Wat vind je van Gert van den Hof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van Gert van der Hof?

Helemaal geweldig!
93 (21%)
In sommige gevallen een prima oplossing
232 (53%)
Slecht (en ouderwets)
112 (25%)

Totaal aantal stemmen: 437

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:49

Sodeletuut schreef:
_Covergirl_ schreef:
En nog een aanvulling: Ik zie toch echt liever dit dan dat een amateur er zelf mee aan gaat klooien, bij een paard dat niet de makkelijkste is. Sommige mensen denken het zelf wel te even te doen, maar dan blijkt het paard toch lastiger dan gedacht, het gaat van kwaad tot erger en waar komt zo'n paard dan uiteindelijk alsnog terecht....? Juist!

Bij hem als mensen alles snel gedaan willen hebben, en bij iemand die het op een paardvriendelijke manier doet als ze wel geduld hebben?

Bij die laatste eerst en dan alsnog bij Gert

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:49

kamsel schreef:
Bij die laatste eerst en dan alsnog bij Gert

En waar baseer jij dat op? Dat is echt zeer grote onzin..

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:50

Sodeletuut, daar kan ik inkomen. (Je opmerking over rustig laten wennen voor een stap verder te gaan.) Maar, veel van de paarden die Gert krijgt gaan al vrij snel daarna de springring in. Dan krijgen ze ook een lading aan prikkels en nieuwe ervaringen, elke keer weer. Tuurlijk, de meestan gaan naar oefenparcoursjes, maar ook dat levert stress op. In zulke situaties kun je een paard niet rustig laten wennen. Ze wennen al doende. Ze moeten direct een parcoursje springen in vreemde omgeving, met vreemde paarden, lawaai, mensen om de ring... dan krijgen ze ook een shock, zoals jij het noemt. Veel van deze paarden zijn er na een tijdje aan gewend om nieuwe dingen voor hun kiezen te krijgen en kijken nergens meer van op, en dan heb je koele paarden, die zich niet zo snel ergens wat van aantrekken.
Laatst bijgewerkt door _Covergirl_ op 30-04-11 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:50

Sodeletuut schreef:
Tsja zo kan je het inderdaad doen. Ik ben zelf meer van het eerst laten wennen aan een situatie (daar bij ook schriktraining :j ), en dan verder gaan. Zodat een paard het eerst kan verwerken en dan klaar is voor het volgende onderdeel. Maar goed dat is weer een andere discussie. Het komt er op neer dat ik het totáál niet met Gert's methode eens ben, maar dat is denk ik wel duidelijk. :)

Ik snap dat jij het er niet mee eens bent :P Ik interesseer me er echter ook in waarom jij dat niet bent.
Helaas ondanks dat het een leuke discussie is, is het een andere discussie dan bij dit topic hoort :)

@Dani_
IMO hoor je wat Gert doet ook niet zonder eerst thuis aan het zadel en singel wennen. Alle gevallen waarbij dit dan ook niet gebeurt is is in mijn ogen een tekortkoming aan het adres van de eigenaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:52

_Covergirl_ schreef:
En nog een aanvulling: Ik zie toch echt liever dit dan dat een amateur er zelf mee aan gaat klooien, bij een paard dat niet de makkelijkste is. Sommige mensen denken het zelf wel te even te doen, maar dan blijkt het paard toch lastiger dan gedacht, het gaat van kwaad tot erger en waar komt zo'n paard dan uiteindelijk alsnog terecht....? Juist!

Inderdaad... ik heb veel verschillende paarden onder m'n kont gehad inmiddels (en nog steeds) en och och hoe vreselijk vernaggeld de meeste wel niet zijn.
En niet opgevoed, bij het minste of geringste in paniek, gruwelijk dominant...
Dan is er toch in de basis iets goed misgegaan.
En ja, dan worden ze weer even heropgevoed. Doorgaans hebben de meesten het in 2/3 weken wel begrepen...(ja is ja nee is nee vooruit is vooruit en ho is ho en niet luisteren=voelen).

De diertjes hebben de basis er bij Gert meteen goed inzitten volgens de zelfde principes, wat ja, nee, vooruit en ho is.

En tuurlijk kan dat ook met rust en liefde en vragen.
Maar ik denk dat sommige mensen hier buiten hun eigen referentiekader moeten (willen) kijken.
Niet iedereen heeft die tijd voor een paard (tijd is geld), niet iedereen heeft maar 1 diertje voor de leuk en voor het leven.

Houwtje touwtje en koeteldekoet is ook niet mijn manier, maar als een ander het wel zo wil en zich er prettig bij voelt, hoor je mij ook niet.
Maar wat er in de eerste pagina's gezegd en gewenst werd...dat gaat echt veel en veel te ver, ik mag toch hopen dat die mensen zich achteraf kapot schamen en zo niet....karma... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:53

_Covergirl_ schreef:
Sodeletuut, daar kan ik inkomen. (Je opmerking over rustig laten wennen voor een stap verder te gaan.) Maar, veel van de paarden die Gert krijgt gaan al vrij snel daarna de springring in. Dan krijgen ze ook een lading aan prikkels en nieuwe ervaringen, elke keer weer. Tuurlijk, de meestan gaan naar oefenparcoursjes, maar ook dat levert stress op. In zulke situaties kun je een paard niet rustig laten wennen. Ze wennen al doende. Ze moeten direct een parcoursje springen in vreemde omgeving, met vreemde paarden, lawaai, mensen om de ring... dan krijgen ze ook een shock, zoals jij het noemt. Veel van deze paarden zijn er na een tijdje aan gewend om nieuwe dingen voor hun kiezen te krijgen en kijken nergens meer van op, en dan heb je koele paarden, die zich niet zo snel ergens wat van aantrekken.

En dit is juist iets wat ik met mijn post bedoelde wat betreft ze continu te overdonderen met nieuwe dingen. Door ze niet te laten wennen maar elke keer weer iets nieuws voor de kiezen te geven, leren ze dat nieuwe dingen niet eng zijn, ook al heb je ze nog nooit eerder gezien, en zodoende bouw je een vertrouwensband op.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:53

_Covergirl_ schreef:

Waarom zou een 3/4/5 jarige in een springring moeten lopen?

Geef mij 3 goede redenen om met een jong paard, vol stress en nog helemaal niet volgroeid, zo iets zwaars en stressvol te gaan doen?

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:55

Asyaa schreef:
_Covergirl_ schreef:

En dit is juist iets wat ik met mijn post bedoelde wat betreft ze continu te overdonderen met nieuwe dingen. Door ze niet te laten wennen maar elke keer weer iets nieuws voor de kiezen te geven, leren ze dat nieuwe dingen niet eng zijn, ook al heb je ze nog nooit eerder gezien, en zodoende bouw je een vertrouwensband op.

Dan zijn we het dus met elkaar eens. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:55

De grens voor het eerste keer ruitergewicht in het zadel zit in ons hoofd, niet in die van het paard.
Iemand bekend met het werk van Henry Blake? Die heeft ook weleens een niet beleerd paard van stal gepakt en er een buitenrit mee gemaakt. En dat ging goed.
Dat het voor mening teerbesnaarde bokker er niet zo fijn uitziet, betekend niet dat het paard er per defenitie een trauma van oploopt of voor de rest van zijn leven verknald is.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:56

e_horse schreef:
caro29 schreef:
Paarden kunnen met de 1e keer al een hele slechte ervaring krijgen met het zadel en/of singel. Zie dat er dan maar weer uit te krijgen.

Klinkt als een "Gert-van-den-Hof-ervaring" of had jij een nog slechtere ervaring in gedachte????!

Nee hoor geen Gert ervaring maar wel ervaring met het geklooi door mensen zelf. Paarden die al een paar keer een zadel op hebben gehad voor zij bij de zadelmakmaker komen en zadel/singeldwang hebben. Ik heb een jaar gewerkt bij iemand die zadelmak maakt en zoveel paarden gezien waar men zelf al mee aan de gang zijn gegaan. Ik ga er ondanks mijn ervaring niet zelf mee aan de gang omdat ik thuis geen hulp heb.

Anoniem

Veulen: Hengstenkeuring, sport, handel.
Lijken me 3 goede redenen, voor jou misschien niet, maar voor degenen die er van moeten leven wel.
Past misschien niet in jouw 'box', maar waarschijnlijk past jouw manier van werken ook niet in die van hen ;)

_Covergirl_

Veulen84 schreef:
_Covergirl_ schreef:

Geef mij 3 goede redenen om met een jong paard, vol stress en nog helemaal niet volgroeid, zo iets zwaars en stressvol te gaan doen?

Tja, dat is niet mijn mening, maar de realiteit. Ga maar eens op de startlijst kijken van een willekeurige wedstrijd, de klasse L zijn bijna allemaal 4 jarigen. Tegenwoordig wordt dat nog gestimuleerd ook met al die jonge-paarden-competities. Maar goed, of dat nou de bedoeling is, is een andere discussie.

Sodeletuut

_Covergirl_ schreef:

Daar heb je zeker gelijk in, veel paarden die naar Gert gaan worden voor de sport gebruikt, en daar doen ze natuurlijk niet rustig aan, het paard moet presteren. Daarom ben ik ook geen sport mens, maar goed ik begrijp dat er mensen zijn die dit willen. Maar ook laten wennen aan nieuwe omgevingen en drukte kan op een andere manier. Ook al ga je eerst een paar keer met een paard het bos in, het dorp in, dat een paard went aan mensen en verkeer. Ga eens een rondje door het bos en je komt genoeg mensen enzo tegen. Maar dan kan je het paard geruststellen en dan hoeft het niet ook nog te presteren onder druk. Ik denk dat dat zeker kan bijdragen in hoe een paard zich voelt als het later meegenomen wordt op concours. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:57

Veulen84 schreef:

Of het lichamelijk zwaar is ga ik niet op in, dat is weer een hele andere discussie dan wat hier in het topic gevoerd word :)

Of het mentaal zwaar is: ja. Ze worden overdondert met nieuwe dingen, maar is dit per sé slecht? Waarom zou je een paard altijd aan iets moeten laten wennen voordat je aan iets nieuws begint? Is het juist niet veel slimmer om de oorzaak, iets nieuws, aan te pakken en te leren dat dat niet eng is.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:58

Asyaa schreef:
Veulen84 schreef:

Of het lichamelijk zwaar is ga ik niet op in, dat is weer een hele andere discussie dan wat hier in het topic gevoerd word :)

Of het mentaal zwaar is: ja. Ze worden overdondert met nieuwe dingen, maar is dit per sé slecht? Waarom zou je een paard altijd aan iets moeten laten wennen voordat je aan iets nieuws begint? Is het juist niet veel slimmer om de oorzaak, iets nieuws, aan te pakken en te leren dat dat niet eng is.

Juist, dat bedoelde ik dus ook. Paarden die vanaf het begin aan veel enge/nieuwe/vreemde dingen worden blootgesteld, leren hiermee om te gaan. Daar heb je later veel plezier van.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:01

Ik had ook mijn bedenkingen bij zijn methode, enige tijd geleden mee geweest met een hengst van bijna 5 die tijdens zijn clinic 'zadelmak' is gemaakt.

Hengst had al een paar keer shows/keuringen gelopen dus was bekend met veel publiek (vindt hij geweldig!) en was al veel gelongeerd geweest, paar keer zadel op gehad en op gehangen vorig jaar. Daarna peesblessure opgelopen (uitgebroken naar de merries) en toen niets meer mee gedaan behalve dan het in handen zijn.

De hengst was in het begin wel vrij druk (is behoorlijk dominant en vindt zichzelf 'the man') maar Gert kon al heel snel gewoon heerlijk ontspannen met hem draven en zelfs een lekker gallopje doen! Echt ik was echt onder de indruk. Paard vond het allemaal geweldig, was nergens van onder de indruk, en stond daarna heel erg relaxed in zijn stalletje de bink uit te hangen.

Met het paard waar ik op rijd zou het denk ik heel anders zijn gelopen, dat is echt een zenuwenpees en een dramaqueen, maar haar zoon is echt heel anders :j.

Zal zo even een paar foto's zoeken van de Gert en de hengst.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:06

De Sjiem is overigens ook ter correctie bij Gert geweest. Is echt waar daarna nooit meer goed gekomen, paard won daarna alles wat er los en vast zat (terwijl hij voor die tijd in de ankers ging voor de sprong)...:+ Het hele plan van de ruin was helemaal mislukt, die dacht vervroegd met pensioen te mogen....:D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-04-11 21:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:07

Kanelly schreef:
Veulen: Hengstenkeuring, sport, handel.
Lijken me 3 goede redenen, voor jou misschien niet, maar voor degenen die er van moeten leven wel.
Past misschien niet in jouw 'box', maar waarschijnlijk past jouw manier van werken ook niet in die van hen ;)

Dat is maar 1 reden, Geld. Maar wie zegt dat een 6 jarige goed getrainde met behoorlijke spieren een stabiel opleiding niet netzoveel opleverd. Juist nu, crisis is een goede reden om eens wat rustiger na de lange termijn te kijken.

Een paard dat met 4 z'n pezen al naar de klote heeft gesprongen haalt die 10 echt niet als springpaard hoor.

Overigens is mijn box vrij breed en kunnen tegenwoordig ook veel sporters zich daar in vinden... Ivm duurzaamheid.

Covergirl: Ik weet dat dat gebeurt, maar werken dit soort praktijken dat juist niet in de hand? Langzaam op 3,5 inrijden en er een jaar over doen betekend dat ze met 5 pas in de ring komen. Met 3,5 in rijden en met 1 week klaar zijn betekend met 3 en 10 maanden al op wedstrijd gaan.

Asyaa: Natuurlijk gaat het er over of dit lichamelijk zwaar is, denk je dat ene paard dat 10 minuten gereden word al gaat springen, net zo veel spieren heeft als bv pas na 3 maanden hoeft te gaan springen?

En wat betreft de stress, ik denk dat mensen die zelf wel eens stress hebben gehad, je kunnen vertellen wat de inpact daarvan is op je lichaam. Dat is gewoon heel zwaar. Tevens weet ik dat het ook zonder stress kan, dus waarom zouden we het dan niet doen.
Als mijn baas morgen zegt ik wil dat je in 5 minuten dit en dit doet... Tja dan schiet ik in de stress, zegt mijn baas je hebt een halve dag om dit te leren en dan wil ik het resultaat zien... Geen stress.

Anoniem

Re: Wat vind je van Gert van den Hof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:10

Die lange termijn is niet haalbaar, degenen die er van moeten leven laten het jonge spul niet tot hun 6e staan. Beest zeker 3 jaar aanhouden, dat kost natuurlijk veel te veel op jaarbasis.
En dat kleine beetje wat er meer voor vangt, weegt absoluut niet op tegen wat je kwijt bent als je ze zo lang aanhoudt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:13

Idd is Geld (met een hoofdletter G) heel belangrijk in de paardensport. In een tak van de sport en de fok waar toch al moeilijk geld te verdienen is, is iedere besparing er een. En een potentieel springpaard niet tot zijn top uit te zien groeien omdat je zelf met een grens zit waar je niet overheen wilt, en hem vervroegd met pensioen of zelfs eeuwiggroene jachtvelden te sturen, is ook zonde.

Zijn manier vind ik niet voor ieder paard geschikt. Maar er is een troost: er zijn zoveel paarden in Nederland die ieder jaar zadelmak gemaakt moeten worden, en zo weinig uren in een dag, dat hij ze nooit allemaal kan beleren/corrigeren....

Het verschil tussen Gert en de profs en iedereen die een keertje een paardje zadelmak maakt en die hem als grasmaaier wegzet als hij bij het inrijden echt niet wil, is dat een prof er geld mee moet verdienen....

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:14

e_horse schreef:
caro29 schreef:
Paarden kunnen met de 1e keer al een hele slechte ervaring krijgen met het zadel en/of singel. Zie dat er dan maar weer uit te krijgen.

Klinkt als een "Gert-van-den-Hof-ervaring" of had jij een nog slechtere ervaring in gedachte????!

Ik denk dat ze bedoeld, dat als mensen thuis hun paard al aan t zadel willen laten wennen en de eerste keer met opleggen, het paard schrikt, er vandoor gaat en t zadel van t paard glijdt, omdat de singel nog niet vast zat oid. Of de singel juist in 1 keer helemaal strak trekken, ipv geleidelijk aan nasingelen. Dit kan voor een paard behoorlijk traumatisch zijn en t is daarna soms heel moeilijk om met t zadel in de buurt van t paard te komen. Daarom willen de meeste zadelmakmakers een helemaal groen paard hebben of iig dat de eigenaar éérlijk verteld wat er met t paard gedaan is, dus ook als er dingen mis zijn gegaan. Helaas wordt hierover nog te vaak gelogen met alle gevolgen voor t paard en soms voor de zadelmakmaker van dien.

Mindfields

Re: Wat vind je van Gert van den Hof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:15

Famke: Dan heb je het niet goed voorbereidt als zoiets gebeurt. Heb dit al ontelbare keren gedaan en nooit bokt er eentje of vlucht weg met eerste keer zadel.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:16

@ Veulen84: Je kan ook het paard op 3,5 jarige leeftijd laten inrijden binnen een week en dan rustig thuis zo'n 10 minuten per dag rijden. Wat jij opnoemt heeft niks te maken met de methode van Gert maar met de keuzes die na het zadelmak maken door de eigenaar van het paard worden gemaakt. Hij zelf heeft ze het liefste nog een paar maanden op het land na het zadelmak maken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:16

Wát een stress :D :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In het begin met het erop zitten was het wel even rodeo
Afbeelding

Maar al heel snel was het goed en liep het paard er ontspannen bij (en Gert was blij!)
Afbeelding

Paard was daarna echt helemaal ontspannen en is weer goed en wel thuis gekomen, echt niets aan de hand.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:17

Inderdaad, voor de 'broodruiters' is het niet haalbaar om een paard zo lang aan te houden en er pas na een jaar eens serieus mee aan de slag te laten gaan.

En lichamelijk zwaar... Ik mag aannemen dat het paard in dat filmpje zoals zovelen wel vaker los heeft gesprongen. En die eerste keer onder het zadel ook een klein sprongetje meepakken zal niet funest zijn. In mijn ogen juist wel slim, heeft het paard dat ook gelijk eens gezien.

Stress heeft inderdaad een mpact op je lichaam. Maar, ik zie paarden die een korte tijd stress ervaren, maar bijna meteen duidelijkheid van de ruiter krijgen. Dat vermindert de stress. Niet weten waar je aan toe bent geeft ook stress..