TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:54

hahaha grappig! noujaa bij mij gaan ze met singel en teugeldruk van de slof aan de longe doen ze dat braaf 2x de crash dummy derop en dan ga ik der mee naar het bos. Maar ik vind gewoon echt link zonder bit dat werk.. voor de rest vind ik het leuk dat andere het kunnen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:56

De mijne is bitloos ingereden en is geen *standaard braverik*, zit juist een enorme kop op. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:56

Ilse_123 schreef:
Dan liever een scherper bit op het veilig te houden. Voor paarden die beter luisteren is bitloos leuk. maar ik moet er niet aan denken dat je met een druktemaker op een losrij terrein rijd en hij besluit het op een rennen te zetten. Dan is bitloos rijden gewoon gevaarlijk en mis je gewoon het bit waarvoor hij bedoelt is: een beetje controle over je 500 kilo onder je kont.

Eigenlijk ben ik hier zo verbaasd over dat ik niet eens weet wat voor zinnigs ik hier over kan zeggen. :=
Maar realiseer je goed dat een bit geen veiligheid biedt en ook geen rem of stuur is.
Wanneer je met een paard rijdt dat onbestuurbaar is, dan vind ik het ronduit gevaarlijk om met zo'n paard op pad te gaan. Helemaal met een scherp bit in z'n mond, echt onverantwoordelijk en levensgevaarlijk!

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:59

ik rij bitloos en dat gaat super kan alles met mijn merrie ik heb haar zelf ingereden maar bij de vorige eigenaar had ze wel eens een bit in maar raakte daar als je eraan zat echt van in paniek! ik ben dus super voor bitloos en denk dat het net zo goeg werkt als bit alleen ligt het eraan wat je paard en jij zelf fijner vond!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:00

netjuh6 schreef:
Weet niet of je wel eens paarden hebt beleerd= Maar zijn niet echt leuke grapjes als je daar zonder bit op zit..

Tja, ik ben mijn eigen paard aan 't inrijden. Zonder bit. En ze gaat ook geen bit in krijgen ook.
Alles gaat in alle rust en vertrouwen, en ik rijd met m'n zit, energie, focus en stem, en het gaat super.
Ik zie niet in wat een bit extra toe kan voegen. Integendeel, mijn paard is nog steeds aan 't wisselen, dus haar mond en kaken zijn nog erg gevoelig.
Een bit in de mond van een jong paard is daarom ook beslist geen goed idee.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Mijn ervaring met deze methode is eigelijk alleen maar positief. Paarden snappen druk op de neus (door het halster wat ze wel kennen) en lopen doorgaans hun neus achterna. Druk op het bit is vreemd en als het paard het niet begrijpt vind ik het fijner om gewoon die vertrouwde neus te gebruiken tot ze het bit snappen.

Komt ook wel omdat ik niet zo'n longeur ben. Meestal hebben ze alleen de stemhulpen geleerd en heb ik ze nooit bijgezet. Ik ben niet zo van de vastknoperige.

Twiggy2008

Ik snap het ook niet, want een bit is gewoon geen rem. Als mijn paard het in zijn hoofd haalt, gaat 'ie. Met of zonder scherp bit, dat maakt gewoon niet uit. Hij is namelijk niet snel ergens van onder de indruk :+ . Waar ik aan werk is wederzijdse samenwerking. Dat is keihard oefenen, mijn instructrice begeleidt me daarbij en het werpt zijn vruchten af. Ik ben destijds begonnen op de grond met hem en ben dat nu in het rijden uit aan het bouwen.

Het zit echt tussen je oren als je denkt dat je met een scherper bit wel controle hebt, want daar geloof ik dus niet echt in. Daarbij wil ik niet dat een paard iets doet uit angst of pijn, maar dus uit samenwerking, gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen. Dat zou paardrijden en met paarden omgaan uberhaupt moeten zijn, zonder dat je daar over na denkt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:02

netjuh6 schreef:
Rijtechnisch gaat het prima. Weet niet of je wel eens paarden hebt beleerd= Maar zijn niet echt leuke grapjes als je daar zonder bit op zit..

Heb de mijne ook zonder ingereden en ken er diverse die zonder bit ingereden zijn. Ook KWPNers. ;)
Die zijn ook nog eens gewoon in het bos bitloos ingereden. Waarom lukt het bij hen wel en bij die van jou niet? :+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:06

Mwah, mijn 75% volbloed reed ik in de cross ook met een pessoa. Die kende het kunstje en vond het prachtig. Alleen had zij het parcours niet gelopen en wist niet wanneer er een scherpe bocht aan kwam. Dan was zo'n krik in de bek toch wel een uitkomst want anders kwamen we op plaatsen waar we niet zijn moesten....

Zelfde paard kon je met dressuur prima een dubbel gebroken trensje inhangen of zonder zadel met een touwhalstertje het bos mee in. De situatie bepaalde welke optoming van toepassing was. Zonder pessoa was een cross niet veilig, met was ze goed te sturen en te plaatsen op de sprong.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:15

Twiggy2008 schreef:
Ik snap het ook niet, want een bit is gewoon geen rem. Als mijn paard het in zijn hoofd haalt, gaat 'ie. Met of zonder scherp bit, dat maakt gewoon niet uit. Hij is namelijk niet snel ergens van onder de indruk :+ . Waar ik aan werk is wederzijdse samenwerking. Dat is keihard oefenen, mijn instructrice begeleidt me daarbij en het werpt zijn vruchten af. Ik ben destijds begonnen op de grond met hem en ben dat nu in het rijden uit aan het bouwen.

Het zit echt tussen je oren als je denkt dat je met een scherper bit wel controle hebt, want daar geloof ik dus niet echt in. Daarbij wil ik niet dat een paard iets doet uit angst of pijn, maar dus uit samenwerking, gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen. Dat zou paardrijden en met paarden omgaan uberhaupt moeten zijn, zonder dat je daar over na denkt.

Wat vooral tussen de oren zit is dat bitloos zoveel zachter zou zijn als je er een ruk aan geeft. Ik ga met sporter zijn mening mee en ik vul die vanuit mijn eigen standpunt nog aan met: Ik vind het jammer dat sommigen op bokt, ipv te leren rijden, gewoon bitloos gaan om het probleem te ontwijken.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:28

netjuh6 schreef:
Rijtechnisch gaat het prima. Weet niet of je wel eens paarden hebt beleerd= Maar zijn niet echt leuke grapjes als je daar zonder bit op zit..

Een paard wordt niet met een bit in geboren, dus waarom zou je opeens een bit nodig hebben bij dat deel van de training?

Er worden zó veel paarden zonder bit ingereden. Er zijn zelfs bedrijven en professionele trainers waar je je paard bitloos kunt laten beleren.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:31

:D Eigenlijk had die ouwe instructeur van mij gewoon gelijk. Als je een pony kreeg en leerde rijden moest je eerst je handen stil kunnen houden voor die teugel van de neusriem naar het bit mocht. Idem met sporen; daar moest je de benen stil voor kunnen houden en kreeg je ook van hem als je ze verdient had.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:33

Dani_ schreef:
netjuh6 schreef:

Een paard wordt niet met een bit in geboren, dus waarom zou je opeens een bit nodig hebben bij dat deel van de training?

Er worden zó veel paarden zonder bit ingereden. Er zijn zelfs bedrijven en professionele trainers waar je je paard bitloos kunt laten beleren.

Een paard word ook niet met ruiter geboren en al evenmin met de wetenschap dat ie getraind moet worden. Dus wat is dat nu voor argument?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:37

Dani_ schreef:
netjuh6 schreef:

een paard wordt ook niet met een ruiter op zijn rug geboren....
Ik ben niet tegen bit en ook niet tegen bitloos....wel tegen mensen die denken dat je met bitloos een paard geen pijn kan doen.
Het is de ruiterhand die het hard of vriendelijk maakt bij beiden methodes.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:51

Ayasha schreef:
Op wie de reactie is veranderd niets aan het argument.... :=

Ik zeg toch ook niet dat een paard per se een ruiter nodig heeft?
Volgens mij begrijp je me verkeerd... :P Laat maar.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:57

JoviBan schreef:
Ilse_123 schreef:
Dan liever een scherper bit op het veilig te houden. Voor paarden die beter luisteren is bitloos leuk. maar ik moet er niet aan denken dat je met een druktemaker op een losrij terrein rijd en hij besluit het op een rennen te zetten. Dan is bitloos rijden gewoon gevaarlijk en mis je gewoon het bit waarvoor hij bedoelt is: een beetje controle over je 500 kilo onder je kont.

Eigenlijk ben ik hier zo verbaasd over dat ik niet eens weet wat voor zinnigs ik hier over kan zeggen. :=
Maar realiseer je goed dat een bit geen veiligheid biedt en ook geen rem of stuur is.
Wanneer je met een paard rijdt dat onbestuurbaar is, dan vind ik het ronduit gevaarlijk om met zo'n paard op pad te gaan. Helemaal met een scherp bit in z'n mond, echt onverantwoordelijk en levensgevaarlijk!

tja ik weet niet hoe dat met elk paard zit, want ze zijn natuurlijk verschillend, maar zodra ik ga buiten rijden met een vriendin die haar merrie niet kan houden, zorgt die pessoa er toch echt voor dat hij niet als een dolle erachter aan gaat crossen. En dat betekend niet dat ik grof ben, ik rijd juist erg zacht, maar op het moment dat hij zo graag wil dat hij ertegen aan loopt, dan werkt hij wat sterker als een dubbelgebroken watertrens waar hij in vergelijking stukken minder respect voor heeft. Dat lijkt mij dezelfde rede waarom ze met eventing en springen ook met zwaardere bitten rijden (al kan je wel overdrijven). Nu moet het niet gaan lijken alsof ik erg pro-zware bitten ben, vooral bij dressuur vind ik het onzin om een stang en een trens in te doen... maar goed dat is mijn mening en ik ben nog niet op het niveau dat ik eraan hoef te beginnen.

Ayasha
Blogger

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:25

Ik zie er anders genoeg die op eventing en jumping met een trensje rijden. IMO heeft ie gewoon geen respect voor jou als je zulke bitten nodig hebt en het is een kwestie van afwachten tot ie ook door je pessoa heen loopt. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:34

Inderdaad.
En als ik mij niet vergis lopen er in de springsport ook paarden met een bitloos hoofdstel om. En ik gok zomaar dat die niet heel kalm zijn :+

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:58

yep, in de hogere springsport springen ze inderdaad bitloos... met een hackamore. En ik rij altijd me een dubbel gebroken watertrens, behalve buiten. ik ben eerlijk als ik zeg dat ik niet altijd de baas ben over mijn paard, ik probeer zoveel mogelijk samen te werken en dat gaat goed, maar in de bossen met een 5 jarige puber van 1.70 die stapeldol word zodra de hengstige merrie er weer eens vandoor gaat, en ook omdat afgelopen zomer (toen ik vooral met die merrie erbij heb gereden) rondreed met 2 overbelaste ellebogen, dan heb je echt meer te vertellen met een pessoa bit, en als hij gewoon braaf is en niet moeilijk doet, dan is er niets aan de hand. Ik zie het vooral als een extra stok achter de deur (is dat het goeie spreekwoord trouwens? :+ ) . Daarbij vind ik het beter dat hij zelf een keer tegen de pessoa aanloopt in zo'n situatie in plaats van dat men moet gaan trekken en zagen of rare teugels erbij moet gaan halen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:02

Ook met sidepulls hoor. En vergeet die ene niet met alleen een leren bitje en kinriem in.
One rein stop lijkt mij dan een betere oplossing.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:09

Air schreef:
Ook met sidepulls hoor. En vergeet die ene niet met alleen een leren bitje en kinriem in.

oeps, sorry, een 'one rein stop' ken ik nog niet :+ , en een sidepull ook niet om eerlijk te zijn, klinkt allemaal een beetje western? En ik vind het vooral mooi dat er dat soort uitzonderingen bestaan (want het zijn wel uitzonderingen op hoog niveau), maar ik vind dat voor ons gewoon nog niet verantwoord...vooral met dit weer, niets tegen het bitloos rijden zelf. En om eerlijk te zijn, mijn paard luisterd niet 100%, respecteerd me ook lang niet altijd... het is gewoon een beetje een jonge onstuimige kleuter, maar meestal is hij hartstikke braaf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:17

Air schreef:

of gewoon niet buiten gaan tot je voor 99% zeker bent dat je leider bent, dat ie er een keer tussen uit peert doe je weinig aan, tis een dier, maar in die mate dat je naar zwaarder geschut moet grijpen? Blijf dan aub nog even binnen.
ORS lijkt me geen oplossing voor dit probleem.

Loes000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:23

Je hebt bitloze hoofdstellen die werken met druk op de luchtwegen van 't paard.
je knijpt letterlijk zijn luchtwegen af als je stuurt.
als ik dan moet kiezen tussen een goed hoofdstel met bit of die zonder bit. dan ga ik voor met bit.
alleen als je je bitloze hoofdstel goed gebruikt; vind ik het beter.
Maar als je je hoofdstel met bit goed gebruikt vind ik het ook goed, heb er niks op tegen, maar dan zie ik liever zonder bit (wel een goed hoofdstel natuurlijk)

zelf ga ik mijn pony inrijden zonder bit, met een erg fijn hoofdstel. een bridle;
deze stuurt met druk op het gehele hoofd, dus als je stuurt dan stuur je dus met het hele hoofd. niet met druk op 1 punt.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:44

Air schreef:
Inderdaad.
En als ik mij niet vergis lopen er in de springsport ook paarden met een bitloos hoofdstel om. En ik gok zomaar dat die niet heel kalm zijn :+

Ik denk dat je je vergist. Race, en Derby en Polopaarden zijn erger. Springpaarden zijn veel gedisciplineerder. Anders haal je geen enkele hindernis.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:52

Ilse_123 schreef:
Oeps, sorry, een 'one rein stop' ken ik nog niet :+ , en een sidepull ook niet om eerlijk te zijn, klinkt allemaal een beetje western? En ik vind het vooral mooi dat er dat soort uitzonderingen bestaan (want het zijn wel uitzonderingen op hoog niveau), maar ik vind dat voor ons gewoon nog niet verantwoord...vooral met dit weer, niets tegen het bitloos rijden zelf. En om eerlijk te zijn, mijn paard luisterd niet 100%, respecteerd me ook lang niet altijd... het is gewoon een beetje een jonge onstuimige kleuter, maar meestal is hij hartstikke braaf.
Grappig, mijn jonge onstuimige kleuter van bijna 6, 2mnd onder het zadel waar ik met dit weer 1a2x p/w op rijdt is erg voorzichtig met me, gaat stilstaan als ik mijn billen samenknijp of als ik een beetje uit evenwicht raak. Zou dat de manier van africhten zijn :D?
Ik denk dat het handig is als jouw vriendin met haar paard ook nog even binnenblijft, en pas weer naar buiten gaat als ze hem onder controle heeft. Aangezien merrie er vaak zat vandoor gaat ,zo te lezen.
Als dat het enige is hoef je ook geen zere ellebogen te krijgen, want dat je dat krijgt van het aan de teugels trekken vind ik bizar.