Slofteugel en springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:20

Professor schreef:
Juist dat wat u beschrijft is daarom een slof niet nodig maar een Thiedemannteugel, deze werkt alleen wanneer het paard zich wil ontrekken aan het nageven van het nekgewricht, dat wat een slof ook doet alleen is de ruiterhand in vele heel vele gevallen veel te laat, dan heeft de Thiedemannteugel allang zijn functie opgeheft, zo snel kunt u nooit reageren.

Maar een thiedeman kun je niet snel loslaten en begrenst altijd op hetzelfde punt.
Een slof kun je zelf instellen (zo ook links/rechts) en ook sneller tussendoor lekker stappen/draven met een lange teugel.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:21

dat is waar proffesor...
eens brainless :))

maar nogmaals, dat is niet mijn reden van het gebruik ;)
dus voor mij verder ook niet van toepassing :+

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:25

Brainless schreef:
Professor schreef:
Juist dat wat u beschrijft is daarom een slof niet nodig maar een Thiedemannteugel, deze werkt alleen wanneer het paard zich wil ontrekken aan het nageven van het nekgewricht, dat wat een slof ook doet alleen is de ruiterhand in vele heel vele gevallen veel te laat, dan heeft de Thiedemannteugel allang zijn functie opgeheft, zo snel kunt u nooit reageren.

Maar een thiedeman kun je niet snel loslaten en begrenst altijd op hetzelfde punt.
Een slof kun je zelf instellen (zo ook links/rechts) en ook sneller tussendoor lekker stappen/draven met een lange teugel.

Maar je kunt hem toch instellen of losklikken..

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:25

Brainless schreef:

Juist en dat is ook het doel van een slofteugel, het paard mag niet achter de loodlijn komen, en dat kunnen de meeste ruiters niet zien wanneer zij rijden, dan is het voordeel van de Thiedemannteugel van groot voordeel.
Daarom dat zelf instellen is juist dat grote gevaar.
En dat links rechts is onzin, een slofteugel heeft veel meer nadelen, u kunt nooit zo snel reageren als de Thiedemannteugel, en deze kan men omklicken dus langer maken en korter.
Wanneer men zo rijdt met een slof als u beschrijft heeft u niet veel gevoel voor het nageven.
Laatst bijgewerkt door Professor op 04-01-11 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:27

JPS schreef:
Brainless schreef:

Maar je kunt hem toch instellen of losklikken..

en dan stap je op je paard, rij je hem in, en kom je ergens anders een probleem tegen... moet je dus weer afstappen en dat ding vast doen...
en als je hem losklikt moet je ook weer afstappen om hem vast te doen...
brengt veel onrust mee in de training ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:28

Professor schreef:
Brainless schreef:

Juist en dat is ook het doel van een slofteugel, het paard mag niet achter de loodlijn komen, en dat kunnen de meeste ruiters niet zien wanneer zij rijden, dan is het voordeel van de Thiedemannteugel van groot voordeel.
Daarom dat zelf instellen is juist dat grote gevaar.

maar tegelijkertijd het grote voordeel van de slof ten opzichte van de andere hulpteugels

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:29

M_D_H schreef:
en dan stap je op je paard, rij je hem in, en kom je ergens anders een probleem tegen... moet je dus weer afstappen en dat ding vast doen...

???????????????
Kunt u niet bukken 20 cm bukken om de teugel aan de ringen te veranderen???????????????

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:31

Professor schreef:
M_D_H schreef:

???????????????
Kunt u niet bukken 20 cm bukken om de teugel aan de ringen te veranderen???????????????

op ieder normaal paard wel :') _O-
maar als ik bij die van mij met een hulpteugel rij is dat omdat hij weer eens aan de stuiter aan het gaan is...
met alle respect, maar bij een paard wat omhoog komt ga ik dus niet opzij hangen :') _O-

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:33

M_D_H_ wat ik bedoel is dat wanneer je bijv lekker wilt uitstappen zonder de inwerking van je thiedemann, dat je hem gewoon even losklikt.. hoef je niet perse voor af te stappen hoor.. maar ik ben van mening dat wanneer een thiedemann juist is ingesteld, je er weinig omkijken naar hebt omdat deze enkel in werking treed wanneer het paard zich onttrekt. Met een slof moet je toch een heel stuk sneller van reaktie en voorzichtiger zijn
Laatst bijgewerkt door JPS op 04-01-11 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Re: Slofteugel en springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:35

dat is waar JPS,
maar de slof laat ik in de stapmomenten ook los...
en dat kan dan niet ;)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:37

M_D_H schreef:
dat is waar JPS,
en dat kan dan niet ;)

ummm nee :-)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:39

Citaat:
op ieder normaal paard wel :') _O-
maar als ik bij die van mij met een hulpteugel rij is dat omdat hij weer eens aan de stuiter aan het gaan is...
met alle respect, maar bij een paard wat omhoog komt ga ik dus niet opzij hangen :')

Bij zulke paarden werkt men ook niet met een slofteugel.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:41

ik wel :j

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:41

M_D_H schreef:
dat is waar JPS,
en dat kan dan niet ;)

Geweldig .

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:42

M_D_H schreef:
mijn paard krijgt de beste training die het zich kan wensen, heeft alle tijd gekregen om zich te ontwikkelen etc (ik heb hem vanaf zijn derde en pas vanaf 5 jaar begon ik hem wat nageevelijk te rijden)
en ik heb ook gewerkt op de stal waar ik hem heb gekocht, dus ken hem eigenlijk vanaf het moment dat hij in nl is aangekomen...
echter ben ik hem in een periode van 6 weken uit het oog verloren omdat hij bij een kansloos stel terecht kwan die niet konden rijden, maar waarvan de intstructrice hem wel even mak zou maken...
ik weet niet wat ze met hem gedaan hebben, maar hij kwam gecastreerd en agressief terug(en hij had al wel een aardig handje van agressieve buien, dus moet je nagaan :+)
en liep in oprichting met zijn rug weggedrukt en kon alleen nog maar kei en keihard rennen...

njaa om een lang verhaal kort te maken, de mijne hoef je niet tijdens het longeren aan te komen met touwtjes, want hij gaat finaal door het lint...
en hij heeft nog steeds buien dat hij in eens van uit het niets tegen alles begint te vechten (zowel als je er naast staat als dat je er op zit) en wordt dan gewoon gevaarlijk, op dat soort momenten kom je er niet doorheen, en weg zetten heeft geen zin, want de dag erna gebeurt er gewoon het zelfde...
op zo'n moment MOET je er door heen, dat moet...
doe je dat niet blijft hij doorgaan en wordt hij pas echt gevaarlijk, zowel voor mij als voor omstanders stalhouder groom etc...
ik weet wanneer dit gaat gebeuren, ik voel het, ik merk het, ik weet het...
op zo'n moment knoop ik wel de slof er aan :))
want op dat moment kan ik zijn hoofd naar beneden houden(waar het voor bedoelt is) en kan hij zich niet sterk maken etc...
en vaak, als hij gewoon het idee heeft dat het slofje er aan zit... heb ik hem niet aan meer nodig en hangt hij gewoon los :))

maar goed, dit is dus even een voorbeeld waarbij het wel handig is, en zo ken ik nog een aantal paarden waarbij een slofje handig is...
ja, 98% rijd er een paard mee naar de kloten... meer scheer die overige 2% niet over een kam ;)
ik heb het beste met mijn diertje voor, het is mijn grote liefde, en wat hij in die 6 weken ook heeft mee gemaakt(waar we nooit achter zullen komen) dat zal hij nooit meer mee maken, maar soms kan het gewoon niet anders, voor zijn eigen bestwil, en de mijne en die van de omstanders ;)

overgens moet ik vermelden dat ik sinds eigenwijze ik er een slofje bij heb gepakt dit jaar, die buien steeds minder worden... :))
en de slof steeds vaker ter versloffen :') hangt in de kast :))
ik heb ook altijd geroepen dat een slof slecht was etc...
maar sinds ik er mee gereden heb ben ik wel om...
maar zoals ik al zei... alleen bij specifieke gevallen, en alleen bij ruiters die er mee kunnen rijden :j

even het stukje waarin ik beschrijf waarom ik met een slofje rij

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:43

Professor schreef:
M_D_H schreef:
dat is waar JPS,
en dat kan dan niet ;)

Geweldig .

*zucht*
daarmee bedoel ik hem dus niet dat ik hem in de krul trek, maar daarmee bedoel ik dat hij dan zijn halsje even tot op de grond mag strekken...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:45

M_D_H schreef:
*zucht*
daarmee bedoel ik hem dus niet dat ik hem in de krul trek, maar daarmee bedoel ik dat hij dan zijn halsje even tot op de grond mag strekken...

Heb uw profiel foto´s gezien, daar is een opname waar een paard weldegelijk achter de loodlijn en diep gaat, heeft u daar een antwoord op????

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:47

JPS schreef:
M_D_H_ wat ik bedoel is dat wanneer je bijv lekker wilt uitstappen zonder de inwerking van je thiedemann, dat je hem gewoon even losklikt.. hoef je niet perse voor af te stappen hoor.. maar ik ben van mening dat wanneer een thiedemann juist is ingesteld, je er weinig omkijken naar hebt omdat deze enkel in werking treed wanneer het paard zich onttrekt. Met een slof moet je toch een heel stuk sneller van reaktie en voorzichtiger zijn

Maar normaal rij je toch ook met je training in verschillende hoogtes van de hals en wil je ook even tussendoor richting halsstrekken gaan om te voelen of de verbinding hand/mond nog goed is.
Dan moet je dus continu de thiedeman los/vast doen.
Ik vind juist dat je met een thiedeman je paard continu in dezelfde houding houdt.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:49

Brainless schreef:
JPS schreef:

Maar normaal rij je toch ook met je training in verschillende hoogtes van de hals en wil je ook even tussendoor richting halsstrekken gaan om te voelen of de verbinding hand/mond nog goed is.
Dan moet je dus continu de thiedeman los/vast doen.
Ik vind juist dat je met een thiedeman je paard continu in dezelfde houding houdt.

Niet wanneer je deze instelt op voldoende lengte... overigens zie ik liever iemand zonder thiedemann rijden en al helemaal zonder slof:-)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:51

@JPS
Maar dan gebruik je hem meer als martingaal dan als slof.
Dus is de functie ook anders.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:54

Professor schreef:
M_D_H schreef:
*zucht*

Heb uw profiel foto´s gezien, daar is een opname waar een paard weldegelijk achter de loodlijn en diep gaat, heeft u daar een antwoord op????

wat mijn antwoord daarop is :') _O-
ik zit niet in de rechtbank...

mijn antwoord daarop is dat dit zeer bewust was... het dier was destijds uitermate lastig omdat hij zich graag in zijn eigen houdingkje terug trok, dat wil zeggen oprichting maar dan wel met de rug weg gedrukt... als hij eenmaal in die houding zat kreeg je hem er niet meer uit... hij kreeg daardoor een hele strakke, gespannen rug... om zijn rug los te krijgen reed ik hem dan vaak een of 2 rondjes met zijn neus voer de loodlijn...
daarnaast is de foto erg vertekenend omdat het (wat jullie neit kunnen zien, maar ik wel weet) net in een hoek gemaakt is, waarbij er dus ook nog eens stelling gevraagd werd...

tegenwoordig is de pony netjes en braaf nageevelijk en rijk ik hem dus ook niet meer zo diep...
meer destijds was het nodig...

bovendien vind ik dat in een training fouten gemaakt mogen worden, zowel van het paard als van mij...
en schaam ik mij niet voor mijn fotos, zowel de slechte als de goede...
integenstelling tot andere mensen die hun profiel helemaal leeg laten ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:04

M_D_H schreef:
mijn antwoord daarop is dat dit zeer bewust was... het dier was destijds uitermate lastig omdat hij zich graag in zijn eigen houdingkje terug trok, dat wil zeggen oprichting maar dan wel met de rug weg gedrukt... als hij eenmaal in die houding zat kreeg je hem er niet meer uit... hij kreeg daardoor een hele strakke, gespannen rug... om zijn rug los te krijgen reed ik hem dan vaak een of 2 rondjes met zijn neus voer de loodlijn...
daarnaast is de foto erg vertekenend omdat het (wat jullie neit kunnen zien, maar ik wel weet) net in een hoek gemaakt is, waarbij er dus ook nog eens stelling gevraagd werd...

tegenwoordig is de pony netjes en braaf nageevelijk en rijk ik hem dus ook niet meer zo diep...
meer destijds was het nodig...

bovendien vind ik dat in een training fouten gemaakt mogen worden, zowel van het paard als van mij...
en schaam ik mij niet voor mijn fotos, zowel de slechte als de goede...
integenstelling tot andere mensen die hun profiel helemaal leeg laten ;)

Het gaat niet om dat u een profiel vol of leeg heeft het gaat mij daarom dat u een opvatting heeft die alle kanten opgaat.
Uit de wending wat u hoek noemt komt is het toch normaal dat het paard in stelling gaat, maar het gaat hierom dat men duidelijk kan zien aan de halsopbouw dat het paard (voor mij is dat nooit dier) duidelijk laat zien dat het veel vaker word toegepast in de training.
Dit noemt men niet te diep, wat men eigenlijk nooit kan rijden, maar te eng.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:10

je hebt gelijk...
ik heb het destijds vaker toegepast omdat het PAARD ( :+) last kreeg van zijn rug en omdat hij uit de houding gehaald moest worden...
dus je hebt helemaal gelijk, ik heb het meerdere malen gebruikt ;)
mijn opvatting gaat alle kant op omdat mijn mening is dat nooit iets slecht is zo lang het niet te vaak wordt gedaan(te is altijd fout) zolang men weet wat men doet, en het paard er beter van wordt is het in mijn ogen niet fout... ja, ik heb dus ook meerdere meningen

HorseSense12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:41

Je hebt wel gelijk dat ik het wat anders kon brengen maar ik vind ook niet dat ik afgekraakt hoef te worden omdat ik 10 ben. Omdat het tijdelijke gezelschapspaardje van m'n moeder te groot was voor de fok mocht m'n moeder haar houden, anders had ik misschien ook nooit een pony gehad die me heeft geholpen in de nh! Ik heb ook al niet opgereden sinds oktober, dus is alle redenen om nh te doen zodat ik het vrijheidsdressuur enz. wel rustig kan doen! Maar alsnog vind ik dat met slof rijden onzin is, dat kan niemand van me afpakken, dus ook die bokkers niet waarbij alles om hun oaard gaat, want zo ben ik ook, je paard gaat voor, daarna kom jij!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:48

horsesense...
het is goed om je eigen mening te hebben, het is ook goed dat je die verkondigd...
maar voor je dingen gaat verkondigen, moet je proberen je eerst te verdiepen in andere trainingsmethode ;)
en dat is niet banketstaaf bedoelt, zeker niet... maar het voorkomt dat je dingen verteld die niet kloppen, snap je?

want, dit is bokt, en op bokt weet iedereen het altijd beter.. inclusief de mensen die nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien ;) daarnaast zitten er een aantal grote egotjes hier (ja ik heb soms ook een egotje O:)) die zich niet snel van hun mening laten afbrengen...
om te voorkomen dat iedereen roept goed kind je bent 10, is het nog geen kinder bedtijd etc...
is het soms beter om een uitgesproken mening voor je te houden, of om je iets meer te gaan verdiepen in de andere trainings methode, zodat wat je zegt ook daadwerkelijk waar is ;)

dit is allemaal niet banketstaaf bedoelt etc, maar gewoon een kleine tip zodat je dit soort meningsverschillen kunt voorkomen ;)