Ligt het nu altijd aan het paard???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:58

Natuurlijk ligt niet alles aan het paard,maar ook niet alles ligt aan de ruiter. Wat sommige ook zeggen, het is de cominatie van beide. Doet de ruiter iets fout reageert het paard erop,doet het paard iets fout ( Gebeurt ook zeker,paard is ook een levendwezen met eigen hersens) dan reageert de ruiter daarop

lovebinache

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:06

Het ligt bijna nooit aan het paard.

Het paard kan enkel maar reageren op de ruiter.
Je hebt waarschijnlijk altijd een samenloop van alle dingen, maar de ruiter is meestal de (grootste) oorzaak van een probleem.

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:23

Ik heb vroeger al op de manege waar ik heb leren rijden geleerd, dat het altijd aan de ruiter ligt.
Als je het goed voor doet doet het paard het goed na, maar als je de hulpen niet duidelijk geeft of anderszins niet duidelijk bent, gebeurt er gewoon wat anders.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:37

KiWiKo schreef:
ik laat dat nooit nakijken, ik voel dat direct als een zadel niet goed ligt, of niet goed meer ligt. Daarnaast ben ik erg onderhoudend aan mijn tuig, en kan zelf goed zien of er iets opgevuld of gerepareerd moet worden tijdens de wekelijkse schoonmaakbeurt.

Ik verwacht 100% inzet van het paard waar ik op zit, en zal er dus altijd voor zorgen dat het tuig dat niet belemmerd

Ja en dit vind ik wel een lastig punt. Helemaal gezien het feit dat ikzelf onlangs heb vernomen hoe ver een paard voor je kan gaan. Gelukkig geen blijvende schade.

Ik was er heilig van overtuigd dat mijn 1 jaar oude zadel goed was. Maar omdat ik last had van mijn heupen en liezen op dat zadel een zadelmaker laten komen. Bleek de boom niet goed te zijn. Dat zul je toch moeten merken zou je zeggen. Nou niet dus. Mijn paard bleef met sprongen vooruit gaan en had nog steeds plezier in het werk.

Achteraf bekeken, stopte ik wel vaker eerder met de training dan voorheen. Wellicht dat dat onbewust er toch wat mee te maken had. Maar dan nog, hij liep als een tierelier en liep echt een stuk beter. En daarbij, vaak kreeg ik zelf zoveel last dat ik niet doorkon, terwijl mijn paard dat signaal niet had afgegeven

Achter af bleek hij wel wat gevoelig op de rug toen de zadelmaker er was. Maar dat was met een paar dagen ook weer weg. En ook daar, vaak had ik toch wat dagen meer rust dan anders. Vooral omdat ikzelf teveel last om te kunnen rijden. Daarmee heb ik hem natuurlijk kunnen sparen.

Maar kwa rijden heeft hij nooit wat laten merken. Ik weet nu wel hoever hij voor gaat. En dat is lastig, want ik let altijd op alles. Als hij even iets meer druk geeft onder het rijden bij wat dan ook, krab ik me al achter de oren. Dan ben je zo zuinig met je maatje en dan gebeurt er dit.

Nu staan we stil tot het nieuwe helemaal op maat gemaakte zadel er is. Wino was het na een week al zat, dus die zit bomvol energie en zin om weer aan het werk te gaan.

Dus ik zal nooit aan mijn paard merken als het zadel niet correct is. Hij gaat door het naadje voor mij. en dat vind ik soms wel erg moeilijjk te bekroppen...

KiWiKo

Re: Ligt het nu altijd aan het paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:04

maar dat is ook zo WB :)

Heel eerlijk van een minder goed passend zadel hoeft een paard onder het zadel geen last te hebben om de doodsimpele reden dat een correct gereden paard een licht andere lichaamsvoering heeft dan een paard dat in vrijheid staat. Een zadel kan in stand dus bijvoorbeels niet goed liggen, maar in het werk wel :)

Klinkt dat logisch???

Het kan dus zijn dat jouw paard in het werk geen "last" had van dat zadel, slechts in het losrijden oid :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:15

Maar het is toch de meest logische gang van zaken dat je idd lichamelijk ongemak moet uitsluiten!
Je werkt met een dier dat zich alleen kan uitdrukken door zijn gedrag.

En als ik op bokt vaak topcis zie verschijnen van paarden met slecht passend tuig, dan kan enkel dat al vaak leiden tot een resem aan lichamelijk ongemak (rug, voeten etc)

Dus idd vind ik het lichamelijk leed detecteren de eerste stap. En dat begint bij het begin. Een gezond paard. En meten is weten, dus laat je keuren. Een paard met HKO, kissing spines, ocd op lastige plek, artrose of wat dan ook, zal altijd sneller voor problemen komen te staan dan een gezonde. En dat gedrag moet je dan kunnen kaderen, eerder dan zo'n dier te willen aanpakken of te blijven aanmodderen.

Dan uiteraard kritisch zijn op je zadel en optoming.

En last but not least. Rijvaardigheid!

Dus de reden waarom we via bokt vaak zo reageren is dus om het paard zoveel mogelijk te beschermen tegen zaken waar ze in C niets aan kunnen doen. Jij als ruiter/eigenaar hebt de verantwoordelijkheid over het dier waar je mee aan de slag wil. Als voorgaande stappen dan als barriere gezien worden, dan kan je beter niet aan paarden beginnen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:39

YEP :) helemaal gelijk, als ik buitensporig verzet heb dan ga ik eerst kijken of het paard in orde is

DaphneKremer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:35

nee het ligt zeker niet altijd aan het paard, zelfs 90 % van wat er fout gaat is een ruiterfout!

Hill_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:43

banketstaaf om te zeggen, maar 't ligt eigenlijk in de meeste gevallen aan de ruiter.

Ik heb tijden gehad, dat ik mijn paard haatte, schold en alles er op en er aan .. Want ze deed maar raar, en wilde maar niet luisteren.

Toch kwam 't er opneer dat ik mijn hulpen verkeerd gebruikte en dat 't paard dat uiterst irritant vond, en mij zo probeerde duidelijk te maken dat ik het anders moest doen.

Nu zie ik pas eindelijk in, dat alles wat mijn paard doet een reactie op mij is, en dat 't aan mij ligt als ze dingen doet die ik niet wil.

Veel mensen willen dat niet accepteren.

Natuurlijk als je paard, laat ik het mankementen noemen, vertoont, en je weet 100% zeker dat 't niet aan jou ligt, zou ik me er uiteraard in verdiepen. Maar in 98% van de gevallen ligt 't aan de ontwetendheid van de ruiter.

Undomiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:03

Problemen liggen voor ong. 90% bij de ruiter, die de problemen veroorzaakt hebben. Kijk eerst naar je rijstijl, of je misschien iets (onbewust) fout doet.. En mens is ook maar een mens! iedereen maakt fouten..

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:29

ik denk eigenlijk dat het voor 99 procent bij de ruiter licht
een paard kan van iets schrikken en is ingesteld eerst te gaan rennen en dan pas kijken
geef de natuur dan de schuld dat ze het zo hebben gedaan maar niet het paard