LDR en/of Rollkur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:03

Professor schreef:
..........Heeft u combinatie´s getraind en op Olympisch niveau gebracht?
Heeft u combinaties getraind en onder de eerste 10 op wereld niveau gebracht?...........

Prof, suggereer je nu dat jij deze 'verdiensten' wel op je conto mag schrijven? Als dat zo is dan wil ik ook namen want ik loop al te lang op internet om iedereen maar te geloven. Mijn ervaring is dat iedereen maar grandioos zit te overdrijven om serieus genomen te worden.
En ik waardeer je posts echt enorm en heb er al veel van opgestoken maar dat geldt voor meer posters hier op het forum. Als je dan gaat schermen met ervaring en prestaties laat me dan ook maar een stukje van je CV zien dat ik eenvoudig kan checken.

Dus een concrete vraag,
Welke ZT leerlingen heb je de afgelopen 10 jaar afgeleverd?
Welke combi's heb je de afgelopen 10 jr getraind op OS niveau?

Omdat je altijd zo uitgebreid overal op weet te reageren hoop ik dat je deze vragen ook eerlijke en uitgebreid kunt beantwoorden. Als je dat niet wilt is ook prima, maar hou dan aub op met al dat gescherm met ervaring waarmee je anderen graag de mond snoert.

Michael1104

Re: LDR en/of Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:05

ben bang dat internet eruit ligt bij hem...

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:29

Ik ben ook wel benieuwd.

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 14:18

volgens mij is de rollkur het gene wat ze helaas tegenwoordig willen zien... erg jammer want mensen die hun paard wel normaal rijden krijgen dan minder punten en de gene die hoog in de nek lopen ect. die krijgen hogere... hoop dat deze ''trend'' snel is afgelopen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 14:27

Het is een manier van rijden die op zeer weinig paarden toegepast kan worden.
En dat er nu vele ''penny'' meiden en amateur ruiters enkel het beeld zonder theorie zien en die klakkeloos nadoen.
Hiermee hun paard en de sport verpesten, is hun eigen verantwoording, niet die van Sjef, Anky en anderen die deze manier van trainen professioneel toepassen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 15:50

MiniBoots schreef:
En dat er nu vele ''penny'' meiden en amateur ruiters enkel het beeld zonder theorie zien en die klakkeloos nadoen.
Hiermee hun paard en de sport verpesten, is hun eigen verantwoording, niet die van Sjef, Anky en anderen die deze manier van trainen professioneel toepassen.

Niet helemaal waar wat mij betreft. Ik vind dat ze nog veel meer voorlichting moeten geven over dat het alleen toe te passen is op hoog niveau en op heel ver doorgetrainde paarden. Bovendien scoren zij ermee en hebben dus veel succes. Dat willen andere ook, dus gaan ze het kopieeren. Je moet nou eenmaal een goede basis aan je paard meegeven (dat doen zij volgens zeggen zelf ook), voordat je zo rond en diep kunt rijden. Dat vergeten heel veel mensen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 15:53

vur schreef:
MiniBoots schreef:

Niet helemaal waar wat mij betreft. Ik vind dat ze nog veel meer voorlichting moeten geven over dat het alleen toe te passen is op hoog niveau en op heel ver doorgetrainde paarden. Bovendien scoren zij ermee en hebben dus veel succes. Dat willen andere ook, dus gaan ze het kopieeren. Je moet nou eenmaal een goede basis aan je paard meegeven (dat doen zij volgens zeggen zelf ook), voordat je zo rond en diep kunt rijden. Dat vergeten heel veel mensen.

Zeker mee eens, ik denk alleen dat LDR/Rollkur een te grote taboe is om een grote clinic neer te zetten op een evenement. Nu is dit wel gebeurd op JA, maar ik kan me voorstellen dat organisaties dit huiveren. Het is nu eenmaal niet heel goedkoop om een Anky of een wie dan ook even voor een uurtje in te huren.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 15:57

Ik vind dat Anky vaak genoeg heeft gezegd dat dit niet zomaar een methode is die je zonder goeie theorie etc. kan toepassen en niet ook op zomaar het eerste beste paard of pony.
Ook niet iedereen heeft het geld om een clinic van haar bij te wonen.
En critici halen er vaak dan alleen het slechtste uit, dus ik kan me voorstellen dat Anky/Sjef hier niet eens zin in hebben.
Alles begint bij een goede basis, maar er blijven dan nog maar weinig paarden over waar deze methode op een goede manier is toe te passen.
Ook niet alleen op ver doorgetrainde paarden etc. daar zit ook weer een selectie tussen die het ''aankan'' of niet.

Even offtopic:Kijk maar naar Cesar Milan, elke hondenbezitter gaat het klakkeloos toepassen op zijn eerste de beste simpele huishond...
Allemaal lof en kritiek..
Ik vind dat je dan als eigenaar verantwoordlijk bent en niet C.M.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:01

vur schreef:
MiniBoots schreef:

Aha, de penny's en amateurruiters zijn boosdoeners? Wat een schurken!
Ik lees hieruit dames dat rollkür door jullie okay bevonden word, mits door professionals op een goed opgeleid paard met solide basis?
Onbegrijpelijk.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:03

piepenfiets schreef:
Ik lees hieruit dames dat rollkür door jullie okay bevonden word, mits door professionals op een goed opgeleid paard met solide basis?
Onbegrijpelijk.

nee, dat zeg ik niet :)
Ik zeg dat er maar een zeer klein percentage paarden is waarop deze manier van rijden op een ''positieve'' manier kan worden toegepast.
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 04-06-11 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:04

MiniBoots schreef:
Ik vind dat Anky vaak genoeg heeft gezegd dat dit niet zomaar een methode is die je zonder goeie theorie etc. kan toepassen en niet ook op zomaar het eerste beste paard of pony.
En critici halen er vaak dan alleen het slechtste uit, dus ik kan me voorstellen dat Anky/Sjef hier niet eens zin in hebben.
Alles begint bij een goede basis, maar er blijven dan nog maar weinig paarden over waar deze methode op een goede manier is toe te passen.

Even offtopic:Kijk maar naar Cesar Milan, elke hondenbezitter gaat het klakkeloos toepassen op zijn eerste de beste simpele huishond...

Voornamelijk in persconferenties volgens mij? Ik kan me in ieder geval alleen de clinic op JA herinneren waarin de trainingsmethode het onderwerp van de clinic was.
Maar inderdaad, wat jij zegt kan ik me ook indenken, dat zij er niet eens zin in hebben. En de zin daarna vind ik ook errug leuk :=

Het hoe en wat precies van Cesar Milan ken ik niet, maar het principe van zijn manier (voor zover ik deze ken) vind ik geweldig. Maar ach, eigenlijk is het opvoeden van dieren hetzelfde als kinderen opvoeden. Dat zegt Anky ook altijd, of ben ik nu in de war?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:08

MiniBoots schreef:
piepenfiets schreef:
Onbegrijpelijk.

nee, dat zeg ik niet :)
Ik zeg dat er maar een zeer klein percentage paarden is waarop deze manier van rijden op een ''positieve'' manier kan worden toegepast.

Dat ben ik niet met je eens tenzij je de paarden op een kermiscaroussel bedoelt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:08

Janine1990 schreef:
MiniBoots schreef:

Voornamelijk in persconferenties volgens mij? Ik kan me in ieder geval alleen de clinic op JA herinneren waarin de trainingsmethode het onderwerp van de clinic was.
Maar inderdaad, wat jij zegt kan ik me ook indenken, dat zij er niet eens zin in hebben. En de zin daarna vind ik ook errug leuk :=

Het hoe en wat precies van Cesar Milan ken ik niet, maar het principe van zijn manier (voor zover ik deze ken) vind ik geweldig. Maar ach, eigenlijk is het opvoeden van dieren hetzelfde als kinderen opvoeden. Dat zegt Anky ook altijd, of ben ik nu in de war?

Niet elk simpel huisdier zoekt dominantie op oid...dus als jij op je simpele snurker een shhh en een douw geeft en hem op zijn rugt legt, omdat hij blaft etc.
Dan is dat zielig omdat dat beestje totaal geen dominantie zoekt oid.
CM werkt ook alleen maar met honden die vast zitten in een patroon en er nog maar één manier is om ze daar uit te krijgen(anders volgt er een spuitje)
lekkr offtopic.

Maar ik bedoel maar aan te geven alles wat verkeerd word toegepast is verantwoording van de eigenaar.
En dan vind ik dat je als eigenaar ernstig faalt in het verdiepen in je dier etc. en de ''Anky methode''

edit:bijvoeging laatste zin
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 04-06-11 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:09

Verschil moet er zijn, piepenfiets :Y)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:10

piepenfiets schreef:

Nee, om kort antwoord te geven op je vraag.
Deze methode is enkel geschikt voor paarden die de moter van achter zeer, maar dan ook zéér stevig zelf aan de praat houden.
Anky heeft dan ook altijd zéér hete paarden ;)

En ik heb er nog nooit één onder me kont gehad :D
Maar ik heb me er zeker in verdiept, aangezien ik bij behoorlijk veel leerlingen begonnen ben die deze ''methode'' zogenaamd vrolijk toepassen.
Methode:Kop in de Krul en dan pas gas geven(volgens hun)...en dan verbaasd staan en les nemen omdat het paard niet meer vooruit te branden is |o |o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:13

MiniBoots schreef:
Niet elk simpel huisdier zoekt dominantie op oid...dus als jij op je simpele snurker een shhh en een douw geeft en hem op zijn rugt legt, omdat hij blaft etc.
CM werkt ook alleen maar met honden die vast zitten in een patroon en er nog maar één manier is om ze daar uit te krijgen(anders volgt er een spuitje)
lekkr offtopic.

Maar ik bedoel maar aan te geven alles wat verkeerd word toegepast is verantwoording van de eigenaar.
En dan vind ik dat je als eigenaar ernstig faalt in het verdiepen in je dier etc.

Ach, een beetje offtopic moet kunnen, heb ik in een paar zinnen helder het hoe en wat van Cesar. :)
En dat laatste, couldn't agree more... Met name die laatste zin.

Overigens was ik van de week op een concours midden in een dorp, dus er kwam nogal wat volk op af, niet alleen van die paardenmensen of mensen met paarden. Zo liep er een meisje van net twee jaar, gok ik, los op het inrijterrein... (ik mis een tiktik smiley) Bij zulke mensen denk ik altijd aan ongehoorzame dieren, als die hun kinderen zo tussen beesten laten lopen, dan hebben ze weinig kaas gegeten van wat en hoe dieren zijn.
Zelf zou ik een kind geen seconde loslaten als er een paard in de buurt is, en geen miliseconde uit het oog verliezen.
Thuis zijn we gewend dat onze hond (hoe zo'n schat het ook is) niet alleen bij kinderen mag zijn, of andersom. Er moet altijd iemand bij zijn. De kat, ach, daar zijn we wat makkelijker mee, tenzij het kinderen betreft die van toeten noch blazen weten als het om dieren gaat.

Kwam even in me op naar aanleiding van je laatste zin...

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:14

Janine1990 schreef:
MiniBoots schreef:
lekkr offtopic.

En dan vind ik dat je als eigenaar ernstig faalt in het verdiepen in je dier etc.

Ach, een beetje offtopic moet kunnen, heb ik in een paar zinnen helder het hoe en wat van Cesar. :)
En dat laatste, couldn't agree more... Met name die laatste zin.

Overigens was ik van de week op een concours midden in een dorp, dus er kwam nogal wat volk op af, niet alleen van die paardenmensen of mensen met paarden. Zo liep er een meisje van net twee jaar, gok ik, los op het inrijterrein... (ik mis een tiktik smiley) Bij zulke mensen denk ik altijd aan ongehoorzame dieren, als die hun kinderen zo tussen beesten laten lopen, dan hebben ze weinig kaas gegeten van wat en hoe dieren zijn.
Zelf zou ik een kind geen seconde loslaten als er een paard in de buurt is, en geen miliseconde uit het oog verliezen.
Thuis zijn we gewend dat onze hond (hoe zo'n schat het ook is) niet alleen bij kinderen mag zijn, of andersom. Er moet altijd iemand bij zijn. De kat, ach, daar zijn we wat makkelijker mee, tenzij het kinderen betreft die van toeten noch blazen weten als het om dieren gaat.

Kwam even in me op naar aanleiding van je laatste zin...

verdiepen in je dier..... én de methode had ik nog toegevoegd ;)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:30

MiniBoots schreef:
piepenfiets schreef:

Deze methode is enkel geschikt voor paarden die de moter van achter zeer, maar dan ook zéér stevig zelf aan de praat houden.

Maar ik heb me er zeker in verdiept, aangezien ik bij behoorlijk veel leerlingen begonnen ben die deze ''methode'' zogenaamd vrolijk toepassen.
Methode:Kop in de Krul en dan pas gas geven(volgens hun)...en dan verbaasd staan en les nemen omdat het paard niet meer vooruit te branden is |o |o

Of een paard heet is of niet veranderd niets aan de fysieke en daaraan gekoppelde mentale ongemakken bij het rijden op deze manier, ook bij een heet paard gaat de "motor" omhoog en achter de massa

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:06

MiniBoots schreef:
piepenfiets schreef:

Precies, ... bij "hete", sensibele paarden willen zij absolute controle! Dus toch aan die voorkant werken!
Als deze methode alleen door Anky, Edward, Hans-Peter, Adelinde en Imke e.a. "toegepast" kan worden, klopt er al iets niet!
Het feit alleen al dat dit onderwerp zoveel weerzin opwekt in elke discussie weer, zou voor de FEI al genoeg reden moeten zijn om het TOTAAL te verbieden, dus ook niet onder een andere naam...!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:09

Dus totale controle is synoniem voor aan de voorkant werken????
Hebben klassieke ruiters dan geen totale controle?

Edit: Voordat ik verkeerd opgevat word, pure interesse hoor.. Je noemt absolute controle zo expliciet..

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:29

Janine1990 schreef:
Dus totale controle is synoniem voor aan de voorkant werken????
Hebben klassieke ruiters dan geen totale controle?

Edit: Voordat ik verkeerd opgevat word, pure interesse hoor.. Je noemt absolute controle zo expliciet..

Dit heet "Absolute" controle en dit ontstaat uit de Hyperflexie/LDR.
Het paard heeft geen eigen wil meer; wordt afgedwongen in een bepaalde houding. Men rijdt van voor naar achteren.
Men geeft zelf niet na met de hand, dus men rijdt voortdurend "op druk".
In tegenstelling tot de klassieke manier van rijden, waarbij men van achteren naar voren rijdt.
Dit héél in het kort. Voor meer informatie zie het topic Academische Rijkunst versus Klassieke Rijkunst. Daar kun je uitgebreid alles lezen over de Absolute controle die men heeft bij LDR/Hyperflexie/Rollkur en waarom dit schadelijk is voor het paard.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:33

Ook de klassiek geschoolde ruiter heeft de controle, die controle is echter ontstaan agv het "gehele trainings-proces", waarbij men van achteren naar voren rijdt. Zie het eerder genoemde topic!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:35

Nou dat topic staat zo vol met blabla dat het niet interessant is.
Maar ik vroeg eigenlijk op welke manier klassieke ruiters absolute controle bewerkstelligen, aangezien dat toch wel aardig nodig is als je een oefening wilt uitvoeren. (ah, ik zie dat je het net plaatst, probeerde dit bericht net te plaatsen)
In mijn ogen is absolute controle nog steeds simpelweg het keurig aan de hulpen staan van het paard. En het aan de hulpen staan is wel aardig belangrijk wil je je paard in zo'n houding rijden.

Blijf zeer sceptisch over het beeld dat jij schept Murphy, aangezien jij in mijn ogen zeer bevooroordeeld spreekt.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:08

Janine1990 schreef:
Nou dat topic staat zo vol met blabla dat het niet interessant is.
Maar ik vroeg eigenlijk op welke manier klassieke ruiters absolute controle bewerkstelligen, aangezien dat toch wel aardig nodig is als je een oefening wilt uitvoeren. (ah, ik zie dat je het net plaatst, probeerde dit bericht net te plaatsen)
In mijn ogen is absolute controle nog steeds simpelweg het keurig aan de hulpen staan van het paard. En het aan de hulpen staan is wel aardig belangrijk wil je je paard in zo'n houding rijden.

Blijf zeer sceptisch over het beeld dat jij schept Murphy, aangezien jij in mijn ogen zeer bevooroordeeld spreekt.

Ik zou niet weten waarom ik bevooroordeeld zou moeten zijn. Ik kan echter wel uit mijn eigen ervaring spreken en dan kom ik helaas tot de conclusie dat men al heel wat heeft uitgeprobeerd op de moderne manier, als men bij mij terecht komt, met als gevolg hoofdzakelijk stakende paarden. Zeg nu niet dat men deze methode dan "verkeerd" heeft toegepast, want deze is niet op een "goede" manier toe te passen.

Ik verbaas mij steeds weer opnieuw over bepaalde uitspraken:
Denk je soms dat het op de klassieke wijze NÍET van belang is dat een paard "aan de hulpen staat"??
Controle is belangrijk ten alle tijden, ook gehoorzaamheid is daar onderdeel van.
ABSOLUTE controle echter(het woord zégt het al) is níet wenselijk! Dit duidt de "opgelegde" controle aan door de ruiter.
Lees ook op dit topic even terug over de absolute en de relatieve controle. Dan wordt e.e.a. wat meer duidelijk.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:10

Ik bedoel over de absolute en relatieve oprichting...