mijn paard krijgt de beste training die het zich kan wensen, heeft alle tijd gekregen om zich te ontwikkelen etc (ik heb hem vanaf zijn derde en pas vanaf 5 jaar begon ik hem wat nageevelijk te rijden)
en ik heb ook gewerkt op de stal waar ik hem heb gekocht, dus ken hem eigenlijk vanaf het moment dat hij in nl is aangekomen...
echter ben ik hem in een periode van 6 weken uit het oog verloren omdat hij bij een kansloos stel terecht kwan die niet konden rijden, maar waarvan de intstructrice hem wel even mak zou maken...
ik weet niet wat ze met hem gedaan hebben, maar hij kwam gecastreerd en agressief terug(en hij had al wel een aardig handje van agressieve buien, dus moet je nagaan

)
en liep in oprichting met zijn rug weggedrukt en kon alleen nog maar kei en keihard rennen...
njaa om een lang verhaal kort te maken, de mijne hoef je niet tijdens het longeren aan te komen met touwtjes, want hij gaat finaal door het lint...
en hij heeft nog steeds buien dat hij in eens van uit het niets tegen alles begint te vechten (zowel als je er naast staat als dat je er op zit) en wordt dan gewoon gevaarlijk, op dat soort momenten kom je er niet doorheen, en weg zetten heeft geen zin, want de dag erna gebeurt er gewoon het zelfde...
op zo'n moment MOET je er door heen, dat moet...
doe je dat niet blijft hij doorgaan en wordt hij pas echt gevaarlijk, zowel voor mij als voor omstanders stalhouder groom etc...
ik weet wanneer dit gaat gebeuren, ik voel het, ik merk het, ik weet het...
op zo'n moment knoop ik wel de slof er aan

want op dat moment kan ik zijn hoofd naar beneden houden(waar het voor bedoelt is) en kan hij zich niet sterk maken etc...
en vaak, als hij gewoon het idee heeft dat het slofje er aan zit... heb ik hem niet aan meer nodig en hangt hij gewoon los

maar goed, dit is dus even een voorbeeld waarbij het wel handig is, en zo ken ik nog een aantal paarden waarbij een slofje handig is...
ja, 98% rijd er een paard mee naar de kloten... meer scheer die overige 2% niet over een kam

ik heb het beste met mijn diertje voor, het is mijn grote liefde, en wat hij in die 6 weken ook heeft mee gemaakt(waar we nooit achter zullen komen) dat zal hij nooit meer mee maken, maar soms kan het gewoon niet anders, voor zijn eigen bestwil, en de mijne en die van de omstanders

overgens moet ik vermelden dat ik sinds eigenwijze ik er een slofje bij heb gepakt dit jaar, die buien steeds minder worden...

en de slof steeds vaker ter versloffen

hangt in de kast

ik heb ook altijd geroepen dat een slof slecht was etc...
maar sinds ik er mee gereden heb ben ik wel om...
maar zoals ik al zei... alleen bij specifieke gevallen, en alleen bij ruiters die er mee kunnen rijden