Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:03

Citaat:
Het zijdelings inbuigen van de hals wordt niet alleen gedaan in stand.
Van Reede "gaat" wijken naar rechts met een linksgebogen hals.

Dan zou ik als ik u was nog eens doorlezen wat van Reede schrijft over het wijken voor de eenzijdige Kuitdruk, en wat hij bedoeld met zijdelingse buiging van de hals, u haalt hier iets door elkaar wat zeer belangrijk is, van Reede beschreef dit nog al overduidelijk waardoor men snel in de war raakt, aangezien zijn rechterhand mij dit verduidelijkt heeft denk ik dat u op het verkeerde spoor beland bent.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:07

Professor schreef:
cherie78 schreef:
Zijdelingse halsbuiging, daar ging het tenslotte over, toch??

Het ging om flexion wat de Bereiter deed op het filmpje van de Weense rijschool.

Wat is "flexion" dan?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:08

Van Reede schrijft: 'Een volkomen buigen van de hals zoals als ontspanningsoefening wordt gevraagd, komt in de praktijk niet voor. Tijdens de ontspanningsoefeningen wordt echter steeds het meerdere gevraagd om het mindere te krijgen. (dit gaat dus over een ontspanningsoefening in halthouden, waarbij de ruiter voor het paard staat)
Ook in de gangen (dus stap, draf en galop) kan men het buigen van de hals vragen, maar meer beperkt. Een hele goede ontspanningsoefening is het buigen van de hals in combinatie met het wijken voor eenzijdige kuitdruk aan dezelfde zijde.

dit is dus iets anders dan de Flexion waar we het over hadden.

quadripes

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:12

Van Reede schrijft:

'Naar boven moet de buigzaamheid geleidelijk toenemen, zodat deze zeer groot is in het bovenste derde gedeelte, de nek. Die is nodig omdat een stijve hals altijd verschillende ongewenste spanningen in de rug, lendenen en achterhand met zich meebrengt. Maar ook omdat de hals voor de uitvoering van de verschillende bewegingen moet worden geplaatst in verschillende houdingen'. Waarbij dat laatste niet gaat over de halshouding in oprichting of vwnw, maar over het plaatsen van de voorhand voor de achterhand (zijdelingse buiging).

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:12

van Reede schrijft op blz 150 over Het afbuigen(in de nek)
U allen heeft waarschijnlijk nog niet gezien dat hij ook dit beschrijft dit is Flexion.
Het afbuigen is een zijdelingse buiging in het nekgewricht en het bovenste derde gedeelte van de hals.
Dit bedoel ik, en niet de halsbuiging vanuit het borstbeen, alleen de eerste 3 wervels kunnen dit de 4 tot en met de 7 zijn vast met elkaar verbonden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:13

Professor schreef:
Citaat:
Het zijdelings inbuigen van de hals wordt niet alleen gedaan in stand.
Van Reede "gaat" wijken naar rechts met een linksgebogen hals.

Dan zou ik als ik u was nog eens doorlezen wat van Reede schrijft over het wijken voor de eenzijdige Kuitdruk, en wat hij bedoeld met zijdelingse buiging van de hals, u haalt hier iets door elkaar wat zeer belangrijk is, van Reede beschreef dit nog al overduidelijk waardoor men snel in de war raakt, aangezien zijn rechterhand mij dit verduidelijkt heeft denk ik dat u op het verkeerde spoor beland bent.

Ik denk, dat ik op het "rechte" spoor beland ben :j

quadripes schreef:
Van Reede schrijft: 'Een volkomen buigen van de hals zoals als ontspanningsoefening wordt gevraagd, komt in de praktijk niet voor. Tijdens de ontspanningsoefeningen wordt echter steeds het meerdere gevraagd om het mindere te krijgen. (dit gaat dus over een ontspanningsoefening in halthouden, waarbij de ruiter voor het paard staat)
Ook in de gangen (dus stap, draf en galop) kan men het buigen van de hals vragen, maar meer beperkt. Een hele goede ontspanningsoefening is het buigen van de hals in combinatie met het wijken voor eenzijdige kuitdruk aan dezelfde zijde.

dit is dus iets anders dan de Flexion waar we het over hadden.

Tuurlijk :j
Wat moet je anders 'zeggen' *D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:16

quadripes schreef:
Van Reede schrijft:

'Naar boven moet de buigzaamheid geleidelijk toenemen, zodat deze zeer groot is in het bovenste derde gedeelte, de nek. Die is nodig omdat een stijve hals altijd verschillende ongewenste spanningen in de rug, lendenen en achterhand met zich meebrengt. Maar ook omdat de hals voor de uitvoering van de verschillende bewegingen moet worden geplaatst in verschillende houdingen'. Waarbij dat laatste niet gaat over de halshouding in oprichting of vwnw, maar over het plaatsen van de voorhand voor de achterhand (zijdelingse buiging).

Dit is de halsbuiging quadripes niet flexion dat zijn twee paar schoenen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:19

dat zeg ik nou juist: dat is halsbuiging en GEEN Flexion - ik was aan het aanhalen waarom het niet klopt dat Cherie dat hier nu neerzet. omdat het over iets heel anders gaat dan waar wij het over hadden.

ik kan alleen zo snel niet typen. want ik was nog niet toegekomen aan het stuk van Van Reede waar hij het over 'Flexion' heeft zoals wij dat hier bespreken

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:25

Van Reede (p 144 bij mij) over Afbuigen in de nek (Flexion).

Het afbuigen is een zijdelingse buiging in het nekgewricht en het bovenste derde gedeelte van de hals. De rest van de hals moet recht blijven. Het doel is het resultaat van het nageven, dus de nageeflijkheid, tijdens wendingen te behouden.

Dat is dus wat de ruiter van de spaanse rijschool ook deed.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:27

quadripes schreef:

Het afbuigen is een zijdelingse buiging in het nekgewricht en het bovenste derde gedeelte van de hals. De rest van de hals moet recht blijven. Het doel is het resultaat van het nageven, dus de nageeflijkheid, tijdens wendingen te behouden.

En nu dan de "gewone" stelling?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:30

quadripes schreef:

Juist. +:)+

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:33

ja dat zeg ik, ik was tot het juiste punt aan het komen, maar ik kan niet zo snel typen en ook de goede passages opzoeken.

deze Flexion is dus een vermeerderd stelling vragen, Cherie. Stelling zit alleen in de nek, maar omdat dat stukje vast zit aan de hals, kun je niet anders dan bij een vermeerdere stelling ook het beginstuk van de hals naar binnen doorstellen. het heeft dus deze losmakende werking.

veel mensen stellen het paard met meer van de hals naar binnen en dan zit je in halsbuiging, dat heeft geen loswerkende werking meer. omdat dat niet inwerkt op de nek.

en de LDR mensen kunnen niet inwerken op de nek, omdat zij het paard in een positie brengen waarin het geen stelling kan aannemen. dus zij kunnen de nek en rug niet loswerken door Flexion. Vandaar Hyperflexion (in feite gewoon Mega Buiging)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:50

Van Reede schrijft verder dat een goed gebouwd paard deze buiging in de nek wel tot 90% kan geven, maar een minder goed gebouwd paard zal dat nooit kunnen.

Ter illustratie: mijn volbloed is niet zo handig gebouwd. Als die opzij wil kijken, moet hij altijd een flink stuk van zijn hals gebruiken daarvoor. Die draait dus zijn hoofd vanuit de schouder om.

Mijn Lipizzaners zijn veel beter gebouwd (duh) dus die kunnen wel vanuit de nek omkijken.

Daarom kunnen die paarden heel gemakkelijk de oefeningen met buiging uitvoeren en de volbloeds veel minder makkelijk.

Hieruit blijkt ook dat het voorwaartsneerwaarts rijden van een paard, waarin je dus de focus op de hals legt ipv op de buiging in de nek, een paard stijver maakt in de hals dan buigzamer. Omdat het inwerkt op de verkeerde spieren van de hals.

en daaruit volgt weer dat een halve ophouding niet te maken is bij paarden die 'naar beneden' worden gereden, ook al zou dat niet zo diep zijn als in de LDR. Daarom moet ook de nek het hoogste punt zijn (en niet de derde halswervel), anders kun je dit niet voor elkaar krijgen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:00

Professor schreef:
quadripes schreef:

Juist. +:)+

Op deze manier wordt volledig voorbij gegaan aan het doel van stelling.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:04

in de Duitsklassieke leer wordt een paard op de rechte lijn in stelling gereden, zodat je met halve ophoudingen het paard voortdurend kunt loswerken in kaak, nek en rug. alleen in de wendingen gaat dat effect verloren, omdat de teugels dan ook de schouder bewerken (richting aangeven). daardoor kun je dan een paard doorstellen (Flexion) uitoefenen, zodat het resultaat van het nageven, de nageeflijkheid toch blijft.

Fijn dat je ook even in gegaan bent op mijn eerdere vraag hoe jij zonder handen zijgangen kunt rijden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:06

quadripes schreef:
Van Reede schrijft verder dat een goed gebouwd paard deze buiging in de nek wel tot 90% kan geven, maar een minder goed gebouwd paard zal dat nooit kunnen.

Ter illustratie: mijn volbloed is niet zo handig gebouwd. Als die opzij wil kijken, moet hij altijd een flink stuk van zijn hals gebruiken daarvoor. Die draait dus zijn hoofd vanuit de schouder om.

Mijn Lipizzaners zijn veel beter gebouwd (duh) dus die kunnen wel vanuit de nek omkijken.

Daarom kunnen die paarden heel gemakkelijk de oefeningen met buiging uitvoeren en de volbloeds veel minder makkelijk.

Hieruit blijkt ook dat het voorwaartsneerwaarts rijden van een paard, waarin je dus de focus op de hals legt ipv op de buiging in de nek, een paard stijver maakt in de hals dan buigzamer. Omdat het inwerkt op de verkeerde spieren van de hals.en daaruit volgt weer dat een halve ophouding niet te maken is bij paarden die 'naar beneden' worden gereden, ook al zou dat niet zo diep zijn als in de LDR. Daarom moet ook de nek het hoogste punt zijn (en niet de derde halswervel), anders kun je dit niet voor elkaar krijgen.

Voorwaarts/neerwaarts heeft ook tot doel om de rug te ontspannen.
Heeft totaal niets te maken met de hals.
En als een paard stijver wordt in de hals door deze oefening, vraag ik me af waar de ruiter in vredesnaam mee bezig was :(:)

Het begint me steeds duidelijker te worden, waar die beroemde "halve ophouding" steeds voor nodig is ;(

Want een paard wat correct wordt gereden, houdt zich niet meer vast in nek/kaak/hals/rug/lendenen/achterhand.

Wat als doel gezien wordt blijkbaar, brengen oefeningen (de klassieke) op een presenteerblaadje.
Niks geen halve ophoudingen meer nodig.
Ook niet om een paard "attent" te maken voor een verandering die de ruiter zou willen.
Een correct gereden paard is al "attent" genoeg.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 16:10

Moderatoropmerking:
Lading offtopic verwijderd.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:12

Bericht verwijderd :(
nogmaals hoe rijd jij zijgangen zonder handen cherie?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:14

orienta schreef:

Met zit en been, Orienta :j

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:14

cherie78 schreef:
orienta schreef:

Met zit en been, Orienta :j

Hoe begrens jij dan de voorhand?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:15

orienta schreef:
Hoe begrens jij dan de voorhand?

Met mijn zit en soms met mijn been

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 16:33

Moderatoropmerking:
Wederom persoonlijke berichten en een onnodige steek onder water verwijderd. Elkaar over en weer in de zeik zetten draagt niet bij aan de discussie.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:54

cherie78 schreef:
Voorwaarts/neerwaarts heeft ook tot doel om de rug te ontspannen.
Heeft totaal niets te maken met de hals.
En als een paard stijver wordt in de hals door deze oefening, vraag ik me af waar de ruiter in vredesnaam mee bezig was :(:)

Het begint me steeds duidelijker te worden, waar die beroemde "halve ophouding" steeds voor nodig is ;(

Want een paard wat correct wordt gereden, houdt zich niet meer vast in nek/kaak/hals/rug/lendenen/achterhand.

Wat als doel gezien wordt blijkbaar, brengen oefeningen (de klassieke) op een presenteerblaadje.
Ook niet om een paard "attent" te maken voor een verandering die de ruiter zou willen.

Opmerkelijk dat u dat allemaal hier verteld, alleen de uitleg en de biomechanica van paard en ruiter verliest u totaal uit het oog.
Het opmerkelijke is dat u wel citeert uit boeken, maar het deel halve ophoudingen steeds links laat liggen.
Stelling en lengtebuiging hoe doet u dat dan???
Stelling kan zonder lengtebuiging, maar lengtebuiging niet zonder stelling.
Hals buiging is geen lengtebuiging en hoeft ook geenwerkelijke stelling te zijn.
Vraag mij af hoe u dit allemaal voor elkaar krijgt, zonder de teugelhulpen?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:02

cherie78 schreef:

Hoezo zou een paard attent worden gemaakt worden dan? Zover ik weet (ach wie ben ik) moeten er steeds kleinere hulpen worden gegeven. Ik denk zelf niet dat je zonder handen kunt rijden want waar gaat de energie dan heen die van je achteren hebt gereden? Ik probeer uiteraard mijn paard zoveel mogelijk met zit terug te rijden maar als ze het negeert (en het ligt niet aan mij) dan maak ik een ophouding en dan probeer ik het nog eens. Ik mijn ogen heb je dus wel handen nodig.

Trouwens, professor schreef in het vorige topic over dat stress een mode woord was. Na het leren van een tentamen biologie viel bij mij opeens het kwartje over wat professor nou precies bedoelde.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:49

FaberSmid schreef:
Blijft de vraag of ruiters zoals nombrado, het daadwerkelijke rijden betreffende dit topic wel degelijk geleerd hebben te begrijpen?
Professor zoals u vast al had begrepen had ik mijn reactie ter stimulatie geschreven ten behoeve van de halve en gehele ophouding. Mocht mijn reactie verkeerd zijn over doen komen, mijn excuses.

Las het wat laat, maar ik begrijp u volkomen.