Dressuur voor Springruiters en Springpaarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:30

JJCR schreef:
Mijn paard springt ook M niveau, maar kan wel bijna alle Z oefeningen, het een kan niet zonder het ander vind ik.

Wat versta jij onder 'Z' oefeningen dan?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:39

JJCR schreef:
dressuur is de basis van alles, zonder goede basis in de dressuur geen leuk te rijden springpaard! Dit is me altijd zo geleerd en ik blijf erbij! Mijn paard springt ook M niveau, maar kan wel bijna alle Z oefeningen, het een kan niet zonder het ander vind ik. ( als moeten het geen Z oefeningen zijn natuurlijk) maar een goede dressuurbasis is onontbeerlijk, ook voor een springpaard!

Inprincipe ben ik het wel met je eens maar het houd wel een keer op. Als je M springt moet je inprincipe een M dressuur proef door kunnen rijden. En bij het Z ook nog wel al ga ik bijvoorbeeld niet oefenen op een enkelvoudige gallopwissel. En ik vind ook niet dat als je in het 1,40 zit dat je een prix st george proef moet kunnen rijden.

JJCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:41

euh, appuyeren in galop, vliegende wissels, keertwendingen, contragalop (ontspannen) allemaal bevestigd en ontspannen. Opgericht en licht in de hand, makkelijke tempowisselingen... of ben ik mis dat dat Z oefeningen zijn? (ben niet echt thuis in de dressuurwereld)

JJCR

Re: Dressuur voor Springruiters en Springpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:41

waarom niet oefenen op een enkelvoudige galopwissel? Wel zo makkelijk in een parcours als ie eens verkeerd landt na de sprong...

JJCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:43

dat je geen grand prix proef moeten rijden als je 1.40m springt ben ik mee akkoord, je moet keuzes maken! maar ik ken geen enkel paard in 1.40m die geen galopwissel kan rijden! Die paarden zijn dressuurmatig toch ook wel goed voor mekaar (al kunnen ze niet op tegen een echt getraind dressuurpaard)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:50

JJCR schreef:
waarom niet oefenen op een enkelvoudige galopwissel? Wel zo makkelijk in een parcours als ie eens verkeerd landt na de sprong...

Dan ga je eerste terug naar stap dat lijkt me niet de bedoeling ;)

JJCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:52

ja, sorry hoor, had even verkeerd gelezen! Dacht dat het om de vliegende wissel ging! :o
als hij eenmaal de vliegende kent moet je natuurlijlk niet meer oefenen op een enkelvoudige wissel, das waar.
Je moet vanaf de basis opbouwen tot een niveau waar je in een springparcours wat aan hebt! :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:52

dat is toch een eenvoudige galopwissel?

JJCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:55

Een enkelvoudige galopwissel is als je van K tot x re galop hebt, bij x stapt en dan li galop aanspringt en zo verder doet. Een eenvoudige galopwissel is gewoon een wissel rijden. (niet om de zoveel passen, maar gewoon 1 wissel)
Bedoelde je dat?

JJCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:57

heb in je prof gekeken schoentje, denk niet dat ik jou het verschil nog moet uitleggen :) sorry hiervoor!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:04

@ JJCR: Schoentje weet het wel, maar jij niet.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:10

ik ben springruiter, geen dressuurruiter ;)
dat betekend dus niet dat ik alle dressuurtermen precies ken :D
ik dacht dat een galopwissel met stap dus een eenvoudige galopwissel heet, maar ik kan het dus compleet mis hebben. Waar zijn onze vaste dressuurruiters in dit topic?

Zag trouwens net dat het topic vandaag een maand loopt, ik vind het nog steeds leuk en nuttig! Toppie mensen!

JJCR, lees het topic eens door en discisseer met ons mee, je leert er best wel wat van!

JJCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:11

anneve: leg het me dan eens uit?!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:11

anneve schreef:
@ JJCR: Schoentje weet het wel, maar jij niet.

eenvoudige galopwissel dus?

JJCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:13

schoentje: ja, het is een heel topic om door te lezen, maar ben ervan overtuigd dat ik er iets van leer! :)
Anneve: ik heb het zo altijd geleerd (lesgeeftser reed jonge paarden voor ludo phillipaerts) dus ik nam aan dat ik het juist had aangeleerd.... of niet?

JJCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:13

of gooi ik ze nou helemaal door mekaar???? :)
pfff die termen altijd e!!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:14

schoentje schreef:
dat is toch een eenvoudige galopwissel?

+:)+

Je hebt helemaal gelijk ik was het woord even kwijt :o

JJCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:17

goed, excuses dan, dan heb ik de termen door elkaar gegooid! :)
Maar ik blijf bij men mening, dat je springpaard ook dressuurmatig toch redelijk voor mekaar moet zijn, zodat je een fijn te rijden paard hebt op concours!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:20

JJCR schreef:
Maar ik blijf bij men mening, dat je springpaard ook dressuurmatig toch redelijk voor mekaar moet zijn, zodat je een fijn te rijden paard hebt op concours!

Uiteraard maar er is ook niemand die dat ontkend hier denk ik.

JJCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:26

Das waar! :)
Heb al een deel doorgelezen en het deeltje over hunter vindt ik wel interessant. Ik ben ook zo iemand die nogal snel begint de klooien in de afstanden op parcours, en een groot deel van die fout ligt idd in het tempo niet kunnen bewaren. Mijn paard komt in de wending nogal snel terug en dan moet ik steeds beetje duwen voor het tempo er terug in te krijgen. Resultaat: afstand en ritme naar de botten!
Er wordt hier hard aan gewerkt, maar dit is idd belangrijker dan 5 of 6 galopsprongen. En tellen wil idd ook helpen, doe ik ook nog steeds in men lessen en parcoursen.

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:31

sporter schreef:
JJCR schreef:

Uiteraard maar er is ook niemand die dat ontkend hier denk ik.

nope, daarom zou een klein beetje het topic doorlezen wel goed zijn. Niet elke post, maar sommige pagina's lezen kan echt wel interessant zijn.
Heb je uit het doorlezen vragen en/of opmerkingen, plaats ze dan, dan hebben we weer stof tot discussie ;)

edit: is gedaan zie ik :D

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:33

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar moet wel even zeggen dat Roelie bril echt top is en dat hij súper fijn les geeft! ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:35

JJCR schreef:
euh, appuyeren in galop, vliegende wissels, keertwendingen, contragalop (ontspannen) allemaal bevestigd en ontspannen. Opgericht en licht in de hand, makkelijke tempowisselingen... of ben ik mis dat dat Z oefeningen zijn?

Ik , als dressuurruiter, heb altijd een beetje hekel aan de term 'Z' oefeningen... Dan lijkt het namelijk net of het kunstjes zijn. De essentie van dressuur is namelijk dat je alle basisaspecten van het skala behoudt tijdens de oefeningen. Daar moet de nadruk op liggen. Het doel is dit te perfectioneren (en dat doen dressuurruiters, of althans, dat zouden ze moeten doen). Als je daar niet gericht op traint, dan blijfen het oefeningetjes, oftewel kunstjes op zich.

De vraag is dus aan jou als springruiter of jij denkt met jou 'Z' oefeningen succesvol door een Z proef heen te komen? Focus jij je in de training op detais zoals dressuurruiters dat doen? Want ik ben bang dat je anders de dressuur en de 'Z' oefeningen toch een beetje onderschat....

Bijvoorbeeld vliegende wissels. eerder waren wij het er hier al over eens dat die voor een springruiter gewoon functioneel moet zijn. Paard moet gewoon van de ene in de andere galop zonder naar de draf of stap te gaan. Of dit scheef, van voor naar achter of vlak gesprongen gaat, maakt voor een springruiter niet uit. Als het paard maar omgaat op de hulpen. Echter: in de dressuur scoor je voor een vlakke nagesprongen wissel een 3 of een 4. Dus aan een wissel als 'Z' oefening worden hogere eisen gesteld. Die meoet recht, van achter naar voor, en goed niet-vlak doorgesprongen. Je paard laten wisselen is niet zo moeilijk. Een goede Z-wissel springen is weer een ander verhaal.... Het is maar wara je op traint. Dus om automatisch er van uit te gaan dat een M of Z springruiter ook wel M/Z dressuurniveau beheerst (zonder in de dressuur uit te komen of er gericht op te trainen)? dat vind ik echt te kort door de bocht.

schoentje schreef:
ik dacht dat een galopwissel met stap dus een eenvoudige galopwissel heet, maar ik kan het dus compleet mis hebben. Waar zijn onze vaste dressuurruiters in dit topic?

Joehoe!!! Hiero :D Je hebt gelijk; galopwissel door de stap is een eenvoudige wissel.

JJCR schreef:

Klopt, alleen hadden we het er eerder al over dat dressuur voor een springruiter vooral functioneel moet zijn en dat dressuurruiters de boel perfectioneren. Daardoor ontstaan er wel verschillen in de uitvoering, zie bijvoorbeeld mijn wissel-voorbeeld... Maar er zijn ook veel overeenkomsten (des te meer). Mijn enige punt is dat goed Z-niveau rijden/goed dressuurrijden nog wel eens wordt onderschat.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:40

Het blijft lastig die afstanden. Ik weet het (op papier) allemaal wel maar dan de praktijk hé!

Ik had het gister nog, rij van iemand anders een klein paardje (E pony ;-)) in het 1.25 hier in Duitsland. Vindt ik best spannend want het paardje heeft geen grote galop en is dressuur matig niet voor elkaar zoals ik dat zou willen (maar spring er alleen 1 á 2 x in de week mee).

Gister lijntje gesprongen, stijl- 18 meter - oxer - 7.5 meter - stijl.
1e keer kwam ik met te weinig galop in, veel te groot op de oxer, veel te ruim in de dubbel.
DUS poging 2, gas geven, hand er aan......Ik kwam (natuurlijk) veel te dol in, 3.5 galopsprong op de 18 meter, 2 galopsprongen tussen de dubbel, ZUCHT :n :? ;-)

3e poging, prima. Het kwartje is weer gevallen.
Laatst bijgewerkt door muc op 24-09-10 16:03, in het totaal 2 keer bewerkt

JJCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:43

Maar hoe leer je nou echt goed afstanden zien, ik weet wel, km's maken, km's maken en nog eens km's maken zeker. Ik oefen ook veel met balken op de grond, dan is het niet zo erg als ik eens fout kom. Lijnen leggen en dan het aantal galopsprongen wisselen, eens 4, eens 5 eens 7....
Mijn paard is ook niet de handigste, dus als ik mis kom zal hij wel springen, maar me niet redden en in het M mis komen is niet leuk! :)
Iemand een gouden tip missch?

jasmijn78: het spijt me als ik je het gevoel heb gegeven dat ik Z-oefeningen als kunstjes zie! Is zeker niet men bedoeling geweest, heb veel respect voor dressuurruiters en ik weet wel zeker dat ik geen Z-proef uitrij met goede punten!
Ik oefen echter wel dat mijn paard bv een goede wissel springt! Hij moet recht zijn, gelijk om en van achter naar voor zijn. Niet zomaar laten omspringen.
Ik rij op een stal waar goede springpaarden worden gefokt, maar ze zijn wel heel erg bezig met de dressuur ook. Ik zeg niet dat we een zz licht proef moeten kunnen rijden, maar onze oefeningen moeten wel goed zijn. De paarden moeten in het appuyeren bv wel goed buigen, een mooi voorbeen hebben en goed ondertreden... niet zomaar iets rijden en het een appuyement noemen!
Ik zeg niet dat dit voor alle oefeningen geld, maar ik probeer men paard in alle oefeningen van achter naar voor te rijden, licht in de hand te houden en goed te rijden. Als ik in een parcours een wissel rij en hij blijkt na afloop scheef te zijn geweest ook al was hij gelijk krijg ik van men lesgeefster als opmerking, hey je wissel was wel scheef!
Maakt dit van mij dan meer een allrounder missch :D