maudenmarc schreef:Hij staat ook lekker 24/7 buiten. Ik heb ook respect voor mensen met de keuze om tot 4 te wachten.
Het is alleen niet per definitie slecht om met 3 jaar op te leiden.
Het is wel per definitie minder goed
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maudenmarc schreef:@ mist, met volle overtuigen beweren dat ze er geen last van ondervinden.. Slaat dat op mij?
Ik denk dat dat ook nog eens ligt aan de soort van opleiding die een paard geboden krijgt. En ja ik durf dat te beweren.

).HedwigO schreef:Mijn paard is nu 3.5 en ik leer haar heel rustig "op". Ik merkte dat ze echt toe was aan werk onder het zadel. Fysiek ziet ze er sterk genoeg uit.
Citaat:Ik heb verder een vraag aan de mensen die hun mening onderbouwen met die groeischijvenplaats/foto`s. Mijn vraag is of het ook werkelijk schade aan brengt als die groeischijven nog niet helemaal dicht zijn en je werkt licht met je paard. En wat gebeurt er dan: heb je eerder kans op wervels die scheef gaan zitten of slijt het sneller of wat gebeurt er eigenlijk. Bij mensen bijvoorbeeld zijn verschillende botten/schijven ook nog niet helemaal volgroeid op bepaalde leeftijd en ook doen jonge kinderen soms zware fysieke arbeid tijdens sporten. Nou is het mensenlichaam natuurlijk niet hetzelfde als het paardenlichaam, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

HedwigO schreef:Zou het dus heel leuk vinden om hier wat meer uitleg over te krijgen

HedwigO schreef:Kijk hier kan ik wat mee met zo`n reactie. Dankjewel voor de uitleg!
Ik vraag me alleen af hoe het kan dat het ook vaak goed gaat (wederom niet aanvallen bedoeld)....
bedankt voor de info! Lara_Silver schreef:Voor mij is een onvolgroeid skelet een constructie die gevoelig is voor incorrecte vergroeiingen. Die hoofdzakelijk (bij alle levende wezens) veroorzaakt worden vroegtijdige hoge belastingen. Een skelet zal zich inderdaad aanpassen aan het gewicht waaraan het word blootgesteld. Een paard heeft een korrekte basisbouw, een anatomie die voor ieder paard bijna identiek is. (en dan heb ik het niet over verschillende typen paard, zwaar of licht gebouwd etc) de opbouw van het skelet en de ordening van alle elementen is hetzelfde. Word dit te vroeg blootgesteld zal de korrekte basisbouw aangetast worden, heel simpel.
Een paardenlichaam is meer dan perfect in staat zich ook in volgroeide fase aan te passen aan de gevraagde arbeid en zal het ook beter aankunnen. Anders zou je volgroeide paarden ook niet meer kunnen her-inrijden noch verder trainen lijkt me. Dus ook daar ben ik het niet met je eens.
Ik zeg niet dat het schadelijk is voor een solide basis te zorgen. Maar voor mij is een solide basis een paard dat respect heeft voor de mens, meelopen, volgen, niet voordringen, niet bijten, voetjes geven etc etc etc. Ook kan je een paard van 3 jaar of minder gerust eens een keertje aan de longe laten en de stemhulpen aanleren. Ook zadelmak maken kan met 3. Zorgen dat het paard het tuig kent, hier niet bang voor is en zich gewoon laat opzadelen. (zadelmak heeft niets met een ruiter op de rug te maken in tegenstelling tot wat velen denken dat is namelijk inrijden en later doorrijden)
Welke solide basis wil je nog meer dan een paard dat opgevoed is, stemhulpen en het tuig kent? En dat alles kan zonder de mens op de rug. Begrijp echt niet waarom er dan persé direct ook maar de ruiter bij moet. Maarja 4 jaar is natuurlijk een lange tijd, en velen hebben simpelweg het geduld er niet voor, maar wat doe je als mens zonder veel tijd en geduld rond paarden? Ook dat begrijp ik weer niet. Het zijn geen robots, ze lijken misschien sterk maar hebben wel degelijk ook fragiele punten.