Na opstappen meteen nageeflijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naelarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:00

Het maakt mij echt helemaal niet uit of die met z'n kin op de borst zit.
Ik rijd gewoon en bouw het rustig op, en dan gaat mijn verzorgtinkertje op een gegeven moment wel naar beneden.
Van dat gezeur met: "hij moet meteen nageeflijk lopen" vind ik echt zo'n onzin...
Maar ja, dat moeten mensen zelf natuurlijk maar beslissen.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 06:14

Nee, ik stap eerst los met lange teugel.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 07:20

Eerst 2 rondes links en daarna 2 rondes rechts door de baan met licht contact
van been naar de hand toe. Dus met lengte in de hals zakken met het hoofd richting halsstrekken.
http://94.100.119.250/1266750001-126680 ... _4Y_D.jpeg

Daarna iets oppakken en voltes verkleinen vergroten in stap en werken aan de lengtebuiging
op zoveel mogelijk alleen beengebruik.

Daarna oppakken en herhalen en daarna in draf etc. ook. Als ik er aan toe kom om haar op te richten
dan doen we dat een paar minuten, voelt ze daar niet fijn voor blijf ik lekker met simpele basisdingetjes
bezig.

De reden dat ik haar direct vraag om in een lange lijn met het hoofd wat te zakken is omdat
ik wil dat ze de rugspieren blijft verlengen. Ze heeft een iets gezonken rug (een beetje hol zegmaar)
waardoor ze hem nog holler maakt als ik haar met lange teugel laat instappen want dan houdt
ze haar hoofd vrij hoog. De achterhand blijft dan niet actief en als ze verkrampt is het juist niet goed.

Ik vraag haar dus niet echt nageeflijk, maar ik vraag haar wel naar de hand te zoeken. Als ze haar
hoofd uit zichzelf niet zo lift, maar gewoon op de loodlijn blijft laat ik haar dagen wel gewoon met een
lang teugeltje instappen :) (komt niet zo vaak voor, laatste tijd wel wat vaker)

Iedereen heeft zijn eigen mening.. en iedereen doet wat hij denkt dat het beste is.. Net als dat de
ene een uur lang LDR rijd en de ander een uur lang zijn paard omhoog hengelt voor de zgnmd "oprichting"
maar dat is weer een andere discussie :)

Benazir

Re: Na opstappen meteen nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:09

Ik probeer d'r zo lang mogelijk te laten, maar meestal rijd ik buiten en daar wil ze nog wel eens kijkerig zijn. Als ik haar dan helemaal loslaat, wil ze enge dingen aan de bakrand gaan ontwijken en dan loopt ze daar daarna ook niet meer deftig voorbij. Dus ik geef haar wel wat vrijheid, maar ben wel meteen streng, de bakrand is niets engs aan dus daar moet ze niet lopen klieren :)

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:13

Ik houd mijn pony direct na het opstappen vrij kort, dat omdat ze nog jong is en vrij schrikkerig soms, zo heb ik gewoon meer controle. Ik rijd haar gewoon de eerste 5/10 min. voorwaarts, en rijd veel voltes. Daarna draaf ik aan en doe ik hetzelfde in draf. meestal komt ze dan wel weer iets naar beneden. Daarna ga ik weer over in stap en probeer ik haar naar beneden te laten lopen.
(voordat we weer een discussie krijgen over wat goed/fout is: Ik trek of ruk niet in de mond om haar zo naar beneden te zagen. ;) )

Leidenaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:33

Ik stap eerst paar minuten met een losse teugels, daarna stel ik haar laag in zodat haar rug lekker los komt en zo draaf en gallopeer ik ook in het begin zodat ik rust en ontspanning heb. Daarna zet ik haar bij elkaar en moet ze aan het werk.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:07

hoe doe je dat Leidenaartje, laag instellen en later bij elkaar zetten? Ben ik benieuwd naar!

Leidenaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:30

Eerst draaf en gallopeer ik wat rondjes los (na het instappen natuurlijk :D ). Ik rij dan richting hals strekken, maar dan wat met het neusje meer erin zodat haar rugspieren oprekken. Zie het als een soort rek- en strekoefeningen voor het echte werk begint. Dit doe ik zo een paar rondjes en daarna stel ik haar hoger in en zet ik haar bij elkaar. En zo eindig ik ook. Op het eind rijd ik haar weer richting hals strekken en in die lage lijn gallopeer ik weer even aan en dat doe ik aan beide kanten. Daarna krijgt ze lekker lang :D

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:31

Als ik op stap geef ik hem de eerste paar rondjes de vrije teugel om hem een beetje los te laten stappen, nu gaat hij daarna steeds meer mijn hand op zoeken en rijd ik hem lang en laag.
Ik heb hem nu 3 maanden en op het begin draafde ik eerst met contactteugel met zijn hoofdje in de lucht voltes en andere figuren, om zijn spieren even los te maken. Nu snapt hij het voorwaarts neerwaarts al veel beter dus draaf ik ook meteen zo aan. Soms kom ik toe aan oppakken, soms niet. Ligt er aan hoe fijn hij loopt of waar ik naartoe wil trainen. Voor een wedstrijd doe ik het bijvoorbeeld wel omdat hij dan ook opgerichter hoort te lopen.

Op het begin twijfelde ik wel of dat we op de juiste manier bezig zijn (hij snapte het Voorwaarts Neerwaarts ook nog niet) maar nu merk ik duidelijk verschil, hij is heerlijk los door zijn lichaam en ook met longeren (zonder bijzet) gaat hij lekker met zijn neusje op de grond.

Appelpit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:15

mijn paardje is al oud, dus ik ga eerst lekker ff goed los rijden..
en alle spieren beetje warm en dan begin ik aan nagefelijk..

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:30

wij kunnen rondom de manege rondjes stappen over het hard (Duren 5 min.) dus ik stap meestal 1 á 2 rondjes met lange teugel in zodat hij eerst lekker los kan stappen en heel soms doe ik nog een 3e rondje laag en nageeflijk. Uitstappen ook 2 rondjes met lange teugel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:11

Aangezien mijn paard het lasting vindt om met het hoofd beneden te lopen is dat dus datgene waar ik mee begin. Direct laag. En lang. Hoe lager hoe beter.
Ik rij dus niet meteen in de dressuurhouding, maar als het moet, dan doe ik het wel eens, als het paard bijvoorbeeld niet laag wil blijven en rond wil blijven. Dan moeten de teugels wel korter en vraag ik dus 'meteen aan de teugel'.
Wil ze een dag echt niet en zal het vechten worden, dan gooi ik alles los, rij wat in draf, ga vrij snel over in galop en galoppeer een paar rondjes zonder enige teugelcontact. Daarna begin ik opnieuw in stap en dan moet ze ook gewoon beneden blijven. Het vechten is dan vaak weg. Bij overgangen eis ik gewoon dat het hoofd op de juiste plek blijft. Doe je dat bij dit paard niet, dan is het een week en je hebt er echt werk van. Dus deze methode is gewoon juist voor dit paard.
Mijn ruin vraag ik nog niets, maar die gaat vanzelf wel buigen en nageven. Is het niet de eerste 2 rondjes, dan wel na 5 rondjes. Hij is nog jong en loopt 1 keer per week. Ik rij hem met een vrij lange teugel, wel contact met de mond.

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:14

ik vind dat de spieren van een pony in de hals eerst lekker los moeten zijn voordat je nageeflijk gaat rijden. ook denk ik niet dat een pony meteen in het begin zo ontspannen is dat hij nageeflijk gaat lopen, dus dan wordt het al snel dat de ruiter veel met zn handen gaat werken om de pony nageeflijk te krijgen.. maarja dat is mijn mening.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:26

Een paard nageeflijk rijden komt als hij goed van achteren naar voren loopt. Daar hoor je altijd mee te
beginnen. Als het paard dus goed de achterhand gebruikt en de rugspieren los laat en de buikspieren
aanspant dan krijg je nageeflijkheid (dat kan aan een korte, en aan een lange teugel)

En dat is altijd beter dan met een lang teugeltje eerst een paar rondjes hobbelen als je paard met zn neus
in de lucht drukt en zijn rug hol maakt en jij daar telkens in land. Dat is juist slecht voor de spieren :)

Maar gelijk strak oppakken.. mnee :) dat vind ik niet nodig.. maar wel altijd naar de hand toerijden :j

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:36

Toen ik V net begon met rijden, was het instappen zonder contact met hem te hebben metaan "fataal".
Kijken, weg springen of weg rennen. Nu ik hem al bijna 3 jaar rij kan ik wel "los" met hem de bak in.
Maar meestal laat ik hem halstrekken met contact de bak in lopen. Ik stap ongeveer n kwartier, daarbij pak ik ieder 5 minuten iets meer op en oefen in tempowisselingen en halthouden. Hoe langer ik verschillende oefeningen traing in de stap, hoe fijner hij loopt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:50

svdijk86 schreef:
Een paard nageeflijk rijden komt als hij goed van achteren naar voren loopt. Daar hoor je altijd mee te
beginnen. Als het paard dus goed de achterhand gebruikt en de rugspieren los laat en de buikspieren
aanspant dan krijg je nageeflijkheid (dat kan aan een korte, en aan een lange teugel)

En dat is altijd beter dan met een lang teugeltje eerst een paar rondjes hobbelen als je paard met zn neus
in de lucht drukt en zijn rug hol maakt en jij daar telkens in land. Dat is juist slecht voor de spieren :)

Maar gelijk strak oppakken.. mnee :) dat vind ik niet nodig.. maar wel altijd naar de hand toerijden :j

Dat doe ik door mijn teugels lang te houden, als het hoofd omhoog komt, geef ik een lichte kuithulp.
Door een beter ondertreden van de achterbenen, zakt het hoofd naar de teugel toe.
Hij is veel vlugger ontspannen op deze manier :j

En zo interpreteer ik dus "naar de hand toerijden" :)

Op deze manier durven mijn paarden ook echt zelf de aanleuning te nemen.
Zo ben ik ook begonnen met mijn jonge paarden.

Voor de rest ben ik het met je eens :j wb oefeningen en zo, wat je schreef in je voorgaande post

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:29

Volgens mij is het vanzelfsprekend dat men een paard zowel geestelijk als lichamelijk laat 'wennen' aan het dagelijkse werk. Ik stap altijd minstens 10 minuten los, beginnend aan een lange doorhangende teugel, terwijl ik in die tijd langzaam de werkdruk opvoer door overgangen en wendingen te rijden. Daarbij neem ik geleidelijk het contact met de teugels op. Dit alles wel nog steeds met een zo lang mogelijke hals. Aan het einde van die 10 minuten (kunnen ook 15 zijn) rij ik al wat zijgangen, maak keerdwendingen, etc., al naar gelang het stadium van africhting van het betreffende paard. Ik let sterk op onspanning, gekoppeld aan ijver in de uitvoering van het gevraagde (dus de snelheid van de reactie op mijn hulpen). Dit alles moet nog geen grote inspanning zijn voor het paard. Pas daarna begin ik met wat licht drafwerk. Ik kan niet precies aangeven waar de grens tussen het inrijden en het 'echte' werk ligt. Bij mij is het een glijdende schaal, maar ik schat dat het inrijden minstens 20 tot 25 minuten in beslag neemt.
Natuurlijk zijn er evidente uitzonderingen: Zo laat ik een onbetrouwbaar (speels of kwaadaardig) niet zomaar los. Ik zal dat ook niemand aanraden. Het heeft toch geen zin onnodig risico's te nemen, van het paard te vallen en iets te kwetsen. Dat is niet alleen gevaarlijk voor de ruiter zelf maar ook voor anderen.
Dit is in het kort hoe ik het inrijden voorstel, waarbij ik niet zeg dat een andere aanpak fout zou zijn.
Wellicht heeft iemand er wat aan.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:39

Kadankovitch schreef:
Volgens mij is het vanzelfsprekend dat men een paard zowel geestelijk als lichamelijk laat 'wennen' aan het dagelijkse werk. Ik stap altijd minstens 10 minuten los, beginnend aan een lange doorhangende teugel, terwijl ik in die tijd langzaam de werkdruk opvoer door overgangen en wendingen te rijden. Daarbij neem ik geleidelijk het contact met de teugels op. Dit alles wel nog steeds met een zo lang mogelijke hals. Aan het einde van die 10 minuten (kunnen ook 15 zijn) rij ik al wat zijgangen, maak keerdwendingen, etc., al naar gelang het stadium van africhting van het betreffende paard. Ik let sterk op onspanning, gekoppeld aan ijver in de uitvoering van het gevraagde (dus de snelheid van de reactie op mijn hulpen). Dit alles moet nog geen grote inspanning zijn voor het paard. Pas daarna begin ik met wat licht drafwerk. Ik kan niet precies aangeven waar de grens tussen het inrijden en het 'echte' werk ligt. Bij mij is het een glijdende schaal, maar ik schat dat het inrijden minstens 20 tot 25 minuten in beslag neemt.
Natuurlijk zijn er evidente uitzonderingen: Zo laat ik een onbetrouwbaar (speels of kwaadaardig) niet zomaar los. Ik zal dat ook niemand aanraden. Het heeft toch geen zin onnodig risico's te nemen, van het paard te vallen en iets te kwetsen. Dat is niet alleen gevaarlijk voor de ruiter zelf maar ook voor anderen.
Dit is in het kort hoe ik het inrijden voorstel, waarbij ik niet zeg dat een andere aanpak fout zou zijn.
Wellicht heeft iemand er wat aan.

Kun je dan stellen, dat je paard in de losrij-fase nageeflijk loopt?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:49

Inderdaad, maar dan toch pas na een geruime periode waarin het paard aan een lange doorhangende teugel verschillende oefeningen heeft gedaan. Die oefeningen hangen dan weer af van het niveau van africhting van het paard.
Het is natuurlijk ook de vraag wat men precies onder de losrij-fase verstaat. Wellicht zijn er mensen die hetzelfde doen als ik, maar de losrij-fase alleen maar zien als de tijd waarin ze rijden met een lange en/of doorhangende teugel. Een kwestie van definitie dus. Voor mij wordt die periode bepaald door de vraag of het rijdier al dan niet volledig lichamelijk en geestelijk belastbaar is (gezien het africhtingsniveau op dat moment van het paard) Is dat punt bereikt, dan is voor mij de losrij-fase afgesloten.
Om nog eens duidelijk te zijn m.b.t. de vraag van de topicstarter: Ja ik vraag nageeflijkheid in die fase, maar zelden eerder dan 10à15 minuten, waarbij ik stel dat voor mij de losrij-fase veel langer duurt, namelijk 20à25 minuten.
Ik hoop dat ik mijn standpunt nu duidelijk heb gemaakt. Maar zo niet; dan lees ik dat wel.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:55

ik rijd op beide kanten een paar rondjes met helemaal losse teugel. Daarna met halflange teugel met lengte in de hals en daarna aandraven met deze lengte. Daarna terug naar stap en pak ik de teugels op, even in stap een paar rondjes met wendingen enz. in deze lengte en daarna in draf. Ik draaf het grootste gedeelte van het rijden, wel schakelen en regelmatig overgangen en een rondje stappen. Tussendoor soms even weer wat lengte vragen, daarna galoperen en vervolgens nog 10minuutjes ongeveer verder werken in draf en wat stapwerk, aan het eind weer lang en laag uitdraven en stappen. Uitstappen doe ik nooit zo lang, gewoon tot hij op adem is. Daarna nog even afspoelen met lauw water en klaar is ie weer :)

Ik rijd niet lang, ongeveer 40min. incl in en uitstappen.

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:36

.
Laatst bijgewerkt door xBueno op 10-06-22 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:48

Kadankovitch schreef:
Inderdaad, maar dan toch pas na een geruime periode waarin het paard aan een lange doorhangende teugel verschillende oefeningen heeft gedaan. Die oefeningen hangen dan weer af van het niveau van africhting van het paard.
Het is natuurlijk ook de vraag wat men precies onder de losrij-fase verstaat. Wellicht zijn er mensen die hetzelfde doen als ik, maar de losrij-fase alleen maar zien als de tijd waarin ze rijden met een lange en/of doorhangende teugel. Een kwestie van definitie dus. Voor mij wordt die periode bepaald door de vraag of het rijdier al dan niet volledig lichamelijk en geestelijk belastbaar is (gezien het africhtingsniveau op dat moment van het paard) Is dat punt bereikt, dan is voor mij de losrij-fase afgesloten.
Om nog eens duidelijk te zijn m.b.t. de vraag van de topicstarter: Ja ik vraag nageeflijkheid in die fase, maar zelden eerder dan 10à15 minuten, waarbij ik stel dat voor mij de losrij-fase veel langer duurt, namelijk 20à25 minuten.
Ik hoop dat ik mijn standpunt nu duidelijk heb gemaakt. Maar zo niet; dan lees ik dat wel.

Voor mij is die definitie, dat tijdens de losrij-fase het paard met lange teugel allerlei oefeningen gaat doen om hun spieren op te warmen.
Inderdaad ook, om tijdens die fase mijn paarden aan/voor mijn been en zit te krijgen.
Ik zie de periode dat mijn paarden aan een lange teugel stappen, niet als een paar rondjes sloffen.

akp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:48

als ik opstap rijd ik haar lang en laag. lekker actief. stap ik even zo in, dan draaf ik zo in. daarna ga ik terug naar stap, pak ik haar op, stap even, en dan aan het werk. :)

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:44

Ik stap altijd eerst even met een losse teugel, na een paar rondjes zoek ik weer contact en daarna aan het werk. Goed losstappen vind ik best belangrijk.

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:23

ik rijd ze altijd eerst even los om ze lekker soepel te krijgen