt hier zich schuldig aan maakt :o :Y)

Ik vind het muggenzifterij...leer eerst maar eens naar jezelf kijken en goed rijden (algemeen bedoeld dan hè, niet persoonlijk ;) )

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:44

Tjaa, lijkt me meer iets van wie heeft het hoogste niveau en mag meepraten en de rest stelt niks voor... :(:)

Maar goed, wanneer kun je nou bepalen als iemand verstand van paarden heeft of niet? Ik rijd natuurlijk niet op een hoog niveau, maar kan bij de meeste dingen wel proberen mee te praten..
Ook vind ik het niet mijn taak om te zeggen dat iemand iets fouts doet, dat doen we namelijk allemaal wel een keer, maar er zit een verschil in foutjes en fouten.. :)
(Zelf maak ik er trouwens zat, ik ben eenmaal om te leren en dat kan je alleen maar door fouten te maken)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:49

Joolien schreef:
Voel je je soms aangesproken Jasmijn?

Nee, in zijn geheel niet... Ik heb namelijk de lat voor mijzelf nogal hoog liggen en ondanks dat lesgeven en jureren mij verschrikkelijk leuk lijkt ligt mijn focus vooralsnog op mijn eigen ontwikkeling als ruiter.

Joolien schreef:
Het enige wat ik hiermee wil bereiken is een gezonde discussie.

Een gezonde discussie is een discussie waar kritische vragen worden gesteld. Waar concrete en onderbouwde situaties worden aangehaald. Concreet houdt ook in dat je rechtstreeks en persoonlijk kan worden aangesproken en dat men je geloofwaardigheid ter discussie kan stellen. Als je daar niet tegen opgewassen bent, dan moet je dit soort discussies niet opstarten.

Joolien schreef:
Het is niet zo moeilijk om te zien wat er fout gaat, als je zelf maar durft te veranderen...

En jij gaat nu de boer op met deze 'wijsheid'? Zeg het voort, zeg het voort... En ondertussen blijf jij zeker wel gewoon lesgeven?

DDW1190 schreef:
Tjaa, lijkt me meer iets van wie heeft het hoogste niveau en mag meepraten en de rest stelt niks voor...

Het gaat er om dat je je kennis en ervaring aantoonbaar kunt maken om jezelf geloofwaardig te maken. En aangezien de meeste dat niet zo goed kunnen wordt daar altijd zo 'slachtofferig' op gereageerd. Dan wordt de waarheid pijnlijk duidelijk.

DDW1190 schreef:
Ik rijd natuurlijk niet op een hoog niveau, maar kan bij de meeste dingen wel proberen mee te praten..

Maar wat heb je aan mensen die proberen mee te praten? Ik hoef niet te lessen of advies te hebben van iemand die alleen maar een beetje mee kan praten, maar zelf geen ervaring heeft. Als mensen hun eigen instructeur nu eens wat kritischer gaan selecteren op ervaring, dan gaat de kans groeien dat ze het niveau van meepraten ontstijgen maar later ook echt wat te melden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:51

Jasmijn, ik zie je hier alleen maar mensen aanvallen maar zelf geen bijdrage leveren aan de discussie, en dat zie ik je wel vaker doen. Als je ipv ons aan te vallen nou eens zelf met een verhaal of discussiepunt komt, zal ik je reacties serieus gaan nemen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:52

Joolien schreef:
Voel je je soms aangesproken Jasmijn? Het enige wat ik hiermee wil bereiken is een gezonde discussie. Hierbij mensen afkraken die niet 'het gewenste niveau' hebben vind ik niet echt van toepassing. Zoals ik al heb aangegeven ga ik hier weldegelijk iets mee doen, namelijk contact opnemen met het KNHS. Ik zou hier graag ondersteuning in willen van mensen die het met mij eens zijn.

Het scheelt alweer dat de bondscoach ook al iets dergelijks geconstateerd heeft ;) (de Hoefslag, ergens in de afgelopen maand).
Wellicht dan al een "mede-stander" van formaat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:52

cherie78 schreef:
Joolien schreef:

Het scheelt alweer dat de bondscoach ook al iets dergelijks geconstateerd heeft ;) (de Hoefslag, ergens in de afgelopen maand).
Wellicht dan al een "mede-stander" van formaat :D

Haha ik zal m ff een berichtje sturen :P

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:55

Niveau is misschien wel handig omdat je dan zelf hebt meegemaakt
hoe het eraan toe kan gaan zeg maar. Die springruiters die hun paard een goeie
tik geven tsja dat vind ik niet echt zielig. Die paarden zijn ervoor om die
parcoursen te springen en (op hoog niveau) gaat er gewoon veel geld
om in dat wereldje. En met dresuur eigenlijk hetzelfde. Als paarden echt afgeranseld
worden is een ander verhaal maar dat zie ik niet gebeuren hoor? Ja op een
recreatie stal, waar ik heel vroeger stond. Daar werden de paarden wel
afgeranseld als ze een sprongetje niet namen, niet in de krul liepen, of
een stapje de verkeerde kant op zetten. Deze mensen waren zo onwetend,
die deden maar wat. De pro's die hun paard een keer goed laten weten
hoe laat het is, doen dat bewust. En zullen daarna gewoon verder gaan met
rijden op een normale manier.

Maar aan de andere kant als ik
naar een Z proef kijk, en ik zie dat de amazone aan het trekken/schoppen whatever is
dan mag je daar best je mening over hebben vind ik.

Ik vind sommige reacties ook wel erg hypocriet hoor.
Wie schopt/slaat/trekt en nou NOOIT?
Dat is niemand. Kun je wel zeggen maar daar geloof ik echt
niet in.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:57

listiglistje schreef:
Air schreef:

Als je onkunde en onwetenheid gaat tellen....Ik denk dat er thuis meer geplukt en geprikt wordt als op wedstrijd :7

En eerlijk gezegd denk ik dat meerendeel van Bokt hier zich schuldig aan maakt :o :Y)

Ik vind het muggenzifterij...leer eerst maar eens naar jezelf kijken en goed rijden (algemeen bedoeld dan hè, niet persoonlijk ;) )

Eens :j

Ik denk dat de ergste dingen ook thuis gebeuren, daar waar geen controle is.
Ik denk wel dat er op concours af en toe wat strenger opgetreden mag worden door officials. Niet zo zeer omdat het altijd zielig is voor het paard, maar vooral voor de onwetende langs de kant die alles zielig vinden. Zulke gaan klagen, waardoor we over een tijdje helemaal niet meer op de rug van een paard mogen zitten.
Ik vind namelijk dat een paard best ooit op z'n donder mag hebben, als hij bijvoorbeeld op een vuile manier wijgerd of staakt. Beter direct een goede tik, dan het paard z'n zin geven en de volgende keer nog meer problemen met het dier hebben.

Het probleem is vaak de gefrusteerde ruiters, die met elk paard aan het vechten gaan en met elk paard problemen hebben. En idd ook de ruiters die het echt missen aan rijkunst en daar het paard de schuld van geven. Hier zou een official imo wel eens eerder mogen ingrijpen. Als mederuiter kun je weinig doen op zo'n moment, want je wekt alleen maar meer agressie op bij zo iemand, wat dan weer uitgekuurd word op het paard.

Maar goed, zo negatief zie ik het allemaal niet. Hier in de regio zie je wel een enkele misstap, maar de meeste ruiters gedragen zich netjes. Maar toevallig zag ik een bericht op Facebook van een vrouw uit dezelfde regio als TS die zich over hetzelfde probleem beklaagde. Misschien is het in bepaalde regio's erger als in andere?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:57

Zolang er thuis meer geplukt en geprikt wordt als op wedstrijd lijkt mij dit een zinloos topic en lijkt meer op gemekker-en gejammer :o

en ik weet het beter mentaliteit houd ik al helemaal niet van :Y) voor mij appart zit iedereen achterstevoren op zijn knol het zal mij een worst wezen....

Ik zie het niet op wedstrijd wat ts ziet :Y) en ik kom er toch wekelijks, vorige week zelfs 3 x gestart :')

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:58

DDW1190 schreef:
Tjaa, lijkt me meer iets van wie heeft het hoogste niveau en mag meepraten en de rest stelt niks voor... :(:)

Maar goed, wanneer kun je nou bepalen als iemand verstand van paarden heeft of niet? Ik rijd natuurlijk niet op een hoog niveau, maar kan bij de meeste dingen wel proberen mee te praten..
Ook vind ik het niet mijn taak om te zeggen dat iemand iets fouts doet, dat doen we namelijk allemaal wel een keer, maar er zit een verschil in foutjes en fouten.. :)
(Zelf maak ik er trouwens zat, ik ben eenmaal om te leren en dat kan je alleen maar door fouten te maken)

klopt als een bus, wanneer heb je echt verstand van paarden? Waarom alleen zo kritisch naar anderen i.p.v. kijken hoe dingen kunnen worden opgelost! Of proberen te analyseren waar de basis ligt van het probleem.

Bij mij komt het hebben van deze kritiek op anderen over als jezelf omhoog praten wand jij weet allemaal wel hoe het moet! Nou dan raad ik de hele paarden wereld aan om bij TS te gaan lessen?

TS het zal vast niet je bedoeling zijn, maar alleen constateren wat er mis gaat, vindt ik toch echt te simpel!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:58

listiglistje schreef:
Zolang er thuis meer geplukt en geprikt wordt als op wedstrijd lijkt mij dit een zinloos topic en lijkt meer op gemekker-en gejammer :o

en ik weet het beter mentaliteit houd ik al helemaal niet van :Y) voor mij appart zit iedereen achterstevoren op zijn knol het zal mij een worst wezen....

Ik zie het niet op wedstrijd wat ts ziet :Y) en ik kom er toch wekelijks, vorige week zelfs 3 x gestart :')

Wat ik al zei: bij ons in de regio weinig te klagen, maar in twente is het blijkbaar erger...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:59

tteettt schreef:
DDW1190 schreef:

klopt als een bus, wanneer heb je echt verstand van paarden? Waarom alleen zo kritisch naar anderen i.p.v. kijken hoe dingen kunnen worden opgelost! Of proberen te analyseren waar de basis ligt van het probleem.

Bij mij komt het hebben van deze kritiek op anderen over als jezelf omhoog praten wand jij weet allemaal wel hoe het moet! Nou dan raad ik de hele paarden wereld aan om bij TS te gaan lessen?

TS het zal vast niet je bedoeling zijn, maar alleen constateren wat er mis gaat, vindt ik toch echt te simpel!

Maar denken jullie niet dat het goed is om hier een discussie over te hebben? of moeten we allemaal maar onze ogen blijven sluiten, omdat we geen fouten mogen contateren?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:04

Jasmijn78, ik mag toch hopen dat het verschil tussen fouten en bewust dingen toepassen wel duidelijk is. ''Klein'' verschilletje ;)

Listiglistje: en wat wou je er bij mensen thuis wat aan gaan doen?
Dat het merendeel zich hier op bokt er schuldig aan maakt vind ik nou niet iets waar je een :Y) achter moet zetten. Ik vind er namelijk niks leuks aan. Bokt is namelijk een zeer goede reflectie van de rest van paardrijdend nederland.

Prima dat jij het niet kan of wil zien, wees daar blij om. Want dit topic is echt niet voor de grap of voor de leuk, maar omdat wij mensen zijn met gevoel, ons raakt het wanneer wij zulke dingen zien op wedstrijd.

Dan ben ik maar een betweter, dat ben ik liever dan iemand die opzettelijk zijn paard pijn doet.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:05

Ik denk dat het grootste probleem nog wel de handel is, waarbij paarden zo snel mogelijk op een bepaald niveau moeten lopen. En niet de tijd krijgen en dat er dan vaak van minder frisse oplossingen gebruik gemaakt wordt...Time is money...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:05

schoentje schreef:
Het probleem is vaak de gefrusteerde ruiters, die met elk paard aan het vechten gaan en met elk paard problemen hebben. En idd ook de ruiters die het echt missen aan rijkunst en daar het paard de schuld van geven. Hier zou een official imo wel eens eerder mogen ingrijpen.

Maar deze ruiters bakken er toch niks van of ze lopen vanzelf wel een keer tegen de lamp....je zal ze iig niet bovenaan in de uitslagen terug vinden ;)

Als het regionaal is lijkt mij dat het in die regio ontbreekt aan opvoeding, kennis en dus aan scholing.....of het temperament en karakter scheelt per regio :+

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:07

Joolien schreef:
Jasmijn, ik zie je hier alleen maar mensen aanvallen maar zelf geen bijdrage leveren aan de discussie, en dat zie ik je wel vaker doen. Als je ipv ons aan te vallen nou eens zelf met een verhaal of discussiepunt komt, zal ik je reacties serieus gaan nemen.

Nou, ik denk dat ik hier zeker een inhoudelijke bijdrage heb geleverd. Met meer diepgang en inhoud dan jij zou willen. (blijkbaar verwacht jij alleen maar ja-knikkers hier?) Het discussiepunt waar ik mee aan kom, dat ben jij. Jij kunt je hier namelijk verdedigen, en jij belichaamd namelijk inhoudelijk gezien een situatie die geheel on-topic is. Dat is veel concreter dat dat gekletst over 'ze' en 'hun' en ik-zie-ik-zie. 'ze' en 'hun' kunnen hier namelijk geen weerwoord geven en jij wel.

Dus verantwoord jij nu maar eens waarom jij vind dat jij met jouw niveau (L-springen en M1 dressuur) vindt dat jij voldoende bagage hebt om een ander te leren paardrijden? Vrijwel iedereen lijkt het hier namelijk over eens dat het vermeende gebrek aan niveau te wijten is aan het magere niveau van instructie.

Mijn standpunt is dat je met jouw niveau je als ruiter nog te weinig ontwikkeld hebt als ruiter om voldoende bagage als instructeur te kunnen hebben. Ik heb al uitgelegd waarom ik dat vind. En dat is verder niets persoonlijks. Ik heb ook aangegeven dat wedstrijdniveau niet altijd alles zegt, maar als er niet meer objectieve info voor handen is dat het wel de objectiefste maatstaf is om op af te gaan. Dus als jij aannemelijk wilt maken dat je wel voldoende bagage hebt dan moet je hier even een beter beeld van jezelf gaan schetsen. Daarbij geldt: action speaks louder then words... Dus geen excuses en uitvluchten voor je klasseringen of allerlei mooie woorden en zogenaamde theorie wat je predikt, maar dan graag bewijs dat jij jezelf als ruiter goed hebt ontwikkeld. Een filmpje van jou sterke staaltje rijkunst ligt dan het meeste voor de hand. Of filmpjes, referenties, klasseringen van jouw leerlingen die het aantoonbaar goed doen op wedstrijden kunnen ook een hoop verduidelijken. Het is maar een idee.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:09

Hulde Jasmijn!! Als ruiters nu eerst eens naar zichzelf en hun eigen ontwikkeling keken, dan zouden we al een heel eind opschieten. Maar tegenwoordig lijkt iedereen die een winstpunt in het L2 heeft gescoord zichzelf een expert te vinden. Thuis (en hier op bokt) moppperen hoe slecht het gesteld is met de wereld, niemand heeft er iets van begrepen, de andere ruiters niet, instructeurs niet en de juryleden al helemaal niet. Maar ze doen het zelf allemaal wel zooo goed...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:10

Jasmijn.... waarom neem je niveau als voorbeeld?
Jij vind dat je het werkelijke niveau van iemand kan aflezen aan het niveau waarop ze dressuur rijden? #)
Heb je dan niet ook een beeeeetje een blok voor je hoofd? :+

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:11

Ik ben het helemaal met je eens Jasmijn78.
Persoonlijk zou ik me kapot schamen als ik (zoals sommige 'onkundige' instructeurs) zoveel onzin zou verkopen aan leerlingen. Deze zogenaamde 'alwetende' instructeurs zijn vaak ook niet kritisch op zichzelf en ontwikkelen zich daarom niet (voldoende).

Ik zal volmondig toegeven dat ik niet diegene ben met al 40 jaar ervaring (zo oud :D ben ik nog niet) en daarom heb ik niet die ervaring die de 'oudere' trainers wel hebben. Ik geloof dat ik er inmiddels wel aardige kijk op heb gekregen, maar ik zal me constant proberen te scholen en te ontwikkelen en ik denk altijd goed na over mijn lessen (ook na die tijd), zodat ik zeker weet dat ik achter datgene sta wat ik gezegd heb. En als ik de leerlingen en paarden zich dan zo goed zie ontwikkelen, concludeer ik daaruit dat ik blijkbaar toch iets goeds zeg. Maar om nou te zeggen dat ik alwetend ben; ZEKER NIET. En er zijn zeker trainers die het allemaal nog veel beter kunnen uitleggen dan ik. Maar dat wil niet zeggen dat ik beginnende ruiters niets kan leren. Maar goed, ik heb wel nationaal en internationaal gereden, dus waar halen de 'L-ruiters' die lesgeven hun wijsheden dan vandaan? En hoe komt het dat ik bijna standaard nieuwe leerlingen krijg die structureel de verkeerde dingen geleerd en gehoord hebben?? WIE vertelt ze dat dan? Als niemand in dit topic (volgens hunzelf) dat doet??

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:11

Ik trek het me gewoon erg aan. Die ene is er een teveel. Natuurlijk is het niet zo dat iedereen zo is. Dat snap ik ook. Mischien stoor ik me er ook meer aan dan een ander dat doet. Maar mij persoonlijk raakt het. Sorry als je daar moeite mee hebt.