Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

avalonnancy

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:21

met dat buitenrijden dat doet die van mij doet ook, maar niet uit angste maar uit koppigheid! ze doet het ook als ze niet van de binnen naar de buitenbak wil! en als je dr dan stil wil zetten of op en volte of dergelijke dan gaat ze steigeren! ja wat moet je dan nog doen! als ze begint met steigeren is de enige optie nog vooruit slaan...maar dat durf ik op het erf wel maar buiten niet!

sylvialouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:26

Ik heb een paard wat Z is, maar ze wil niet eens nageeflijk lopen. Dan denk ik echt, kom op zeg, en doe ik een stiekem scheurtje in de mond. Moet soms kunnen hoor... :o

MerelxG_R

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:34

Een paard die z heeft gelopen kan echt wel nageeflijk lopen, anders had ie het niet zo ver geschopt, dus dit vind ik aan je eigen onkundigheid liggen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:35

sylvialouise schreef:
Ik heb een paard wat Z is, maar ze wil niet eens nageeflijk lopen. Dan denk ik echt, kom op zeg, en doe ik een stiekem scheurtje in de mond. Moet soms kunnen hoor... :o

scheurtje?

Sorry hoor, een paard flink aanpakken moet kunnen. Maar als een paard gewond raakt :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:38

dedeniesnies schreef:
ik ga ook wel eens naast het boekje hoor x] maar ik zou een paard nooit schoppen. slaan vind ik wel kunnen als het paard eh, naja je weet wel hoe paarden soms kunnen doen +), maar ik weet niet, ik vind schoppen té. onrespectloos of zo? ik weet het niet,maar ik zou het niet doen

Hmm een paard trapt je zo dwarrs door de staldeur heen als moet. Vind het knap als jij dat voor elkaar krijgt bij een paard :+
Dus ik snap niet wat onrespectloos aan is. Een paard denkt ook niet, ik trap het baasje niet omdat het onrespectloos is.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:58

Hier gaat ook echt niet altijd alles volgens het boekje.
De jij wilt galloperen, dan zal je galloperen heb ik laatst met longeren weer moeten gebruikt, madam dacht dat het leuker was om zich los te trekken en gestoord te galloperen langs 1 kant dan rustig aan doen, die was iets moeër dan ze gedacht had toen we klaar waren :j

En de hengstenketting is ook al meer dan eens aangetrokken geweest. Laats op wedstrijd ook weer goed boos geworden omdat ze me plots beet.
Dat soort dingen mogen niet en dat krijgt zij altijd goed te weten. Je kan zeggen dat ik soms te hard ben voor mijn paard. Maar ik kan wel met los touwtje naar de wei lopen, de trailer op, langs enge dingen. 2 jaar terug deed ze alles wat ze zelf wilde, nu heb ik 1 van de braafste liefste paarden hier.

Met het bit probeer ik echter wel altijd heel rustig te doen, is ook iets wat zowel mijn dressuur instructrice als cross instructeur me altijd op het hart drukken, dan kunnen ze zich nog wel een tegen je keren.
Maarja, soms houd ik ook even vast als ze omhoog komt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:59

Ik vind dat je een paard best kunt trappen hoor, natuurlijk niet om het minst geringen, maar als het paard het erg bont gaat maken.. :=

Heb je paarden elkaar weleens zien trappen? Dat van ons voelen ze amper denk ik.

TheFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:42

VRESELIJK! Dat vind ik van de meeste reacties hier. Altijd maar dat geschop en getrek, scherper bit, hulpteugeltje erbij, zelfbeheersing verliezen, geweld en geschreeuw. Allemaal omdat we denken dat ze niet luisteren. Het ergste is nog wel dat de schuld vrijwel altijd bij jezelf ligt en niet bij je paard. Wat de meeste hier waarschijnlijk niet zullen inzien. Sowieso bereik je het ideale beeld alleen met rust en kalmte. Tuurlijk mag je je paard een tik geven als hij niet genoeg reageert op je been, als je hem daarna maar beloont als hij iets goed doet. Dingen die worden beloont zal een paard onthouden. Je kunt wel zeggen dat die 'pennymeisjes' alles zielig vinden maar dat getrek en geschop en denken dat ze alles weten en alles zijn, DAT is pas zielig.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:46

Snoompje schreef:
Hehe, ik schreeuw de hele bak bij elkaar als het weer eens niet lukt... Kunnen de buren mee genieten. Kan echt niet hoor (al vaak gehoord).

Haha dat herken ik..
ik heb een kijkgraap paard dat graag kijkt naar kabouters en mieren. hier kan ik soms om lachen maar meestal dus totaal niet.. bullshit.. ze heeft daardoor dus ook al de nodige strenge consequenties gevoelt.. :+ tjhaaa
heeeeel simpel.. !!

wie niet luisteren wil moet maar voelen.. ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:47

TheFreak schreef:
VRESELIJK! Dat vind ik van de meeste reacties hier. Altijd maar dat geschop en getrek, scherper bit, hulpteugeltje erbij, zelfbeheersing verliezen, geweld en geschreeuw. Allemaal omdat we denken dat ze niet luisteren. Het ergste is nog wel dat de schuld vrijwel altijd bij jezelf ligt en niet bij je paard. Wat de meeste hier waarschijnlijk niet zullen inzien. Sowieso bereik je het ideale beeld alleen met rust en kalmte. Tuurlijk mag je je paard een tik geven als hij niet genoeg reageert op je been, als je hem daarna maar beloont als hij iets goed doet. Dingen die worden beloont zal een paard onthouden. Je kunt wel zeggen dat die 'pennymeisjes' alles zielig vinden maar dat getrek en geschop en denken dat ze alles weten en alles zijn, DAT is pas zielig.

Ik vroeg me al af wanneer de eerste moraalridder zich zou melden.

Er staat hier toch nergens dat men er plezier aan heeft het paard zo te behandelen? Men post hier tekortkomingen in reactie, wat imo prima is. Niemand is perfect. En er zijn ook zat mensen die wel degelijk doorhebben dat ze het niet goed doen, maar even niet anders weten.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:48

uhm volgens het boekje...
nou ja mn eigen boekje
oog om oog, tand om tand
hij trappen, ik terug trappen
hij bijten, ik in zn neus knijpen
IK ben de baas en als hij niet horen wilt moet hij maar voelen
en veder klooien we wat aan, maar geen hulpteugels, scherpe bitten of een te strak aangesnoerde neusriem, gewoon simpel zadel zonder neus riem, lang teugeltje hij ziet maar wanneer hij nageeft. ;)

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:54

Snor schreef:
Ik geef paarden altijd hun zin! Gaat het op de noodrem en wil het alleen nog maar achteruit? Geen punt. Dan maar achteruit. Maar dan ook meteen een kwartier achteruit. Gaat het heel hard rennen? Prima. Doe maar nog wat harder dan :) Als het bijt, bijt ik ook. Als het schopt, schop ik terug.

Dit werkt ook bij mij nog altijd het beste :j

Paard wil niet rechtdoor, bleef maar omdraaien.
Toen ben ik veel rondjes gaan draaien, en toen wilde ze wel :Y)

Vond een vlaggetje langs de ingang eng, achteruitlopen.
Ben de hele bak achteruit doorgelopen, vlaggetje was niet meer eng :))

Kon niet rustig uit de stal de wei in.
Stoof altijd als een malle idioot die stal uit. 8)7
Uiteindelijk aan de longe, stoof ze de stal uit?
Mocht ze gelijk 2 rondjes aan de longe in galop (Wel op zand hoor, geen stenen)
En toen liep ze heel rustig mee.

Hoef je niet bij te schreeuwen of te slaan, kan heel beheerst. :))
Laatst bijgewerkt door Cheetahfan op 05-07-10 12:56, in het totaal 2 keer bewerkt

TheFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:56

_San87_ schreef:
TheFreak schreef:

Er staat hier toch nergens dat men er plezier aan heeft het paard zo te behandelen? Men post hier tekortkomingen in reactie, wat imo prima is. Niemand is perfect. En er zijn ook zat mensen die wel degelijk doorhebben dat ze het niet goed doen, maar even niet anders weten.

Tuurlijk is niet iedereen perfect. Maar veel vinden dit soort gedrag juist helemaal niet fout. Zal best dat sommige mensen hun fouten inzien, maar wanneer gaan ze er dan iets aan doen?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:56

Asyaa schreef:
*ziet de bokt-moraal-ridders zich al klaar maken voor de aanval*

_O-

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:58

Precies, ik zou nooit een scherp bit, een hulpteugel oid gebruiken, omdat het me niet lukt met een simpel trensje. Of dat als het paard niet nageelijk wel lopen dan maar eens even flink zitten raggen in die mond. Maar niemand doet het altijd helemaal perfect, je hebt altijd wel eens (onbewust) een strenge binnenhand, of je deelt een keertje een iets hardere tik uit dan bedoeld was. En wat zou volgens jou de oplossing zijn als een paard naar je trapt? Lief vragen of ie daar alsjeblieft mee op wil houden zal niet helpen.

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:59

pff als ik altijd lief zou rijden en volgens het boekje,, was ik dagelijks aan het zandhappen xD

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:59

TheFreak schreef:
_San87_ schreef:

Tuurlijk is niet iedereen perfect. Maar veel vinden dit soort gedrag juist helemaal niet fout. Zal best dat sommige mensen hun fouten inzien, maar wanneer gaan ze er dan iets aan doen?

Daar gaat het hier toch helemaal niet om? Het gaat om het toegeven van je fouten, dat je niet rijdt volgens het boekje. Juist, mensen die hier posten weten dat ze wat fout doen, anders zouden ze het hier niet posten.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:04

Ik durf er ook wel voor uit te komen. Heb nu een gigantisch lief jong paardje, maar hij is soms niet altijd lief.
Met rijden kan ie soms een soms een schop tussen de ribben krijgen als hij niet reageert, aangezien hij prima weet hoe het wel moet. Gewoon reageren dus. Kun je zeggen, het is een jong paard, maar hij is al wel ver genoeg dat hij weet dat been reageren is.
Kijk, als hij i.p.v. middendraf galop doet, mijn fout.. En dat snapt hij niet.

Overigens heb ik die van mij ook al wel een schop verkocht. Alles leuk en aardig, maar een trap richting mij is een trap richting jou. Ik wens niet getrapt te worden en gewoon dat hij de vier benen aan de grond houdt(tenzij we springen of rijden o.i.d. :+ ). Als ik hem een klap geef, reageert ie niet eens.
Wil overigens niet zeggen dat ik altijd trap. Ik waarschuw eerst met een bekstem zeg maar, reageert ie niet, klap. Ik hem hem nu welgeteld 2x een schop gegeven. Moet hij maar normaal tegen mij doen, doe ik ook tegen hem.

TheFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:04

MerelxG_R schreef:
Precies, ik zou nooit een scherp bit, een hulpteugel oid gebruiken, omdat het me niet lukt met een simpel trensje. Of dat als het paard niet nageelijk wel lopen dan maar eens even flink zitten raggen in die mond. Maar niemand doet het altijd helemaal perfect, je hebt altijd wel eens (onbewust) een strenge binnenhand, of je deelt een keertje een iets hardere tik uit dan bedoeld was. En wat zou volgens jou de oplossing zijn als een paard naar je trapt? Lief vragen of ie daar alsjeblieft mee op wil houden zal niet helpen.

Paarden zijn het probleem niet maar de mensen waarvan de paarden zijn. De meeste van die eigenaren zouden best een een flinke trap nodig hebben. Als je jezelf correct tegenover je paard gedraagt komt het vrijwel nooit voor dat een paard naar jou trapt. Doet ie het toch? dan krijgt ie van mij een trap terug. Je moet naar de oorzaak van een probleem kijken en niet naar het gevolg en daar gaat het bij veel mensen fout.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:05

Als het gaat om toegeven van mijn fouten, dan ben ik nog wel even bezig. :+

Nouja, ik zal nooit gemeen doen als het paard waar ik op rijd ook niet gemeen is. Maar als dat wél zo is, tja.. dan trek ik ook wel eens flink terug. Dan heb ik ook wel eens zin om 'm een flinke schop te verkopen.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:08

Tja.... Gedraagt paardlief zich altijd ''naar het boekje''? Geloof het toch niet echt... Heb met het rijden nog weleens dat ik paardlief te veel inhoud.... Verder heeft ze gister een niet bepaalt vriendelijke opdonder gehad nadat ze van hengstigheid m'n been klem gezet had tegen een hek.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:09

Iedereen maakt fouten en dat is ook helemaal niet erg.

Noem het moraalridders die zeggen wat er fout aan is, maar imo kun je ook het goede er van inzien. Het is fijn dat mensen weten hoe het wel moet. Als je de fouten gaat verdedigen ben je imo verkeerd bezig, want je moet ze oplossen.

Ook ik plaats geen foto's waar ik niet trots op ben, ik zie die fouten zelf ook wel. Maar foto's die imo wel redelijk zijn, daar zou commentaar wel handig op zijn om dat nog meer te verbeteren. (alleen vind ik veelal het niveau van mensen die reageren op HAW erg laag en dus ook niet kloppend := bijv "wat goed blabla"-terwijl het paard in een valsse knik loopt :(:) )

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:16

TheFreak schreef:
MerelxG_R schreef:

Paarden zijn het probleem niet maar de mensen waarvan de paarden zijn. De meeste van die eigenaren zouden best een een flinke trap nodig hebben. Als je jezelf correct tegenover je paard gedraagt komt het vrijwel nooit voor dat een paard naar jou trapt. Doet ie het toch? dan krijgt ie van mij een trap terug. Je moet naar de oorzaak van een probleem kijken en niet naar het gevolg en daar gaat het bij veel mensen fout.

Dan kan ik nu al zeggen wat de oorzaak is dat de pony trapt. Beestje is 1 jaar, en zodra hij vind dat hij lang genoeg heeft stil gestaan, of hij heeft er genoeg van, dan ziet ie z'n tanden in je , of hij probeert te trappen. Nou dan geef ik hem toch echt een tik, of een trap terug hoor. En verder ben ik er gewoon lief tegen, beestje heeft niks te klagen, dus hij heeft geen reden om zich zo te gedragen. Dus nee, ik vind niet dat ik zelf een trap tegen mijn kont aan moet krijgen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:23

xDeems schreef:
Nouja, ik zal nooit gemeen doen als het paard waar ik op rijd ook niet gemeen is. Maar als dat wél zo is, tja.. dan trek ik ook wel eens flink terug. Dan heb ik ook wel eens zin om 'm een flinke schop te verkopen.

Inderdaad :j Ik heb een fjord die nog weleens grenzen op zoekt, die heb ik dus heel duidelijk bij haar, als ze er overheen gaat dan zal ze dat merken ook, anders is het vandaag 1 stapje verder, morgen 2 en voor je het weet heb je een onhandelbare poedersuiker knol. Als ze daarna gewoon braaf doet, dan beloon ik haar ook, belonen werkt beter dan straffen, maar straffen is soms nodig.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:27

Snoompje schreef:
Hehe, ik schreeuw de hele bak bij elkaar als het weer eens niet lukt... Kunnen de buren mee genieten. Kan echt niet hoor (al vaak gehoord).

En wat voor zin heeft dat? Beetje asociaal.....

Concentreer je liever op het rijden en denk na over een oplossing!