Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:45

Leorah schreef:
Ik heb nog 3 foto's van verschillende paarden die allemaal op B-L niveau lopen. Daarin kun je denk ik meteen ook het verschil zien in (dressuurmatige) kwaliteit. Maar ook verschil in bouw en wat dit doet met de houding. Het tweede (in mijn ogen meest getallenteerde) paard werd door iemand anders gereden.

10-jarige merrie, met vorige amazone L geweest, daarna tijd stil gestaan en op deze afbeelding net een week bij mij in training
Afbeelding

Mijn mening over deze foto, een goed galopeerend paard, met een wat te weinig ontspannende amazone erop, daardoor een wat te stabiele teugelvoering.
Wanneer de amazone meer op haar kont zat en niet iets voorover zat dan kwam het paard meer terug, denk dat het paard enorm naar voren galopeerd en dat de amazone probeerd enige maten het tempo te handhaven, daardoor een te zware aanleuning en het iets achter de loodlijn gaan. Prachtig achterbeen het binnenachterbeen grijpt prachtig onder de massa, wanneer voor iets meer moet was om het paard eruit te laten springen grijpt het voorbeen ook mooi naar voren.
Dit is mijn iedee van deze foto.

Leorah schreef:
5-jarige ruin, een half jaar onder het zadel:
Afbeelding

Prachtig aktieve achterhand, weet alleen niet of het door de zware en natte bodem komt, de amazone moet alleen oppassen met de binnenhand die is te diep, zo als op deze foto is het best inorde wanneer het paard een half jaar onder het zadel is, men zou nu meer moeten werken aan de aanleuning, en het iets meer naar voren brengen van de neus. Weet natuurlijk niet hoe het paard reageerd op overgangen, lijkt mij nog maar dat is een vermoeden dat het dan wat eng in de hals word.

Leorah schreef:
7-jarige merrie, pas laat mee ingereden, hier nog ongestart en een aantal maanden actief in training.
Afbeelding

ik ben benieuwd naar jullie mening

Paard gaat in norm van zijn africhting, amazone moet er alleen op letten bij dit paard met de voet dichter bij het paard te blijven, uit deze hoek bekeken steekt zij haar onderbeen af.

Muronia

Re: Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 14:56

Dank je voor de reactie. Ik ben het helemaal met je eens, ook voor wat betreft de eerste foto, maar ik moet daar wel even bij melden dat ik met mijn 18" bips in een 16,5 " zadel zat (beetje noodgedwongen, daar de eigenaar nog geen ander zadel had voor het paard) en hierdoor kon ik (vooral in galop) absoluut niet zitten, dus klopt helemaal!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:06

MyWishMax schreef:
Afbeelding

Wat mij stoort bij deze rechtsgalop is dat u uw linkerschouder naar voren brengt, klassiek zegt men de schouders altijd op de heupen gericht houden, vooral in galop er even aan denken, dan ziet het er veel veel beter en ontspannender uit.
Goede galopade met een relatieve oprichting, niets van te zeggen.

MyWishMax schreef:
Afbeelding

Leuk beeld, het paard ie er een naar mijn mening met veel voorwaarts drang, denk dat u meer ontspannender in uw zit moet worden, de chalie voeten tonen dat, u wilt het perfekt doen daardoor onstaat die "spanning" zeg altijd rustig uitademen en gaan zitten en de teen van de voet meer naar het paard toedraaien.
Denkt u aan de handen, binnenhand mag hoger dan de buitenhand, maar omgekeerd mag niet, waarom, omdat men dan het binnenachterbeen afremd of makkelijk afremd omdat onbewust meer druk op die kant komt in de mond.
Voor de rest een vriendelijk kijkend paard wat erg werkwillig is op deze foto.Vraagje kunt u eens een foto van de achterkant maken, dus direkt van achteren. Waarom omdat ik iets denk wat ik niet op deze foto´s precies kan zien.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:16

Professor schreef:
MyWishMax schreef:
Afbeelding

Wat mij stoort bij deze rechtsgalop is dat u uw linkerschouder naar voren brengt, klassiek zegt men de schouders altijd op de heupen gericht houden, vooral in galop er even aan denken, dan ziet het er veel veel beter en ontspannender uit.
Goede galopade met een relatieve oprichting, niets van te zeggen.

MyWishMax schreef:
Afbeelding

Leuk beeld, het paard ie er een naar mijn mening met veel voorwaarts drang, denk dat u meer ontspannender in uw zit moet worden, de chalie voeten tonen dat, u wilt het perfekt doen daardoor onstaat die "spanning" zeg altijd rustig uitademen en gaan zitten en de teen van de voet meer naar het paard toedraaien.
Denkt u aan de handen, binnenhand mag hoger dan de buitenhand, maar omgekeerd mag niet, waarom, omdat men dan het binnenachterbeen afremd of makkelijk afremd omdat onbewust meer druk op die kant komt in de mond.
Voor de rest een vriendelijk kijkend paard wat erg werkwillig is op deze foto.Vraagje kunt u eens een foto van de achterkant maken, dus direkt van achteren. Waarom omdat ik iets denk wat ik niet op deze foto´s precies kan zien.

Is de beenzetting goed in de rechtergalop?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:19

Dus stel het paard pakt laag en iets korter niet vast, maar kort wel vast.
Dan kan ik dat steeds consequent oplossen door bij te drijven en op te vangen? Ook al pakt het paard na 5 seconden weer vast weer consequent oplossen.
En komt er dan een dag dat die 5 seconden, 10 worden totdat het paard het helemaal aankan?

Moll schreef:
liefhelietje schreef:
Wat ik me wel afvraag Moll en Professor, ik ben ook voorstander van het paard mooi voor de loodlijn houden, maar vragen jullie nooit eens wat verder door als het paard weigert om los te laten in de kaak? En als jullie dat niet doen, hoe lossen jullie dit dan wel op?
in het begin stadium van de opleiding wel, echter naar maten dat de opleiding vorderd, snapt het paard de teugelvoering en punt van aan leuning beter, hier door is het paard op elke gewenste houding te vragen en te behouden, naar nate het dier verder op de achterhand komt is de oprichting ook meer aanwezig

maar nooit in de houding van LDR

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:21

Citaat:
Is de beenzetting goed in de rechtergalop?

Nee vergeten te zeggen 4 takt galop noemt men dat hier, eigenlijk zou het linker voorbeen ook van de grond moeten zijn 2e fase van de galop.
Galop rechts galop: links achter, rechtachter en linksvoor, rechtsvoor, zweeffase, en weer linksacher enz...
De galop is in 4 tempi het moeten er 3 zijn.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:25

Professor bedoeld eigenlijk te zeggen dat het paard niet genoeg sprong maakt in de galop?
Dus dat het paard te vlak gallopeert en eigenlijk dus te "langzaam"? Dat is toch de voornaamste
reden van 4 tact galop?
Zeg ik dit correct?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:33

svdijk86 schreef:
Professor bedoeld eigenlijk te zeggen dat het paard niet genoeg sprong maakt in de galop?
Dus dat het paard te vlak gallopeert en eigenlijk dus te "langzaam"? Dat is toch de voornaamste
reden van 4 tact galop?
Zeg ik dit correct?

Ongeveer, het komt meestal doordat de ruiter de galopsprong niet eruit laat, dwz op het moment van de 2e fase van de galop met de binnenhand niet nageeft en de buitenteugel te strak gehouden word..
Dus iets aktiever galoperen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:42

Dat over die handen had ik nieteens bij nagedacht eigenlijk, het is idd vanzelfsprekend.

Ik open altijd mijn handen en kantel mijn heupen mee naar voren zodat
ik het paard niet tegenwerk als hij sprong moet maken.. automatisme denk ik hihi.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:51

svdijk86 schreef:
Dat over die handen had ik nieteens bij nagedacht eigenlijk, het is idd vanzelfsprekend.

Ik open altijd mijn handen en kantel mijn heupen mee naar voren zodat
ik het paard niet tegenwerk als hij sprong moet maken.. automatisme denk ik hihi.

Dat probeert u allemaal, maar uw bovenlichaam doet dit op deze foto weer te niet, omdat de schouders zich verdraaien, dat is jammer wanneer u dat verbeterd heeft u een totaal ander beeld, daarom zou ik graag eens een foto in galop van achteren willen zien en ook in draf.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:52

Over welke foto heeft u het professor? Ik heb niets gepost ;)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:59

Aangezien het topic al een beetje is afgeweken van de loodlijn-kwestie... Ben wel nieuwsgierig naar de uitgesproken meningen over onderstaande foto's. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:08

Ruiter helt wat naar voren, ze kantelt haar handen waardoor het lijkt alsof ze haar sleutelbeenderen
vast zet. Vind wel dat de paarden een mooie halshouding blijven hebben terwijl ruiter toch her en der
weleens haar benen afsteekt(lijkt):o Ik vind foto 1 (afgezien van het feit dat de ruiter het paard letterlijk
geen seconde uit het oog verliest) erg mooi. Het zwarte paard lijkt wel zijn passen korter te maken
dan de vos, hij zou nog wat meer mogen gaan "zitten" en voorwaartser. Van de vos vind ik de laatste
foto er het meest ontspannen uit zien ook al komt hij iets achter de loodlijn, hij bolt hier wel mooi op.
Ik denk dat de vos op links gewoon iets moeilijker is?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:12

Het zijn drie paarden. De laatste en de ena laatste zijn twee verschillende paarden.
Afsteken ben ik niet met je eens. Althans, op deze foto's vind ik 't zelf heel erg meevallen en ik zie haar elke dag rijden en ze steekt nooit of nauwelijks haar benen af. Althans, niet noemenswaardig.

De zwarte scheelt ook qua leeftijd heel erg. Op de foto's is de zwarte 5, de eerste vos 7 en de laatste vos 6 jaar. Dus dat "zitten" is een kwestie van leeftijd en africhting (en dus kracht).

Ik begrijp alleen je laatste uitspraak niet? Op links moeilijker?

Oh en een spiegel is heel verslavend. :D Ik kijk ook altijd in de spiegels, da's hartstikke handig vind ik.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:27

Oh verrek je hebt gelijk.. haaahaha :P keek naar het algemeen niet naar het paard zelf, zie nu dat de
ene witte voetjes voor heeft.

Aangezien ik dacht dat het dezelfde vos was en ik zie een links en rechtsom foto en rechtsom zie ik
een mooi ontspannen paard (de onderste dus) en linksom (het bovenste paard dus) een paard dat het
laatste knikje nageven in de halshouding lastig vind.
Omdat ik dacht dat het dezelfde was dacht ik dat linksom zijn lastige kant was (paarden zijn vaak 1
kant wat holler en andere kant boller)

Wat betreft naar voor neigen te zitten kun je me geen ongelijk geven, en over de benen.. ik zette er (lijkt)
bij. :) Op de laatste foto staan haar tenen wel erg naar binnen gedraaid en kun je zien dat haar been van
het paard af is, over het algemeen vallen de rest vd foto's idd wel mee.

En over africhting: Ja dat klopt ook, maar het principe dat het paard nog wat meer mag gaan zitten klopt
wel. Verder vind ik het er netjes uit zien.. is het een handelstal/africhtingsstal? Zijn de paarden voor de
verkoop..?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:32

smeetjoew schreef:
Afbeelding

Hier een paard wat zuiver galopeerd daar is niets op aan te merken, de neusriem en sperriempje zijn zeer strak en het paard is niet weg van de hand, hij gebruikt de hand als ondersteuning. Paard gaat niet achter de loodlijn.

smeetjoew schreef:
Afbeelding

Wat ik op de vorige foto al opmerkte de aanleuning is niet in orde, men ziet zelfs dat de trens aan de linkerzijde doorgetrokken is. Het paard word achter de loodlijn gehouden.

smeetjoew schreef:
Afbeelding

Het beeld hier op de rechterhand is niet veel anders, daarbij zat de amazone op de linkerhand iets meer gestrekt wat hier niet het geval is het paard kan met veel minder teugeldruk gereden worden, vind het een mooi en goed bewegend paard wat zich niet ontplooien kan door de te sterke aanleuning.

smeetjoew schreef:
Afbeelding

Dit beeld is nog het meest beste om aan te kijken, helaas een te strakke stang teugel, en een amazone die neigt naar in elkaar duiken, dus zich niet strekt, men kan dit eigenlijk zo verhelpen dus de amazone dient daar zelf aan te werken.

smeetjoew schreef:
Afbeelding

Jammer van dit goede paard dat de amazone doordat ze met zweep rijdt vergeet dat de drijvende zit en benen een veel mooier resultaat zouden laten zien, doordat de amazone dan meer in het paard kon gaan zitten.
Het paard schuimt niet het kwijlt doordat het te eng gereden is achter de loodlijn en er constant druk op de oorspeeksel klieren is waardoor deze overmatige schuim tot stand komt. De achterhand stuwt maar draagt niet genoeg meer daardoor reageerd de amazone door meer tegen te houden, wanneer dit afgesteld zou worden, dan zou de combinatie veel meer stralen en het niet zo naar werken uit zien.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:33

Svddijk: Eens. Ze houdt zich iets in haar schouders vast. :)
Verder, nee, geen handelsstal. Dit zijn onze eigen paarden. We houden ze niet eeuwig aan, maar het zijn geen handelspaarden in de zin van kopen en en binnen een x aantal maanden verkopen. Maargoed, da's weer lekker offtopic.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:42

Dank voor je input Professor. :) Neus- en sperriem lijken strak, maar - aangezien ik dit paard altijd rijd, alleen voor de foto's mijn moeder - in feite zit het bijna te los. Je kunt makkelijk je vingers onder de neus- en sperriem krijgen.

Doordat wij paarden rijden met veel drang naar voren, krijg je inderdaad wat meer gewicht in je handen, doordat het paard relatief jong is en dit dus nog niet mooi kan omzetten naar meer horizontaal evenwicht en dus lichter kan worden in de hand. Dus in dit stadium heb ik (niet op deze foto's, maar normaliter wel) inderdaad gewicht in mijn handen en vergt dit nog wat steun waardoor hij iets achter de ll komt maar m.i. gebeurt dit niet onder dwang. Dit paard is echt ontzettend makkelijk te rijden en qua hoofd-halshouding heel makkelijk hoog, laag, korter of langer te rijden. Zoals je in mijn avatar kunt zien (even goed kijken, beetje klein) loopt hij daar wel precies op de ll. Het is misschien ook een kwestie van momentopname, zowel van de foto's als van het feit dat dit foto's zijn van een dag.

Waarom is de stangteugel te strak? m.i. hangt 'ie mooi in een hoek van 45gr? Evenals die van de tweede vos.

De tweede vos is heel vriendelijk en licht op je hand. Wordt dus totaal niet afgedwongen. Rijdt dit paard ook dagelijks en heeft echt een perfecte aanleuning; heel constant en heel vriendelijk. En het feit dat hij iets achter de ll loopt vind jij zwaarder wegen (want het is geen grand prix paard, hij is nog maar 6) dan dat hij zich zo mooi laat aanspannen op deze leeftijd? Bolt mooi op in de hals, veert in de rug en beweegt met de schoft omhoog.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:47

Een stang werkt in een hoek van 45 graden, deze dient niet altijd te werken.
Dat is een groot misverstand, men gebruikt hem met aannemen en nageven, dus bij alle overgangen, men stuurt met de trens.
Dus er zijn momenten dat de stang zo aanstaat en momenten dat hij gelijk is met de lippen.
Maar de paarden daar is niets mis mee, de voorwaarstdrang is er dat is wat men met rijden wil controleren alleen hebben als men erom vraagt, dat moeilijke verhaal met impuls enzo.
Maar geniet u maar lekker van deze paarden en probeer eens wat ik geschreven heb, weg van de hand maar daarvoor aan de zit, en neem niet zo gauw een zweep mee.
En laat u eens dat vervloekte sperriempjes eens weg, meestal worden de paarden veel veel makkelijker in het regelen van het tempo.
Dat achter de teugel gaan is funest voor dat paard, kijkt u het steunende rechterachterbeen aan, die staat ver achter de massa, wanneer men met S&T rijd dan dient men voor de goede werking hiervan een paard voor de loodlijn te houden.
Wat u voelt en wat u ziet is totaal anders, u beschrijft hoe u denkt dat u de paarden rijd, maar ik zie de paarden nu en deze foto´s en dat is bij lange niet dat wat u beschrijft, laat u eens foto´s van de zelfde paarden zien wanneer u die rijd, en de zelfde oefeningen, dan kan ik mij een oordeel maken of uw voelen hetzelfde is als het beeld wat u dan afgeeft, meestal denkt men dat het zo en zo eruit ziet.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:09

[quote="Professor"]En laat u eens dat vervloekte sperriempjes eens weg, meestal worden de paarden veel veel makkelijker in het regelen van het tempo.
quote]

Geldt dit voor erg voorwaartste paarden? of alle soorten?
Wat is de achtergrond hiervan?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:39

marijkedam schreef:
Professor schreef:
En laat u eens dat vervloekte sperriempjes eens weg, meestal worden de paarden veel veel makkelijker in het regelen van het tempo.
quote]

Geldt dit voor erg voorwaartste paarden? of alle soorten?
Wat is de achtergrond hiervan?

Sommige mensen zeggen dat dan beter te controleren is of het paard gedwongen loopt of niet
want dan loopt hij met zijn mond open. Dat geldt voor alle paarden. Die van mij knaagt overigens
flink met haar mond open op haar bit terwijl ze een lange teugel heeft en ik niets doe dus ik rijd
liever met :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:50

doei schreef:
Dus stel het paard pakt laag en iets korter niet vast, maar kort wel vast.
Dan kan ik dat steeds consequent oplossen door bij te drijven en op te vangen? Ook al pakt het paard na 5 seconden weer vast weer consequent oplossen.
En komt er dan een dag dat die 5 seconden, 10 worden totdat het paard het helemaal aankan?
als het paard vast pakt isa er al eigenlijk een probleem met de teugelvoering, u moet u zelf afvragen waarom kan het paard vastpakken? dit komt omdat de hand vast staat en dus aan bied dat het dier vast pakt.
echter het idee dat het aanleuningspunt en onspannenheid in de vorm van eerst 5 min dan 10 min wel in het idee ligt wat ik bedoel

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:20

Professor schreef:
svdijk86 schreef:
reden van 4 tact galop?
Zeg ik dit correct?

Ongeveer, het komt meestal doordat de ruiter de galopsprong niet eruit laat, dwz op het moment van de 2e fase van de galop met de binnenhand niet nageeft en de buitenteugel te strak gehouden word..
Dus iets aktiever galoperen.

Dank u wel voor het commentaar. Reden dat ik met schouder/heupen zo zit op de galop foto, is dat er een gebrokenlijn aankwam, dus eigk geen goede foto.

Ik houd hem idd dan teveel bij me, denk teveel aan de 'verzameling'. Moet hem meer laten springen, want hij blijft zelf wel bij me, maar die knop is af en toe moeilijk te vinden. Wil het ook idd te perfect doen, waardoor het eigenlijk slechter gaat dan het kan :+

Foto van achteren moet ik maken, maar lig er tijdelijk uit, dus dat zal nog lang duren ben ik bang. Ik heb wel een filmpje van achteren (volgens mij dezelfde wedstrijd zelfs)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:27

[quote="Professor
Citaat:
U schreef: Gaat tijd kosten, tja maar die tijd die u daarvoor neemt geeft zoveel mooi´s terug, eerst bloed zweet en tranen, daarna genieten.
Probeert u eens cavaletti werk, dus niet voorwaarts neerwaars en de cavaletti niet hoger dan 20cm van de grond en niet vaker dan 2x per week dat bouwt de spieren enorm op.

hmm, ben blijkbaar slecht in quotes overnemen.

Advies wordt ter harte genomen, dank u.
Paard is (met onderbrekingen, die niet van hem afkomstig zijn. ) ten tijde van de foto's 4 a 5 mnd aan het werk.
Bij ons geen haast in de opleiding, we hebben de tijd.

Terug naar de loodlijn en bouw.....met een heel ander type.

Probleem halslengte behouden (?) en toch door de kaak rijden, achterhand eronder rijden.
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Overigens heeft dit paard problemen met galop en neiging tot 4 tact.
Paard met simpele gangen, echter vol goede wil.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:07

Sjolvir schreef:
[quote="Professor
Citaat:
U schreef: Gaat tijd kosten, tja maar die tijd die u daarvoor neemt geeft zoveel mooi´s terug, eerst bloed zweet en tranen, daarna genieten.
Probeert u eens cavaletti werk, dus niet voorwaarts neerwaars en de cavaletti niet hoger dan 20cm van de grond en niet vaker dan 2x per week dat bouwt de spieren enorm op.

hmm, ben blijkbaar slecht in quotes overnemen.

Advies wordt ter harte genomen, dank u.
Paard is (met onderbrekingen, die niet van hem afkomstig zijn. ) ten tijde van de foto's 4 a 5 mnd aan het werk.
Bij ons geen haast in de opleiding, we hebben de tijd.

Terug naar de loodlijn en bouw.....met een heel ander type.

Probleem halslengte behouden (?) en toch door de kaak rijden, achterhand eronder rijden.
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Overigens heeft dit paard problemen met galop en neiging tot 4 tact.
Paard met simpele gangen, echter vol goede wil.

de hals op lenget brengen is de arm meer strekken, de hoek is teveel op hetlichaam van de ruiter geplaatst bren de hand voorbij de schoft.
4takt galop komt vaak voort uit te weinig kracht en flexabilitijd in het achterbeen en heup gewricht,
tempi wisselingen willen hier in de in puls doen verbeteren, in de draf, schouder voor en binnen onder het basis tempo werkt hier ook goed voor zo ook traver en ranver.