Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missielissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:17

zelf heb ik wel wat last van overgewicht, maar het is niet zo erg dat ik helemaal niet op een paard kan zitten of het paard er pijn mee doen. het is een 5-10 kilo te veel... maar ik ben druk bezig om dit weg te krijgen zodat ik een gezond gewicht heb.
maar ik heb al een heleboel verander het afgelopen jaar. ik heb met mezelf een aantal dingen afgesproken;
ik rijdt op paarden en gorte pony's( pony's groter dan 1.40 en niet te dun). Epony's, tinkers, haflingers en fjorden maar ik wel uitzonderingen voor want dit zijn prima paarden waar ik nog best op kan rijden. maar pony's onder de 1.40 rijd ik sowieso niet meer dat is alleen al qua lengte te klein, maar ik vind dat je dat soort pony's voor de kleinere ruitertjes moet laten staan. goed af en toe stappen zou kunnen op een pony van 1.30/1.35 maar verder ga je daar toch niet op rijden?

mijn instructrice is een typerend voorbeeld voor iemand die mensen er voor beledigd. iedereen uit mijn les rijdt af en toe op pony's. ook een meisje wat zwaarder is dan ik(maar dat is een van haar lievelingetjes). maar ik mag niet op pony's want ik ben te dik. maargoed op 1 pony na zijn er toch geen pony's die voldoen aan de eisen die ik voor mezelf heb gesteld.

maar wanneer je opstapt kan je zelf ook eigenlijk al zien als je echt te zwaar bent voor een pony. maar de meeste mensen met overgewicht kijken er niet naar; wanneer je op een paard stapt en zijn rug zakt een 10 cm naar beneden, dan ga je er toch niet een heel uur intensief mee rijden? dat is echt ziek.
gewoon zelf denken wat vind ik er zelf slecht uit zien; dit doe je zelf dan ook niet.
maar mensen die stevig/ dik zijn moeten gewoon een steviger paard opzoeken. gewoon sterke paarden kunnen je best houden:)
maar ook mensen die te lang zijn voor paarden moeten op grotere paarden. bij ons in de buurt is er een meisje van 1.80 die nog steeds op een shetjes rijdt. dat vind ik er ook echt belabbert uitzien.

Sin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:36

Ik vind dat mensen met overgewicht best kunnen rijden, mits ze er het juiste paard voor uitkiezen. Daarbij is er ook een verschil tussen overgewicht en overgewicht. Iemand met 100 kilo overgewicht die moet inderdaad helemaal niet meer op een paard stappen, maar iemand met 10 kilo overgewicht is weer een heel ander verhaal.

Ik denk dat je dus niet kan zeggen wanneer iemand te fors/stevig is voor een paard, dat is afhankelijk van de combinatie :)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:41

Ik vind als je last heb van overgewicht nog wel kan rijden. En een wat breder/zwaarder gebouwt persoon kiest ook voor een breed/zwaar gebouwt paard.. maar je hebt ook mensen die té dik zijn.. En al helemaal die dan op een dun iel paardje stappen.. zoals hier gebeurt.. http://zurevla.nl/2009/08/11/dik-wijf-k ... -op-paard/

Ik denk dat je kan paardrijden tot ongeveer 100 kilo?

Sin_

Re: Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:45

Dat filmpje is wel heel erg! Als die vrouw op dat ponytje was gaan zitten dan was dat ponytje zeker door zijn benen heen gezakt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:58

Als je echt veel te dik bent voel je je toch ook niet lekker op een te klein of te rank paardje?

Het is trouwens waar dat niet iedereen 'ongestraft' even veel kan eten. Ik was vroeger veel te dik dus mijn vetcellen zwellen maar al te graag op als ik eet. Maar echt te dik zijn is gewoon heel vervelend; ik voel me gewoon op elk vlak beter als ik slanker ben.

Nu zo na de kerst eet ik dus erg weinig, en dan bedoel ik ook echt erg weinig... tsja, je moet er wat voor over hebben; ja toch? Er is ook een man die helemaal niks eet dus weinig eten kan helemaal geen kwaad. En als de dingen die je wel eet gezond zijn (groenten en fruit etc) en een beetje beweegt dan blijf je er ook wel fit bij.

Ja het is jammer om niet lekker veel te kunnen eten, vooral als je erg van eten houdt. Maar je gaat er niet dood aan. Als je geen zin hebt in commentaar of belediging zit er maar één ding op; minder eten. Als dan niet afvalt heeft je lichaam dus nog minder nodig en moet je nog minder eten; niet leuk, wel simpel.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 08:18

Weinig eten 'kan' misschien wel, maar gezond is het niet ;). Je hebt wel je voedingsstoffen en vitamines nodig.

Maar goed, dat is een andere discussie. Het filmpje van hierboven is verschrikkelijk! Dat die vrouw ook nog
in huilen uit barst. Die pony is de enige in het verhaal die had mogen huilen, als ze er daadwerkelijk op was
gekomen. Heel zielig...

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 08:32

Weinig eten haalt niks uit. Je lichaam past zich aan aan de hoeveelheid voedsel dat het binnen krijgt. Als je ineens van de dagelijkse hoeveelheid naar, zeg, de helft gaat, slaat je lichaam veel meer op als vet, ter bescherming van jezelf. Weet dat lichaam veel dat dat tegenwoordig niet meer nodig is..
Ga je vervolgens weer iets meer eten, word dat ook allemaal opgeslagen.

Weinig eten, bereik je dus niks mee. Gezond eten, suiker en vetten laten staan en wat meer bewegen, dat is wat helpt. Niet minder eten.

EDIT: als het zo makkelijk was als jij zegt woog ik ook allang 65 kg, maar ik weeg nu 83 kilo, ben wel aan het afvallen hoor. maar hiermee rijd ik nog op een ijslander, fjord, arabiertje en een lusitano. Mijn moeder weegt nu zo'n 100kg en die rijd op de Fjord, ze genieten allebei ontzettend.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 08:37

Ik heb dit topic heel lang links laten liggen, omdat ik me nogal erger aan de meningen van sommige mensen. Ik zag nu echter die tabel daarboven staan, en kan nu niet laten om er op te reageren. HIer een foto van mij en mijn merrie, nadat ik bevallen was van ons zoontje en daarbij nogal wat kilootjes erbij had.

Afbeelding

Kijk naar dit beeld. Kan best toch? Afgezien van het rijtechnische gedeelte, kan het paard het prima aan, amazone kan er qua lengte prima op.

Paard is "maar" 1.68, amazone is 1.80 en weegt op de foto 90 kg.

MisterJac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 08:39

Ik ben van mening dat het aangenamer zal zijn voor een paard als hij minder belast wordt op zijn rug. De vraag is: wat is belastend... hoe vaak komt het niet voor dat een lichte ruiter het paard krom trekt ,en zo krom zit dat het rug problemen veroorzaakt . Ik weet niet wat erger is dan, een zwaarlijvige ruiter in balans, of een dunne ruiter die het paard uit balans haalt.
Ik vind niet dat je op grond van het gewicht van de ruiter kan bepalen of het slecht voor het paard is. Er zijn een hele hoop factoren die mee spelen, en niet alleen het plaatje.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 08:42

En dat bedoelde ik dus ook. Al die "eisen" aan gewicht....ik snap best dat er ergens een grens moet worden getrokken. Maar sommigen in dit topic zijn gewoonweg onreeel.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 09:53

Natuurlijk is er een grens, maar die is van zoveel factoren afhankelijk..
-hoe groot is je paard
-hoe zwaar is je paard
-hoe bespierd is je paard
-hoe is de conditie van het paard
-mankeert hij iets (fysiek)
-hoe zwaar is de ruiter
-hoe lang is de ruiter
-hoe goed zit de ruiter mee op de rug van het paard.

Als het paard volledig gezond is en goed bespierd met een goede conditie, zie ik liever een 1.80 lange en 90kg zware ruiter om een fjord die mee zit, dan een 1.50 lange en 60 kg zware ruiter die niet mee zit, dat doet imo veel meer schade aan de rug en de benen.

Een echte grens kan je dus niet trekken, mijns inziens. Het is van zoveel factoren afhankelijk, dat je een boek ter grootte van de bijbel zou moeten schrijven om je richtlijnen en grenzen volledig aan te geven.

Ook vind ik dat er hier wel heel erg gevoelloos gereageerd wordt door sommige mensen.

missielissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:46

in dat filmpje kan je duidelijk zien dat je niet op een paard moet stappen wanneeer je zo ongelooflijk dik bent. verder als je het dan wel doet, kies dan voor een trekpaard ofzoiets.

maar het is idd wel een beetje of je meezit of niet. een lichte ruiter die niet mee zit kan gewoon meer schade aanrichten dan een zwaardere ruiter die wel meezit. maar er zijn ook zwaardere ruiters die niet mee zitten en die verpesten paarden wel.

mensen moeten gewoon net zo als ik heb gedaan een aantal grenzen voor zichzelf stellen.
alleen de meeste zwaardere mensen zien zich zelf niet als dusdanig of hebben zelf niet door in welke mate..
die denken dus ach dat kan het paard/de pony wel aan, maar dat is lang niet altijd zo.
en er zijn ook dikke mensen die op van die hele dunne paarden en ponny's gaan zitten. dat vind ik echt zielig en daarom heb ik datsoort paarden voor mezelf al gewoon afgeschreven xD
naja een manegepaard wat iets dunner is kan het hebben, maar eigen paarden die zijn ook nog weer anders.

op die foto dat past prima. ik ben 1.75 en er zijn mensen die zeggen dat je op paarden moet rijden die even groot zijn als jij zelf. maar op een fjord van 1.40 ziet het er ook nog goed uit. die zit ik niet in de weg. als je maar gewoon normaal gaat rijden en niet tegen zit.
maar wanneer je met zo'n lengte op een welsh ofzoiets gaat zitten dat kan ook niet.
dus het is niet alleen zo dat mensen die te zwaar zijn slecht kunnen zijn voor een paard. mensen die te groot zijn kunnen ook slecht zijn voor een paard.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:12

ik heb tijdje terug foto`s van mij op mijn overleden appaloosa van 150 cm en mijn nieuwe paard van 159cm gezet
iedereen vond het goed staan,totdat je dan neerzet dat je 85 kg weegt en het zadel 15kg
dan ineens ben je te zwaar :+

hiermee wil ik zeggen dat het plaatje ook niet altijd is wat het lijkt.

ik las ook van iemand die schreef dat zij en haar vriendin hetzelfde wogen en even lang waren,maar qwa uiterlijk was de 1 gewoon en de andere zwaar om te zien.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:22

ChristaMoor schreef:
Ik denk zelf, dat als je je paard niet in de weg zit, en je je gezonde verstand gebruikt, een zwaarder gewicht geen probleem hoeft te zijn.

Ik vind dat als je je gezonde verstand gebruikt en bewust met paarden SPORT bezig bent je als ruiter ten eerste zorgt dat je zelf in goede lichamelijke conditie verkeerd. En voor mij houdt dat in: met enig uithoudingsvermogen en zonder (zwaar) overgewicht. Op wat voor paard je daarna stapt vind ik al weer minder van belang... Iemand van 1.90 op een shet, daar hoeven we niet over te discussieren, dat lijkt mij duidelijk.

wollie27 schreef:
maar indd er zijn ook mensen die er echt niks aan kunnen doen mischien nog wel gezonder en minder eten dan een plank.

Maar als het gaat om het welzijn van het paard, wat in mijn ogen voorop moet staan dan is het wat mij betreft niet van belang HOE het komt dat iemand (veel) te zwaar is. Of dat door ziekte, zwangerschappen of een gebrek een discipline en een overmaat aan eetlust komt. Ik vind dat je daat je paard (letterlijk) niet mee op mag zadelen.

M_i_R schreef:
klopt idd dat de tabel een richtlijn is, maar wel een richtlijn die uitsluitend gaat over het ruitergewicht

En het gaat niet slechts over ruitergewicht, maar altijd in combinatie met conditie. Twee mensen kunnen allebei 80 Kg wegen. Maar als de een 1.90 is, goed in conditie, regelmatig sport etc. en de ander 1.60 met een conditie van een natte krant dan is de laatse ONGESCHIKT om aan paarden SPORT te doen. Het gaat niet om de feitelijke kilo's. Het gaat er om dat wanneer je als ruiter zwaar overgewicht hebt je postuur niet meewerkt en je uithoudingsvermogen om in balans te blijven zitten/mee te blijven bewegen je tegen zal werken en dan ben je dubbel belastend bezig voor een paard. Dan belast je hem 1. onnodig met extra kilo's en 2. je zit hem ook nog eens in de weg.

En ik benadruk SPORT. Want iemand die aan paarden SPORT doet, sport SAMEN met zijn paard. Werkt samen naar verbetering en daar hoort ook ruitertraining bij. In ieder geval hoort daar aandacht voor het postuur/gewicht en conditie van de ruiter bij.

Bovendien kan niemand mij ervan overtuigen dat als je zwaar overgewicht hebt (en nogmaals: ik heb het niet over een kilo'tje extra of een forse bouw) dat je dan ook een goede lichamelijke conditie hebt voor paardrijden. Je postuur en je gebrek aan uithoudingsvermogen zal naarmate je zwaarder bent je steeds meer hinderen goed paard te rijden. En een bewuste ruiter wil dat ten alle tijden voorkomen en gaat niet af zitten wachten tot het paard het gaat aangeven dat de ruiter te zwaar is.

Siets schreef:
Weinig eten 'kan' misschien wel, maar gezond is het niet . Je hebt wel je voedingsstoffen en vitamines nodig.

Minder/weinig eten is nooit de oplossing. Je moet bewuster en gezonder eten en vooral MEER bewegen. Cardiotraining. Daar val je van af en je bouwt conditie op. Plus als je meer spiermassa kweekt ga je meer calorieen verbranden. Een gespierd lichaam verbrand namelijk van zichzelf al meer calorieen.

Viennanova schreef:
Kijk naar dit beeld. Kan best toch? Afgezien van het rijtechnische gedeelte, kan het paard het prima aan, amazone kan er qua lengte prima op.

Ik heb al meerdere keren aangegeven dat het wat mij betreft niet om het beeld, om het plaatje gaat. Niemand kan vanaf een foto goed beoordelen of jouw conditie als ruiter afdoende is. En ook slanke mensen kunnen met een gebrek aan conditie hun paard in de weg zitten. En je paard in de weg zitten is altijd fout, alleen schadelijker naarmate je meer weegt. Dus al de mensen die reageren op dit soort plaatjes met van: ja kan prima hoor... die snappen er niets van. Mensen die dit soort foto's plaatsen willen toch alleen maar horen dat het prima kan. En het is jammer dat vrijwel geen instructie in de basissport ook aandacht heeft voor dit aspect. De meeste praten ruiters maar vooral naar de mond, en staan gewoon hun zakken te vullen.

het verschil met ruiters die bewust met paarden SPORT bezig zijn is dat zij streven naar een ideale situatie, en zich niet richten op 'wat nog best kan'...

MisterJac schreef:
De vraag is: wat is belastend... hoe vaak komt het niet voor dat een lichte ruiter het paard krom trekt ,en zo krom zit dat het rug problemen veroorzaakt . Ik weet niet wat erger is dan, een zwaarlijvige ruiter in balans, of een dunne ruiter die het paard uit balans haalt.
Dat doet toch niet ter zake? het is allebei fout. Dat er dunne ruiters zijn die niet kunnen rijden wil toch niet zeggen dat er dan geen discussie over dikke ruiters gevoerd mag worden? Dit zijn altijd zulke NON argumenten!

Shahazai schreef:
Ook vind ik dat er hier wel heel erg gevoelloos gereageerd wordt door sommige mensen.

Nou, ik denk dat het onderwerp vooral gevoelig ligt bij de dikkere ruiters onder ons... En ik begrijp het dilemma ook best, dat afvallen niet eenvoudig is. Maar we willen toch allemaal goed en fijn paardrijden? Ook voor het paard? Dat gaat nu eenmaal niet zonder goede ruiterconditie. En ook ruiters die van nature dun zijn kunnen een slechte conditie hebben. Dus het gaat voor iedereen op. Alleen dikke ruiters zullen er meer moeite voor moeten doen om goed in shape te komen.

missielissie schreef:
alleen de meeste zwaardere mensen zien zich zelf niet als dusdanig of hebben zelf niet door in welke mate..

Nee, inderdaad. dat is een glijdende schaal. Gevoed door opmerkingen als: het kan nog best, ik heb een stevig/sterk paard, hij geeft het wel aan als het te zwaar wordt, hij is goed in conditie etc. dat is allemaal de kop in het zand steken en NIET bewust met paardensport en het wel zijn van je paard bezig zijn.

Ik blijf het krom vinden: we verwachten wel allemaal dat ons paard in TOP conditie verkeerd, maar oh wee als je de ruiterconditie ter discussie stelt....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:49

Voor de duidelijkheid een correctie op mijn eerdere post; ik bedoelde uiteraard dat je minder ongezond eten moet eten! En zelfs dat klopt niet helemaal; chocolade repen, koekjes en witbrood zijn in feite niet eens echt eten te noemen... gezond eten kan uiteraard weinig kwaad.

Het probleem is dat het nog best lastig is om 'goed' te eten, weet ik uit ervaring! En als je toch vaak terugvalt op 'pseudo-voedsel'; kun je beter minder eten dan meer.

Bovendien ben ik het met Jasmijn eens over dat het toch van de zotte is dat je ruitergewicht of conditie niet mag bekritiseren. Als het je lukt om je paard in conditie te houden zou je het op zijn minst als streven moeten hebben om ook zelf inconditie te zijn.

missielissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:09

mensen met overgewicht kunnen niet altijd iets doen aan hun overgewicht. mensen die dun zijn nemen minder snel voedingsstoffen op als vet dan dikke mensen. dat zie je. verder is het natuurlijk wel zo dat als je weet dat je snel dik wordt dat je dan gezonder moet gaan eten. maar dat is niet de enige optie die je hebt. meer sporten. dat is een betere oplossing. naast paardrijden er een andere sport bij doen als je graag wil paardrijden.
ik doe er op dit moment waterpolo bij en moet zeggen dat het heel erg helpt.
ben er door afgevallen e heb een betere conditie gekregen. paardrijden wordt makkelijker. minder gewicht op je benen met lichrijden enzo. maar er zijn ook mensen die ook op deze manier nog niet op gezond gewicht uit komen. vaak is het ook niet de fout van het kind maar van de ouders.
goed ik ben een moeilijke eter, lust bijna niks. maar dat wat ik wel lust aan gezonder/ minder vet eten dat eten we nu iets vaker en zo eet ik minder vette dingen.
wanneer je er echt heel erg slecht uit begint te zien dan doe je toch echt iets verkeerd. maar als je steviger gebouwd bent dan heb je snel overgewicht al is het maar een 5 kilo.
dus het is niet altijd zo dat mensen er iets aan kunnen doen. maar meestal kun je het op z'n minst gewoon wat minderen. al kom je nie helemaal als slank meisje weer uit na je dieet. je valt sowieso wel wat af:)

en voor het zelfde geld is de ruiter die je met je woorden beledigd iemand die daarna zelfmoord gaat plegen dan heb jij het op je geweten.
ook vind ik dat mensen je heel snel beledigen. als je 5 kg overgewicht hebt wordt je al vetkroketje genoemd of ben je meteen een "rollade" in een iets strakker shirtje..
maar wanneer degene waar je het over hebt allang probeert af te vallen maar het niet lukt. dan kan je beter mentaal gaan steunen dan ze het leven zuur te maken met alle beledigingen.
depressies leiden snel tot vreetbuien.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:49

missielissie schreef:
mensen met overgewicht kunnen niet altijd iets doen aan hun overgewicht.

Maar dat is de discussie toch ook niet?

missielissie schreef:
en voor het zelfde geld is de ruiter die je met je woorden beledigd iemand die daarna zelfmoord gaat plegen dan heb jij het op je geweten.

Ja, zo lust ik er nog wel 10. Dan kan je nooit meer iets ter discussie stellen, want als je het niet met iemand eens bent zouden ze zichzelf wel eens van kant kunnen maken...

missielissie schreef:
maar wanneer degene waar je het over hebt allang probeert af te vallen maar het niet lukt. dan kan je beter mentaal gaan steunen dan ze het leven zuur te maken met alle beledigingen.

Ten eerste wordt er hier in deze discussie niemand beledigd. Niemand wordt aangesproken met varkentje, dikzak of rollade. Er wordt gediscussieerd over ruitergewicht versus verantwoord paardrijden. Je hoeft niet deel te nemen aan de discussie....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:57

Jammer dat bij zulke discussies mensen het altijd persoonlijk gaan nemen, er worden geen namen genoemd, geen foto's afgekraakt, ik zeg altijd maar wanneer je je aangesproken voelt, zit er waarschijnlijk ergens in je hoofd wroeging over de keuzes die je maakt, anders zou je je niet angesproken voelen.

Overgewicht is nog steeds een taboe blijkbaar, terwijl het nu niet eens direct over de ruiter gaat, maar vooral over het paard.

missielissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:01

jasmijn78 schreef:
missielissie schreef:
mensen met overgewicht kunnen niet altijd iets doen aan hun overgewicht.

Maar dat is de discussie toch ook niet?

missielissie schreef:

Ja, zo lust ik er nog wel 10. Dan kan je nooit meer iets ter discussie stellen, want als je het niet met iemand eens bent zouden ze zichzelf wel eens van kant kunnen maken...

missielissie schreef:

Ten eerste wordt er hier in deze discussie niemand beledigd. Niemand wordt aangesproken met varkentje, dikzak of rollade. Er wordt gediscussieerd over ruitergewicht versus verantwoord paardrijden. Je hoeft niet deel te nemen aan de discussie....

voor mij werd er over gepraat dat ze het onzin vinden dat je mensen er niet over mag beledigen enzo. daar was het een reactie op en dat die reactie verkeerd valt is wel duidelijk.
ik vind het over het algemeen dat er gewoon overal een ideaalbeeld van is ontstaan en dat mensen die hier niet aan voldoen die vallen overal buiten. dat is flauw.

maar als je echt heel erg dik bent dan moet je grenzen ztellen voor jezelf en dat heb ik al eerder gezegd:)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:12

Tuurlijk is overal een ideaalbeeld van, daar doen we ook met z'n allen aan mee :D

Maar buiten dat ideaalbeeld heb je genoeg marges die een hele groot restgroep binnen haalt :)

Maar los van marges, ideaalbeelden, etc. Moet je gewoon bedenken wat verantwoord is en wat niet.

Een paard kan niet voor zichzelf opkomen, dus wij als eigenaren, verzorgers, berijders, moeten gewoon heel diergericht bekijken wat goed is en wat niet

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:14

Colway schreef:
Jammer dat bij zulke discussies mensen het altijd persoonlijk gaan nemen, er worden geen namen genoemd, geen foto's afgekraakt, ik zeg altijd maar wanneer je je aangesproken voelt, zit er waarschijnlijk ergens in je hoofd wroeging over de keuzes die je maakt, anders zou je je niet angesproken voelen.

Overgewicht is nog steeds een taboe blijkbaar, terwijl het nu niet eens direct over de ruiter gaat, maar vooral over het paard.

Zo denk ik er ook over!

Om terug te komen op de stelling van TS, ja mensen hebben recht op een gelijke behandeling, maar dit gaat wel om het welzijn van een dier. Ook het dier zou rechten moeten hebben. Met andere woorden ben ik er dus echt op tegen dat mensen met veel overgewicht paardrijden. Heel rot voor hun, dat meen ik absoluut, maar zou zit de wereld nou eenmaal wel in elkaar. Als je veel overgewicht hebt dan kom je ook niet op de balletacademie. Je zal ook nooit een beroeps turnster worden, etc. Helaas.. Maar soms moeten wij mensen ons nou eenmaal neerleggen bij de handicaps die wij hebben in dit leven.

Die beslissing zou iedereen zelf moeten maken. Ik kan me niet voorstellen dat je niet van jezelf weet of je niet eigenlijk te zwaar belastend voor je paard bent. Maar als ik dan reacties lees zoals "wij moeten toch ook plezier mogen beleven aan paardrijden" dan realiseer ik me dat het laatste wishful thinking is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:22

Dat filmpje maakt me erg verdrietig... maar in alle eerlijkheid heb ik dit in het 'echt' ook wel eens gezien.
Te zwaar zijn is een complex probleem, en daarin is voorzichtigheid geboden voordat je zomaar ongenuanceerde dingen roept.
Maar genoeg is genoeg, en het is stuitend dat het sommige mensen op alle manieren aan zelfreflectie ontbreekt.

In sommige gevallen is het wel degelijk dierenmishandeling, klinkt cru... maar dat is het.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:23

Citaat:
Maar soms moeten wij mensen ons nou eenmaal neerleggen bij de handicaps die wij hebben in dit leven.

Die beslissing zou iedereen zelf moeten maken. Ik kan me niet voorstellen dat je niet van jezelf weet of je niet eigenlijk te zwaar belastend voor je paard bent. Maar als ik dan reacties lees zoals "wij moeten toch ook plezier mogen beleven aan paardrijden" dan realiseer ik me dat het laatste wishful thinking is.

Inderdaad

Citaat:
In sommige gevallen is het wel degelijk dierenmishandeling, klinkt cru... maar dat is het.

zag van de week iemand rijden van ik denk wel 120kg op een klein, wel sober en stevig paard van net aan 1.60. T was gewoon een zielig gezicht

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:39

Zo ben ik bijvoorbeeld 'scheef'... ik werk me de blubber om recht te zijn (S in rug).
In tijden dat ik minder recht ben stap ik er niet op en werk aan de hand of doe andere dingen.
Pas wanneer alles weer goed functioneert stap ik er weer op. Niet voor mij, maar voor haar.
Hoe kan ik haar vragen recht te lopen wanneer ik het zelf niet ben? Veel te belastend voor haar....
Bovendien kun je zoveel leuke dingen doen zonder er perse op te moeten zitten.......

Mensen zouden daarin best wat strenger voor zichzelf mogen zijn....

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:30

de discussie krijgt helaas ook een iets andere wending doordat mensen hier zelf fotos als voorbeeld gaan plaatsen. Daar is dit topic niet voor bedoeld, als je dat soort dingen wil discussieren doe dat dan in een ander draadje namenlijk:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=75&t=1379967&&hilit=deel+11+ben+ik+te+zwaar&start=2150

Terugkomend op de discussie, ja ik vind het echt niet kunnen, te zware of te grote mensen op een paard of pony.
Of het dierenmishandeling is dat vind ik dan wel weer te ver gaan maar dat neemt niet weg dat je met zn allen streeft naar het welzijn van het dier.
Sorry dat ik het zeg maar sommigen in dit topic zouden niet op mijn paard komen!

Als je wilt rijden dan offer je ook maar iets van je leefgewoontes op m.b.t. eten.
Quote: ja ik hoef bijna niets te eten dan wordt ik al dik want mijn lichaam neemt alles op uit het eten..
Oke dan ben je blijkbaar nog veel minder nodig dus eet dan nog minder..... of beweeg meer.
Mensen die echt veel bewegen verbranden ook veel dus er zit heus wel logica in vetopslag en verbranding daarvan.

Die eindeloos domme discussies van mensen die dik zijn die zeggen dat ze van lucht groeien....
Vreemd genoeg heb nog nooit iemand aan de hongersdood zien sterven die 100+ kilo is omdat ie dagelijks
te weinig eten krijgt.... Dus iedereen kan in dat opzicht een normaal postuur hebben.

Mensen met een echte aandoending zeg ik niets over daar begrijp ik wel van hoe dat komt en dat
kan niemand ze kwalijk nemen.