Discussie: Dressuur moeilijker dan springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Re: Discussie: Dressuur moeilijker dan springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:16

yessss, weddenschapje met mezelf gewonnen!
Ik las germies post en dacht, de eerste die nu komt is ayasha, om te roepen dat het allemaal onzin is! Whoei, ik heb virtuele mensenkennis!!! :D

Ik weet niet of het werkelijk getest is wat germie zegt, maar het is natuurlijk wel logisch. Het ergste wat er kan gebeuren als ze totilas een gp zou rijden, is dat de proeven er minder mooi uit komen, maar de proef kan ze wel rijden. Als ze bijv. Utasha een 1.60m binnenrijd gaat ze waarschijnlijk verongelukken.

Maar op lager nivo vind ik het makkelijker om wp te rijden in het springen. Een jong paard waar een rem, gas en stuur op zit krijg ik best foutloos een B parcours rond, dat zelfde paard kan dan misschien nog geen wp lopen in een B proef.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:20

Leuk om te lezen dat je zó met me bezig bent dat je er weddenschappen rond maakt schoentje! Dat appreciëer ik echt! :D

Mwah, Lijkt me dat een springpaard gewoon stopt als je hem fout op een hindernis af rijdt... Ik hoop dat iig voor de ruiter die het ooit eens wil proberen dat zo'n paard dan meer verstand heeft dan het geen derop. :D
Misschien moeten mensen maar eens gewoon gaan accepteren dat beide takken compleet andere vaardigheden vragen op hoog niveau (in de basis valt het waarschijnlijk nog wel mee) en dat die dus niet te vergelijken zijn en dat de ene niet moeilijker of makkelijker is. Ze zijn gewoon anders. Simpel zat. :) Ik krijg geen 1.60 parcourse gereden met een vreemd paard dan verongeluk ik inderdaad. :j Maar ik geloof er ook geen jota van dat een ander een GP proef gereden krijgt met een vreemd paard. En ik durf zelfs te vermoeden dat als het om een Parzival of een Totilas gaat (of vroeger Gribaldi) dat die er ook niet zonder kleerscheuren van af gaat komen.... :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:29

en na 2 stops moet ze de ring verlaten, terwijl ze de dressuurproef gewoon tot een einde kan brengen.

En voel je maar niet te vereerd, na een tijdje op een forum weet je gewoon ongeveer wie welke antwoorden gaan geven. Zo voorspelbaar, dat het lachwekkend word.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:33

Als je bij dressuur x aantal seconden verzet hebt mag je ook de ring verlaten. En bij de 3e fout ook. ;) Kgeloof dat het bij ons 10 seconden verzet is trouwens.. En daar zit je vrij vlot aan als je eentje over de rooie krijgt. :D Dat lukt dressuurruiters op laag niveau soms al met hun éigen paarden. Dus kan me voorstellen dat je dat ook prima gereed krijgt met zo'n gevoellig ding.

Als jij je daar mee bezig houd, zo geniaal is je virtuele mensenkennis ook niet. Meer een beetje "oorzaak-gevolg" gezien ik de discussie al ffkes volg is het logisch dat ik reageer. Maar goed eigenlijk verbaast het me niet. :D Je doet maar, als jij happy wordt van die bevestiging, dan met alle liefde! :)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:56

Moll schreef:
Joolien schreef:
Ja maar leg jij me nu eens uit, wat vind jij de basis van dressuur?. Wat heeft een springpaard volgens jou dressuurmatig nodig om een proef door te rijden?

Even een toevoeging: Het is niet goed maar ik zie mensen die rijden met een paard wat net 3 weken onder het zadel is een B- springproef en komen foutloos rond, die zullen weinig basis hebben behalve een stuur en been.

Ik wil hier graag even op antwoorden bassis is tot het einde van het Z nivo vandaag de dag dat is basis.

En wat een springpaard nodig zou moeten hebben is dus BASIS, en ik ben er van overtuigt dat dit heel goed mogelijk is, of dat het gedult en tijdsbestek er voor is daar heb ik me twijfels aan.

dat er in de hogere springsport paarden bij lopen die er bij lopen als een lama is toch verbazing wekkend, met namen hier in NL, als je in Duitsland of Frankrijk gaat kijken, is het beeld veel al toch iets anders.

Ga je nu beweren dat de franse springpaarden fijn in de hand staan? Dan zie je toch wat heel anders dan ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:09

Ayasha, en ik dacht wel dat iemand zo zou reageren. Ik durf beslist op een vreemd GP paard een poging te doen (wie heeft zo'n paard met aantoonbare GP ervaring? :P). Ik heb het ook over proberen, niet dat het foutloos of ook maar enigzins in die buurt komt.
Krijg ik een topspringpaard onder de kont, dan rij ik daar rustig een rondje B of L op rond, of ik doe een poging tot. Geen probleem. Maar moet ik dan een 1.60 parcours rond, dat gaat echt niet lukken. Of ik word gelanceerd omdat mijn max. springhoogte die ik ooit gesprongen heb slechts 1.40 m is, of het paard weigert gewoon omdat ik of te weinig doe, of te veel en te veel aarzel. Dat is het grote verschil. Bij springen komt toch meer oog en lef kijken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:11

Ik wil ook gerust een 1.60 parcouse proberen te springen hoor. De vraag is nog maar of ik uberhaupt in de buurt van hindernis 1 kom. := Maar dan heb ik het iig geprobeert. ;) Iets proberen is bij alles even makkelijk. :j Of je nou probeert een boot op te heffen of je probeert een bloem te plukken. Als je niet hoeft te slagen (zelfs in de buurt te komen) ist eenvoudig.
Lef is een eigenschap, geen moeiiljkheidsgraad. :) Als je bij een dressuurpaard aarzelt, onzeker bent komt dat ook door in je hulpen en zal het dressuurpaard ook een reactie geven die heel veel weg heeft van een middelvinger.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:21

Op zich vind ik de vraagstelling wel wat onzinnig.... Wat nu moeilijker is, dressuur of springen...

Beide disciplines vragen (op hoog niveau) hele specifieke vaardigheden van de ruiter. Als ik zo in het profiel van Schoentje spiek, dan denk ik als dressuurruiter alleen maar *respect*. Geen haar op mijn hoofd die dan denkt; mwah, wat zij doet is geen kunst aan. Wat ik doet is veel moeilijker.

Wat ik wel denk, dat veel springruiters vaak bewuster en fanatieker bezig zijn met de sport. De dressuur lijkt tegenwoordig wel steeds meer een vergaarbak te worden van alles wat in andere disciplines geen succes heeft. De dressuur is nog altijd veel laagdrempeliger. Als je een beetje mee wil komen in het springen dan begint het al dat je bewust voor een paard moet kiezen wat daar in mee kan komen. Je kan dan niet denken: nou, ik ga eens 'bewijzen' dan je met een koudbloed ook Z kan springen. Iedereen snapt dat dat niet kan. Dat is beter voor de sport. Dan wordt de sport leuker om naar te kijken, en eerlijker tegenover het paard.

In de dressuur heerst nog altijd het algemene beeld dat je met ieder paard een gooi naar de Z kunt doen, en als het dan niet lukt dan komt het natuurlijk altijd door de jury (die snappen er natuurlijk niets van) Of ze komen er uiteindelijk toch met hangen en wurgen door week in week uit op concours te gaan. Daarom vind ik de springsport zuiverder. Daar kom je een Z parcours niet rond als jij en je paard niet over enige vaardigheid beschikken en door maar week in week uit te starten. Ik vind een Z springen klassering dus in de regel een grotere prestatie dan een Z dressuur klassering.

Wat ik verder een groot voordeel vind van het springen is dat het zo lekker duidelijk is. Een balk is een balk etc. Over de beoordeling over wie de beste is valt niet te discussieren. Dat is gewoon degene die met de minste fouten het snelst rondkomt. Over de beoordeling in de dressuur valt altijd te twisten.

Ayasha schreef:
Lef is een eigenschap, geen moeiiljkheidsgraad.

Ik denk wel dat je je ernstig vergist in de techniek en de moeilijkheidsgraad daarvan die nodig is om een parcours van 1.60 rond te komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:24

Waar onderschat ik die Jasmijn? Enkel door te zeggen dat lef een eigenschap is en geen moeilijkheidsgraad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:19

Ik denk dat het aan heel veel factoren ligt, wat er moeilijker is of makkelijker. In principe is dressuur (en dan de basis van dressuur) de basis van springen. Als je niet weet hoe je rechtop op je paard moet blijven zitten en hoe je figuren moet rijden kan je ook geen parcours rondkomen. Verder heb ik respect voor springruiters, het lijkt me onwijs lastig om controle over je paard te houden als je relatief hard moet gaan en ook nog eens over hoge obstakels moet springen. Aan de andere kant heb ik heel veel respect voor échte dressuurruiters, omdat het me echt een kunst lijkt om een paard zo te laten lopen als jij het wilt en dat er vlekkeloos uit wilt laten zien.

Ik denk dat er geen correct antwoord is op deze stelling, en ik denk ook niet dat er ooit een einde zal kunnen komen aan deze discussie.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:40

Emmaa_ schreef:
In principe is dressuur (en dan de basis van dressuur) de basis van springen.

Ja, maar ik denk niet dat je dat 1 op 1 kunt zien. Dressuur ruiters ZITTEN op dressuur. Hun doel is de dressuur(oefeningen) te perfectioneren. Voor springruiters moet dressuur vooral functioneel zijn. Voor hun is het belangrijk dat bijvoorbeeld een paard een wissel springt op de hulpen. Of die wissel dan scheef, vlak of nagesprongen wordt, dat doet er voor hen niet toe (springers; correct me if i'm wrong...)

Emmaa_ schreef:
Verder heb ik respect voor springruiters, het lijkt me onwijs lastig om controle over je paard te houden als je relatief hard moet gaan en ook nog eens over hoge obstakels moet springen.

Zeker! je zal heel snel moeten reageren. In een dressuurproef heb je soms nog even de tijd om over je aanpak na te denken....

Emmaa_ schreef:
Aan de andere kant heb ik heel veel respect voor échte dressuurruiters, omdat het me echt een kunst lijkt om een paard zo te laten lopen als jij het wilt en dat er vlekkeloos uit wilt laten zien.

Goed dressuurrijden is op een heel ander vlak weer moeilijk... Het vraagt een hele fijne motoriek.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:05

De dressuur bij springpaarden is functioneler, dressuurruiters willen, zeker in de lagere klasses, te graag de kop erop "trekken".

Ik was vorig weekend met mijn merrie (hoofddoel eventing, dressuurwedstrijden staan bij ons op de laatste plaats) op een dressuurwedstrijd. Vanwege herstel van een blessure mag zij nog niet zoveel springen dus een dressuurproefje kan best. Nou starten wij op een laag niveau (L1) en na afloop moest ik mijn papieren even aan de jury tonen.

Die vertelde dat ik de positieve uitzondering van de dag was, want mijn paard liep op eigen benen en dat ze dat toch weinig meer zag. We reden met 12 in de groep en de rest werd alleen maar op de kop getrokken (dit waren de woorden van de jury). Ten opzichte van een aantal jaren geleden is dit aantal schrikbarend toe genomen en ik denk dat de dressuur helaas een vergaarbak aan het worden is. Zonde, want het doet de sport geen goed.

Ik krijg mijn dressuurlessen ook van mijn springinstructeur en die wordt "boos" als ik met teveel hand en te weinig been kom.
Ik heb me op die wedstrijd echt verbaasd, Z ruiters die van hun instructeurs te horen krijgen, trek hem erbij........

Met dit soort truukjes kan je in de dressuur blijkbar verder komen dan in het springen, hoewel er op B en L nivo bij het springen ook combinaties zijn die het voor 200% aan het paard te danken hebben dat ze het einde halen. Alleen raakt de rek er een keer uit bij die springpaarden en vaak zie je ze 1 of 2 jaar later niet meer in de ring.

Voor een "leek" is een stuiterende springruiter makkelijker te herkennen dan een op de kop getrokken dressuurpaard.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:34

gr_roos schreef:
De dressuur bij springpaarden is functioneler, dressuurruiters willen, zeker in de lagere klasses, te graag de kop erop "trekken".

Ik was vorig weekend met mijn merrie (hoofddoel eventing, dressuurwedstrijden staan bij ons op de laatste plaats) op een dressuurwedstrijd. Vanwege herstel van een blessure mag zij nog niet zoveel springen dus een dressuurproefje kan best. Nou starten wij op een laag niveau (L1) en na afloop moest ik mijn papieren even aan de jury tonen.

Die vertelde dat ik de positieve uitzondering van de dag was, want mijn paard liep op eigen benen en dat ze dat toch weinig meer zag. We reden met 12 in de groep en de rest werd alleen maar op de kop getrokken (dit waren de woorden van de jury). Ten opzichte van een aantal jaren geleden is dit aantal schrikbarend toe genomen en ik denk dat de dressuur helaas een vergaarbak aan het worden is. Zonde, want het doet de sport geen goed.

Ik krijg mijn dressuurlessen ook van mijn springinstructeur en die wordt "boos" als ik met teveel hand en te weinig been kom.
Ik heb me op die wedstrijd echt verbaasd, Z ruiters die van hun instructeurs te horen krijgen, trek hem erbij........

Met dit soort truukjes kan je in de dressuur blijkbar verder komen dan in het springen, hoewel er op B en L nivo bij het springen ook combinaties zijn die het voor 200% aan het paard te danken hebben dat ze het einde halen. Alleen raakt de rek er een keer uit bij die springpaarden en vaak zie je ze 1 of 2 jaar later niet meer in de ring.
Voor een "leek" is een stuiterende springruiter makkelijker te herkennen dan een op de kop getrokken dressuurpaard.

Dat is bij dressuurpaarden precies het zelfde

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:57

Nou hier in de omgeving toch niet hoor. Ik zie bepaalde personen week in week uit op de startlijsten van kleine wedstrijden staan en die zijn nu nog het L1 niet uit. Moeten ze zelf weten, maar bij de dressuur krijgt over het algemeen eerst de jury en dan pas het paard de schuld. Als je met springen steeds uitgebeld wordt is het het paard wat de schuld krijgt en gaan we verder met de volgende ;)

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:09

gr_roos schreef:
Nou hier in de omgeving toch niet hoor. Ik zie bepaalde personen week in week uit op de startlijsten van kleine wedstrijden staan en die zijn nu nog het L1 niet uit. Moeten ze zelf weten, maar bij de dressuur krijgt over het algemeen eerst de jury en dan pas het paard de schuld. Als je met springen steeds uitgebeld wordt is het het paard wat de schuld krijgt en gaan we verder met de volgende ;)

zo zal het wel bij alle takken van de sport zijn, misschien wel bij alle sporten!
Ik ken hele verhalen van vogeltjes op balken en parcoursbouwers die in de weg liepen. En uiteraard over juryleden die niet kunnen jureren en mensen die te druk waren langs de baan.
Vervolgens word het paard ongehoorzaam gevonden, want aan de ruiter kon het onmogelijk liggen!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:15

O'ja de parcourbouwers en zijn hulpjes was ik vergeten :D

Is het niet een beetje mens eigen om eerst de schuld bij een ander te leggen en dan pas bij jezelf te zoeken. De meeste mensen leren dat als ze opgroeien van kind naar volwassenen, maar bij de een zit het afschuiven dieper verankerd dan bij de ander.

Ik weet dat bij mijn paard het grootste minpunt op haar rug zit :D , bij een ruiter met meer lef/minder faalangst had ze al veel hoger gelopen in springen en sgw. Ik heb zelfs aanbiedingen van eventers gehad om haar te mogen rijden, maar ik ben blij met mijn pard en geniet er nog teveel van. Dat neemt niet weg dat ik op het gebied van springen en sgw de beperkende factor ben.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:38

gr_roos schreef:

Daar had ik het toch helemaal niet over.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:55

gr_roos schreef:

Ik denk toch ook dat, doordat de dressuur bij het springen vooral functioneel moet zijn, sommige springruiters (goed) dressuur rijden dan weer een beetje onderschatten. Maar ik blijf er wel bij dat ik Z springen in de regel een grotere prestatie vind dan Z dressuur. Alleen al om het feit dat je geen Z springen kan worden door week in week uit op concour te gaan....

gr_roos schreef:

En dat is wat ik bedoel. Dressuur is veel laagdrempeliger dan springen. Je hebt niet veel nodig om de ring in te rijden voor een B proefje. Vaak hoeven ruiters hun eigen erf niet eens af om een proef te kunnen starten. De populariteit van dressuur is de afgelopen jaren ontzettend toegenomen, net als de populairiteit van andersoortige rassen dan de reguliere rij-paarden en pony's. Op zich niets mis mee, want ieder ras heeft zijn kwaliteiten. Maar niet ieder ras komt tot zijn recht in de dressuurring. Veel mensen snappen dat niet. Onder het mom van 'als je maar lol hebt' moet alles maar kunnen. Mensen kijken door een ronze bril naar hun paard, en zien de beperkingen absoluut niet. Dan zal in het springen misschien ook wel gebeuren, alleen vanaf een bepaald punt houdt dat gewoon op. Een Belg krijg je gewoon geen L parcours rond. Dat is uitgesloten.

gr_roos schreef:
Is het niet een beetje mens eigen om eerst de schuld bij een ander te leggen en dan pas bij jezelf te zoeken. De meeste mensen leren dat als ze opgroeien van kind naar volwassenen, maar bij de een zit het afschuiven dieper verankerd dan bij de ander.

Het is wel een beetje mens eigen.... Maar het is NIET de juiste mentaliteit van een goede (paarden)sporter.

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:52

Ik vind Dressuur en springen in aparte punten moeilijk, maar ik heb de dressuurbasis wel, dus dan is Springen meer leuk\moeilijk. Dressuur is ook heeel leuk, maar ik kan maar tot een bepaalt punt netjes rijden, en bij springen heb je bij dat punt een hindernis. (beeeetje heeel onduidelijk)

Wat ik wil zeggen is dus dat ik tot een bepaalt punt netjes kan rijden, en om in een hoge dressuurklasse te komen heb je meer nodig dan ik nu heb :o . Mijn lievelingspony heeft ook meer gevoel voor springen, dus dat gaat al wat makkelijker :+