Is dit de veilige manier van paarden inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:40

Shadow0 schreef:
Hinke schreef:
Maar ze heeft dit paard nu goed ingereden, wat is het probleem precies? Mag ze er niet afvallen? Of mag een paard er niet eens vandoor schieten?

Wat mij betreft: niet regelmatig nee. Ik zie namelijk volstrekt niet in waarom dat nodig is, als je paarden ook gewoon kunt leren dat ze er niet vandoor hoeven te schieten. Met alle respect maar IK vind dat de meeste paarden slecht worden opgevoed en dat er ontzettend veel slecht gedrag wordt geaccepteerd van paarden (gedrag op de weg, slaan naar andere paarden). Daar maken veel mensen zich makkelijk vanaf met 'dat is nou eenmaal zo'. Maar dat is vooral een excuus om zelf de moeite niet te nemen je paard behoorlijk te leren hoe het zich gedragen wordt. En dat kan bij het gros van de paarden heel prima. Het zijn de mensen die daarin tekort schieten.

Dat kan je wel willen en dat kun je een paard zeker leren. Maar de eerste paar keren dat je erop zit, heb je dus nog niks om op terug te vallen. Heel veel van wat je op de grond leert gaat mee naar boven, maar in momenten van stress of doodgewone schrik kan het paard wel eens vergeten dat hij met die nieuwigheid op zijn rug net zo moet reageren als wanneer de baas ernaast staat. Dus ja, je kan je paard een heel eind voorbereiden, maar in een nieuwe situatie is het toch weer moeilijker voor het paard en daar moet je wel aan denken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:44

Lovely schreef:
Dat kan je wel willen en dat kun je een paard zeker leren. Maar de eerste paar keren dat je erop zit, heb je dus nog niks om op terug te vallen. Heel veel van wat je op de grond leert gaat mee naar boven, maar in momenten van stress of doodgewone schrik kan het paard wel eens vergeten dat hij met die nieuwigheid op zijn rug net zo moet reageren als wanneer de baas ernaast staat.

Absoluut, maar daar was in het filmpje niet direct sprake van: daar waren de dingen die nu misgingen vooral te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:55

Shadow0 schreef:
Lovely schreef:
Dat kan je wel willen en dat kun je een paard zeker leren. Maar de eerste paar keren dat je erop zit, heb je dus nog niks om op terug te vallen. Heel veel van wat je op de grond leert gaat mee naar boven, maar in momenten van stress of doodgewone schrik kan het paard wel eens vergeten dat hij met die nieuwigheid op zijn rug net zo moet reageren als wanneer de baas ernaast staat.

Absoluut, maar daar was in het filmpje niet direct sprake van: daar waren de dingen die nu misgingen vooral te voorkomen.

Dat weet jij helemaal niet, dat neem je alleen maar aan. Het is namelijk heel goed mogelijk dat ookal is dit paard braaf geweest met hangen vanaf rechts etc. dat hij het toch eng vindt dat er boven hem iemand beweegt. Die paarden heb je en dit is er misschien eentje van. Die paarden moet je eigenlijk veel meer herhalen, maar je moet ook een keer je been erover doen, eens komt er een eerste keer. Dan zou ik trouwens alsnog de hele riedel opknippen in kleine stukjes en die stapjes eerst in het klein herhalen, maar zo ziet iedereen het weer anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:56

Doet me denken aan de uitspraak *olifant door de porseleinkast*.
Kan het wat minder misschien?

Hoe je het ook wendt of keert, het paard is onvoldoende voorbereid en hier behoorlijk overdonderd.
Ze zullen best al iets eerder met dit paard gedaan hebben, maar wat er nu ging gebeuren, daar was het paard nog lang niet klaar voor.
Ook gebeurt er veel te veel in één keer.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:57

suus_ schreef:
Longeerlijn vind ik niet oké met inrijden
Hij kan zich vast draaien en als ruiter kun je niets doen op een onbeleerd paard.
Ook heb je te veel afstand op een gegeven moment om het paard te sturen.
Ik vind dat je het best met een (langer) halstertouw het paard kunt leiden als er iemand voor het eerst op zit.

Ook zou ik dat vrouwtje een longeerles willen aanraden...

Paarden leren niet als ze zo gespannen zijn dus ik denk dat het paard niet veel opgestoken heeft behalve stress/spanning bij de volgende keer..

Ik ga toch wel grotendeels mee met mijn naamgenote.
Ik heb Asra ook erg rustig in alles benaderd, van vroeger uit doe ik dat al zo.
Het eerste keer erop kruipen ging ook indd een een halstertouw met iemand die hem zeker hoe dan ook vast zou houden.
Ik heb gewacht tot ik na een paar dagen merkte dat het hangen zonder enige spanning verliep en ben toen pas op Asra gaan zitten, eerst paar seconden met halthouden , en zo elke 5 dagen iets verder.
Begon ie te stressen of trillen van angst oid, ging ik weer rustig een stapje terug.
Niks overhaast daarmee bereik je het meest, duurt wel wat langer maar beter dan diit soort dingen, ik heb het er aardig mee kunnen voorkomen op de rustige manier :)

Maar denk dat iedereen z'n mening heeft over het beleren/licht aanrijden/ inrijden enz

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:58

Ik heb met verbazing naar de filmpjes gekeken. Ik snap niet waarom ze die halsverlenger gebruiken.
Het paard is er duidelijk nog niet klaar voor. Waarom dan toch door gaan?
Aan de longeerlijn vind ik meer dan logisch. Je kunt een paard niet sturen waar je voor het eerst op zit.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 04-08-10 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 17:58

Even ter informatie;
We waren al weken bezig met dit paard.
Ernaast hangen, eroverheen liggen, bewegen met vanalles. Het stomme was dat ik zelfs in dameszit erop kon zitten, zelfs in draf. En dat ging prima. Zijn paniekmoment was het moment waarop we echt gingen zitten.
En dat paard werd een beetje link, omdat hij tegen ons ging vechten, door dat elastiek vocht hij nietmeer tegen ons, maar hield hij zichzelf in bedwang.
Nogmaals; ik heb op dat paard gezeten! Amazonezit! Maar dit lukte niet.
na een paar weken hebben we het opgegeven, het paard is verkocht aan iemand die hem wilde inrijden.

reactie van de eigenaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:58

JG, een deel en ik denk dat dit paard bang is voor het rechterbeen, maar ik denk ook dat dit een paard is waarbij die angst niet zo makkelijk om te buigen is en zeker niet met dezelfde mensen en dezelfde aanpak.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:59

Als je het goed doet, is het opstappen en wegrijden.
Het enige basis werk van enkele weken, is bijgezet longeren. Zonder zadel, met singel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:00

Het is goed om te weten dat het paard een nieuwe baas gevonden heeft waar hij wel vertrouwen in kon vinden :).

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Is dit de veilige manier van paarden inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:01

ik vind het niet bepaald een goede reactie van de (ex)eigenaren
als iets niet lukt verkopen
ik hoop dat de nieuwe eigenaar weet wat die moet doen met het paard

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:03

HorseTopShop schreef:
Ik heb met verbazing naar de filmpjes gekeken. Ik snap niet waarom ze die halsverlenger gebruiken.
Het paard is er duidelijk nog niet klaar voor. Waarom dan toch door gaan?
Aan de longeerlijn vind ik meer dan logisch. Je kunt een paard niet sturen waar je voor het eerst op zit.

Ik ging aan een dubbele longeerlijn achter mijn paard lopen om hem te leren sturen op aanraden van de eigenaar, die al meerdere jongere paarden heeft ingereden. Kanwel hoor, tis moeilijk maar t kan wel. Ze plakken ook meestal aan de bakrand trouwens.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:04

Epona_ schreef:
Ik vind dit precies een voorbeeld van 'we halen je uit de wei na 3 jaar en stappen er direct op'. Het paard is zo ontzettend gespannen als ze er nog maar aan gaat hangen. Volgens mij doen ze veel te veel, willen ze veel te veel op een dag. Het gene wat zij op een uur doen, zou ik spreiden over een week. Je ziet dat het paard nog niet eens gewend is van een ruiter die er naast staat en hangt. En die elastiek, geen woorden voor :n . Dan willen ze paarden leren om op eigen benen te lopen in een mooi evenwicht :?

Eigenlijk kwam dit ook in mij op.
Bij ons deden ze dit ook bij een paardje van nog net geen 3 , zadel erop, rondslingeren, beugelriemen er meteen aan, volgende dag hangen.
Mij te snel ik doe over het hele zadelmak maken/wennen al 1,5 week als het ff kan.
Heb ook het idee dat dit paardje eigenlijk nog helemaal niet gewend was aan hangen laat staan misschien het zadel 2x opgehad heeft.
Bijzet, tja hij kent dit denk ik ook nog niet echt, waardoor ie met stijgeren sneller achterover klapt, nee mij niet gezien met overhaast gebeuren, bijzet, en longe :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:07

suusiejj schreef:
Epona_ schreef:
Ik vind dit precies een voorbeeld van 'we halen je uit de wei na 3 jaar en stappen er direct op'. Het paard is zo ontzettend gespannen als ze er nog maar aan gaat hangen. Volgens mij doen ze veel te veel, willen ze veel te veel op een dag. Het gene wat zij op een uur doen, zou ik spreiden over een week. Je ziet dat het paard nog niet eens gewend is van een ruiter die er naast staat en hangt. En die elastiek, geen woorden voor :n . Dan willen ze paarden leren om op eigen benen te lopen in een mooi evenwicht :?

Eigenlijk kwam dit ook in mij op.
Bij ons deden ze dit ook bij een paardje van nog net geen 3 , zadel erop, rondslingeren, beugelriemen er meteen aan, volgende dag hangen.
Mij te snel ik doe over het hele zadelmak maken/wennen al 1,5 week als het ff kan.
Heb ook het idee dat dit paardje eigenlijk nog helemaal niet gewend was aan hangen laat staan misschien het zadel 2x opgehad heeft.
Bijzet, tja hij kent dit denk ik ook nog niet echt, waardoor ie met stijgeren sneller achterover klapt, nee mij niet gezien met overhaast gebeuren, bijzet, en longe :)

Zo is mijn haf ruin in eerste instantie ook zadelmak gemaakt, met 4 volwassen mannen eraan hangen en opstappen maar!
Gelukkig kocht ik hem vlak daarna en het rijden gaat nu helemaal super maar opstappen is nog een heel tijd een probleem geweest. En dan denk je ik haal er iemand bij om hem vast te houden en dan paniekt die nog veel harder.

Mijn tip voor inrijden.
Kennis - ervaring - rust - geduld. En dan kom je er!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:11

Dat er een longeerlijn wordt gebruikt, vind ik totaal niet gek.
Maar wees wel geduldig.
Zoals dit filmpje, is het veel te gestresst en onrustig.
Naar mijn idee zit het paard ook met veel te veel spul vast, zoals op het eerste filmje

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:14

Lovely schreef:
Dat weet jij helemaal niet, dat neem je alleen maar aan. Het is namelijk heel goed mogelijk dat ookal is dit paard braaf geweest met hangen vanaf rechts etc. dat hij het toch eng vindt dat er boven hem iemand beweegt.

In de filmpjes zie je duidelijk dat het paard allemaal waarschuwingssignalen afgeeft, en dat de begeleiders daar niets mee doen maar een volgende stap zetten terwijl de vorige nog niet goed is afgerond: ze vragen iets nieuws terwijl het duidelijk is dat het paard er nog niet klaar voor is. Dat vind ik vermijdbare en onnodige spanning en risico's.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:15

Ulfeino schreef:
En toch vind ik het Niet goed dat je een topic opent met filmpjes van iemand anders, ook niet als je ze "gewoon" van youtube kunt halen, naar mijn mening doe je dat gewoon niet :n

Je bedoelde ws Niet goed...
Ik vind dit eigenlijk ook wek beetje rare manier van doen, maar dat even terzijde.

Longe is zoalsik al zij, bij verstandig gebruik, niet raar of verkeerd imo.
De vele extra teugels en andere dingen, mex neusriem ed wil, imo.
Zeker nu dit een goede en rustige basis moet zijn voor het paard.
Later kan je altijd nog andere dinge erbij haken, maar laat aub eerst de basis goed zijn.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:17

Zoals het paard hier loopt vind ik ook niet echt een oke manier van inrijden, zoveel spanning. Maar wat ik veel erger vind om te zien dat het paard best wel strak aangespannen staat. Longeerlijn dus oke maar de touwtjes waarmee hij vast staat (en de "omheining") niet oke.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:23

Ik vind eerder te kleine ruimte, doordat er teveel rotzooi als afzetting is gebruikt veel gevaarlijker, als het in paniek vandoor wil, dan gaat ie overal doorheen en te kleine ruimte en paard wil hard gaan dan is er kans op blessure en of onderuitgaan.

liever de hele bak vrij van voorwerpen en alles in alle rust voorbereiden en dan geen longeerlijn gebruiken natuurlijk, dat is ook erg gevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:27

HorseTopShop schreef:

Je kunt een paard al heel veel leren vanaf de grond. Ook "de stuur en de rem".
Zelf zie ik de toegevoegde waarde van een longeerlijn niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:34

Jolliegirl schreef:
Ze waren al weken bezig met dit dier.
Lees mijn dikgedrukte post even.

Gelezen, en? Wat illustreert dat verder dan dat het vermoedelijk al weken niet erg goed aangepakt werd? Het filmpje illustreert dat ze op dat moment in elk geval niet genoeg inzicht toonden in de reacties van het paard. Dat kan natuurlijk, iedereen heeft van die momenten dat het echt niet lukt, dat je je mee laat slepen, dat dingen escaleren. Het wordt echter vervolgens gebracht alsof het paard te moeilijk is, en dat wekt bij mij de indruk dat ze het inzicht ook echt niet hebben, niet kritisch genoeg zijn naar de invloed van hun eigen handelen op het paard.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:38

Als er zoveel mee bezig zijn, dit als uitkomst heeft, dan denk ik dat ze ook beter niet met een ander paard aan de slag kunnen gaan eerlijk gezegd.

Hoewel ik het totaal niets eens ben met de elastieken enz., kan ik niet beoordelen waarom ze daar voor hebben gekozen.
Maar als je een paard wilt beleren en je wil je benen aan twee kanten zien te krijgen (wat ik al bizar vind, dat dat dus niet kon), en je kiest deze manier (hoe twijfelachtig de ook kan zijn) is het handig om iemand de longe te geven die longeren kan en snapt dat schreeuwen niet zal werken om het paard vertrouwen te geven in zichzelf en de persoon op zijn rug.

Het paard vind het eng en schreewend belonen zal voor het paard klinken als dat er iets mis is.
En blijkbaar is het dus ook niet goedgekomen bij deze mensen. Jammer voor het paardje. Je moet wel een kanjer zijn wil je deze tegenstrijdige signalen die in het filmpje te zien zijn wel begrijpen. Hoeveel paarden zouden er nog volgen?

TGSJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:49

hoeveel moeten er wel niet volgen willen ze doorhebben dat het niet de goede manier van zadelmak cq inrijden van een paard is.

Gelukkig heeft het arme paard hopelijk een beter huis gekregen.

peer05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:54

Jolliegirl schreef:
Hierbij jullie meningen gevraagd....
het inrijden van een paard aan de longeerlijn..
Ik heb het dan niet over die strakke bijzet, maar puur over het gevaar wat er kan zijn met de longe

Dit is ook niet bedoeld deze mensen af te kraken, maar ben even benieuwd wat de 'voor's en tegen's zijn' van het inrijden met een longe erbij.

was dit niet het oorspronkelijke onderwerp van het topic en niet al het gedoe of deze mensen nou amateurs zijn ja of de nee en wat ze wel allemaal niet fout doen
ik zeg niet dat ik het de perfecte manier van inrijden vind maar ik vind wel dat we afdwalen van het oorspronkelijke onderwerp
Laatst bijgewerkt door peer05 op 04-08-10 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:55

Mensen zijn dubbele mateurs
1. zo richt je een paard niet af, sterker nog is levensgevaarlijk voor de amazone, zielig voor het paard en totaal ondoelmatig bezig zijn.
2. als je dat dan nog niet eens zelf door hebt, ben je ook nog zo dom om het op youtube te zetten. Foutje.