mick75 schreef:Ik heb het je al vaker gevraagd, nog nooit antwoord op gehad.
Jawel hoor.
Dat heb ik hier op Bokt al tientalen keren beantwoord.
Wat is er verder gebeurt met ´Bezint eer ge begint´?
Ik lees ook eerst de gebruiksaanwijzing voor ik op knopen van een nieuwe aanschaf druk.
Ik heb een autotechnische opleiding en heel veel ervaring met allerhanden motorvoertuigen doch lees éérst de gebruikershandleiding.
Bij een paard, een dier met gevoel want pijn heeft voor/wanneer er wat kapot gaat, is dat nog veel belangrijker.
Ja er zijn heel veel boeken met een basis van pijn maar dat is geen excuus. Heb jij jouw eerste lief met een stok beleert voor je door kreeg dat je daar geen liefhebbende partner door krijgt?
Wat is dat dan toch met paarden??!!
Verder is voortschrijdend inzicht en leren van, hopelijk kleine, foutjes op een paardgerichte basis zonder pijn en met wortel, niet hetzelfde als beginnen je eigen belang na te streven zonder fundamenteel respect voor het wezen wat je wat wil vragen om voor je te doen.
Dus; hoe je begint?
1. met respect voor het paard
2. met als uitgnagspunt een ethische basis zonder trekken, schoppen, meppen met pijnwerktuigen
3. leren door studie
4. leren door kijken
en pas dán
5. ga je beginnen met ervaren op de grond.
vervolgens komt er een afwisseling van studie en ervaren en voor je bij 10. bent ga je er niet op.
Je stapt er niet op voor je zéker weet dat dit het énige ´nieuwe ´ is voor je paard en het geen ´proberen´inhoudt. Als je niet zeker bent, ben je te vroeg.
Maak het jouw paard makkelijk en de fíjnste optie om te doen wat jij vraagt. Dat is iets héél anders dan minst onplezierig

Alle volgende stappen in het beleerproces gaan hetzelfde.
Moeilijk? Nee.
Leuk? Ja.
Belonen is leel leuker dan naar doen tegen je paard. Waarom zou je dat dan doen?
Een paard vindt beloningen ook veel leuker dan straf. Wat is het probleem?
Nee, ik begrijp het echt niet Mick. Zoals ik al schreef begin je bij je menselijke lief toch ook niet eerst met een bit/sporen/zweep te ervaren?