Ik heb gelezen dat daar meer zweetklieren zitten dan op andere delen van het lichaam. Mensen hebben dat ook op hun hoofd. Ze zweten ook snel op hun voorhoofd bijvoorbeeld, of onder de ogen, terwijl er weinig gebeurt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
knollentuin schreef:Mee eensik denk idd dat je verschillende manieren van zweten hebt, op plekken waar meer zweetklieren zitten om goed warmte af te kunnen voeren. op plekken onderhevig aan wrijving=onder zadel hoofdstel en tussen de billen . stresszweet en daarnaast op de plaatsen waar een spier aan het werk is en dus energie verbrand waardoor warmte vrijkomt,ik ben van van mening dat je hiermee wel kan zien of je op de juiste spieren aan het inwerken bent ,en een spier hoeft idd niet alleen aan te spannen om te gaan zweten ook het ontspannen en loslaten kan verbranding op gang zetten
_Arwen_ schreef:Waarom zou het per paard anders zijn? Elk paard heeft toch de spieren op dezelfde plek zitten?
setteke schreef:Geen onzin. Het paard zou als het goed getraind wordt, moeten zweten rond de schoft, de hals vanaf de schouder tot en met de nek, de lendenen en de broekspier.
Ik vind het altijd een goede controle, maar het lukt natuurlijk niet altijd!
Joolien schreef:_Arwen_ schreef:Maar stél dat paarden zouden zweten op de plekken van de spieren die ze moeten gebruiken, waar zouden ze dan zweten als ze correct dressuurmatig worden gereden?
Bovenlijn hals, op de billen en onder de buik. Maar dat gebeurd nooit, zie mijn eerdere post
Joolien schreef:Ik bedoel dat het nooit alleen op die plaatsen is eigenwijs
sporter schreef:Joolien schreef:Ik bedoel dat het nooit alleen op die plaatsen is eigenwijs
Ja dat snap ik ook wel![]()
Maar het is wel zo dat als je er op let. En zoals ik al eerder aan gaf de temperatuur juist is. Dan kun je het wel voor elkaar krijgen om alleen die plekken die je op noemt te laten zweten. Wat een maffe zin![]()
Alleen zul je dan geen complete training rijden. Als je alleen de bovenkant van de hals wil laten zweten zul je hem bijna gelijk van de hand af opgericht moeten rijden. Zodra je gaat veranderen in hoofd hals houding krijg je toch al snel een hals die geheel bezweet is.
Kelly1992 schreef:Een paard zweet altijd als eerst achter zijn oren.
De rest is hoe dichtbij de bloedvaten bij het oppervlak liggen ivm met warmte kwijt raken. Dat is ook de reden dat het ene paard zijn warmte beter kwijt kan als de ander.
secricible schreef:mijn paard zweet met name zwaar in het gezicht. Geloof niet dat hij die spieren gebruikt.
Ik vind het echt een fabeltje, net wat er gezegd wordt: ik zweet vooral in mijn oksels en mijn rug, maar dat is niet omdat ik die spieren het meest gebruik. Waarom zou dat bij een paard wel zo zijn. Zweten is gewoon bedoelt om warmte af te voeren en ieder paard doet dat op een andere plek.
Een paard wat helemaal droog blijft tijdens intensieve training zou ik ook niet blij mee zijn, want dat betekend dus dat hij geen warmte kwijt raakt tijdens het rijden. Lijkt me niet geheel de bedoeling...
sporter schreef:secricible schreef:mijn paard zweet met name zwaar in het gezicht. Geloof niet dat hij die spieren gebruikt.
Ik vind het echt een fabeltje, net wat er gezegd wordt: ik zweet vooral in mijn oksels en mijn rug, maar dat is niet omdat ik die spieren het meest gebruik. Waarom zou dat bij een paard wel zo zijn. Zweten is gewoon bedoelt om warmte af te voeren en ieder paard doet dat op een andere plek.
Een paard wat helemaal droog blijft tijdens intensieve training zou ik ook niet blij mee zijn, want dat betekend dus dat hij geen warmte kwijt raakt tijdens het rijden. Lijkt me niet geheel de bedoeling...
Zoals al meerdere malen verteld is is er niemand die beweerd dat een paard alleen zweet op plekken waar spieren zitten.