Jong paard met bijzetters rijden....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Jong paard met bijzetters rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 06:59

ik snap precies wat x-marr bedoelt, ben het ook helemaal met haar eens. Tegenwoordig moet alles snel en met accessoires. En om maar eens on topic te blijven, als je een (jong) paard na een jaar nog met bijzetteugels moet rijden dan is er iets niet in de haak.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 08:38

Chaos schreef:
En tuurlijk kan alles ook zonder hulpteugel opgelost. Het duurt alleen vele malen langer. En dan heb ik met een hulpteugel voor een keer absoluut geen probleem.

Dan heb je niet de juiste begeleiding hoor als het zonder hulpteugel lang(er) duurt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:55

Wat je met een hulpteugel in 5 min. soms al kan oplossen kan met rijden zonder een uur duren.

En nee, ik heb niet dagelijks begeleiding nee. :')

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:09

Als je goed kan rijden valt er al niks op te lossen en zal je dus ook nieteens naar een hulpteugel hoeven grijpen.
Denk je dat dat niet waar is, dan herhaal ik het nog maar eens: Dan mankeert er nog iets aan je rijden. Prima, is niet erg, maar het lijkt niet alsof jij dat wil beamen en er iets aan wil doen.

Maar je hebt dus een gebrek aan geduld? Waarom zit je dan in vredesnaam op een paard? Hoe wil jij iets oplossen binnen 5 minuten met een hulpteugel? Jij gebruikte een hulpteugel toch alleen bij een paard wat aan het sterrenkijken is? Hulpteugel haalt de reden van het sterrenkijken niet weg. Correct rijden duurt echt niet veel langer dan een hulpteugel, of zelfs helemaal niet.

Heb het nergens over schade tussen de 2e en 3e halswervel.... sowieso ook al buigt een paard daar correct dan hoeft dat nog niet te betekenen dat het paard goed loopt. Daar hangt toch heel wat meer vanaf.

Waar heb je gereageerd op de openingspost dan? Ik zie alleen maar reacties op mij. :+

Setteke: I geloof dat ik al een paar keer heb gezegd dat ik liever niet heb dat mij woorden in de mond worden gelegd die ik niet heb gezegd. Dat ik mijn verzorgpaard als een voorbeeld neem voor Chaos op haar vraag betekend toch niet dat mijn verzorgpaard de enige ervaring mee is zonder hulpteugels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:36

Chaos schreef:
Wat je met een hulpteugel in 5 min. soms al kan oplossen kan met rijden zonder een uur duren.

Wat heb je volgens jou dan "opgelost"?
Welk probleem speelde er?
Wat is/was volgens jou de oorzaak van dat probleem?
En wat doet een "hulp"teugel wel wat een ruiter volgens jou niet zou kunnen?
Vertel eens wat meer, als je wilt.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:37

Achja, weetje iedereen heeft een andere mening :')

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:43

Als die mening in het belang van een paard is dan moet je je mening ook af en toe bijstellen.

Een hulpteugel zitten zelfs voor de ruiter geen voordelen aan, je leert er namelijk geen barst van. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:53

_Daniquee schreef:
Achja, weetje iedereen heeft een andere mening :')

Ja tuurlijk, helemaal prima.
Maar wanneer iemand ervan overtuigd is dat ie goed bezig is, en van anderen hoort/leest dat dat helemaal niet zo goed tot zelfs schadelijk is, dan zou het mooi zijn als diegene zich daarvoor openstelt en ervan wil leren, in plaats van op de ander in te gaan hakken.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:54

Mijn reactie: Hoe snel willen ze een paard kapot hebben :(

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:06

x_Marr: Is het paard dat volgens jou schade heeft gekregen door aan de teugel lopen, daarop ook onderzocht?
Kun jij bewijzen dat dit hierdoor komt?
Denk eerder dat zoiets komt door incorrect trainen, een verkeerd zadel of scheefzittende ruiter.

En wees blij dat jij alle tijd hebt om je paard zo te trainen.
Sommige mensen nou eenmaal niet, nou en? Niet iedereen hoeft zoals jij te zijn hoor.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:05

Waarom leg jij mij nu ook allemaal dingen in de mond die ik niet heb gezegd :?
Lees eerst alles nog maar eens een keer.....
Die schade is helemaal niet door aan de teugel lopen/nageeflijk lopen, wanneer je paard nageeflijk loopt train je namelijk correct(en nageeflijk staat dus niet gelijk aan in de krul, een verschil die weinig mensen echt kunnen zien!). DA kon het niet vinden, osteo wel. Blijvende schade is altijd deels vast blijven zitten bij de 1e halswervel, dat is namelijk verkleefd, zit al wel veel verbetering in, andere is dat hij nooit zijn bekken goed kan onder zetten zoals een normaal gezond paard, hij sleept daardoor ook wat achter. Met trainen is dit zeker te verbeteren, maar het zal nooit 100% meer worden.

Iedereen heeft die tijd om hun paard zo te trainen, het vergt namelijk niks meer tijd dan een andere manier. Misschien zelfs nog wel minder. Omdat je het op de juiste manier doet, en met het rijden dus het paard geen problemen kan geven. Scheelt revalidatietijd ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:30

Ik vind jezelf nogal hoog van de toren blazen met opmerkingen als weinig mensen kunnen het echte verschil tussen een valse knik, beneden de loodlijn etc en een juiste aanleuning en nageeflijkheid zien. Maar jij kunt dat natuurlijk wel! :))

Toppie!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:51

In de meeste gevallen nu wel ja. Waarom? Omdat ik mij daarvoor interreseer en daarom daar meer informatie over opgezocht heb. Liep ook een heel leuk topic op bokt over waar je bespieringen ed. kon zien.

Maar jij vindt wel dat dus er heel veel mensen zijn die het kunnen zien? Verklaart niet echt waarom er paarden zelfs in het Z lopen die flink vasthouden in de schouders en rug...

Wil je trouwens de manier waar ik op rijd niet meer met de jouwe vergelijken. Gaat helemaal niet om de fases, maar om de hulpteugels, wordt niet graag vergeleken met iemand die hulpteugels nodig heeft bij het rijden. ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:54

Jij trekt te veel voorbarige conlusies. ;)
Ik zeg dat jij niet moet zeggen wat wíj al dan niet weten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:56

Chaos schreef:
Jij trekt te veel voorbarige conlusies. ;)
Ik zeg dat jij niet moet zeggen wat wíj al dan niet weten.

Nu zal je het krijgen. Wie was degene die beweerde dat ik een probleem had gehad met mijn vzpaard zonder gegronde reden? ;)

Zeg ik dat ergens dan? Heb het toch over veel mensen weten niet. Zeg nergens Chaos en co weten niet.. ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 00:00

Het gaat gewoon weer verder :Y)... Maar zal mijn mening proberen uiteen te zetten. Een hulpteugel is vooral ontwikkeld als hulp voor de mens. Een paard zal het worst wezen of het rond en nageeflijk heeft gelopen of lekker met het neusje eruit en eventueel in de wind of zelfs sterren bekijken? Alleen hoe lang willen we ons paard heel houden?
En dat weet een paard niet (hoe ga ik langer mee ;) ), maar wij mensen wel. Door het paard te gymnastiseren, van achter naar voren te rijden, op eigen benen te leren lopen. En als mens heb je een onafhankelijke zit en goede MOTORIEK nodig, je kan dus snel inspringen op de situatie. Dat maakt je van een wannabee tot een goede amazone of ruiter :D .
Maar goed, hulpteugels leren je paard (even in het algemeen), dat negatief gedrag pijn oplevert. Doe je als paard je hoofd omhoog en er hangt een wegversperring aan, dan doe je je hoofd weer braaf naar beneden. Dus dat kunnen we dwang noemen, maar is dwang altijd verkeerd? Nee, in goede handen kunnen we het paard leren de juiste spieren te gebruiken met behulp van hulpteugels. Daar gaat het dus om, wie is kundig genoeg?

En in Duitsland bestaan er complete ponyrubrieken, waarbij een hulpteugel (bijzetter), gebruikelijk is. Zodat de ruiter comfi kan zitten.

Dus x_Marr, zoek nog even verder op internet, en ik bedoel het niet als belediging, maar je (b)lijkt met een verzorgpony de wijsheid in pacht te hebben (je geeft wel stof voor discussie's :D ).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:02

maar waarom zou je dat dan met 'dwang' doen setteke?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:58

Setteke ik heb het idee dat je het topic niet goed hebt gelezen. Je reageert op dingen waar we het helemaal niet over hebben.

Hulp voor de ruiter? Waarom zou je als ruiter niks willen leren? Waarom zou je eeuwig op hetzelfde niveau blijven willen hangen terwijl je wel vind dat je paard vooruit moet?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:02

Tja, het ligt er heel erg aan op wat voor manier en welke hulpteugel er gebruikt wordt.

Mijn moeder reed ook met thiedemann op ons toen 3,5 jarige paard. Dan kon hij zijn hoofd niet helemaal omhoog doen (wat die wel eens deed en dan lekker rennen) en kon zij ontspannen rijden. Ik reed hem zonder, maar kon die stukjes zelf verwerken. Mams had daar hulp bij nodig... Dat vind ik een ander verhaal dan iets klakkeloos vastzetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:17

Hebben jullie jezelf dan nooit afgevraagd waaròm een paard z'n hoofd omhoog doet?
Het is namelijk een uiting van ongemak, pijn, te veel druk ervaren, onduidelijkheid/verwarring ervaren etc.
Je maakt het 't paard onmogelijk om zich te uiten, en daardoor zul je nooit weten wat er aan de hand is, wat er fout gaat en wat jij als ruiter niet goed doet. Hier kun je behoorlijk veel schade mee aanrichten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:20

Hij kon nog steeds zijn hoofd omhoog doen hoor, alleen niet zijn nek erop zetten. Wat hij deed als hij iets spannends zag. Zo kon ze hem heel vriendelijk ergens langs rijden, wat anders misschien geeindigd was in onbedoeld trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:26

In dat geval kun je veel beter werken aan de vertrouwensband met je paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:27

Nouja, voor die ene keer in de week dat zij reed. Je doet het paard er geen kwaad mee. Aan de hand had hij altijd al super veel vertrouwen maar erop nog niet, je moet toch ergens beginnen.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:17

JoviBan schreef:
In dat geval kun je veel beter werken aan de vertrouwensband met je paard.

Dat vind ik ook, als je goed vertrouwen met je paard hebt enzo, en dat hij wel rustig onder je kan blijven lopen, dan vind ik pas persoonlijk dat je er iets aan mag hangen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:48

x_Marr schreef:
Setteke ik heb het idee dat je het topic niet goed hebt gelezen. Je reageert op dingen waar we het helemaal niet over hebben.

Hulp voor de ruiter? Waarom zou je als ruiter niks willen leren? Waarom zou je eeuwig op hetzelfde niveau blijven willen hangen terwijl je wel vind dat je paard vooruit moet?

Omdat je als ruiter beter kan leren voelen met een paard wat fijn over de rug loopt. Hierdoor word je gedragen door het paard, wat maakt dat je als ruiter fijn met je paard kan meezitten in de beweging.

Ben je als ruiter nog niet zo heel kundig, en heb je een paard wat op zo'n moment graag gaat sterren kijken, dan maak je het je ruiter dus idd gemakkelijker om een goed gevoel te leren krijgen, om fijn de bewegingen uit te kunnen zitten, én om mee te kunnen gaan in die bewegingen. Het paard ondervindt hier op zo'n moment echt weinig last van.

Wanneer je dan als ruiter beter hebt leren rijden, kunnen de hulpteugels er ook direct af. :))

En ik ben eigenlijk van mening dat Setteke júist wel ingaat op de inhoud van onze discussie. Ze noemt alleen hetgeen jij niet wilt lezen.