Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sodeletuut schreef:Ik vind een sperriem nergens voor nodig. 9 van de 10 keer zie ik paarden die met een sperriem lopen die echt beláchelijk strak zit, zo strak dat er niet eens een vinger tussen kan. Nouja dan weet je meteen de reden waarom mensen de sperriem om doen bij het paard.. Ik rijd zonder en ben tevreden, dan kan mijn paard in ieder geval eerlijk zijn over wat ik met mijn handen doe.. (uitzonderingen daar gelaten)
Fellor schreef:Een sperriempje is bij het gebruiken van een bit dat past bij de mond van het paard en bij een correcte ruiterhand nooit nodig. Het paard kan veel makkelijker laten merken wat hij vind zonder sperriempje en veel makkelijker kauwen. Voor mij en bij mij in de les dus in principe geen sperriempjes.

Ik rijd met bit en heel losse sperriem. Ik heb al eens gezien, dat een goed passend zadel ook niet strak aangesingeld hoeft te worden. Vind ik persoonlijk ook niet echt paardvriendelijk. Het zijn paarden, geen rollades.
idefix4 schreef:Bitloos, tja, dus dan op de neus druk uitoefenen. Volgens mij is dat al eens onderzocht en ook bitloos niet altijd paardvriendelijk is. Dus om daar nou mee te schermen in dit topic.Ik rijd met bit en heel losse sperriem. Ik heb al eens gezien, dat een goed passend zadel ook niet strak aangesingeld hoeft te worden. Vind ik persoonlijk ook niet echt paardvriendelijk. Het zijn paarden, geen rollades.
Sodeletuut schreef:Ik vind een sperriem nergens voor nodig. 9 van de 10 keer zie ik paarden die met een sperriem lopen die echt beláchelijk strak zit, zo strak dat er niet eens een vinger tussen kan. Nouja dan weet je meteen de reden waarom mensen de sperriem om doen bij het paard.. Ik rijd zonder en ben tevreden, dan kan mijn paard in ieder geval eerlijk zijn over wat ik met mijn handen doe.. (uitzonderingen daar gelaten)
Zonde hoor. xLindy91 schreef:Als het even kan (niet mijn eigen paarden) rij ik zonder sperriem, ik vind het geen vriendelijke manier.
sabine1985 schreef:Voor de mensen die hier MET sperriem MOETEN rijden omdat het paard anders de mond opendoet:
Probeer eens met een ongebroken bustrensje te rijden.
Deze kan niet knevelen en ligt doordat deze gen knikpunten heeft heel stabiel in de mond van het paard.
Mensen denken namelijk dat een dubbelgebroken bitje het meest vriendelijk is. Denk even logisch na en je zult zien dat dit niet het geval is.
Ik zal nu uiteraard als een vreselijke betweter klinken maar dat boeit me niet.
Ik rij dagelijks heel wat verschillende paarden en het zijn allemaal jonge paarden en paarden die gecorrigeerd moeten worden.
Een veel voorkomend probleem is dan ook: ik kan mijn paard niet houden want hij is zoooooooo sterk!!!
Een blok beton dus in de hand.
Nou zeg ik echt niet dat een ongebroken trens voor elk paard werkt hoor, maar voor de meeste toch wel.
Ik had laatst een 4 jarige merrie die ook een blok beton was en ze had een dubbelgebroken knevelbit in.uiteraard MET een sperriempje waar je je vinger niet meer tussen kan steken.
Het arme paard zette het op een lopen zodra je druk nam.
Helemaal niet gek want ze had vreselijk last van het bit.
We zijn nu slechts een paar weken verder en nu rij ik haar met een ongebroken bustrens met tongboog(mevrouw heeft een behoorlijke tong) en ZONDER sperriem.
Het "rennen" is over en het "blok beton" is een "puppy" geworden.
Misschien compleet offtopic maar wel een heel goed voorbeeld van hoe het ook kan.
clarence schreef:Jij je zin. Haar opvatting betreffende sperriempjes is niet objectief omdat ze zich niet baseert op objectieve informatie, maar op vooringenomen ideeën--namelijk dat sperriempjes, sporen, hoefijzers, enz. slecht zijn voor een paard.