"Mijn armen doen zo pijn"...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:28

MyWishMax schreef:
Nouja, in feite heb je gelijk. Spierpijn in je armen is slecht, maar die ene van de tien, krijgt het niet door trekken maar door spanning van zichzelf _O- :o

Herkenbaar!
Zo zet ik, als paardlief weer spoken ziet, onbewust mijn schouders vast en oh jee, dat voel ik 's anderendaags wel hoor!

Fenna_s

Re: "Mijn armen doen zo pijn"...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:35

Ook als ik zonder teugels rij krijg ik wel eens pijn in mijn armen.
Ik span dan onbewust een spier aan denk ik.
Paarden die zo kort worden gehouden dat er geen hals meer van over is heb ik echt een hekel aan om naar te kijken.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:41

Ik ben het er echt heel erg mee eens.

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:25

Joscaa schreef:
Oke, even een topic. Ik hoor zóvaak om mij heen als mensen te paard zitten;

"Auw, mijn armen"
"Mijn paard is zo zwaar, ik krijg pijn in mijn armen".

Gaat er dan niet een lichtje branden, dat je helemaal verkeerd bezig bent? Paardrijden ís geen krachtsport.

Afgelopen zondag, wedstrijd op stal. Ik kijken bij het inrijden, meisje gaf nog even de laatste 'aanwijzingen' voor vriendin de proef in ging: "Hou hem goed kort, gewoon strak houden, *paard liep met neus op de borst*, laat niet merken dat hij zwaar is, als de jury maar een mooi plaatje ziet".

En juist dat "plaatje" heb ik zo een hekel aan. Kom op zeg, als je pijn in je armen hebt door rijden,
ben je echt verkeerd bezig. Moet je nagaan hoeveel pijn je paard dat in zijn mond heeft, waar je lekker aan hangt.

Een paard wat "rechts sterk is", vind het gewoon moeilijk naar rechts te kijken, dat paard is links gebogen. Rechts is de lange kant, kijkt makkelijk naar links. Als het paard dan naar rechts moet kijken, moet het de hele linker kant eerst oprekken, voordat hij het kan.
En zo ook de navegelijkheid, tegenwoordig word bijna geen paard meer van achter naar voren gereden, maar word gewoon in de krul getrokken. Ben je niet sterk genoeg? (Of is "het paard zoooooo sterk"), dan hang je er toch een slof aan?

Ik irriteer me er echt aan, wat is de mening van Bokt? _O-

Maar wie zijn er voor al die onkunde verantwoordelijk?
Alles wordt momenteel vrijgegeven voor iedereen!
Vroeger was de instructeur/instructrice de vakman/vakvrouw.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:51

en wat te denken van jonge kinderen? ik ben instructrice, en krijg minimaal 1X per ldag ongeacht welk kind, wel de opmerking dat er weer eens armen pijn doen.
mjah.. de armpjes zijn vaak wat korter, en de pony's in verhouding best "sterk" voor kinderen, dus dan krijg je ondanks dat er rijtechnisch niets gevraagd wordt, OOK last van de armen :j

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:31

krijg je er van als je dat arme dier steeds in zn mond trekt ;(

SmmY__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 06:21

tessa_brian schreef:
Toen ik voor de eerste keer met mijn paard op wedstrijd ging liep hij bij het losrijden super gespannen met het koppie in de lucht.
Ik was wat voltes aan het rijden en de ontspanning op aan het zoeken. Langzaam maar zeker zakte hij met zijn hoofd.

Loopt er zo'n man voorbij, gaat staan kijken en zegt hij: ' kweek eens wat spierballen joh, kan je dat beest mischien normaal aan de teugel rijden' .

Ik had echt zoiets van: okeeeej? >;)

>;)

PIETJE1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:50

soms heb ik ook nog wel eens zeer in mijn armen maar dat komt omdat ik mijn gebroken heb gehad en daar heel soms nog wel eens last van heb. verder heb ik nooit last want mensen die last van hun armen krijgen zijn gewoon aan het zagen in de mond van hun pony en dat vind ik sowieso al niet goed. en dan kom je ook nooit verder dan L2 denk ik want als je in het M1 zit dan begind het rijden pas echt.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:17

nou fijn,. weet ik ook weer dat ik zaag :7

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:11

Zo ook een meisje zien rijden op een pony met een wedstrijd. Ze leek er wel vijf kiezen uit te trekken, stang erbij, maar toen had ze wel de kin van het paard op de borst. Nou, dat was het toch wel waard hoor (niet dus) :') Pony helemaal uit balans, gewongen, leek nergens op.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:56

ik heb altijd spierpijn in mijn armen.
ik rijd bitloos en pony hangt soms heel erg want hij vind deze manier van rijden oh zo fijn :') is idd ook wel spanning!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 23:04

Ik wilde net zeggen, dat is ook rijtechnisch op te lossen. Een pony die hangt loopt extreem op de voorhand 9 van de 10 keer, dus dat is ook fout.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:52

Ik heb bijna nooit last van mijn armen (ik ben ook zooo steruk!!) alleen met buitenritten dan is het huppeldehuppel en dan krijg ik wel lamme armen van het gehannes... Meestal is er dan een welwillende paardenkont om haar achter te parkeren...

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:22

Toch komt het denk ik niet altijd door het niet goed rijden van de persoon in kwestie. Wat ik bij jonge kinderen vaak zie, is dat de combinatie pony-kind vaak niet ideaal is. Pony in kwestie is dan gewoonweg te sterk voor het kind waardoor inderdaad zere armen ontstaan. Het hoeft niet altijd aan de rijderij te liggen.

Joscaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:29

Ben het er ook mee eens! :j

Enneh, leuke naam trouwens :=

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 16:50

Haha ja inderdaad, grappig, kom nooit een naamgenootje tegen _O-

Liesyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:52

jaaa !! echt gelijk :D
het is ook geen treksport sommige
mensen zie je trekken voor hun leven !
jaa daar krijg je geen zere armen van xd

GRANDEUR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:00

Ik ben het helemaal met TS eens! Maarrrrrr een aantal berichten daaronder wordt er gestelt dat dit door de moderne rijkunst komt en hier ben ik het niet helemaal mee eens. Heb je je daar dan wel eens in verdiept? Het zou misschien wel kunnen dat de moderne rijkunst verkeerd geinterpeteerd wordt....

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 17:03

Ik vind het uberhaupt raar dat je "klassiek" en "modern" hebt. Het is immers toch allemaal van achter naar voren etc? :n

Het is tegenwoordig gewoon de onkunde van de ruiter.

GRANDEUR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:07

Ja daar heb jij weer een punt, maar bij het moderne wil je het paard aan de voorkant diep rijden(ook weer niet de hele tijd natuurlijk, maar verschillende halshoudingen) een ik denk dat veel ruiters dat doen door te plukken aan de voorkant en als de onkunde dan helemaal groot is ook nog een met veel te weinig naar voren rijden.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 17:10

Sowieso ben ik niet van het diep rijden, of het nu zonder plukken of met plukken is. :) Maargoed, dat zal dan misschien het "verschil" zijn, ik heb vanaf het begin af aan "klassiek" geleerd, academische rijkunst.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:11

Ik vindt het stom om allerlei rij-methodes aan te halen. In principe is het doel hetzelfde, een harmonieuze samenwerking tussen paard en ruiter. Het hangt niet af van een methode of er verkeerd gereden wordt, maar aan ruiter, en evt. isntructie. Het wijten aan andere methods is naar mijn mening smoesjes verzinnen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 17:14

Het zijn eigenlijk ook geen andere methodes, het zijn gewoon mensen die te weinig kennis hebben, net zo hard als instructrices.
Maar inmiddels word het "Klassiek" en "Modern" genoemd,
vandaar dat ik die termen er even bij pakte. 9 van de 10, begrijpen dan duidelijk wat ik bedoel.

Harmonieuze samenwerking tussen paard en ruiter. Inderdaad, zo hoort het te zijn. Maar als jij lekker trekt aan zijn hoofd, vind ik er niks harmonieus aan :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:19

Ja, maar er hoeft met last van armen niet persé sprake te zijn van een ruiter die contstant op kracht rijdt, of contstant aan het zagen is.

Staat ook duidelijk in mijn eerdere post. Hetgeen naar mijn mening het meeste voorkomt is die paarden die ietwat sterk worden en zich gaan vasthouden in nek en kaak. Ruiter voelt dat er getrokken wordt aan haar spieren -spieren trekken als eerste reactie altijd terug- en trekt terug. Hierdoor gaat het paard nog meer gewicht erin leggen en ook nog weer harder terugtrekken. Dat is een natuurlijke reactie van een spier.

Het zou dus moeten zijn: paard wordt sterk, ruiter laat los. Maar probeer het eens, best heel moeilijk. Ruiters moeten dat leren. En leren loslaten kan best pittig zijn, vooral als instructie er geen of te weinig aandacht aan besteed.

Op die manier kun je last van je armen krijgen die niet veel te maken heeft met een trainingsmethode, maar met een rijtechnisch probleem. :j
Laatst bijgewerkt door Chaos op 28-11-10 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 17:22

Dan maak ik het volgende topic wel "Ik irriteer me aan ruiters die ik hun paards mond trekken" _O-

Een rijtechnisch probleem of een methode, achja. Dan zijn er wel ontiegelijk veel rijtechnische problemen, dat er 9 van de 10x niet eens meer naar opgekeken word. ;) Triest.
Bedoel ik niet op jouw persoonlijk offcourse.