Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:23

Vooral niet laten blijken dat ik het zie.
Rustig ademen en ontspannen. Als ik ontspan, ontspant m'n paard ook. Zingen helpt ook altijd goed.
Gewoon rustig laten kijken, en bij paniek afstappen en er samen rustig langswandelen.

lisjelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:00

ik zou eerst gaan oefenen met je pony (zonder dat je er op zit)
om langs enge dingen te lopen.
en dan zelf doen alsof er niets aan de hand is
ook niet braaf braaf de hele tijd zeggen als je er langs loopt.
dit zeg je dan namelijk omdat je gestresd bent en dat voelt een paard heel goed
gewoon lekker laten snuffelen enzow

sureido

Re: Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:19

Mijn pony staat langs een houtzagerij, dus tegen grote vrachtwagens kan ze. Tractos en quads zijn ook geen probleem, evenals motors. Maar soms heeft ze nog eens de gedachte dat een simpel wit paaltje al een heel groot spook is. Ze heeft eigenlijk nog nooit echt geweigerd ergens langs te lopen. Meestal wel een kleine boog, maar nog nooit dat ze omdraait en weg is. Maar als ze iets echt niet zou durven, zou ik denk ik als de mogelijkheid er was een andere weg nemen. Aangezien ik als ik alleen ben ook de risico's niet ga nalopen.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:04

Met mijn vorige shet wandelde ik best vaak, dat was echt een schijterd :=
Als hij wat zag waar hij van dacht, daar ga ik niet langs, ging ik langzaam aan met hem er naartoe en dan goed belonen.
Hij had altijd even de tijd nodig om te snuffelen, maar als hij dat dan had gedaan was er verder niks aan de hand en ging hij er gewoon langs :)

Bij het rijden (op manegepony, niet op hem ;) ) gingen wij eens ponyvoetballen en heel veel pony's vonden die bal eng.
Dus ik ging er naartoe rijden, en dan vanaf een bepaalde afstand mocht hij stilstaan en beloonde ik hem, en dan steeds verder.
Die pony durft nu veel dichterbij dan eerst :)

DKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:05

Ik doe gwn relax, en laat niet merken dat er iets komt waar ze bang van is,
ik negeer het gewoon, en als het dichterbij komt, of ze begint wat nerveus heen en weer te springen,
moedig ik haar aanmet mijn stem, niet schreeuwend, maar een rustige maar wel duidelijke manier.
niet angstig gaan roepen 'HOooHOOO', want dan denktie juist dat er iets is om bang van te zijn..
maar, meestal stelt die van mij zich gwn ff aan, de ene keer loopt ze er langs, de andere keer gaat ze zich dan weer heel aanstellerig gedragen,, maar ik zet me dan wel natuurlijk door., zoals bij ezels, doodsbang voor, paar keer ervandoor gegaan, maar ik rij terug, en laat haar ernaar kijken, zet een paar stapjes vooruit, en laat haar weer kijken, en beloon haar natuurlijk, als ze vooruit gaat. en raad eens, ze is er niet meer zo bang voor, ze loopt er (wel nog dribbelend) langs, en snuift een paar keer, maar hé, ze gaat erlangs :+

ps, wat ik soms ook wel doe, is ik begin te neuriën, gwn een lekker melodietje,, of ik zing gewoon een liedje, dan let de pony opmij, en vergeet ze het andere ook een beetje, en we blijven lekker relax ;D

maxitopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:39

Heel rustig blijven en bemoedigend praten.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:43

Mijn bijrijdpony is bang voor al het grote verkeer. Zodra dat komt parkeer ik hem in de berm of in een zijweggetje en laat hem kijken. Heb ook al geprobeerd om gewoon door te rijden en te doen alsof er niks aan de hand was, maar dan stonden we in een paar seconde 20 meter verderop.

blitz84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:18

als mijn pony iets eng vind neem ik er voor al mijn tijd voor. ik laat haar kijken. als het een voor werp is bijvoorbeeld een prullebak. dan probeer ik haar die met de neus aan te laten raken en als beloning iets lekkers te geven.
toen ik mijn pony verkeers mak ging maken heb ik haar eerst langs de weg laten grazen is van een afstand en toen steeds dichter bij. en vervolgens ben ik met haar langs de weg gaan wandelen. en dat iedere dag. binnen een week vond ze een hoop verkeer minder eng. nu kan ik lekker rustig met haar buiten rijden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:18

Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Ik ren hard weg terwijl het paard blijft staan.. IEEEEH! *spooked*

Nee als je weet dat het paard schrikt.. uhm.. met mijn vorige paard gaf ik
hem de tijd en zijn nieuwsgierigheid won het van zijn angst en dan ging
hij wel snuffelen..

Mijn nieuwe echter vind ENG ook echt ENG! (gaat er alleen met een grote
boog omheen en anders gaat ze helemaal niet meer die kant uit..)

Op het terrein staan dit soort nieuwe dingen regelmatig.. ik zet gewoon door..
en uiteindelijk gaat ze er heen.. en als ze er staat snuffelt ze er aan en staat
ze om zich heen te kijken. Ernaast dan he.. als ik er op zit is een grote boog
ECHT een grote boog.. :') Ach.. we leren het wel

_Carowa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:55

als het echt heeel eng is halt houden met het gezicht op het (enge ding) gericht en rustig blijven praten.
al ik denk dat het mee valt, rij ik gewoon rustig in stap door en en blijf praten om ze rustig te houden en te praten.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:09

Ligt helemaal aan de situatie.

Nu heb ik super veel geluk met Violet, ze blijft altijd rustig bij mij. Als ze ergens van schrikt maakt ze een hupje of springt ze opzij en dat is het dan wel. Ik dacht altijd dat ze trekkers eng vond, maar dat ligt puur aan mij. Ik word gespannen en dan is zij het ook. Als er een trekker komt dan draai ik haar daar met haar hoofd naartoe, hetzelfde geldt voor vrachtwagens. Op bussen/motoren doet ze dan weer niks, typisch :+

Maar als ze iets eng vindt probeer ik haar er toch langs te drijven, 9 van de 10 keer. Ik had wel een keer dat ze niet meer vooruit wilde, omdat iemand hout aan het zagen was met een motorzaag. Toen ben ik even afgestapt. Hetzelfde toen er een keer duiven op de weg zaten (zelfs toen die weg waren wilde ze er niet langs). Deze twee voorbeelden zijn van het begin van mijn 'buitenrijgeschiedenis' met Violet. Nu zijn we al een stuk verder en gaat het allemaal een stuk vertrouwder. :)

Ze was al verkeersmak toen ik haar kocht, maar ik ben toch uren en uren langs de straat wezen lopen en veel op de grond bezig geweest. Hierdoor heb ik nu echt het gevoel dat ze me vertrouwt, het buitenrijden gaat al stukken beter dan in het begin. Heb haar sinds half april 2011 :)

Janyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:16

Mijn verzorgpaard ziet ook wel eens spoken ;)
Als het langs de weg is zet ik haar in de berm stil, en laat haar kijken! en praat ik rustig tegen haar!!
Meestal is dat wel genoeg voor haar ze is verder rustig !!!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:10

..niets! Meestal is mijn paard er namelijk dan ook niet bang voor. Als ik 'm ga zitten knijpen voor een heel simpel iets (bijvoorbeeld een boom of gat in de grond) dan is mijn paard er bang van. Als ik geen reactie geef gebeurt er meestal dus ook niets.. Als het echt iets is waarvan mijn paard spookt, dan doe ik 'leiding geven'; duidelijk laten blijken wat je wilt en dat jij nog steeds de leiding hebt. Als je zelf onzeker wordt, heeft jouw paard ook geen zekerheid bij jouw en dus een hele goede reden om te vluchten..

Joslinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:23

achterwaarts langs het 'enge' voorwerp doet wonderen. Tractoren etc zoek ik snel een inrit of open stuk

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:26

Ik laat het niet passeren, maar zorg dat ikdaarvoor al in een inham sta, keer mijn paard ernaartoe met zijn hoofd zodat hij kan kijken en dan gaat het altijd goed als ze langsrijden. Enkel vrachtwagens en trekkers, ik neemgeen risico maar doe dit altijd zo!

Appelpit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:21

mijn paardje kijkt en loopt achteruit.. dus k moet der wel ff goed aansporen en dan loopt ze der met een grooooooooote boog omheen..

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:27

gister tijdens het mennen nog gelachen... we reden over zo'n betonnen fietspad en daar lag opeens zo'n zwarte teerrand (tussen 2 van die betonplaten) Gringo schrok ervan maar kon niet op tijd stoppen en sprong eroverheen met sulky en al hahaha stom gevoel is dat. Hij sprong niet hoog hoor :+ gewoon een minisprongetje.. we lagen in een deuk!

eejvaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:46

gewoon voorbereiden op een eventuele schrikactie maar ik denk als je hem extra gaat vasthouden dat dit eerder nog meer stress bezorgt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:52

Als mijn pony langs iets engst moest, draai ik zijn hoofd naar de andere kant en buig hem dan om het been aan die kant heen. Teugels op maat maar niet gespannen.

Als er wat langs komt dat hij eng vind, gewoon teugels op maat houden.

Als er wat van achter komt dat eng is, gelijk omdraaien naar het 'gevaar' toe. Dan kan hij het zien. Een paard is natuurlijk een vluchtdier, en die van mij stond hoog in t bloed, dus het eerste wat hij dacht is vluchten en daar ging ie.. Soms kwam er een onverwachte trein aan, en toen dacht ie 'vluchten!' en ik galopeerde zo over de weg met de trein mee :=

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:20

Gewoon net doen of er niets engs is.
Ookal als ze er niet van opkeek, heeel goed belonen.
Als ze het doodeng vind, beheerst naar voren rijden.
En daarna alsnog belonen.

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:36

ik laat mijn paard in zo'n situatie altijd lekker doorstappen en ik blijf rustig. als hij het echt te eng voor woorden vind laat ik hem even aan de andere kant van het fietspad stilstaan en maak ik hem rustig met mijn stem en door hem te aaien enz.. ook kun je voor dat je de weg opgaat even oefenen met de dingen die je paard eng vind. je legt bijvoorbeeld iets 'engs' in de rijbak en daar laat je hem dan langs lopen. dan weet je in ieder geval alvast hoe hij/zij reageert.

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:38

Ik zorg ervoor dat ik zelf rustig blijf en zeg dan tegen m'n paard zoiets als: ''Komoooop, dóórgaan!'' ''Hóp!'' ''Kom maar, kom maar, is niet eng!'' :') Helpt wel :)) Verder laat ik de teugels ietsje langer en drijf ik hem naar voren.

_Bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:40

Ik zorg er ook voor dat ik rustig blijf en ga ook goed zitten in het zadel. En dan moedig ik hem soms ook aan en soms weer niet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:14

Zelf heel rustig blijven en rustig tegen mijn paard praten. Als ze echt geen stap meer wil verzeten stap ik na een aantal minuten af en leidt ik haar bij het enge gevaarte langs. (over een brug etc)

De kunst is vooral het contact met je paard houden en zelf blijven ontspannen en je zit gebruiken.

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:42

Ik heb dus een paard die voor al het verkeer nie schrikt..
Alleen is hij bang voor kleine kinderen, kinderwagens, en EENDEN! Man, wat zijn die beesten eng haha :D

Wat ik ook vaak doe, met mijn jonge paard. Die kan nog wel eens schrikken, niet zozeer van verkeer. Ik doe het gewoon uit veiligheid, je hoort namelijk vaak wel of een auto wel of niet afremd. Ik loop dan ook altijd midden op de weg. Als ik de auto hoor afremmen, ga ik aan de kant en steek ik ALTIJD mijn hand op.
De meeste mensen snappen het, maar sommigen }>