Sperriempje, goed of slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:13

Onze PRE had hetzelfde probleem. Hij heeft nu een ongebroken trens en het probleem is verholpen. Hij had gewoon niet de plek in zijn mond voor een gebroken trens.
Mijn eigen paard werd dus ook dichtgesnoerd door gediplomeerde instructeurs. Ik vind het nu ook slecht.

Liebje_

Re: Sperriempje, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:25

Ik vind het niet slecht, als er maar goed mee omgegaan wordt en als het paard zijn mond open doet dat er niet alleen daar naar gekeken wordt maar ook naar de handhouding van de ruiter

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:55

Ik vind het niet slecht, alleen zijn er mensen die ze slecht gebruiken, ze snoeren ze zéér strak aan, zodat het paard beter aan de teugel loopt, dit vind ik niet de goede manier.
Persoonlijk ben ik meer voor de lage neusriem.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:00

Sodeletuut schreef:
Ik vind een sperriem nergens voor nodig. 9 van de 10 keer zie ik paarden die met een sperriem lopen die echt beláchelijk strak zit, zo strak dat er niet eens een vinger tussen kan. Nouja dan weet je meteen de reden waarom mensen de sperriem om doen bij het paard.. Ik rijd zonder en ben tevreden, dan kan mijn paard in ieder geval eerlijk zijn over wat ik met mijn handen doe.. (uitzonderingen daar gelaten)

Helemaal mee eens! En ook met wat Arabesk in haar eerste post aangaf. :j

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:05

Maar wat vind je dan van een sperriem die wel correct is bevestigd (en waarbij het paard bij eventueel ongenoegen z'n mond nog wel kan openen?)
Of scheer je nu net als Arabesk iedereen over een kam en snoert iedereen de bek maar dicht omdat ze pijn hebben want er zit een bit in?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:08

Fellor schreef:
Een sperriempje is bij het gebruiken van een bit dat past bij de mond van het paard en bij een correcte ruiterhand nooit nodig. Het paard kan veel makkelijker laten merken wat hij vind zonder sperriempje en veel makkelijker kauwen. Voor mij en bij mij in de les dus in principe geen sperriempjes.

Zie wat Fellor erover zegt hierboven en dat ben ik geheel met haar eens, Kamsel. Sperriempjes zijn nergens voor nodig. :n
En verder vind ik je opmerking, omdat ik toevallig op mijn eigen paard bitloos rij, een beetje stemmingmakerij. Want op anderman's paarden rij ik toevallig wel vaak met bit. ;)
En dus????? Wat wil je nou zeggen met je laatste zin?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:35

Ik snap daadwerkelijk niet waarom het kauwen zonder sperriem makkelijker is dan met een normaal bevestigde sperriem. Als ik z'n kaken op elkaar bind door de neusriem vast aan te trekken is dat effectiever op het kauwen, met of zonder sperriem.
Ik hou niet van lelijke losse lusjes dus heb bij een paard wel een sperriem, bij een ander paard dat ik rij zit alleen een hoge neusriem en er zit wel heel verschil tussen de paarden, maar niet in wat ze wel of niet kunnen met hun mond.

Maar goed, dan scheer je dus niet net als Arabesk iedereen over één kam :D

merel32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:13

ik rij altijd met een sperriempje maar bij normaal gebruik moet dit volgens mij geen probleem zijn.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:12

ikzelf denk dat een sperriempje niet zo heel erg veel uitmaakt,
net wat je zegt, het helpt alleen maar ervoor dat het bit stiller ligt.

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:31

Paardje dat ik ken liep zelfs met lange teugel tegen het bit aan en begon vervolgens als een idioot aan de teugels te trekken en haar mond open te gooien... ruiter deed niets bijzonders en was gewoon aan het stappen... tjah dan moet ponyvriendin niet zo raar doen, dus sperriempje omgedaan (met de 2 vingers ruimte)... wat doet ponyvriendin? schuurt een paar keer met de neus langs haar knie en hup dat riempje is weer los.... rampzalig! uiteindelijk maar overgestapt op een lage neusriem, nergens meer problemen mee gehad. :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:49

Ik rijd met sperriem omdat ik het anders niet mooi vind :P

een paardje hoeft zijn mondje niet open te doen als je geen ruwe hand hebt :j

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:56

Ik gebruik de sperriem puur om het bit op zijn plaats te houden, anders schuift het door zijn mond. Hij kan gewoon zijn mond opendoen hoor.

Maar ik erger me wel als mensen mij zien rijden en roepen: Doe die sperriem strakker!

Of- als paardje met zijn mond open loopt-: Zie je wel? Hij mag dat niet doen! Moet je de sperriem maar strakker doen!

En als ik dan zeg dat IK iets fout doe, en niet mijn paard, schudden ze maar eens met hun hoofd....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:02

ik rijdt mijn paard met sperriempje maar daar kunnen ruim twee vingers tussen...hij kan zelfs nog gras eten onderweg.
Sommige mensen denken dat het net zo strak moet als een singel,en dat de neus van een paard er dan als een soort van rollade komt uit te zien....niet dus.
Mijn paard heeft nooit zijn mond open...ja om een hap te nemen.
Bit in wil niet zeggen per definitie pijn,dat ligt aan het persoon die er aan hangt.

Filmpje van Arabesk in het begin van het topic is niet relevant,althans de animatie.
(de rest van de dierenmishandeling wel natuurlijk)
Een bit kan nooit tegen het verhemelte stoten...dat kan alleen als de bitringen naar beneden wijzen en zo rijden we niet.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 18:15

Maar dat kan wel als je pony rondloopt denk ik?
Maar als je paard niet rondloopt, kan het dus ook nooit in het gehemelte steken?
Tussen mijn sperriem kunnen makkelijk 4 vingers xd

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:33

M_hartje_M schreef:

Dat hoeft niet altijd waar te zijn ;)

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:56

Ik zorg er voor dat er altijd wel een vinger tussen kan !

Maar ik weet niet of het goed of slecht is.Het is netals bij al die andere dingen waar mensen vragen over hebben , het antwoord is , hoe ga je er mee om ?.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:07

M_hartje_M schreef:

Alsof een paard geen last zou kunnen hebben van andere zaken, waardoor hij zijn mond wel open zou kunnen doen... :\

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:09

Bitloos, tja, dus dan op de neus druk uitoefenen. Volgens mij is dat al eens onderzocht en ook bitloos niet altijd paardvriendelijk is. Dus om daar nou mee te schermen in dit topic. :o? Ik rijd met bit en heel losse sperriem. Ik heb al eens gezien, dat een goed passend zadel ook niet strak aangesingeld hoeft te worden. Vind ik persoonlijk ook niet echt paardvriendelijk. Het zijn paarden, geen rollades. :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:57

idefix4 schreef:
Bitloos, tja, dus dan op de neus druk uitoefenen. Volgens mij is dat al eens onderzocht en ook bitloos niet altijd paardvriendelijk is. Dus om daar nou mee te schermen in dit topic. :o? Ik rijd met bit en heel losse sperriem. Ik heb al eens gezien, dat een goed passend zadel ook niet strak aangesingeld hoeft te worden. Vind ik persoonlijk ook niet echt paardvriendelijk. Het zijn paarden, geen rollades. :+

Heb je het tegen mij? Mag jij mij vertellen wat er zo onvriendelijk is aan een bitloos hoofdstel als een Marylot sidepull??? ;)
Ik zou zeggen, verdiep je eerst eens in die optoming en de werking daarvan. Ik zeg ook niet dat ik met alle bitloze optomingen akkoord ga, maar ga niet schermen met onvriendelijke opmerkingen over mijn optoming, die onwaar zijn!
En verder ben ik met je eens dat een strakke singel ook niet echt paardvriendelijk is. :9

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:01

Sodeletuut schreef:
Ik vind een sperriem nergens voor nodig. 9 van de 10 keer zie ik paarden die met een sperriem lopen die echt beláchelijk strak zit, zo strak dat er niet eens een vinger tussen kan. Nouja dan weet je meteen de reden waarom mensen de sperriem om doen bij het paard.. Ik rijd zonder en ben tevreden, dan kan mijn paard in ieder geval eerlijk zijn over wat ik met mijn handen doe.. (uitzonderingen daar gelaten)

Ben ik het mee eens, 9 vd 10 keer rijd ik zelf ook zonder sperriem, maar ik rijdt nogal een lijst paarden,
ook voor andere, waar dus gewoon een sperriem aan het hoofdstel hangt. Maar mijn eigen rijdt ik gewoon zonder sperriem.

Inderdaad, het geeft het paard geen kans te laten zien wat de ruiter fout doet. ;) Zonde hoor.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:04

Op de manege bij ons zit op standaard elk hoofdstel een sperriempje. Maar als ze het idee hebben dat het niet in orde is dan kijken ze het of het misschien te strak zit.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:57

-
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 05-03-24 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:13

xLindy91 schreef:
Als het even kan (niet mijn eigen paarden) rij ik zonder sperriem, ik vind het geen vriendelijke manier.

Het is misschien handig om te weten waar een sperriem voor werkt. Het zorgt ervoor dat het bit stiller in de mond ligt. Zonder sperriem werk je een stuk strenger en scherper in op de paardenmond.

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:19

sabine1985 schreef:
Voor de mensen die hier MET sperriem MOETEN rijden omdat het paard anders de mond opendoet:

Probeer eens met een ongebroken bustrensje te rijden.
Deze kan niet knevelen en ligt doordat deze gen knikpunten heeft heel stabiel in de mond van het paard.

Mensen denken namelijk dat een dubbelgebroken bitje het meest vriendelijk is. Denk even logisch na en je zult zien dat dit niet het geval is.

Ik zal nu uiteraard als een vreselijke betweter klinken maar dat boeit me niet.

Ik rij dagelijks heel wat verschillende paarden en het zijn allemaal jonge paarden en paarden die gecorrigeerd moeten worden.

Een veel voorkomend probleem is dan ook: ik kan mijn paard niet houden want hij is zoooooooo sterk!!!
Een blok beton dus in de hand.

Nou zeg ik echt niet dat een ongebroken trens voor elk paard werkt hoor, maar voor de meeste toch wel.

Ik had laatst een 4 jarige merrie die ook een blok beton was en ze had een dubbelgebroken knevelbit in.uiteraard MET een sperriempje waar je je vinger niet meer tussen kan steken.
Het arme paard zette het op een lopen zodra je druk nam.
Helemaal niet gek want ze had vreselijk last van het bit.

We zijn nu slechts een paar weken verder en nu rij ik haar met een ongebroken bustrens met tongboog(mevrouw heeft een behoorlijke tong) en ZONDER sperriem.

Het "rennen" is over en het "blok beton" is een "puppy" geworden.

Misschien compleet offtopic maar wel een heel goed voorbeeld van hoe het ook kan.

Goh wat raar zeg, je rijdt nu met een africhtingsstang. Zo wordt die genoemd namelijk. En dat is een erg scherp bit! Niet vreemd dat ie nu niet sterk is, over een maandje of twee is weer sterk hoor, en waarschijnlijk een keer zo erg door jouw bitje en je hand.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:22

clarence schreef:
Jij je zin. Haar opvatting betreffende sperriempjes is niet objectief omdat ze zich niet baseert op objectieve informatie, maar op vooringenomen ideeën--namelijk dat sperriempjes, sporen, hoefijzers, enz. slecht zijn voor een paard.

Nee hoor, dat zijn gewoon feiten. Het zou leuk zijn (en bij een hoop mensen de ogen openen) als een paard kon praten.