Achterbeengebruik Totilas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: Achterbeengebruik Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:53

Weten mensen uberhaupt wel wat met slingerwerking bedoelt wordt :?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:54

Ik ben de draad helemaal kwijt... :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:55

Miska schreef:
Ik ben de draad helemaal kwijt... :?

Ik ook _O-

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 16:55

anneliesdj schreef:
x_Marr schreef:
Ja Anneliesdj.

Wahaha, hoeveel brillen heb jij op je neus dan?
Denk dat je er nog een paar nodig hebt :+
_O- _O- :')

http://www.agnes-tenwolde.nl/bokt/aken-2010/527.jpg

Volgens mij bedoelt ze dat het been dat al op de grond staat te weinig onder de massa staat. ;)

En Mar ik weet eigenlijk niet wat er precies bedoelt wordt met slingerwerking, kun je dat uitleggen? :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:57

x_Marr schreef:
Een foto op het verkeerde moment bestaat niet. Ja als je het fototechnisch gaat bekijken, maar niet kwa rijden.

Zijn achterbeen staat daar trouwens al op de grond. En dat achterbeen staat toch echt te ver onder de massa vandaan.

Al?
Het ene been is net vertrokken en het andere been staat al even.
Ik weet niet waar je 't over hebt maar of je nu het staande of het opgetilde been bedoeld, er klopt niets van.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:57

Volgens mij zit het zo met het achterbeen: Totilas maakt een enorme pas met het voorbeen, we zijn het daar allemaal over eens. Door dat de tijd die in deze pas kruipt, langer is dan bij het 'normalere' beeld, (dat we kennen van bv. HD Sunrise,...) moet het achterbeen ook een 'langer durende' pas nemen. Meer naar voor kan het bijna niet meer, zoals je kan zien op de vele slow motion filmpjes. Daarom laat Totilas zijn achterbeen langer staan, wat dus eigenlijk naar stuwen evolueert.

Moest hij, volgens mij, geen enorme passen met die voorbenen maken, zou hij perfect dragen. Dit is gewoon onmogelijk omdat de pas met het voorbeen langer duurt! Hij moet dat achterbeen wel blijven staan.

Ik zou persoonlijk hem zelf ook wat liever zien dragen ipv stuwen, maar dat zal dus ten koste gaan van die super passen van voor.

PS : Volgens mij komt het hier door, maar dit kan ook volledig fout zijn hoor :D Als iemand kan verbeteren, graag! ;)

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:02

Bomba schreef:
Dan is er dus sprake van teveel voorbeengebruik, een incorrect voorbeengebruik dus..

Incorrect gaat wat ver, wel vindt ik dat de beweging van het achterbeen en voorbeen niet harmonieus overkomt.

Wij hebben er 1 staan die dat ook laat zien, een hele kluif om zo`n paard niet met zijn voorbenen te laten wapperen.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:03

Precies en dat geeft een vertekend beeld en iedereen is er lyrisch over, terwijl ik het helemaal niet zo mooi vind om te zien.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:04

Mij kan het persoonlijk ook niet bekoren.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:06

Nee, oke alleen volgens de klassieke rijkunst hoort het wel in harmonie te zijn en dat is het gewoon niet.
En dat vind ik persoonlijk jammer, want als dat wel zo was dan gaf het een nog gaver totaal beeld! :j

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:07

*komt uit de lucht vallen*

2002:
Afbeelding

2010:
Afbeelding

Ik vind persoonlijk het tweede beeld fijner..
Maargoed ik heb er weinig verstand van aangezien ik alleen maar kan dromen van het niveau van Edward en Totilas.
Aangezien ze voor ieder onderdeel al eens een 10 hebben gehaald, vind de jury het achterbeengebruik van Totilas wel juist.
En ik denk niet dat zij zo onbekwaam zijn om enkel naar het spectaculaire beeld te kijken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:09

Epona_ schreef:
Volgens mij zit het zo met het achterbeen: Totilas maakt een enorme pas met het voorbeen, we zijn het daar allemaal over eens. Door dat de tijd die in deze pas kruipt, langer is dan bij het 'normalere' beeld, (dat we kennen van bv. HD Sunrise,...) moet het achterbeen ook een 'langer durende' pas nemen. Meer naar voor kan het bijna niet meer, zoals je kan zien op de vele slow motion filmpjes. Daarom laat Totilas zijn achterbeen langer staan, wat dus eigenlijk naar stuwen evolueert.

Moest hij, volgens mij, geen enorme passen met die voorbenen maken, zou hij perfect dragen. Dit is gewoon onmogelijk omdat de pas met het voorbeen langer duurt! Hij moet dat achterbeen wel blijven staan.

Ik zou persoonlijk hem zelf ook wat liever zien dragen ipv stuwen, maar dat zal dus ten koste gaan van die super passen van voor.

PS : Volgens mij komt het hier door, maar dit kan ook volledig fout zijn hoor :D Als iemand kan verbeteren, graag! ;)

Geloof dat je gelijk hebt :j
Laatst bijgewerkt door Air op 20-07-10 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:10

anneliesdj schreef:
x_Marr schreef:
Een foto op het verkeerde moment bestaat niet. Ja als je het fototechnisch gaat bekijken, maar niet kwa rijden.

Zijn achterbeen staat daar trouwens al op de grond. En dat achterbeen staat toch echt te ver onder de massa vandaan.

Al?
Het ene been is net vertrokken en het andere been staat al even.
Ik weet niet waar je 't over hebt maar of je nu het staande of het opgetilde been bedoeld, er klopt niets van.

Jammer dat je dan niet onderbouwt waarom het niet klopt.
Dat al omdat je zei dat het achterbeen nog niet stond.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:11

x_Marr schreef:
Geloof dat je gelijkt hebt :j

Wat is dan het punt?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:13

anneliesdj schreef:
x_Marr schreef:
Geloof dat je gelijkt hebt :j

Wat is dan het punt?

Dat dat niet correct is?
Paard moet dragen, niet stuwen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:15

Op zich prima discussie hoor, als je iets anders ziet of meent te zien dan je altijd geleerd hebt, moet je daar zeker vragen bij stelllen.
Totilas heeft natuurlijk een spectaculair voorbeengebruik. Door het heffen maakt het voorbeen een veel grotere beweging dan het achterbeen waardoor het volgens mij lijkt dat het achterbeen achter blijft.
De foto's die doorgaans geplaatst worden, laten het moment zien dat het voorbeen het hoogst is. maar dat geeft een wat vertekend beeld.
Hieronder 2 momenten uit de slow motion om te laten zien wat ik bedoel. Nuanceert de discussie toch, nietwaar?
N.B. de momenten komen uit de zelfde pas! (is met screenshots uit youtube gedaan, dat maakt timen wat lastig)
Afbeelding

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:15

SuzannePerla schreef:
*komt uit de lucht vallen*

2002:
Afbeelding

2010:
Afbeelding

Ik vind persoonlijk het tweede beeld fijner..
Maargoed ik heb er weinig verstand van aangezien ik alleen maar kan dromen van het niveau van Edward en Totilas.
Aangezien ze voor ieder onderdeel al eens een 10 hebben gehaald, vind de jury het achterbeengebruik van Totilas wel juist.
En ik denk niet dat zij zo onbekwaam zijn om enkel naar het spectaculaire beeld te kijken.

Die uit 2010 is duidelijk wel geheel on-correct aangezien er nog 1 been aan de grond staat, duidelijk een tactfout.
Tja, zelfs de beste maken fouten, zoals Edward zelf ook vaak zegt. :Y)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:19

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:20

beantsje schreef:
Op zich prima discussie hoor, als je iets anders ziet of meent te zien dan je altijd geleerd hebt, moet je daar zeker vragen bij stelllen.
Totilas heeft natuurlijk een spectaculair voorbeengebruik. Door het heffen maakt het voorbeen een veel grotere beweging dan het achterbeen waardoor het volgens mij lijkt dat het achterbeen achter blijft.
De foto's die doorgaans geplaatst worden, laten het moment zien dat het voorbeen het hoogst is. maar dat geeft een wat vertekend beeld.
Hieronder 2 momenten uit de slow motion om te laten zien wat ik bedoel. Nuanceert de discussie toch, nietwaar?
N.B. de momenten komen uit de zelfde pas! (is met screenshots uit youtube gedaan, dat maakt timen wat lastig)
Afbeelding

Ik ben het met je eens, zie wat je bedoeld en de foto's zijn perfekt ter illustratie MAAR; ze komen niet uit dezelfde pas :)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:21

krackertje schreef:
[
Incorrect gaat wat ver, wel vindt ik dat de beweging van het achterbeen en voorbeen niet harmonieus overkomt.

Er is niks mis. Alles gaat vanuit het achterbeen eerst...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:24

anneliesdj schreef:
beantsje schreef:
Afbeelding

Ik ben het met je eens, zie wat je bedoeld en de foto's zijn perfekt ter illustratie MAAR; ze komen niet uit dezelfde pas :)

De tweede foto zou zo'n 0.5 sec later zijn geweest en rijtechnisch correct.(is idd niet dezelfde pas) :P
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 20-07-10 17:25, in het totaal 2 keer bewerkt

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:25

ceasario, ik zeg ook niet dat er iets mis is, ik vindt het geen harmonieus beeld geven.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:25

@ ceasario

Ik vind bij jouw stills zijn rug gebruik maar matig hoor...
Niet echt vanuit de oprichting.
Rug is kaarsrecht, hij gaat niet 'zitten' in de achterhand zeg maar.
Maar dat is vanuit mijn perspectief.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:27

Allereerst even vooropgesteld...ik ben geen deskundige. Ik ben slechts toeschouwer die het niveau van rijden van de "groten" nog niet op kilometersafstand kan benaderen...maar dat even ter zijde.

Als toeschouwer keek ik vroeger in de jaren negentig naar de topdressuurruiters en ik werd stil. Ik kreeg kippevel en kon ademloos kijken. Ik kon volkomen ontroerd raken door de paarden, zoals ze daar hun best deden.

Ik kijk nu bijna nooit meer naar de topsport. Want het kijkt voor mij niet meer prettig. Ik kan niet beschrijven wat het is. Ik kan niet zeggen...het is het achterbeen...of het is dit of het is dat.... Ik kan alleen maar zeggen dat ik er moe van word als ik er naar kijk. Ik word er zelf onrustig van. Het spreekt mij niet meer aan, het raakt mij niet meer (ja soms nog even....sommige momenten en sommige ruiters), het irriteert me en daar word ik onrustig van.

Of dat goed of slecht is in het algemeen kan ik niet zeggen. Wat ik wel kan zeggen is dat er iets veranderd is. Is dat een verbetering?
Dat hangt er vanaf vanuit welk perspectief je het bekijkt. Volgens de juryleden wel, want die punten hoger dan ooit. En waarschijnlijk volgens de ruiters en trainers dan ook...want die trainen voor de punten....
Maar vanuit mijn perspectief bezien niet meer....want ik vind er niks meer aan... het raakt me niet meer....
Maar gaat het om wat ik vind? Nee...het gaat om wat de trend is die ingezet is. Tenminste als je aan de top wilt blijven. En die trend is zoals de huidige paarden bewegen, waarbij de beweging van de voorbenen vaak groter is dan die van de achterbenen. Dat wil dus niet zeggen dat de achterhand niet meer meekomt....maar de achterbenen en de voorbenen gaan niet meer synchroon. En vroeger vond men dat juist belangrijk, dat de ruimte tussen de beide voorbenen in de beweging, hetzelfde was als de ruimte tussen de beide achterbenen (de driehoeken die dat vormt, voor de kenners van de theorie van de ORUN). En terwijl ik dat nu zo opschrijf bedenk ik me, dat dat waarschijnlijk hetgene is wat ik niet prettig vind om te zien...
Maar smaken verschillen...er zijn legio die dat wel prachtig vinden...en wellicht is dat het nieuwe doel wat zich nu ontwikkelt: dat de achterbenen wel goed onderkomen, maar dat de ruimte tussen de voorbenen groter is dan tussen de achterbenen. En als je dat doortrekt houdt dat in dat er ook andere paarden gefokt gaan worden (gebeurt al) en andere trainingsmethoden nodig zijn...
Zo is alles aan verandering onderhevig....maar dat hoeft in feite niet ook meteen een verbetering te zijn...soms gaat de ene verbetering ten koste van iets anders dat al goed was.
Of het echt iets blijvends is en of het daadwerkelijk een verbetering is, of dat men er op terugkomt....dat kan alleen de tijd ons leren.

Maar...voorlopig doen ze het even zonder mij als toeschouwer (niet dat daar iemand van wakker ligt.... :D )

Edit: Nog even toegevoegd: als ik naar tuigers kijk voor de showwagen heb ik hetzelfde gevoel. Ook daar zal met de achterhand niks mis zijn...maar het komt bij mij niet binnen in mijn gevoel....word ik ook onrustig van als ik er naar kijk....

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:32

krackertje schreef:
ceasario, ik zeg ook niet dat er iets mis is, ik vindt het geen harmonieus beeld geven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding