Alles is zielig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goudlokjes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:09

:D ! Nu heb ik een eigen pony, die zal echt nooit iets verkeerds doen! Ze steigert heel soms in het bos, maar dat is omdat ze schrikt, daar straf ik haar niet voor. Dat zou echt zielig zijn, ik ben bang voor spinnen :o , maar dat zou ook niet normaal zijn dat iemand mij daar voor zou straffen, alleen omdat ik bang ben voor spinnen. Die pony van mijn nichtje is ook heel sterk, mijn nichtje is nu zeven maar die is er mee bezig om haar de baas te worden en dat gaat super goed :D ! Vanmiddag hebben mijn tante, mijn nichtje en ik op onze paarden (pony's) gereden en toen heeft mijn nichtje op mijn super brave pony gereden van 1.50m en daar heeft ze op gegaloppeerd en alles! Dus het hangt echt van de pony af ;) .

piezze

Re: Alles is zielig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:11

of van de opvoeding die je pony heeft gehad, dat is zo belangrijk. Daarom snap ik ook nooit zo goed dat ouders van die hele jonge onervaren pony's voor hun jonge kinderen kopen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:12

piezze schreef:
of van de opvoeding die je pony heeft gehad, dat is zo belangrijk. Daarom snap ik ook nooit zo goed dat ouders van die hele jonge onervaren pony's voor hun jonge kinderen kopen.

Ik heb een vierjarige pony gehad en heel netjes klaargemaakt. Daar konden na 3 jaar mijn dochters van 4 en 6 jaar oud los op rondrijden. Die is verkocht naar een best wel jong meisje en dan kan het prima gaan.

goudlokjes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:20

Nee, dat snap ik idd ook niet :n . Maar deze pony leek zo braaf (is ze ook wel zonder zadel), maar is toch best wel sterk en heeft een eigen willetje. Maar ze kochten de pony eigenlijk voor 'erbij' omdat het paard van mijn tante geen gezelschap had, en zonder gezelschap kon het paard niet (het paard had toen kuren, wou niet lopen enzo. Toen zijn ze ook al met 'm naar de DA geweest, maar de enige optie was een pony erbij). Dus het was best wel dringend en hebben ze een pony erbij gekocht. Mijn nichtje kon zelf niet proefrijden want toen was ze nog maar 2-3 jaar oud en ik had toen nog geen interesse in paarden (en dus geen rijervaring) dus kon ik ook niet proefrijden. ;) ik ga hoor, doeidoei :wave:

goudlokjes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:36

kelly_Utah schreef:
Even offtopic...

Mijn lievelingspaard is zielig ;(
Ze heeft een tumor in d'r hersens en aanstaande maandag word ze ingeslapen ;(;(;(
Maar het is ook wel nodig, ze loopt overal tegen aan en weet gewoon niet meer wat ze doet.
Ik heb d'r 2 weken mogen 'verzorgen' omdat ze een wond op d'r schoft had, en een supergoede band opgebouwd..
Daarom plaats ik het nu ook hier, want ik vind het gewoon zielig voor d'r.
Ze staat maar voor zichzelf uit te staren in de stal, met d'r hoofd hangend naar beneden en ogen halfdicht...
Ze is ook echt levensmoe denk ik....
Maarja, het doet me wel kei veel pijn, omdat ik zo'n sterke en goede band met d'r heb opgebouwd......

Sterkte! :(:)

_Boy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:41

Ik vind niet zoveel zielig, tenzij je het paard pijn doet terwijl hij het niet snapt. Je hebt snel genoeg in de gaten wanneer hij je beduvelt of wanneer hij het gewoon niet snapt. Als je hem bij het laatste geval pijn doet, vind ik wel een beetje 'zielig' en dom.

Verder, als hij je beduvelt, keihard aanpakken, ik heb het gevoel dat een pak slaag van een mens een paard weinig pijn doet, als ik zie hoe mijn paard soms andere paarden schopt.

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:43

piezze schreef:
N_jumping schreef:
ik vind dat het een kwestie is van opvoeden jong geleerd oud gedaan dus zeker als je werkt met jong paarden duidelijk corrigeeren als ze iets doe wat niet mag

ik heb een 4jarige en hij krijgt echt wel een mep of een trapje als hij mij bijt of trapt hij heeft het 2keer geprobeerd en hij heeft 2keer een flinke mep gehad en hij haalt het niet in zijn hoofd om he noch eens te doen en de klik is gewoon gebleven en die band groeit alleen maar verder omdat hij nu weet waar mijn grenzen liggen

hoe andere mensen hun paard opvoeden moeten ze zelf weten wat ik weet is dat ik nooit zonder zweep mijn paard uit het land haal

maargoed mijn mening

Jeetje das triest dat je zo weinig overwicht heb dat het zonder zweep niet gaat dan. Volgens mij is een zweep niet bedoeld voor dat soort dingen. Is meer een verlengde van je beenhulp tijdens het rijden hoor. Maar goed, het is jouw mening.

het is ook niet op voor mijn eigen paard bedoeld maar er lopen paarden bij ons op het land die je serieus aanvallen als ze dan te dicht in de buurt komen doe ik alleen de zweep omhoog en maak er geluid mee deze paarden stoppen niet als je met je handen omhoog gaat ze lopen dwars door je heen

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:44

piezze schreef:

ik ben begonnen met een pony van 29 :+
maar daar heb ik wel super veel van geleerd!.
helaas hebben we haar in maart in moeten laten slapen aan artrose ;(
toen kreeg ik een pony van 3, maar die had iets aan haar benen dus die moest ook weg :(
nu heb ik een supertoffe pony van 16 jaar oud, die nog pittiger is als die van 3

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:58

dat is niet zielig. je moet consequent zijn. (t ziet er mischien soms wel zielig uit). maar een paard moet snappen wat goed en fout is. paard moet naar jou luisteren en niet doen waar hij zelf zin in heeft. t is zielig vind ik als je m onterecht corrigeert. maar zolang het terecht is, is het niet zielig.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:39

Weet je wat zielig is een paard wat een kogel krijgt, omdat hij zogenaamd onhandelbaar is. Dat mensen het dan zielig vinden om hem duidelijk te maken dat bijten etc niet gewenst is. Dat hij vervolgends 0,0 respect voor de mens heeft en er niet mee te werken valt. Dat, dat vind ik zielig. Straffen hoort er net zo goed bij als belonen en ieder paard vergt een andere behandeling. Het is ook heel zielig als een meisje een pony uit de wei haalt en 500m wordt mee gesleurd maar gelukkig heeeft deze pony nog nooit een ruk gehad want dat zou zielig zijn. Een paard vol gas meppen heeft nergends mee te maken maar net zoals jij respect voor dieren moet hebben moeten hun dat voor ons.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:01

Soms is een mep gewoon nodig hoor. Het voelt misschien een beetje verkeerd als je je paard een lel geeft, maar soms moet het gewoon afgelopen zijn.
Een paard zat al de hele tijd aan mij te knagen aan alle kanten, gek werd ik ervan. Ik bleef waarschuwen maar het hield niet op. Toen heb ik hem zelf even een flinke knauw terug gegeven in zijn flank. Daarna was hij stil.
We moeten niet vergeten dat onze meppen niks zijn vergelijken met de trappen die ze in de kudde krijgen. Ze kunnen echt een hoop hebben.

Ik zeg het ook altijd, als je bijt, bijt ik terug. Simpel als wat. Paard kan ook niet zielig gaan lopen doen, het is zijn eigen schuld.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:06

Eerlijk, goed getimed, consequent en in mate....dan is geen enkele "afstraffing" zielig :n

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:17

wat heel veel mensen ook niet snappen is dat er maar een flinterdun lijntje zit tussen angst en respect.

je mag af en toe best je paard eens een keertje goed van je laten schrikken, daar leert hij van.
onder elkaar zijn ze ook duidelijk en consequent, altijd.

waar je alleen wel om moet denken is dat je je paard op het juiste moment dat corrigeert voor wat hij doet.
en ook: is het een angst reactie ergens op van buiten af of neemt hij je in de maling.

Amandaxxx7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:56

Livanna schreef:
ach, corrigeren wanneer het nodig , moet altijd ;)

mee eens ;)

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:04

ik denk altijd zo, behandel een paard zoals paarden elkaar ook behandelen..

dus als een paard jou trapt, trap of dreiging terug , wat paarden ook bij elkaar doen.. en als hij je bijt, ligt er aan met welke intensie natuurlijk, maar als t echt dreigend bijten is, dan een prik of por geven ( terug bijten is natuurlijk bijna ondoenbaar haha ;) ) en dan worden ze niet bang voor je, maar krijgen ze respect voor je, omdat jij dus dan hoger of als gelijke in de rang staat met hem/haar..

maar je moet niet overdrijven en echt te hard gaan schoppen of slaan oid, gewoon genoeg zodat hij gezag voor je krijgt.

Ik vind het trouwens met rijden wel anders liggen, dan zijn er meestal genoeg redenen voor als hij iets doet wat jij niet wilt, dan snapt hij t niet of er is iets anders aan de hand, want rijden is absoluut niet in de natuur van een paard, dus zullen ze wel vaker dingen doen die je niet zou willen..

dus als je paard iets doet onder het rijden, dan vind ik dat t straffen minder hard moet en sobiso moet je dan zeker van je zaak zijn dat hij wel begreep wat jij aangaf etc.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:52

ik heb een tijdje (paar jaar geleden) een paard gereden van een meisje die haar paard nooit een tik gaf o.i.d. dus ik mocht dat natuurlijk ook niet.
Nu rijd ik een ander paard, en de staleigenaars zijn gewoon rasechte boeren, dus die zeggen ook wel ooit als hij allemaal zit te klieren of eruit naait dat ik hem best een keer mag straffen of hem met de teugels terugrijden, moet hij maar niet zo klieren. En ik ben het daar eerlijk gezegd wel mee eens. Bij dat andere paard alshij begon te bokken of eruit naaide dat mocht ik de teugels niet korter pakken maar moest ik hem op mijn zit terugrijden (zie je het voor je een zwaar bokkend paard en die dan op je zit terug rijden).. Ja daag.. zo leert dat paard toch nooit dat hij fout is?

J_Sluiskil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:11

Nou als ik mijn paard of een van de jaarlingen die ik nou opvoed iets verkeerd doen dan verhef ik me stem en straf ik ze nie tmet staan op schoppen wan daar worden ze juist alleen maar banger of schuw voor en met je stef flink te verheffen kunnen ze ook schrikken hoor of eventueel je hand omhoog te steken.