Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ilse_123 schreef:Dan liever een scherper bit op het veilig te houden. Voor paarden die beter luisteren is bitloos leuk. maar ik moet er niet aan denken dat je met een druktemaker op een losrij terrein rijd en hij besluit het op een rennen te zetten. Dan is bitloos rijden gewoon gevaarlijk en mis je gewoon het bit waarvoor hij bedoelt is: een beetje controle over je 500 kilo onder je kont.
netjuh6 schreef:Weet niet of je wel eens paarden hebt beleerd= Maar zijn niet echt leuke grapjes als je daar zonder bit op zit..
netjuh6 schreef:Rijtechnisch gaat het prima. Weet niet of je wel eens paarden hebt beleerd= Maar zijn niet echt leuke grapjes als je daar zonder bit op zit..
Twiggy2008 schreef:Ik snap het ook niet, want een bit is gewoon geen rem. Als mijn paard het in zijn hoofd haalt, gaat 'ie. Met of zonder scherp bit, dat maakt gewoon niet uit. Hij is namelijk niet snel ergens van onder de indruk. Waar ik aan werk is wederzijdse samenwerking. Dat is keihard oefenen, mijn instructrice begeleidt me daarbij en het werpt zijn vruchten af. Ik ben destijds begonnen op de grond met hem en ben dat nu in het rijden uit aan het bouwen.
Het zit echt tussen je oren als je denkt dat je met een scherper bit wel controle hebt, want daar geloof ik dus niet echt in. Daarbij wil ik niet dat een paard iets doet uit angst of pijn, maar dus uit samenwerking, gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen. Dat zou paardrijden en met paarden omgaan uberhaupt moeten zijn, zonder dat je daar over na denkt.
netjuh6 schreef:Rijtechnisch gaat het prima. Weet niet of je wel eens paarden hebt beleerd= Maar zijn niet echt leuke grapjes als je daar zonder bit op zit..
Dani_ schreef:netjuh6 schreef:Rijtechnisch gaat het prima. Weet niet of je wel eens paarden hebt beleerd= Maar zijn niet echt leuke grapjes als je daar zonder bit op zit..
Een paard wordt niet met een bit in geboren, dus waarom zou je opeens een bit nodig hebben bij dat deel van de training?
Er worden zó veel paarden zonder bit ingereden. Er zijn zelfs bedrijven en professionele trainers waar je je paard bitloos kunt laten beleren.
Dani_ schreef:netjuh6 schreef:Rijtechnisch gaat het prima. Weet niet of je wel eens paarden hebt beleerd= Maar zijn niet echt leuke grapjes als je daar zonder bit op zit..
Een paard wordt niet met een bit in geboren, dus waarom zou je opeens een bit nodig hebben bij dat deel van de training?
Er worden zó veel paarden zonder bit ingereden. Er zijn zelfs bedrijven en professionele trainers waar je je paard bitloos kunt laten beleren.
JoviBan schreef:Ilse_123 schreef:Dan liever een scherper bit op het veilig te houden. Voor paarden die beter luisteren is bitloos leuk. maar ik moet er niet aan denken dat je met een druktemaker op een losrij terrein rijd en hij besluit het op een rennen te zetten. Dan is bitloos rijden gewoon gevaarlijk en mis je gewoon het bit waarvoor hij bedoelt is: een beetje controle over je 500 kilo onder je kont.
Eigenlijk ben ik hier zo verbaasd over dat ik niet eens weet wat voor zinnigs ik hier over kan zeggen.![]()
Maar realiseer je goed dat een bit geen veiligheid biedt en ook geen rem of stuur is.
Wanneer je met een paard rijdt dat onbestuurbaar is, dan vind ik het ronduit gevaarlijk om met zo'n paard op pad te gaan. Helemaal met een scherp bit in z'n mond, echt onverantwoordelijk en levensgevaarlijk!
Air schreef:Ook met sidepulls hoor. En vergeet die ene niet met alleen een leren bitje en kinriem in.
One rein stop lijkt mij dan een betere oplossing.
Air schreef:Ook met sidepulls hoor. En vergeet die ene niet met alleen een leren bitje en kinriem in.
One rein stop lijkt mij dan een betere oplossing.
Air schreef:Inderdaad.
En als ik mij niet vergis lopen er in de springsport ook paarden met een bitloos hoofdstel om. En ik gok zomaar dat die niet heel kalm zijn
Ilse_123 schreef:Grappig, mijn jonge onstuimige kleuter van bijna 6, 2mnd onder het zadel waar ik met dit weer 1a2x p/w op rijdt is erg voorzichtig met me, gaat stilstaan als ik mijn billen samenknijp of als ik een beetje uit evenwicht raak. Zou dat de manier van africhten zijnOeps, sorry, een 'one rein stop' ken ik nog niet, en een sidepull ook niet om eerlijk te zijn, klinkt allemaal een beetje western? En ik vind het vooral mooi dat er dat soort uitzonderingen bestaan (want het zijn wel uitzonderingen op hoog niveau), maar ik vind dat voor ons gewoon nog niet verantwoord...vooral met dit weer, niets tegen het bitloos rijden zelf. En om eerlijk te zijn, mijn paard luisterd niet 100%, respecteerd me ook lang niet altijd... het is gewoon een beetje een jonge onstuimige kleuter, maar meestal is hij hartstikke braaf.