Shadow0 schreef:Hinke schreef:Maar ze heeft dit paard nu goed ingereden, wat is het probleem precies? Mag ze er niet afvallen? Of mag een paard er niet eens vandoor schieten?
Wat mij betreft: niet regelmatig nee. Ik zie namelijk volstrekt niet in waarom dat nodig is, als je paarden ook gewoon kunt leren dat ze er niet vandoor hoeven te schieten. Met alle respect maar IK vind dat de meeste paarden slecht worden opgevoed en dat er ontzettend veel slecht gedrag wordt geaccepteerd van paarden (gedrag op de weg, slaan naar andere paarden). Daar maken veel mensen zich makkelijk vanaf met 'dat is nou eenmaal zo'. Maar dat is vooral een excuus om zelf de moeite niet te nemen je paard behoorlijk te leren hoe het zich gedragen wordt. En dat kan bij het gros van de paarden heel prima. Het zijn de mensen die daarin tekort schieten.
Dat kan je wel willen en dat kun je een paard zeker leren. Maar de eerste paar keren dat je erop zit, heb je dus nog niks om op terug te vallen. Heel veel van wat je op de grond leert gaat mee naar boven, maar in momenten van stress of doodgewone schrik kan het paard wel eens vergeten dat hij met die nieuwigheid op zijn rug net zo moet reageren als wanneer de baas ernaast staat. Dus ja, je kan je paard een heel eind voorbereiden, maar in een nieuwe situatie is het toch weer moeilijker voor het paard en daar moet je wel aan denken.

. Dan willen ze paarden leren om op eigen benen te lopen in een mooi evenwicht