3 jarigen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:55

maudenmarc schreef:
Hij staat ook lekker 24/7 buiten. Ik heb ook respect voor mensen met de keuze om tot 4 te wachten.
Het is alleen niet per definitie slecht om met 3 jaar op te leiden.

Het is wel per definitie minder goed :)

Snuupke

Re: 3 jarigen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:57

Prima, dan laat jij die van jou lekker staan tot een jaar of 4.. Zijn we allebei blij toch?
Ik zie trouwens dat je ook een C jaargang hebt. Leuk beest!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:06

Bedoel het niet vervelend hoor, ik sta zelf ook te springen en ik heb altijd paarden zadelmak gemaakt vanaf ongeveer 3,5 jaar, maar helaas zie ik nu pas in hoe kwetsbaar hij is vanwege zijn groei etc. Denk dat ik er het najaar wel op ga, maar dan alleen zadelmak/ruitermak maken en pas voorjaar een beetje doorrijden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:07

maudenmarc schreef:
@ mist, met volle overtuigen beweren dat ze er geen last van ondervinden.. Slaat dat op mij?

Ik denk dat dat ook nog eens ligt aan de soort van opleiding die een paard geboden krijgt. En ja ik durf dat te beweren.

Hoeft niet op jou te slaan, er zijn genoeg personen op bokt die 2.5 jaar al lang genoeg wachten vinden helaas. Maar als je je aangevallen voelt....was niet mijn bedoeling, en bericht was ook niet aan jou gericht. Maar sinds je @mist schreef keek ik wel even in je profiel, waarin staat dat je 22 bent.

Niet dat ik als oude heks wil overkomen maar vond het innerlijk wel grappig omdat ik 2 paarden heb die ik al 25+ jaar heb en dus wel pas laat heb ingereden, ik spreek dus uit ervaring. Mijn oude B pony is op 28 jarige leeftijd ingeslapen, ook pas op bijna 5 bereden...
Dan vraag ik me idd soms wel eens af waar ervaringen op gebaseerd zijn. Ik heb 3 goede ervaringen met laat inrijden, maar ben dan ook iemand bij wie paarden oud mogen worden.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:08

Mijn paardje was 3,5 en toen ben ik om de dag een kwartiertje gaan rijden (stappen en draven)
En na een jaar ben ik echt aan het werk gegaan met haar.

Ik vind dat er geen leeftijd aan verbonden is.. de een is er klaar voor met zijn 3 jaar en de ander is echt nog een veulentje, het verschilt dus heel erg per paard.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:09

Mijn paardje is over een paar weken 3 jaar.. maar ik ga nu beginnen met grondwerk e.d.
Een ander paardje bij ons op stal is even oud, en is vorig jaar dus al kwa grondwerk getraint, en word nu ingereden..

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:12

Oh dat mag hoor dat je kijkt hou oud ik ben. Heb meerdere jonge paarden gereden.
Vandaar dat ik mijn antwoord op baseer, ik voel me niet aangevallen.
Maar mijn paarden worden wel niet oud bij mij, deze zijn vaak eerder verkocht. Lijkt me dat dat een persoonlijke keus is en of dat de mogelijkheid er is deze allemaal bij je oud te laten worden.
Ohja en je klinkt nu wel een beetje ouder maar niet als heks:P

Hellhound28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:15

Ik zelf heb een shetlander hier rij ik niet op. Ik loop met hem ga met hem zwemmen en dat soort dingen. Of ik ga gewoon lekker bij hem in de wei liggen lekker middagje slapen ofzo. Ik snap ook niet dat mensen ook maar durven zeggen tegen mij. "ben jij niet aan een groter paard toe?" pardon?! wat maakt dat nou weer uit. Als je veel plezier aan een paard hebt waar je niet op kunt rijden is dat toch prima. Rijden is zeker niet mijn hoofddoel het is natuurlijk wel leuk. Maar ik ga veel liever eindje met ze wandelen ofzo. Dat doe ik met zo veel dieren. Zelfs met koeien :')
Ik snap ook niet waarom veel mensen bij de manege waar ik vaak kwam altijd maar weer een jong paard aanschaffen zodra hun paard alles kent of niet goed genoeg is hoppa weg ermee en een nieuwe. Altijd zo'n jong beesje die helemaal groen is. Het is natuurlijk leuk om je paard alles zelf te leren. Maar dat kan ook best wel gewoon zonder dag je zoveel paarden koopt en doorverkoop omdat je ze niet meer moet.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 22:22

28 jaar voor een B?? dat is wel erg jong! Ik ken een D pony die jong was ingereden en die op haar 38 nog mee reed in de manege les 2keer per dag en ze zou dit zijn blijven doen want ze hield van de mensen en pony's enzo maar het mocht niet meer van manege eigenaares natuurlijk ik zou haar nooit zo lang hebben laten rijden. Later bleek dat de manege eigenares uiteindelijk wel gelijk had om haar zo lang te laten rijden. Ze kreeg een heerlijk persioen op de weide met een andere pony maar ze was niet gelukkig en miste de drukte, de manege, de andere paarden en de mensen. Ze ontsnapte uit de wei (zie je het al voor je, een pony van 40 jaar ontsnappen uit een wei :p) maar ze rende terug naar de manege!! Ongeloofelijk vind ik! Terwijl dat de manege helemaal niet zo dichtbij lag. Zeker een aantal straten verder!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 07:16

lilly_s18 schreef:
28 jaar voor een B?? dat is wel erg jong!

is ook veel te jong, lang verhaal maar kwam door fout spuiten van een dierenarts

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 11:06

oei Ocharme, wat erg!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 10:59

Mijn paard is nu 3.5 en ik leer haar heel rustig "op". Ik merkte dat ze echt toe was aan werk onder het zadel. Fysiek ziet ze er sterk genoeg uit. Ze verveelde zich duidelijk met grondwerk en/of longeerwerk (losspringen vindt ze wel geweldig maar je kan haar niet 3 keer in de week los laten springen :P).
Ik "rijd" haar nu 2 keer in de week hooguit een half uurtje (daar zit dan uitgebreid instappen en uitstappen bij). Dit is alleen om de knoppen erop te zetten (dus bak rond en overgangen). Het gaat meer om "kilometers" maken zeg maar dan echt trainen of doorrijden. Verder lekker laten lopen en soepel blijven.
Verder let ik heel erg op hoe ze zich voelt en wat ze aan geeft. Woensdag heb ik erop gezeten maar toen merkte ik dat ze even overwhelmed was, dus heb ik gister lekker een lange wandeling met haar gemaakt en trailerladen geoefend.
Rijden met 3 jaar kan dus naar mijn mening, mits je heel erg goed op je paard let en kijkt of je paard er wel aan toe is.

Ik heb verder een vraag aan de mensen die hun mening onderbouwen met die groeischijvenplaats/foto`s. Mijn vraag is of het ook werkelijk schade aan brengt als die groeischijven nog niet helemaal dicht zijn en je werkt licht met je paard. En wat gebeurt er dan: heb je eerder kans op wervels die scheef gaan zitten of slijt het sneller of wat gebeurt er eigenlijk. Bij mensen bijvoorbeeld zijn verschillende botten/schijven ook nog niet helemaal volgroeid op bepaalde leeftijd en ook doen jonge kinderen soms zware fysieke arbeid tijdens sporten. Nou is het mensenlichaam natuurlijk niet hetzelfde als het paardenlichaam, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:12

HedwigO schreef:
Mijn paard is nu 3.5 en ik leer haar heel rustig "op". Ik merkte dat ze echt toe was aan werk onder het zadel. Fysiek ziet ze er sterk genoeg uit.

Quarters zien er met 1,5 al volgroeid uit, maar ZIJN het niet. Hoe een paard eruit ziet zegt niets over de groeischijven. Geen enkel paard wel ras dan ook is volgroeid voordat ie vijf is!

Citaat:
Ik heb verder een vraag aan de mensen die hun mening onderbouwen met die groeischijvenplaats/foto`s. Mijn vraag is of het ook werkelijk schade aan brengt als die groeischijven nog niet helemaal dicht zijn en je werkt licht met je paard. En wat gebeurt er dan: heb je eerder kans op wervels die scheef gaan zitten of slijt het sneller of wat gebeurt er eigenlijk. Bij mensen bijvoorbeeld zijn verschillende botten/schijven ook nog niet helemaal volgroeid op bepaalde leeftijd en ook doen jonge kinderen soms zware fysieke arbeid tijdens sporten. Nou is het mensenlichaam natuurlijk niet hetzelfde als het paardenlichaam, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

Ik kan het ook omdraaien, waarom zou je niet 'voor de zekerheid' wachten, dan weet je zéker dat het geen schade aanricht.

Bij handbooschieten mag je niet eerder beginnen dan met zoveel jaar en tot in je puberteit mag je niet meer dan een X aantal uren maken.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:14

Nee ik vraag het alleen uit interesse. Mijn paardje is mijn maatje en wil haar zo lang mogelijk mee laten gaan, maar ik ben gewoon benieuwd. Dus niks aanvallends, gewoon interesse, wil graag leren.
Zou het dus heel leuk vinden om hier wat meer uitleg over te krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 17:01

HedwigO schreef:
Zou het dus heel leuk vinden om hier wat meer uitleg over te krijgen

De kraakbeencellen in de groeischijf vermenigvuldigen zich waardoor het botstuk langer wordt (botgroei). Totale inactiviteit (dus helemaal niks doen en nauwelijks beweging) zal tot groeivertraging en osteoporose leiden, en is dus ook niet goed. Maar te grote krachten kunnen schade aanrichten. Indien de belasting de belastbaarheid van de groeischijf overschrijdt (dus meer belasting dan de groeischijf aankan), dan zal diffusie in het gewricht stagneren of zelfs stoppen, waardoor het kraakbeen slecht tot niet meer gevoed wordt. Kraakbeencellen (chondrocyten) kunnen zich niet meer delen. De groei zal vertragen of zelfs stoppen. Nog grotere krachten kunnen zelfs leiden tot botresorptie.

Wanneer de botten volgroeid zijn (en de groeischijven gesloten), kun je beginnen met het trainen van de spieren. Wanneer je ook hier te vroeg mee begint, dan zijn de spieren sneller sterk dan de botten harder worden, waardoor de zwakke structuren het snel 'begeven' (blessures) en er bijv. ook scheefgroei kan ontstaan.

Aangezien kraakbeen geen zenuwbanen heeft, voelt en toont een paard geen pijn bij bovenstaande gevolgen. Je merkt dan dus ook niks aan het paard. Pas wanneer het kraakbeen dermate beschadigd is (slijtage/arthrose) en de uiteinden van de botten tegen elkaar wrijven, of als er botafsplinteringen in de gewrichtsruimte zitten, wordt de pijn zichtbaar en uit het zich in kreupelheid. Dit slijtageproces kan een proces zijn van járen.

Kortom: wacht gewoon tot de botten volgroeid zijn, begin dan éerst met het trainen van de spieren. Dit kun je het beste onbelast doen. Wanneer de spieren sterk en soepel genoeg getraind zijn, kun je je paard met je gewicht gaan belasten, dan pas is het paard daar klaar voor.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 17:49

Kijk hier kan ik wat mee met zo`n reactie. Dankjewel voor de uitleg!

Ik vraag me alleen af hoe het kan dat het ook vaak goed gaat (wederom niet aanvallen bedoeld)....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:04

HedwigO schreef:
Kijk hier kan ik wat mee met zo`n reactie. Dankjewel voor de uitleg!

Ik vraag me alleen af hoe het kan dat het ook vaak goed gaat (wederom niet aanvallen bedoeld)....

Vergelijk het hier eens mee: van roken kun je longkanker krijgen. Niet iedere roker krijgt longkanker.

Het is dus maar net wat je wilt van en met je paard. Wil je het riskeren en zie je over een aantal jaren wel of er schade is ontstaan (wat dan onomkeerbaar is), of ga je het niet riskeren en neem je de tijd wat het inrijden betreft. Een jaar langer wachten kan een levenlang gezondheid betekenen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:14

[quote="JoviBan]
Maar te grote krachten kunnen schade aanrichten. Indien de belasting de belastbaarheid van de groeischijf overschrijdt (dus meer belasting dan de groeischijf aankan), dan zal diffusie in het gewricht stagneren of zelfs stoppen, waardoor het kraakbeen slecht tot niet meer gevoed wordt. Kraakbeencellen (chondrocyten) kunnen zich niet meer delen.[/quote]

Wanneer spreek je van 'te grote krachten' of 'overschrijding van de belastbaarheid van de groeischijf'? Ben ik erg benieuwd naar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:22

@Sonja89: ik heb geen idee of daar onderzoek naar gedaan is. Tot die tijd kun je daar over discussieren natuurlijk.
Als jij vindt dat het wel meevalt met die overbelasting, dan ga je de schade gewoon riskeren, jouw verantwoordelijkheid. ;)
Ik persoonlijk wil het nièt riskeren en neem dus weer mijn verantwoordelijkheid.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:37

Het was niet aanvallend bedoeld :) bedankt voor de info!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:36

Ik vind drie jaar ook te jong, om redenen die al genoemd zijn. Mijn paard wordt over drie maanden vier jaar en het is waar dat ik niet weet óf ze later last gaat krijgen als ik al op haar gereden zou hebben. Maar de kans is er en omdat ik mijn paard zo lang mogelijk gezond wil houden wacht ik gewoon voor de zekerheid. Wat zijn nu die paar jaartjes die je moet wachten als ik straks de komende 20 jaar op mijn paard kan rijden?

Ik zou het mezelf nooit vergeven áls..........

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:38

Die van mij is nu dus 4 en sinds een maand onder het zadel. We zijn afgelopen winter (oktober / november) rustig aan begonnen met grondwerken en alles eromheen. half maart is hij naar een africhtingsstal gegaan en daar hebben ze alles rustig herhaald en er ook even werk aan gehad voor ze echt konden gaan zitten.
Hij moet wel meteen flink aan de bak, want hij wordt 5 dagen ongeveer 3 kwartier tot een uur gelongeerd + gereden. Enerzijds vind ik het wel veel, maar anderzijds: hij lijkt het goed te kunnen handelen.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:09

ik vind het een goeie leefdheid. mits je paard er aan toe is vind ik. doet hij nog vrij jong aan kun je m naar mijn mening beter nog een halfjaartje laten staan. mijn paardje is ook op dr 3e ingereden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:14

Veel te jong, er zijn meer dan genoeg dingen die je kunt doen met een 3 jarige zonder een ruiter op de rug. Ik quote mezelf even uit een ander topic:

Lara_Silver schreef:
Voor mij is een onvolgroeid skelet een constructie die gevoelig is voor incorrecte vergroeiingen. Die hoofdzakelijk (bij alle levende wezens) veroorzaakt worden vroegtijdige hoge belastingen. Een skelet zal zich inderdaad aanpassen aan het gewicht waaraan het word blootgesteld. Een paard heeft een korrekte basisbouw, een anatomie die voor ieder paard bijna identiek is. (en dan heb ik het niet over verschillende typen paard, zwaar of licht gebouwd etc) de opbouw van het skelet en de ordening van alle elementen is hetzelfde. Word dit te vroeg blootgesteld zal de korrekte basisbouw aangetast worden, heel simpel.

Een paardenlichaam is meer dan perfect in staat zich ook in volgroeide fase aan te passen aan de gevraagde arbeid en zal het ook beter aankunnen. Anders zou je volgroeide paarden ook niet meer kunnen her-inrijden noch verder trainen lijkt me. Dus ook daar ben ik het niet met je eens.

Ik zeg niet dat het schadelijk is voor een solide basis te zorgen. Maar voor mij is een solide basis een paard dat respect heeft voor de mens, meelopen, volgen, niet voordringen, niet bijten, voetjes geven etc etc etc. Ook kan je een paard van 3 jaar of minder gerust eens een keertje aan de longe laten en de stemhulpen aanleren. Ook zadelmak maken kan met 3. Zorgen dat het paard het tuig kent, hier niet bang voor is en zich gewoon laat opzadelen. (zadelmak heeft niets met een ruiter op de rug te maken in tegenstelling tot wat velen denken dat is namelijk inrijden en later doorrijden)

Welke solide basis wil je nog meer dan een paard dat opgevoed is, stemhulpen en het tuig kent? En dat alles kan zonder de mens op de rug. Begrijp echt niet waarom er dan persé direct ook maar de ruiter bij moet. Maarja 4 jaar is natuurlijk een lange tijd, en velen hebben simpelweg het geduld er niet voor, maar wat doe je als mens zonder veel tijd en geduld rond paarden? Ook dat begrijp ik weer niet. Het zijn geen robots, ze lijken misschien sterk maar hebben wel degelijk ook fragiele punten.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:50

De mijne wordt volgende week 4 jaar oud,
Hij is sinds augustus 2010 onder het zadel, en ik rij een 3/4 keer in de week en dan een 40 min, waarvan 15 min instappen en 10 min uitstappen (dus een 15 min "werken"), 2/3 dagen vrij en 1 dag longeren!
Hij doet heel goed! Heb ondertussen ook al 3 wedstrijdjes gereden. :)
Hij wilt heel graag werken, en als ik iets nieuws vraag pikt hij het vaak snel op!
Ik rij nooit vaker dan 2 daagjes achter elkaar..
Ik heb hem voor het springen gekocht maar daar ga ik pas volgend jaar echt actief meebezig zijn! Hij moest eerst aansterken en lekker kunnen groeien! Hij is namelijk ook 1,73 groot.
Zo in zijn doen en laten zie je nog echt dat het een peuter is.. Maar onder het zadel is het een "grote" Kerel, pakt alles heel goed op en loopt heel fijn :)

Ik heb zoiets, wel pas na zijn 3e jaar beginnen, en dan rustig aan, 3/4 per week een half uur kan echt geen kwaad..
Maar je moet gewoon voelen wat het paardje aangeeft dat het kan.. Niet alleen lichamelijk, maar moet het ook zijn hoofd kunnen verwerken!