Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maris schreef:Hoe begin je een paard goed over de rug te rijden ? Ik neem aan dat de eerste stap is dat je paard niet meer op je handen leunt ? door halve ophoudingen ? en dan langzaam aan teugels verlengen ?
Ik lees regelmatig over het openen van de schoft ..... kan iemand me dat uitleggen ? wat het is en hoe je het doet ?
Danny2000 als je dat liever in een ander topic hebt, zeggen hoor !
Yamcha schreef:Over de achterhand: veel mensen denken dat het paard zichzelf draagt als het achterbeen ver onder het lichaam geplaatst wordt. Dit is niet waar. Een dragend achterbeen kun je herkennen aan de mate van buiging in de gewrichten, de sprong en de knie in combinatie met aangespannen buikspieren en een rug en nek, en dus ook kaak die losgelaten wordt (als je die dingen dus niet ziet, en wel een krul in de nek, kun je stellen dat dat paard dus ook niet nageeflijk is, maar in een houding loopt, echte nageeflijkheid en een correcte aanleuning komen vanuit aangespannen buikspieren en een bovenlijn die losgelaten wordt).
Een vrijwel recht achterbeen draagt dus niet, ook al wordt het wel onder het lichaam geplaatst. Dan loopt het paard dus nog steeds op de voorhand.
Maris schreef:Yamcha, is het niet zo dat je er eerst voor moet zorgen dat je paard niet op je hand hangt ( dus nageefelijk paard ) waardoor kaak en nek ontspannen en dan dus ook de rug kan ontspannen ?
Ik kan pas rechtricht oefeningen doen als ik de kaak en nek ontspannen heb......
Maris schreef:Toch snap ik het niet. Ik krijg de achterhand pas aan het werk als ik de kaak en nek en dus dan de rugspieren ontspannen heb. Pas als die spieren ontspannen zijn KAN de achterhand wat gaan doen. Toch ?
Citaat:@ ninajojo: niet echt, hij buigt het achterbeen niet echt, voor een dragend achterbeen moet je echt een diepere buiging zien.
danny2000 schreef:Zal je vertellen dat ik ook altijd mijn binnenhand omhoog plaatste maar dat mag ik niet meer doen van mijn instructeur??? dat is nu echt afleren, mijn handen moeten nu laag blijven en waar ik stelling vraag moet mijn hand opzij iets richting mijn knie, vragen tegelijk met kuit aan die kant en snel weer loslaten (kort en snel) en hand weer terug plaatsen. Of dit juist is daar zullen de meningen wel over verdeeld zijn maar ik volg zijn aanwijzingen en het werkt wel prima.
Ik bleef altijd wat hangen in het doorvragen en was niet snel genoeg, dus ging hij juist daarop vastpakken. Ook keek ik altijd naar beneden ipv vooruit (ging te kosten van mijn houding en daardoor ook ten kosten van de beweging van mijn paard) Luchtig rijden!! het paard loopt graag in vrijheid.