Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meerhofh
Berichten: 374
Geregistreerd: 07-04-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:10

Citaat:
onder hetzadle kun je ook een paard in de buiging houden met de buitenteugel alleen


Hoe doe je dit? Ik ben al blij als mijn paard netjes gebogen blijft om mijn binnenbeen en aanleuning neemt op de buitenteugel :D

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:18

las je paard in balans is neemt ie aanleuning op de buitenteugel als er geen grote correcties nodig zijn ( dus jij bent optijd met ingrijpen van) dan heb je aan een zitbeenknobbel en binnenbeen plus buitenteugel genoeg om je paard in het frame te houden.
Ben je echter te laat of is het paard wat scheef kun je wel eens moeten ingrijpen met de binnenteugel om stelling te behouden , daar doelde ik op weet echter niet of dit naar lange teugelen te koppelen is daar ik daar geen kaas van gegeten heb.

en je geeft zelf het antw. eingelijk al he

meerhofh
Berichten: 374
Geregistreerd: 07-04-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:34

oh foutje, ik dacht dat je bedoelde dat je echt alleen op de buitenteugel buiging kon rijden. Dat vond ik wel erg knap :+

Maar mijn punt is dat je met rijden nog je binnenbeen en zitbeenknobbel gebruikt om de buiging te onderhouden en dat gaat niet aan de lange teugel. Hoe los je dat dan op? iemand die daar ervaring mee heeft misschien?

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:22

Zooist schreef:
Dus als de achterhand daalt, het bekken kantelt en de voorhand stijgt zit de ruiter ook iets achterover?



:? nee toch??

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:26

MoniqueB schreef:
Zooist schreef:
Dus als de achterhand daalt, het bekken kantelt en de voorhand stijgt zit de ruiter ook iets achterover?



:? nee toch??

Niet, waar is de balans lijn dan? U moet het niet in het extreme zien maar de balans lijn van de ruiter is gelijk aan die van het paard.

ingeeusa
Berichten: 180
Geregistreerd: 13-10-10

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:40

nu mijn vraag als leek tussen door, als aan de dubbele lijnen dit werkt, hoe krijg je het paard dan zo goed mogelijk voorbereid voor het werken onder zadel, en zo gevoelig op jou zit?

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:08

ingeeusa schreef:
nu mijn vraag als leek tussen door, als aan de dubbele lijnen dit werkt, hoe krijg je het paard dan zo goed mogelijk voorbereid voor het werken onder zadel, en zo gevoelig op jou zit?

door dat het paard teugelwijs is en de oefeningen van af de grond beheerst is het voor de ruiter makkelijker zich te consentreren op de zit en ben hulpen, voor het paard is het makelijker omdat de bevestigde informatie het zelfde is en het paard dus niet alle informatie voor het eerst krijgt, plus dat je in het begin veel met stemhulpen werkt die langzaam aan overgenomen gaan worden door zit en been hulpen.

meerhofh
Berichten: 374
Geregistreerd: 07-04-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:42

Hoe leer je het paard dan al buigen aan de lange teugel zonder zithulpen?

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:53

meerhofh schreef:
Hoe leer je het paard dan al buigen aan de lange teugel zonder zithulpen?


aan de dubbele longe leer je het paard al buigen door middel van het op zoeken van gelijk druk(lees teugelgewicht) op beide lagen, wanneer het Paard dit begrijpt kan je werken aan de begrenzing van de buiten teugel, en door dat de longe om de achterhand langs loopt is er een beperking van het naar buiten draaien van de achter hand, wanneer de longeur de buiten hand naar voren brengt en de binnen hand zachtje mee neemt neemt het paard iets wat stelling en buiging aan om deze dan op te vangen op de buiten teugel word het binnen achterbeen geplaatst en buigt het paar om de longeur heen .

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:54

MoniqueB schreef:
Zooist schreef:
Dus als de achterhand daalt, het bekken kantelt en de voorhand stijgt zit de ruiter ook iets achterover?



:? nee toch??


Moll schreef:
Niet, waar is de balans lijn dan? U moet het niet in het extreme zien maar de balans lijn van de ruiter is gelijk aan die van het paard.


Misschien ben ik in de war met de term "balanslijn". Is het niet zo dat het zwaartepunt van ruiter en paard boven elkaar blijven en een gezamenlijk zwaartepunt vormen en in verzameling het bovenlichaam licht voorover is gebogen zodat het paard de achterhand verder onder het zwaartepunt kan brengen?

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:56

Nee, je zakt in je paard en om die reden kantelt JOU bekken en onderrug mee met de stijgende beweging aan de voorkant en zit je heeeeeel LICHT naar achteren.

Denk ik dan :P

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:04

hmm i"m confused. Is dat niet de hulp voor achterwaarts? (en achterwaartse piaffe)

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:08

Ik heb het over draf en uitstrekken in draf in mijn berichten.

Als ik halthou en diep ga zitten leg ik mijn onderbenen iets naar achteren en iets naar achteren ga zitten gaan ze naar achteren.

Een achterwaartse piaffe heb ik nog nooit van gehoord?

Voor een gewone piaffe van uit stap, diep gaan zitten, onderbenen iets naar achteren, keertje klikken :P, bijdrijven en onderrug meebewegen.
Soms bij (laten) tikken want hij moet het nog leren.

Is allemaal milimeterwerk in de zit.
Maar wat is een achterwaartse piaffe? Kan me er wel bij voorstellen maar dan denk ik daar enorm verzet bij en een hand die terugwerkt?

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:22

MoniqueB schreef:
MoniqueB schreef:


:? nee toch??


Moll schreef:
Niet, waar is de balans lijn dan? U moet het niet in het extreme zien maar de balans lijn van de ruiter is gelijk aan die van het paard.


Misschien ben ik in de war met de term "balanslijn". Is het niet zo dat het zwaartepunt van ruiter en paard boven elkaar blijven en een gezamenlijk zwaartepunt vormen en in verzameling het bovenlichaam licht voorover is gebogen zodat het paard de achterhand verder onder het zwaartepunt kan brengen?

Als de ruiter licht voorover zou gaan zitten klopt de balans van paard en ruiter niet meer, wanr dan breng men het gewicht op de voorhand van het paard, terwijl de ruiter aan het paard vraagt het gewicht op de achterhand te dragen, Steinbrecht"
een normale zit op het paard als men daaronder een voor het meerendeel van de gevallen correcte lichaamshouding verstaat - bestaat helemaal niet."


"de ruiter zit pas correct wanneer het zwaartepunt, of liever de loodlijn van zijn lichaam samenvalt met die van het paard."

verder in het verhaal beschrijft Steinbrecht
"De schoonheid en lichtheid van de zit hangen niet uitsluitend af van de lichaamshouding van de ruiter, maar evenzeer van een goedehouding en regelmaat in de gang van het paard."

verder heeft hij het er over dat het belagelijk is om een correcte zity te handteren op een manege paard en een jong onervaren paard, de ruiter moet zich daar in aanpassen om in balans te blijven

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:26

O ok sorry ik dacht over verzameling vanwege deze regel "Dus als de achterhand daalt, het bekken kantelt en de voorhand stijgt zit de ruiter ook iets achterover?"

Achterwaartse piaffe zal niet veel meer worden gebruikt maar is wel degelijk een oefening uit de klassieken, maar dan ben je wel al een eindje op weg. :D Ik heb het een Duitser (ik zal eens op zoek gaan naar zijn naam) eens zien doen. Hij gaf een clinic over verzameling. Achterwaartse piaffe wordt gebruikt om de achterhand nog meer te laten zakken. Niet dat ik ooit dit niveau heb gehaald hoor :D Achterwaarts galloperen bestaat trouwens ook ;)

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:30

Ah, dat achterwaarts galoperen heb ik mijn merrie in het land wel eens zien doen, om vervolgens mijn oude merrie het rusthuis in te meppen.

Heel apart die achterwaartse piaffe. Had er echt nog nooit van gehoord (heb me er eerlijk gezegd ook nooit zo in verdiept)

Nu ik het lees kan het inderddaad ook over verzameling gaan. Maar met de bijgeplaatste foto's in dit heen en weer gepraat kan je zien dat ik het over de draf had.

Maar ook dan blijf ik bij hetzelfde, een mm achterover. En zeker niet voorover. Hoewel ik daar ook erg goed in ben, alleen is dat niet de bedoeling!

xmarliez

Berichten: 4099
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 15:32

Ik gooi er weer even een vraag doorheen. Wat is het verschil volgens jullie tussen modern klassiek en het oude klassieke rijden?

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:36

haha daar werd het vroeger in het slachtveld ook precies voor gebruikt. :D

Ik moet nu echt gaan doen waar mijn baas mij voor betaalt ;) , maar ik kom hier nog op terug ik heb nog een paar vragen als jullie het niet erg vinden

meerhofh
Berichten: 374
Geregistreerd: 07-04-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 01:58

Citaat:
aan de dubbele longe leer je het paard al buigen door middel van het op zoeken van gelijk druk(lees teugelgewicht) op beide lagen, wanneer het Paard dit begrijpt kan je werken aan de begrenzing van de buiten teugel, en door dat de longe om de achterhand langs loopt is er een beperking van het naar buiten draaien van de achter hand, wanneer de longeur de buiten hand naar voren brengt en de binnen hand zachtje mee neemt neemt het paard iets wat stelling en buiging aan om deze dan op te vangen op de buiten teugel word het binnen achterbeen geplaatst en buigt het paar om de longeur heen .


Oké, dat wordt nog flink oefenen dan :D!
Mijn paard valt erg snel op de binnenschouder als ik met de binnenteugel stelling vraag aan de dubbele longe. Maar eerst maar beter werken aan de gelijke druk dan..
Bedankt voor de uitleg!

Jennyxx

Berichten: 3047
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:01

Krijg je wel gelijke druk bij een (nog) scheef paard?

meerhofh
Berichten: 374
Geregistreerd: 07-04-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:12

hmm, daar heb je wel een punt. Dat is idd lastig. Wat dat betreft vind ik werken a/d hand veel makkelijker om te werken aan die scheefheid en het buigen e.d.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:20

Je kan gelijke druk krijgen bij een scheef paard. Ieder paard is namelijk scheef, zoals ieder mens rechts- of linkshandig is :). Dan kan het zijn dat je paard met stelling naar buiten loopt. Eerst zorg je dan dat hij taktmatig goed loopt en hij zijn kaak loslaat. Vanuit deze ontspanning kan je dan je paard steeds iets meer juist stellen. Is alleen vaak niet in dezelfde training :). Dat kost even tijd. Maar je zal verbaasd zijn over wat je paard kan als hij kaken los laat.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:41

Jennyxx schreef:
Krijg je wel gelijke druk bij een (nog) scheef paard?

ja dat kan.
je ken pas buiging en stelling vragen aan een paard wat recht is en nageeft op de buiten teugel, en dan zal het paard dus op 2 teugels komen de buiten hand volgen en de binnen hand mee nemen.

Jennyxx

Berichten: 3047
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:51

Dus dan moet je je paard recht richten vòòrdat je begint aan longeren? Hoe doet KR dat dan?

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:55

Jennyxx schreef:
Dus dan moet je je paard recht richten vòòrdat je begint aan longeren? Hoe doet KR dat dan?

recht richten is een dagelijks terug kerend onderdeel, en dus ook aan de longe, het belangrijkste is er voorzorgen dat het paard in balans blijft aan de longe, zoals ze zeggen recht richten doe je op de folte.
en hier werk je ook weer volgen het skala.