Goed ruggebruik in combinatie met juiste teugelvoering/ Foto

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:58

HappyH of iemand anders waar begin ik dan met oplossen van dit probleem ? mijn arm kan gewoon niet meer alle bewegingen aan ( vooral niet omhoog ), dus dat zal moeilijk veranderen zijn.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:56

Maris dan zou ik er eerst een beeld bij moeten hebben, mag ook via pb.
Een kennis van me is al verschillende keren aan haar pols geopereerd deze is minder beweeglijk en ze heeft problemen met haar rug waardoor haar soms kracht ontbreekt in één van haar benen. Toch is het voor haar mogelijk om goed te rijden. Voorwaarde is dan wel dat je onafhankelijk leert zitten en je hulpen aanpast op dat wat je kunt en wat je op dat moment aankunt.

danny wat doet je paard (vooral met de achterhand) wanneer je instructeur rijdt?

danny2000

Re: Goed ruggebruik in combinatie met juiste teugelvoering/ Foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 01:07

Happy je hebt een pb

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:09

Ik stuur je er ook even één terug.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:24

Ik heb ook nog wel wat foto's die jullie mogen keuren ;)

Op deze foto vind ik mijn verzorgpaard super lopen, lekker los in de hals, ontspannen rug, been er goed onder. Teugels mogen met iets meer contact, ze hangen net iets te los.
Afbeelding

Deze foto vind ik een goed voorbeeld van de halshouding tijdens het halsstrekken. Actief been, maar toch ontspannen.
Afbeelding

In de galop zijn we nog erg zoekende naar de juiste houding. Dus daar heb ik geen goede foto's van.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:04

ik weet er niet genoeg van om echt serieus te kunnen reageren, maar ik zie wel een stoelzit ! En een paard dat op de voorhand loopt, toch ?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:27

Mijn zit is niet correct nee. :+ Wordt hard aan gewerkt. Maar het ging toch om goed rug gebruik van het paard?

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 00:14

Hi,

Maris heeft wel gelijk... ik heb even een rechte lijn op je foto gemaakt, kijk even mee...
de kruisjes van boven naar beneden schouder/heup/enkel
Ook heb je geen verbinding (met het hoofd in dit geval bitloos), je paardje loopt redelijk ontspannen maar op de voorhand, zie ook je voet te ver in de beugel.
Succes meid!!! net als ik in deze topic...aan je houding werken

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door danny2000 op 18-06-11 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 00:14

Hmmmm foto is wat klein? haast niet te zien

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:22

Hoe begin je een paard goed over de rug te rijden ? Ik neem aan dat de eerste stap is dat je paard niet meer op je handen leunt ? door halve ophoudingen ? en dan langzaam aan teugels verlengen ?
Ik lees regelmatig over het openen van de schoft ..... kan iemand me dat uitleggen ? wat het is en hoe je het doet ?
Danny2000 als je dat liever in een ander topic hebt, zeggen hoor !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:31

Maris schreef:
Hoe begin je een paard goed over de rug te rijden ? Ik neem aan dat de eerste stap is dat je paard niet meer op je handen leunt ? door halve ophoudingen ? en dan langzaam aan teugels verlengen ?
Ik lees regelmatig over het openen van de schoft ..... kan iemand me dat uitleggen ? wat het is en hoe je het doet ?
Danny2000 als je dat liever in een ander topic hebt, zeggen hoor !

Nee, als je begint bij je handen denk je verkeerdom.
Het begint bij de buikspieren. Een paard dat de buikspieren aanspant, laat de bovenlijn los. Zo simpel is het in wezen.
En om dat voor elkaar te krijgen, moet je je paard gaan rechtrichten. Zorgen dat het spoor van de achterbenen gelijk is aan het spoor van de voorbenen, dus zorgen dat het paard spoort. Dan kan het paard de bovenlijn pas helemaal loslaten, omdat beide kanten even gemakkelijk kunnen ontspannen en aanspannen, en de spieren aan beide kanten even lang zijn.
De hoofdhouding is niet van belang, en zeker niet iets om je op de fixeren. Wat wel belangrijk is, is dat het paard goed aan het been is, dat de buitenteugel en buitenbeen begrenzen, binnenbeen wekt impuls en activiteit op, en daar reageert paard op door de buikspieren aan te spannen, de bovenlijn los te laten, de rug achter de schoft wordt ontspannen, en bol gemaakt. Dat is wat er met openen van de schoft wordt bedoeld. En dan zal het paard idd niet meer op de handen leunen, want hij/zij draagt zichzelf, hij is in een rijkunstige balans, en heeft de handen van de ruiter niet meer nodig om zich in evenwicht te houden.

Over de achterhand: veel mensen denken dat het paard zichzelf draagt als het achterbeen ver onder het lichaam geplaatst wordt. Dit is niet waar. Een dragend achterbeen kun je herkennen aan de mate van buiging in de gewrichten, de sprong en de knie in combinatie met aangespannen buikspieren en een rug en nek, en dus ook kaak die losgelaten wordt (als je die dingen dus niet ziet, en wel een krul in de nek, kun je stellen dat dat paard dus ook niet nageeflijk is, maar in een houding loopt, echte nageeflijkheid en een correcte aanleuning komen vanuit aangespannen buikspieren en een bovenlijn die losgelaten wordt).
Een vrijwel recht achterbeen draagt dus niet, ook al wordt het wel onder het lichaam geplaatst. Dan loopt het paard dus nog steeds op de voorhand.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:37

Yamcha schreef:
Over de achterhand: veel mensen denken dat het paard zichzelf draagt als het achterbeen ver onder het lichaam geplaatst wordt. Dit is niet waar. Een dragend achterbeen kun je herkennen aan de mate van buiging in de gewrichten, de sprong en de knie in combinatie met aangespannen buikspieren en een rug en nek, en dus ook kaak die losgelaten wordt (als je die dingen dus niet ziet, en wel een krul in de nek, kun je stellen dat dat paard dus ook niet nageeflijk is, maar in een houding loopt, echte nageeflijkheid en een correcte aanleuning komen vanuit aangespannen buikspieren en een bovenlijn die losgelaten wordt).
Een vrijwel recht achterbeen draagt dus niet, ook al wordt het wel onder het lichaam geplaatst. Dan loopt het paard dus nog steeds op de voorhand.

Leer ik me daar toch weer iets nieuws :j
Heeft mijn verzorgpaard hier een dragend achterbeen?
Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:55

Yamcha, is het niet zo dat je er eerst voor moet zorgen dat je paard niet op je hand hangt ( dus nageefelijk paard ) waardoor kaak en nek ontspannen en dan dus ook de rug kan ontspannen ?
Ik kan pas rechtricht oefeningen doen als ik de kaak en nek ontspannen heb......

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:08

Maar de nek en kaak laten ontspannen doe je niet (alleen) met je hand. Je moet eerst toch de achterkant aan het werk krijgen. Het hangt allemaal met elkaar samen. Als bijvoorbeeld mijn paard niet recht is, krult zijn hals wel en de achterkant werkt wel, maar is een valse knik en een stuwend achterbeen. Als ik hem helemaal recht heb, krijg ik pas echte nagefelijkheid en een dragend achterbeen. Zolang je paard scheef is kan de energie eruit 'lopen'.

Alleen bij sommige paarden krijg je ze fijner recht als ze zakken, zolang de achterkant maar aan de gang blijft.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:12

Toch snap ik het niet. Ik krijg de achterhand pas aan het werk als ik de kaak en nek en dus dan de rugspieren ontspannen heb. Pas als die spieren ontspannen zijn KAN de achterhand wat gaan doen. Toch ?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:23

Maar je begint toch met je paard laten stappen en voorwaarts te laten gaan? Je gaat toch niet met opstappen daarna meteen naar beneden vragen? ;) Er is een verschil tussen vanachteruit beginnen (dus gewoon voorwaarts naar je hand toe krijgen en dán dat opvangen) of meteen een dragend achterbeen te hebben. Ben het wel met je eens dat met spanning aan de voorkant je de buikspieren en rug en achterhand niet op de goede manier aan het werk kan zetten. Echter is er wel een verschil tussen ontspannen aan de voorkant en correct 'aan de teugel' lopen. Dat laatste kan imo niet zonder de achterkant die goed aan het werk is, niet zonder de rug te gebruiken en dus niet zonder de buikspieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:59

Maris schreef:
Yamcha, is het niet zo dat je er eerst voor moet zorgen dat je paard niet op je hand hangt ( dus nageefelijk paard ) waardoor kaak en nek ontspannen en dan dus ook de rug kan ontspannen ?
Ik kan pas rechtricht oefeningen doen als ik de kaak en nek ontspannen heb......

Nee, doordat je het paard stimuleert de buikspieren aan te spannen, zal het de rug, kaak en nek gaan ontspannen, en daardoor hangt hij niet meer op je handen. Het werkt andersom. Je begint niet met je handen, je begint met je benen en je zit. Je paard laat de bovenlijn los doordat je rechtrichtoefeningen doet.
Maris schreef:
Toch snap ik het niet. Ik krijg de achterhand pas aan het werk als ik de kaak en nek en dus dan de rugspieren ontspannen heb. Pas als die spieren ontspannen zijn KAN de achterhand wat gaan doen. Toch ?

Weer andersom. Je paard laat de bovenlijn los doordat de buikspieren aangespannen worden en de achterhand wat gaat doen. Dan pas kan het paard de bovenlijn gaan loslaten, andersom gaat niet. Net zoals je niet tegelijk je triceps en je biceps kunt aanspannen.
Je kunt ook niet tegelijk je buikspieren en je rugspieren aanspannen, het is óf het een, óf het ander.

@ ninajojo: niet echt, hij buigt het achterbeen niet echt, voor een dragend achterbeen moet je echt een diepere buiging zien.

Dit is wel een leuke illustratie:
links een stuwend achterbeen, rechts een dragend been. Het verschil zit hem niet in de plaatsing van het been, maar in de buiging in de gewrichten. Zie je wat ik bedoel?
Afbeelding

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 17:36

Nee hoor Maris barst maar los in dit topic....

Het probleem met mijn paard is dat hij snel de kaak opent en spant, al bij de geringste druk van mijn hand (heel lastig).
Yamcha heeft gelijk maar ik denk dat het paard wel een punt moet hebben (in je handen) om tegenaan te lopen anders zal het paard alsnog op de voorhand gaan. Zeker niet terugwerken met je hand maar wel een punt van aanleuning zoeken.
Zo doe ik het:
Ik laat eerst de voorkant voor wat het is in de opwarmfase, hou de teugels op lengte, stille hand en geen druk maar niet helemaal los van mijn hand. Ik rij op de binnenhoefslag zodat hij zelf zijn balans moet vinden (paarden plakken graag aan de bakrand). Rijd zo zeker 15 minuten in èèn tempo zowel links als rechtsom. Dan vraag ik wat contrastelling, stel hem weer recht en vraag wat stelling naar binnen (op de binnenhoefslag) ook dit doe ik 10 minutjes. Veel van hand veranderen en voltes openen en sluiten en overgangen rijden (soms wel 10 keer stap/draf/stap draf etc....bij de overgang naar de stap zit ik wat dieper en houd mijn kuiten er aan zodat hij terug komt op het achterbeen en niet op de voorhand, dan zal hij direct weer leunen op mijn hand) Regelmatig stukje stap tussendoor met lange teugel. In de arbeidfase stel ik hem iets meer in de hand en probeer dmv schakelen in tempo of ik hem iets meer omhoog krijg in de hals (goed kuit erbij, zitten en zonder veel druk in mijn handen) hij gaat dan al iets meer dragen (rug komt iets omhoog en achterhand iets meer eronder). Ik voel dan dat hij steeds lichter wordt in mijn hand. Als hij weer gaat leunen geef ik wat meer teugel en begin weer opnieuw. Ik moet er goed op letten dat ik zelf recht zit en mee ga in de wendingen met mijn gewicht zodat ik hem niet belemmer in zijn beweging.
De losrij fase wordt steeds korter, als alles naar wens gaat rij ik soms maar 20 minuten.
Het is best lastig omdat mijn paard de hals en kaak snel vast zet!!!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:26

Ja, ik vertelde het misschien ook wat verkeerd. Want natuurlijk stap ik ook eerst mijn paard los aan een lange teugel. En natuurlijk rijd ik dan en ook daarna veel voltes etc en veel overgangen. En met mijn been voorwaarts rijden natuurlijk.
Maar tussendoor maak ik dan halve ophoudingen, met been en zit met name, in ieder geval niet met mijn hand terug, eerder wat omhoog.
Danny2000 ik weet niet wat de anderen er hier in dit topic van vinden, maar een iets hogere binnenhand met iets stelling en halve ophouding omhoog werkt echt fijn om je paard te laten ontspannen in de kaak en hals. Wel zelf nageven als je voelt dat je paard gaat nageven ( en dat moet ik dus nog leren :o )

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 00:47

Zal je vertellen dat ik ook altijd mijn binnenhand omhoog plaatste maar dat mag ik niet meer doen van mijn instructeur??? dat is nu echt afleren, mijn handen moeten nu laag blijven en waar ik stelling vraag moet mijn hand opzij iets richting mijn knie, vragen tegelijk met kuit aan die kant en snel weer loslaten (kort en snel) en hand weer terug plaatsen. Of dit juist is daar zullen de meningen wel over verdeeld zijn maar ik volg zijn aanwijzingen en het werkt wel prima.
Ik bleef altijd wat hangen in het doorvragen en was niet snel genoeg, dus ging hij juist daarop vastpakken. Ook keek ik altijd naar beneden ipv vooruit (ging te kosten van mijn houding en daardoor ook ten kosten van de beweging van mijn paard) Luchtig rijden!! het paard loopt graag in vrijheid.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 00:59

Citaat:
@ ninajojo: niet echt, hij buigt het achterbeen niet echt, voor een dragend achterbeen moet je echt een diepere buiging zien.

Dit is dus denk ik wat Maris bedoeld?......
voor een dragend achterbeen moet er een diepere buiging zijn maar als je de nek en kaak van het paard niet los hebt en je het paard dus niet in de hand kunt stellen krijg je dus dit beeld (foto) een stuwend achterbeen. Het paardje op de foto heeft helemaal geen contact met de mond.

Uitleg!! uitleg!!...daar leren we van

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:26

Ik kan mijn binnenhand ook niet hoger zetten dan buitenhand, dan pakt paard me daarop. Laat zijn binnenachterbeen dan verslappen, komt scheef en zet zijn kaak vast :+ Ik doe ook binnenhand naar binnen en vooral ook niet achteruit. Binnenbeen, vragen en weer los en wachten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 01:19

danny2000 schreef:
Zal je vertellen dat ik ook altijd mijn binnenhand omhoog plaatste maar dat mag ik niet meer doen van mijn instructeur??? dat is nu echt afleren, mijn handen moeten nu laag blijven en waar ik stelling vraag moet mijn hand opzij iets richting mijn knie, vragen tegelijk met kuit aan die kant en snel weer loslaten (kort en snel) en hand weer terug plaatsen. Of dit juist is daar zullen de meningen wel over verdeeld zijn maar ik volg zijn aanwijzingen en het werkt wel prima.
Ik bleef altijd wat hangen in het doorvragen en was niet snel genoeg, dus ging hij juist daarop vastpakken. Ook keek ik altijd naar beneden ipv vooruit (ging te kosten van mijn houding en daardoor ook ten kosten van de beweging van mijn paard) Luchtig rijden!! het paard loopt graag in vrijheid.

Wanneer je je binnenhand hoger zet is dat niet eerlijk tegenover je paard, je haalt je paard daarmee uit balans. Ik snap de redenatie van jouw instructeur dus heel goed :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:32

hoge binnenhand wordt oa door Antoine de Bodt juist gebruikt om paard beter in balans te laten lopen......

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:31

Maris, ik ben dan ook geen fan van Antoine de bodt :D