_Covergirl_ schreef:Sodeletuut, daar kan ik inkomen. (Je opmerking over rustig laten wennen voor een stap verder te gaan.) Maar, veel van de paarden die Gert krijgt gaan al vrij snel daarna de springring in. Dan krijgen ze ook een lading aan prikkels en nieuwe ervaringen, elke keer weer. Tuurlijk, de meestan gaan naar oefenparcoursjes, maar ook dat levert stress op. In zulke situaties kun je een paard niet rustig laten wennen. Ze wennen al doende. Ze moeten direct een parcoursje springen in vreemde omgeving, met vreemde paarden, lawaai, mensen om de ring... dan krijgen ze ook een shock, zoals jij het noemt. Veel van deze paarden zijn er na een tijdje aan gewend om nieuwe dingen voor hun kiezen te krijgen en kijken nergens meer van op, en dan heb je koele paarden, die zich niet zo snel ergens wat van aantrekken.
En dit is juist iets wat ik met mijn post bedoelde wat betreft ze continu te overdonderen met nieuwe dingen. Door ze niet te laten wennen maar elke keer weer iets nieuws voor de kiezen te geven, leren ze dat nieuwe dingen niet eng zijn, ook al heb je ze nog nooit eerder gezien, en zodoende bouw je een vertrouwensband op.