Kijk jij eerst naar het paard of naar jezelf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:26

ik kijk altijd eerst naar mijzelf eigenlijk. ik geef ook altijd mijzelf de schuld als er iets mis gaat of hij niet zo lief is of niet reageert zoals het hoort :P

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:41

Is Savannah ;)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:59

Een paard is in feite maar een dier dat onderdanig is aan jou.
Dus alle fouten zoek ik bij mezelf.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:02

Ik kijk eerst naar mezelf. Ik heb wel eens gehoord dat paarden net spiegels zijn. Als je begrijpt wat ik hiermee bedoel ;)
En dat geldt zeker voor Violet.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:08

Vroeger legde ik de fouten altijd bij onze fjord. :n Dan had hij het weer verkeerd gedaan... Is ook goed terug te zien in mijn berichtengeschiedenis. Ben er absolúút niet trots op, maar ik was gewoon jong, naïef en onervaren. Je bent er om te leren, en dát heb ik in ieder geval gedaan... Achteraf gezien ben ik wel enorm vooruitgegaan, en ik kan nu veel beter analyseren... Ik ben vooral naar mezelf gaan kijken, en heb daardoor precies gezien waar het fout gaat. Niet bij hem. :)

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:09

Ik vergelijk een paard altijd met een computer..
Een computer doet wat jij zegt, doe jij het verkeerd doet de computer het dus ook fout.
(over het algmeen dan hé)

Zo is het met paarden ook.
Tuurlijk geef ik stiekem ook wel is de paarden de schuld, dat doet iedereen denk ik.
Maar als je erover nadenkt ligt de fout 9 van de 10 bij jezelf, net zoals bij computers :D

Paardrijden vind ik altijd een goede sport om zelf inzicht te krijgen

Anoniem

Re: Kijk jij eerst naar het paard of naar jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:31

Altijd naar mezelf. Een paard snapt niet wat het doel is van een training of wat "dwars zitten" betekent, dus alleen daarom al.

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:13

allebei tegelijk eigenlijk ;)

frietjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:01

Ik zoek het meestal eerst bij mezelf.
Ik ben degene die hem verteld wat hij moet doen. Dus als het dan fout gaat, is het ook mijn schuld en heb ik het hem niet goed verteld

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:08

Ik probeer ze bij mezelf te zoeken, al helpt m'n paard me daar wel bij.
Als ik goed zit en ontspannen ben, doet hij ook echt z'n best voor me. Het omgekeerde geldt helaas ook, dus ik weet snel genoeg wanneer ik het fout doe. :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:02

Ik vind dat niet elke fout de schuld van de ruiter is. Ik zoek altijd de fout bij mezelf, en 9 van de 10 keer is het ook mijn fout.
Maar als mijn paard een dag geen zin heeft, wilt ze ook echt niks doen, en ik vind dat het niet mijn fout is, maar gewoon een stukje karakter van het paard, dat écht niet te veranderen valt, gelukkig, want een paard met een eigen karakter is ontzettend fijn :)
En zo zijn er nog wel meerdere dingen. Je zou er misschien wel fouten achter kunnen zoeken, alleen dat gaat veel te ver en veel te indirect, 'zo denkt een paard niet' ;).

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:05

Ik weet dat de schuld dan aan mij ligt... Dus altijd kijk ik wat ik fout doe...

vosje123m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:34

ik kijk eerst naarmezelf,:p

Paula2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:37

Mijn instructrice laat mij altijd zelf nadenken over hoe het zou komen dat iets niet ging. Vaak denk je in het begin te snel aan dat je paard het fout doet. Maar dan achteraf denk je volgens mij was ik het zelf.. En dan kun je er weer mee verder werken

souL1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:40

gebeurde bij mn ex vrindin ook..ribbe(4stuks) gekneusd omdat ze van dr paard af viel toen ie aan het bokken sloeg door een spiegel..dan denk ik natuurlijk aww zielig voor dr maar als je verder denkt...waarom weet je niet van je paard dat hij schrikt van spiegels en als je dat wist waarom ga je daar rijden zonder er wat aan te doen of de spiegel af te dekken? zulke kleine dingen kunnen vaak grote gevolgen hebben!

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:49

Ik kijk altijd eerst naar mijzelf.. Wat deed ik niet goed waarom mijn paard nu zo reageert? Maar blijf daar ook niet te lang in hangen. Ik straf sowieso niet tijdens het rijden. Hooguit een keertje met mijn stem.

Jolanda(paard ;)) denkt in haar hoofd altijd dat ze het niet kan, maar ze kan het best. Dus soms heeft ze wel een beetje aanmoediging nodig, en dan doet ze het altijd wel. In dat stukje weet ik wel waar het aan mijn paard bij ligt, wat ze moeilijk vind, en hoe ze op dingen reageert. En dan kan ik daar weer op inspelen, door haar te ondersteunen, en aan te moedigen daar in.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:02

Ik heb wel gezien dat paarden echt op hun falie kregen als ze niet sprongen of op een andere manier lieten merken dat ze niet wilden meewerken. De Paard en Sport staat vol met uitspraken tegen dit soort excessen. Zelf wil ik altijd een oorzaak weten waarom een paard doet wat ie doet. Míjn paard deed het vanuit pijn uiteindelijk. Het is heel moeilijk om in een cultuur als het mijne, waar al snel wordt geroepen dat het aan het paard ligt - hij is gewoon stout - open te blijven staan voor het paard. Het heeft bij mij daardoor even geduurd voor ik door had waar het aan lag. Ik heb experts ingeschakeld hoor, maar als die zelfs gaan zeggen dat het gewoon een stout paard is, wie ben ik dan als leek om wat anders te beweren hè? Zelf bleef ik zoeken naar de fout in mezelf, maar in mijn geval was het dus een combinatie van factoren.

Ik heb er wel van geleerd en ik kijk nu nog secuurder of het niet komt door externe factoren dat een paard doet wat ie doet. En ik ben nog eigenwijzer er in dat ik een oorzaak wil weten. En daar tel ik mijn rijden zeker ook bij! Nobody's perfect hè?

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:24

Ik kijk altijd eerst naar mijzelf, als mijn pony niet wil aandraven ligt het dan niet aan mij? Zit ik misschien wel helemaal scheef of iets anders. En bijna altijd ligt het aan de ruiter, niet aan het paard.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je paard gewoon niet zijn dagje heeft en nogal boos doet. Dan ligt het meestal niet aan jou.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:59

souL1991 schreef:
gebeurde bij mn ex vrindin ook..ribbe(4stuks) gekneusd omdat ze van dr paard af viel toen ie aan het bokken sloeg door een spiegel..dan denk ik natuurlijk aww zielig voor dr maar als je verder denkt...waarom weet je niet van je paard dat hij schrikt van spiegels en als je dat wist waarom ga je daar rijden zonder er wat aan te doen of de spiegel af te dekken? zulke kleine dingen kunnen vaak grote gevolgen hebben!

Er zijn heel veel paarden die een spiegel (of iets anders) 100 keer niet eng vinden en de 101ste keer opeens wel heel eng := Verder denk ik dat een afgedekte spiegel nog enger is :P

souL1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:02

hoezo zou een afgedekte enger zijn? :P
en ja maar dat kan je op ALLES toepassen, elk mens vind een dichtslaande deur niet eng, behalve die ENE keer dat diegene niet oplet ;)
zelfde met paarden...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:15

De schuld afschuiven is in het algemeen redelijk populair, ook in het dagelijkse leven. Het is makkelijker om zelf geen verantwoording op je te nemen voor de uitkomst van iets, terwijl je daar altijd ene deel in hebt. Zelfs als het de ander zijn schuld is, want, als jij er niet bij was, was het jouw niet overkomen...

Wat mijzelf betreft in verband met paarden: Ik kijk wel degelijk naar het paard, maar nooit in de vorm van schuld. Maar ik zoek wel oorzaak óók bij het paard, want er kan lichamelijk wat mis zijn of een geestelijke beperking. Dan kun je nog zo goed alles zelf correct doen, maar dan gaat het evengoed niet lukken.

Ik werk voornamelijk met kneuzen en "moeilijke"(vaak opgegeven) paarden, dus ik houd erg rekening met die factoren.

Verder ben ik niet van "op zijn donder geven" met rijden. Ik corrigeer in de mate waarin dat verdiend wordt (in die zeer zeldzame gevallen dat het verdient wordt, want paarden kunnen wel degelijk wel eens wat proberen om te kijken of ze er mee weg komen), met een koel hoofd en ik ga niet meppen omdat ik gefrustreerd raak. Dat is namelijk vaak de fout bij ruiters. Dat het straffen eigenlijk komt van frustratie of afreageren van iets heel anders. Als je geirriteerd bent, of het idee hebt dat een paard tegen je is, moet je niet opstappen.

Wat vooral belangrijk is, is dat je duidelijk en consequent bent, en dat gaat ook prima zonder geweld.

Wil niet zeggen dat ik zoetsappig ben, maar ik ga er vanuit dat ik degene met de hersens ben en ze dus moet gebruiken. Geweld hoort in mijn ogen bij domheid en machteloosheid.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:22

Geryon schreef:
Er zijn heel veel paarden die een spiegel (of iets anders) 100 keer niet eng vinden en de 101ste keer opeens wel heel eng := Verder denk ik dat een afgedekte spiegel nog enger is :P

Een afgedekte spiegel is geen spiegel en dus niet eng.

Een spiegel is ook nooit hetzelfde, reden waarom een paard er tien keer langs kan gaan en de elfde keer toch iets ziet waar het van schrikt.
Ze kijken er nl niet zo zeer in, maar merken wel beweging op. Het kan zijn dat een paard op de achtergrond op een manier beweegt dat hem laat schrikken. Wij letten daar niet op, maar het paard wel.

Het feit dat wij niet zien waar een paard van schrikt, wil niet zeggen dat het er niet IS!
Een paard heeft een groter blikveld dan ons en let op andere dingen. Daarbij spreelt meestal ook de reuk en het gehoor mee.
In het geval van de spiegel niet, maar bij buitenrijden wel.
Dat "nergens" van schrikken is dus meestal (zo niet altijd) alleen in onze ogen zo.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:46

Nou ik weet zeker dat er paarden zijn die het enger vinden, zo ook de mijne. Spiegel was kapot en dus afgedekt en dat vonden ze heel erg eng.

Ik wilde er alleen maar mee zeggen dat je het niet kan verwachten dat een paard niet meer van de spiegel schrikt, als hij deze gewend is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:47

souL1991 schreef:
hoezo zou een afgedekte enger zijn? :P
en ja maar dat kan je op ALLES toepassen, elk mens vind een dichtslaande deur niet eng, behalve die ENE keer dat diegene niet oplet ;)
zelfde met paarden...

Nou dan staat er zo'n ding met allemaal tape ofzo. Dat is apart. :P En ja daar heb je gelijk in. Ik schrik ook soms van de meest normale en domme dingen.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:54

ik geef mijn paard nooit ergens de schuld van.
we kennen elkaar inmiddels heel goed en ik weet het waneer hij iets iets niet begrijpt en dat laat hij ook goed merken.
als er een miscomunicatie is dan weet ik dat het eerder aan mij ligt als aan hem.
alleen we hebben zelden een miscomunicatie :D

maar ik kijk eerst naar mezelf