Paard neemt gevoel van ruiter over.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grietje14

Re: Paard neemt gevoel van ruiter over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:39

goedzo .
aanvoelen niet overnemen . overnemen is ongmogelijk

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:02

ik weet dat je dit standpunt zal houden grietje , ieder zo zijn gedachtes .

maar ik denk zelf dat je júíst door aanvoelen erin mee gaat .
zelf noemde je al het voorbeeld van 2 vriendinnen in een donkere ruimte .

zelf zal ik een bekend voorbeeld noemen .

een paard is bang als jij bang bent , omdat hij dénkt dat er iets is om bang voor te zijn.

ander voorbeeld , mijn vriendin is vrolijk , en is zó blij dat het aanstekelijk is .

dus het is niet zo dat ik me rot voel en alleen maar aanvoel dat een vriendin blij is , nee ze is zó blij dat ik er helemaal in meegetrokken wordt.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:27

logisch, doordat je aanvoelt krijg je zelf ook zon gevoel.
waardoor je het ook word.
of je weet gewoon rustig te blijven.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:31

precies wat ik bedoelde :D

door aanvoelen ga je overnemen !

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:34

mijn paard voelt me perfect aan en neemt mijn gedrag heel erg over.
ik hoef ook niet saggo op stal te komen want dan kan ik niets met hem doen :)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:36

__SavannaH__ schreef:
mijn paard voelt me perfect aan en neemt mijn gedrag heel erg over.
ik hoef ook niet saggo op stal te komen want dan kan ik niets met hem doen :)

herkenbaar savannah !

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:37

nee, dat is nou weer niet wat ik bedoel.
je moet het niet overnemen noemen.
dat is niet het juiste woord. want je kan geen gevoel overnemen ook niet door aan te voelen. probeer je dat maar eens in te denken dat je letterlijk een gevoel overneemt. nee je neemt het iets te letterlijk. je voelt iemand zijn sfeer etc. en daar voel jij je eigen gevoelens zijn. soms kan iemand zo vrolijk zijn , dat je dat overbrengt maar dat is iets anders dan overnemen. dan neem je letterlijk het gevoel zelf over, bij overbrengen breng je iets over, en dan voel jij je eigen gevoelens.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:41

ik kan je heel moeilijk volgen , maar ik denk dat dat meer een fout van mijn kant zal zijn.

daarom ga ik er geen reactie op geven , simpelweg omdat ik je niet helemaal begrijp :)

probeer niet het opnieuw uit te leggen hoor ;) ik ben iemand die een moeilijke tekst gewoon een aantal keren achter elkaar moet lezen .

misschien reageer ik er morgen even op .

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:42

kun jij mij misschien wél op een makkelijke manier uitleggen wat jij het verschil vind in '' in een gevoel meegetrokken worden'' en '' een gevoel overnemen'' ik blijf er toch bij dat dit hetzelfde is.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:50

tis heel simpel, doordat jij je zo goed voelt breng je dat over. dat komt door hoe je doet , vaak word de ander dan ook vrolijk, doordat jij vrolijk doet.
denk maar eens aan dat je b.v ruzie hebt met iemand.
als je dan boos bent en uit woede reageert , dan breng je over dat je boos bent, iedereen reageert daar op zijn eigen manier op. als ze je b.v pesten dan zullen ze je juist de gek met je gaan hebben.
maar nu het tegenovergestelde als je nou heel koel en rustig blijft dan breng je dat ook over . dan zie je wel verschil, dan weten de pesters vaak niet hoe ze moeten reageren omdat jij zo rustig bent.

conclusie: je kunt geen gevoel aannemen door elkaar aan te voelen, je kunt overbrengen hoe je je voelt , door hoe jij doet en door jou sfeer. door jou sfeer kunnen anderen jou aanvoelen hoe jij je voelt, door hoe jij doet creeer je een sfeer en hoe je op dat moment bent. of door een emotie.

snap je het al een beetje? want het onderwerp aanvoelen is best moeilijk uit te leggen.

linn1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:52

Nou ik weet bijna wel zeker dat hoe jij je voel je paard ook zich zo voelt.
dat is met de meeste dieren zo.
uit ervaring denk ik wel dat het ene paard gevoeliger daarvoor is als een ander paard

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:56

grietje , ik vind het prima dat je het geplaatst hebt . ik heb je gevraagd het niet voor mij opnieuw uit te leggen , omdat ik gewoon even de tijd nodig heb het te begrijpen en het jou een hele uitleg bespaart . Maar verder prima dat je het zo duidelijk probeert te maken , en waarschijnlijk hebben de anderen in dit topic er wel wat aan vanavond :)

maar ik moet er zelf even een nachtje over slapen hoor ! :)

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:57

owke , dat geeft niks. de een begrijpt het eerder dan de ander.
maar begrijp je die laatste wel wat beter dan de eerste?

xnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:57

ik ben het er wel mee eens! :D
alles komt overeen vergelijk het maar als jeen angst voor springen hebt en dus eigenlijk de sprong niet durft dan is het met groete kans dat je paard het ook weigert.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:00

nee idd. voorbeeldje,iemand probeert jou iets uit te leggen maar is hartstikke onzeker en weet niet waar hij of zij het nou echt over heeft dan kan jij het ook niet echt snappen, omdat diegene het niet kan overbrengen.

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:59

Ik denk dat dit zeker wel waar is want, als ik een rotdag heb gehad loopt t paardje ook niet echt lekker en als ik een drukke bui heb, gaan we gezellig stuiterend de bak door :D dus ik denk zeker wel dat een paard je gevoel kan overnemen, wat ik wel denk is dat dit vooral bij paardjes is waarmee je een band hebt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:05

Citaat:
precies wat ik bedoelde

door aanvoelen ga je overnemen !

Paard neemt zeker het gevoel over, want jij behoort zijn leider te zijn. Als de leider gespannen is of
bang dan worden de volgens dat natuurlijk ook. Het zijn vluchtdieren...
Waarom zouden er anders paarden gebruikt worden bij gedragstherapie van mensen
en bij andere problematieken

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:11

Ik heb even niet gereageerd , omdat door alle reacties van aanvoelen/overnemen/en goed bedoelde uitleg , het me even begin te duizelen .

Maar ik blijf toch bij mijn standpunt dat je door aanvoelen gaat overnemen .

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:16

Ik heb dit tijdens een buitenrit gedemonstreerd aan een vriendinnetje die naar mijn mening te gespannen op haar paard zat. Zij zei ja maar hij zit overal naar te kijken en ik zei nee jij maakt spanning dus hij gaat zoeken wat er is....

Ik liet het haar zien door aan een lange teugel te stappen, ontspannen zitten en vanuit het niets te focussen op een of ander toeristenbord, ik hield mijn adem in en spande alsof ik iets heel engs zag. Pats, paard in paniek...terwijl mijn paard echt de koele kikker himself is. Vervolgens zeg ik tegen haar ohhhhh is het een bord en laat alles afvloeien en paard stapt zó langs het bewuste bord aan de lange teugel.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:11

YelaBrenda11 schreef:
ik weet dat je dit standpunt zal houden grietje , ieder zo zijn gedachtes .

maar ik denk zelf dat je júíst door aanvoelen erin mee gaat .
zelf noemde je al het voorbeeld van 2 vriendinnen in een donkere ruimte .

zelf zal ik een bekend voorbeeld noemen .

een paard is bang als jij bang bent , omdat hij dénkt dat er iets is om bang voor te zijn.

ander voorbeeld , mijn vriendin is vrolijk , en is zó blij dat het aanstekelijk is .

dus het is niet zo dat ik me rot voel en alleen maar aanvoel dat een vriendin blij is , nee ze is zó blij dat ik er helemaal in meegetrokken wordt.

dit is een quote van een eerdere post in dit topic.
komt dit overeen met wat jij bedoelde daphne?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:14

Oh ja hoor.. Toen ik een eigen paard had en daar van af gevallen ben werd ik zelf heel gespannen tijdens het rijden. En of dat ze dat overnam van mij.. :j Zij werd ontzettend schrikkerig en uiteindelijk hebben we samen niet leuk meer kunnen rijden, gewoon omdat het van beide botsten. Zij was zo gevoelig waardoor ze alles van mij overnam.

Denk wel dat het per paard verschilt. De ene is heel nuchter en neemt het niet over van de ruiter, is bijvoorbeeld zelf heel dominant/zeker. Een ander paard heeft meer een leider nodig en neemt de gevoelens van zijn/haar ruiter weer meer over.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:08

je paard neemt niet over, kan niet
maar voelt jou aan , door hoe jij je voelt
en dat breng je over door je sfeer.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:21

YelaBrenda11 schreef:
Ik heb even niet gereageerd , omdat door alle reacties van aanvoelen/overnemen/en goed bedoelde uitleg , het me even begin te duizelen .

klopt niet helemaal
je voelt iemand aan
door hoe diegene zich voelt en zijn sfeer , een paard scant je, als hij je weer ziet.
en je neemt dan niet het gevoel letterlijk over, maar jij of het paard voelt zijn of haar eigen gevoelens daarbij.
door dat gevoel gaat het paard zich b.v bang of rustig gedragen
als je nou bang bent, en een paard voelt dat aan ,dan gaat hij zen eigen gevoelens daarbij voelen, en gaat hij zich bang gedragen op zijn eigen manier, of blijft juist rustig omdat zijn karakter zo is.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:14

ik blijf erbij.
heb je mijn voorbeelden wel gezien grietje ? ik kan nu een heel verhaal gaan typen , en vind het ook erg lief en knap dat je het iedere keer opnieuw uitlegt , maar ik , en een aantal anderen op bokt blijven er toch echt bij dat je door aanvoelen gaat overnemen .

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:17

grietje14 schreef:
YelaBrenda11 schreef:

klopt niet helemaal
je voelt iemand aan
door hoe diegene zich voelt en zijn sfeer , een paard scant je, als hij je weer ziet.
en je neemt dan niet het gevoel letterlijk over, maar jij of het paard voelt zijn of haar eigen gevoelens daarbij.
door dat gevoel gaat het paard zich b.v bang of rustig gedragen
als je nou bang bent, en een paard voelt dat aan ,dan gaat hij zen eigen gevoelens daarbij voelen, en gaat hij zich bang gedragen op zijn eigen manier, of blijft juist rustig omdat zijn karakter zo is.

ja dát ben ik wel met je eens , hij krijgt zijn eigen gevoel er bij . maar het BASISGEVOEL neemt hij wel over ; hij wordt bang omdat jij dat bent. hoe hij dat uit, verschilt per paard . en niet ieder paard neemt het over , over het algemeen de koudbloeden wat minder . zoals jij ook al zegt in je laatste zin , er zjn paarden die blijven erg kalm als de ruiter bang wordt. dus niet ieder paard neemt het gevoel over , maar met jou stelling'' overnemen kan niet'' zal ik het nooit eens worden .