zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:27

Ik gebruik nooit zweep. Als ze vervelend is dan wil ik hem er soms wel even bij pakken, maar zo snel ze het ziet heeft ze haar aandacht er al weer bij en luistert ze. Dan leg ik die meteen weer weg. Ik gebruik hem dus nooit om tikjes mee te geven, want dat is niet nodig. Ze hoeft hem alleen maar al te zien en het is weer goed.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:29

saskiakefie schreef:
Ik gebruik een zweep niet om te straffen, maar om te:

-Aanwijzingen te geven
-Corrigeren
-Motiveren

:j

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:23

PiN schreef:
Yamcha schreef:
Omdat je het nodig hebt je hulpen te verfijnen.... in de L is dat nog niet nodig, dacht ik.
Sporen zijn verplicht vanaf je in de L start zover ik weet :)

Sporen zijn verplicht vanaf de M ;)

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:26

Ik vind het een hulp middel geen straf (licht er wel aan hoe je hem gebruikt natuurlijk)

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:35

Aulaantje_x schreef:
PiN schreef:
Sporen zijn verplicht vanaf je in de L start zover ik weet :)

Sporen zijn verplicht vanaf de M ;)

Is niet meer zo, per 1 april is dit gewijzigd. Je mag nu zonder sporen rijden, ook in het M en hoger :)

Verder ben ik van mening dat het helemaal ligt aan de manier waarop je een zweep gebruikt. Met een corrigerende tik is niks mis, maar je paard lens slaan is natuurlijk niet echt paard vriendelijk.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:38

ik vind het zeker niet zielig ;)
maar wij slaan onze paarden nooit met zwepen! we hebben het alleen in de handen bij jongenpaarden om een beetje te corrigeren en ff aandacht er bij te vragen zodat ze niet zelf iniatief gaan nemen, bij wat meer ervaardere paarden gebruik ik geen zweep ;) daar heb ik met mijn benen genoeg aan/

teunticheler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 08:30

Waarom zou, een zweep zielig zijn`??? je geeft er toch alleen maar een misschien iets duidelijkere hulp mee, weet je wat pas zielig is? dat schoppen en klapperen op de flanken van je paard/pony. Om nog niet te spreken over overmatig spoorgebruik... Tegen woordig zie je mensen met twee sporen aan een been 8)7 8)7 8)7 niet normaal!!!! Het beste is om je paard gewoon constant aan het been te houden, (al is dat soms moeilijk).

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 08:45

teunticheler schreef:
Waarom zou, een zweep zielig zijn`??? je geeft er toch alleen maar een misschien iets duidelijkere hulp mee, weet je wat pas zielig is? dat schoppen en klapperen op de flanken van je paard/pony. Om nog niet te spreken over overmatig spoorgebruik... Tegen woordig zie je mensen met twee sporen aan een been 8)7 8)7 8)7 niet normaal!!!! Het beste is om je paard gewoon constant aan het been te houden, (al is dat soms moeilijk).

Het is niet goed als je constant been geeft hoor. Daar gaat je paard aan wennen en ''voelt/merkt'' hij/zij het op een gegeven moment niet meer. Dan doe je sporen op en zodra je ook weer constant been geeft reageert het paard daar ook niet meer op zodra jij een zweep pakt en contant been geeft en omdat het paard niet luistert steeds een tik geeft gaat hij/zij daar ook niet meer op reageren. Het beste is alleen been te geven wanneer het nodig is. Desnoods een tikje voor een betere prestatie of voor te corrigeren.

teunticheler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:14

1997suus schreef:
teunticheler schreef:

Het is niet goed als je constant been geeft hoor. Daar gaat je paard aan wennen en ''voelt/merkt'' hij/zij het op een gegeven moment niet meer. Dan doe je sporen op en zodra je ook weer constant been geeft reageert het paard daar ook niet meer op zodra jij een zweep pakt en contant been geeft en omdat het paard niet luistert steeds een tik geeft gaat hij/zij daar ook niet meer op reageren. Het beste is alleen been te geven wanneer het nodig is. Desnoods een tikje voor een betere prestatie of voor te corrigeren.[/quote

dat is precies wat ik probeer uit te leggen maar hoezo een tikje voor de prestatie, dat is niet nodig (vind ik), je moet niet meer uit je paard halen dan wat erin zit.
Laatst bijgewerkt door teunticheler op 03-05-11 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

teunticheler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:25

met aan het been houden bedoel ik niet dat ik maar doordrijf maar dat ik hem attent hou op mijn been. als dat niet gebeurt krijg je zo'n slome luie reactie die een paar seconden duurt of waarin je zelfs moet gaan drukken. dat is niet de bedoeling, paardrijden moet zonder geweld gebeuren, maar een zweepje is geen gewelddadig middel, het is gewoon een iets grovere hulp.

Een paard hoor je niet te straffen, als hij ietrs niet goed doet probeer je het gewoon nog een keer, als hij het dan nog niet doet doe je het nog een keer en als hij het dan niet doet dan ga je even verder met iets anders en dan pak je het later in de training op. Als je alsmaar blijft proberen wordt het vervelend voor het paard en kan het zelfs ongemerkt angst opwekken.

Mijn Tip: denk met je paard mee, dat lost een hoop problemen op. Denk zelf niet aleen: ik wil het, ik wil het, ik wil het, stop gewoon even met proberen en doe iets anders waarvan je zeker weet dat jullie het kunnen

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:29

Een zweep hoeft niet perse een straf te zijn en het hoeft niet zielig te zijn zelfde als met sporen het ligt aan de ruiter hoe die ermee omgaat, zelf gebruik ik geen van beiden maarja,

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:33

Een zweep is niet gemaakt als strafmiddel, maar als hulpmiddel.
Een zweep is gewoon een stokje, een verlengstuk van je arm om iets duidelijk te maken.'
Niet om als een gek mee te gaan slaan.

Ik geef toe dat ik wel eens een gemene tik geef, maar niet zomaar.
Want dat kan de pony waar ik meestal op rij wel verwachten als ie ineens dominant gaat doen en met oren in de nek langs een andere pony gaat galopperen emt oren in de nek.

Maar meestal gebruik ik hem om hulpen te verfijnen.

Sarah25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:30

riekie15 schreef:
Een zweep hoeft niet perse een straf te zijn en het hoeft niet zielig te zijn zelfde als met sporen het ligt aan de ruiter hoe die ermee omgaat, zelf gebruik ik geen van beiden maarja,

Het zelfde geld hier, ik gebruik ook geen van beiden..

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:01

geen reactie op beenhulp = tikje met zweep wat mij betreft. Manegepaarden reageren helaas hier ook al niet meer op....

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:26

zolang het consequent gebeurt niks aan het handje. maar je hebt mensen die constant voor elk punt meteen de zweep erop knallen .. dat werkt dan weer niet in mijn ogen. dan heeft het geen effect meer. ik tik meestal even met de zweep als hij echt aan't klieren is en daarna hoef ik hem meestal maar te latenz ien en dan is het goed. en ik geef gewoon een duidelijke tik, niet dat ik echt sla ermee.
maar de boodschap moet gewoon duidelijk zijn, klaar :)

patriciavink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:40

Zielig is het niet als je hem op de juiste manier gebruikt. Ik heb hem alleen vast en mijn paard is al een stuk voorwaartser :D

LoveMyHorseX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:42

Ik vind een zweep geen straf als je het gebruikt om je paard te corrigeren. Maar als je begint om je paard er mee te slagen dan vind ik het wel zielig

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:50

Niet zielig hoor, mits je hem goed gebruikt. Als de Fjord waar ik sinds kort op rijdt niet op mijn been reageert, dan haal ik er een zweepje bij. Je hoeft hem niet persé te gebruiken hoor, zodar ik hem pak vliegt de pony al weg :') En als ik het zweepje inzet als correctie laat ik hem gewoon even zien en dan luisterd ze al.

Dus nee, een zweep is niet zielig en zweepgebruik is ook geen ramp.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:50

ElineS schreef:
Ik gebruik nooit zweep. Als ze vervelend is dan wil ik hem er soms wel even bij pakken, maar zo snel ze het ziet heeft ze haar aandacht er al weer bij en luistert ze. Dan leg ik die meteen weer weg. Ik gebruik hem dus nooit om tikjes mee te geven, want dat is niet nodig. Ze hoeft hem alleen maar al te zien en het is weer goed.

Inderdaad :j

Hellhound28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:33

zweep als straf? nou dat heb ik niet geleerd. Ik gebruik zweep als aansporings middel. Er zijn ook mensen die het als straf gebruiken. Maar goed dat moeten hun weten. Maar zo is het mij niet geleerd.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:04

Hellhound28 schreef:
zweep als straf? nou dat heb ik niet geleerd. Ik gebruik zweep als aansporings middel. Er zijn ook mensen die het als straf gebruiken. Maar goed dat moeten hun weten. Maar zo is het mij niet geleerd.

Nou, als een paard bv een bok geeft kan ze van mij wel een tik verwachten, als straf dus!

Anne_Pieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:28

Het ligt eraan hoe hard de tik is,
gewoon een klein tikje kan volgens mij geen kwaad :)

lindsey_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:26

Nou ik vind gwn dat als je paard niet luisterd een tik geeft legt er aan op welk paard ik rij maar een een aantal neem ik echt eeen zweem

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:03

Ik gebruik het als een corrigeer- en strafmiddel.
met corrigeren bijvoorbeeld als ze net niet genoeg op mn been reageert en haar benen er wat verder onder moet zetten hoef ik alleen maar een 'aaitje' te geven (net als met mennen, komt waarscheinlijk ook omdat ze ook voor de kar loopt)
Ook in de bocht kan het nog wel is heel goed helpen, dan gooit ze haar kont niet naar binnen.

En straffen hoeft eigenlijk bijna nooit omdat ze met boos praten het al snapt (in het begin was dit wel anders, dan volgde op een kwade hé wel een zweepje op haar kont).

Of het zielig is ligt er bij mij aan door wie en hoe de zweep word gebruikt.
Alleen ieders mening is hierover anders. Zo zullen sommige mijn zweepgebruik goedkeuren en anderen zouden het overdreven vinden.
Maar ook bij elk paard verschilt het hoe je het moet of kan gebruiken.

aniekzwiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:33

Licht eraan hoe je de zweep gebruikt, als je met je zweep volop op je paard in gaat slaan is het idd zielig.
Maar als je gewoon tijdens het rijden een klein tikje geeft om de hulp wat te verduidelijken is het niet zielig.